Gemeente Alkmaar


Charter- en passagiersvaart hoogste prioriteit bij afgifte afmeerlocaties

Alkmaar, 21 september 2005

Steeds meer mensen maken bij een bezoek aan Alkmaar gebruik van het openbare water. Rondvaartboten varen toeristen door de stad; anderen gaan met hun motorboot winkelen in de historische binnenstad. Om het gebruik van het openbare water en de verschillende afmeerlocaties in Alkmaar in goede banen te leiden wil de gemeente nieuwe regels opstellen.

In de verschillende (verkeers)regels te water staan aanwijzingen voor de specifieke groepen gebruikers van openbare oevers en kaden. De gebruikers worden opgesplitst in vier doelgroepen; de charter- en passagiersvaart, de passanten, de vaste ligplaatshouders en de kleine watersport (kano's, motor- en roeiboten). Omdat woonboten permanent gebruik maken van de ligplaatsen worden zij buiten deze opsplitsing van doelgroepen gehouden.

Knelpunten kleine watersport
In de huidige situatie blijkt dat eigenaren van kano's, roei- en motorboten van de vrijheid gebruikmaken om een eigen ligplaats in te nemen. En omdat er onvoldoende afmeervoorzieningen zijn, worden de vaartuigen vastgemaakt aan straatmeubilair, op de oever getrokken of worden er zelf afmeervoorzieningen gemaakt (palen of steigers). Dit is niet de bedoeling, het is zelfs verboden om zonder vergunning een ligplaats in te nemen aan kaden, oevers, steigers, trappen en bruggen die in eigendom, beheer of onderhoud zijn bij de gemeente. Daarom is besloten dat alle door de burger zelf aangebrachte steigers en vaartuigen die op de oevers worden geplaatst zonder vergunning worden verwijderd. Ook wordt er een overzichtskaart samengesteld waarop wordt aangegeven op welke plaatsen men niet mag afmeren vanwege ecologische, nautische, landschappelijke of andere recreatieve redenen.

Overlast
Naast het onjuist afmeren van de kleine vaartuigen geven de hoge snelheden van de motorboten in de grachten, singels en sloten overlast. Om de geluidsoverlast en beschadigingen als gevolg van het vaargedrag te voorkomen wordt per gebied bepaald welke maatregelen het meest doeltreffend zijn. Gedacht wordt aan;

* Een vaarverbod voor bepaalde categorieën schepen (gemotoriseerde schepen mogen niet meer in bepaalde wateren varen)
* Het instellen van een maximum snelheid

* Het treffen van fysieke maatregelingen (het slaan van palen of het afsluiten van nog nader te bepalen wateren)

Omdat voor het aanpakken van hinderlijk vaargedrag de inzet van de politie noodzakelijk is worden alle maatregelen in overleg met de politie opgesteld.

Prioriteit
Binnen de doelgroepen zijn er prioriteiten gesteld voor het toewijzen van afmeerlocaties. Hierbij is rekening gehouden met de verschillende voorkeuren van de doelgroepen. Charter- en passagiersschepen en passanten zijn veelal op doortocht en zoeken naar afmeermogelijkheden die vanaf het Noordhollands Kanaal bereikbaar zijn. Zij geven, net als de vaste ligplaatshouders, de voorkeur aan ligplaatsen nabij het centrum omdat hun primaire reden het bezoeken van de historische binnenstad is. De laatste doelgroep, kleine watersport, richt zich voornamelijk op de grachten, singels en sloten waarvan merendeel niet bereikbaar zijn voor de andere doelgroepen. Dit betekent dat de eerste prioriteit uitgaat naar de charter- en passagiersvaart, daarna de passanten en de vaste ligplaatshouders en als laatste naar de kleine watersport.

21 september 2005