Gemeente Alkmaar
Charter- en passagiersvaart hoogste prioriteit bij afgifte afmeerlocaties
Alkmaar, 21 september 2005
Steeds meer mensen maken bij een bezoek aan Alkmaar gebruik van het
openbare water. Rondvaartboten varen toeristen door de stad; anderen
gaan met hun motorboot winkelen in de historische binnenstad. Om het
gebruik van het openbare water en de verschillende afmeerlocaties in
Alkmaar in goede banen te leiden wil de gemeente nieuwe regels
opstellen.
In de verschillende (verkeers)regels te water staan aanwijzingen voor
de specifieke groepen gebruikers van openbare oevers en kaden. De
gebruikers worden opgesplitst in vier doelgroepen; de charter- en
passagiersvaart, de passanten, de vaste ligplaatshouders en de kleine
watersport (kano's, motor- en roeiboten). Omdat woonboten permanent
gebruik maken van de ligplaatsen worden zij buiten deze opsplitsing
van doelgroepen gehouden.
Knelpunten kleine watersport
In de huidige situatie blijkt dat eigenaren van kano's, roei- en
motorboten van de vrijheid gebruikmaken om een eigen ligplaats in te
nemen. En omdat er onvoldoende afmeervoorzieningen zijn, worden de
vaartuigen vastgemaakt aan straatmeubilair, op de oever getrokken of
worden er zelf afmeervoorzieningen gemaakt (palen of steigers). Dit is
niet de bedoeling, het is zelfs verboden om zonder vergunning een
ligplaats in te nemen aan kaden, oevers, steigers, trappen en bruggen
die in eigendom, beheer of onderhoud zijn bij de gemeente. Daarom is
besloten dat alle door de burger zelf aangebrachte steigers en
vaartuigen die op de oevers worden geplaatst zonder vergunning worden
verwijderd. Ook wordt er een overzichtskaart samengesteld waarop wordt
aangegeven op welke plaatsen men niet mag afmeren vanwege ecologische,
nautische, landschappelijke of andere recreatieve redenen.
Overlast
Naast het onjuist afmeren van de kleine vaartuigen geven de hoge
snelheden van de motorboten in de grachten, singels en sloten
overlast. Om de geluidsoverlast en beschadigingen als gevolg van het
vaargedrag te voorkomen wordt per gebied bepaald welke maatregelen het
meest doeltreffend zijn. Gedacht wordt aan;
* Een vaarverbod voor bepaalde categorieën schepen (gemotoriseerde
schepen mogen niet meer in bepaalde wateren varen)
* Het instellen van een maximum snelheid
* Het treffen van fysieke maatregelingen (het slaan van palen of het
afsluiten van nog nader te bepalen wateren)
Omdat voor het aanpakken van hinderlijk vaargedrag de inzet van de
politie noodzakelijk is worden alle maatregelen in overleg met de
politie opgesteld.
Prioriteit
Binnen de doelgroepen zijn er prioriteiten gesteld voor het toewijzen
van afmeerlocaties. Hierbij is rekening gehouden met de verschillende
voorkeuren van de doelgroepen. Charter- en passagiersschepen en
passanten zijn veelal op doortocht en zoeken naar afmeermogelijkheden
die vanaf het Noordhollands Kanaal bereikbaar zijn. Zij geven, net als
de vaste ligplaatshouders, de voorkeur aan ligplaatsen nabij het
centrum omdat hun primaire reden het bezoeken van de historische
binnenstad is. De laatste doelgroep, kleine watersport, richt zich
voornamelijk op de grachten, singels en sloten waarvan merendeel niet
bereikbaar zijn voor de andere doelgroepen. Dit betekent dat de eerste
prioriteit uitgaat naar de charter- en passagiersvaart, daarna de
passanten en de vaste ligplaatshouders en als laatste naar de kleine
watersport.
21 september 2005