Gemeente Gorssel

Lochem kiest voor Lokaal Sociaal Beleid

Het college van burgemeester en wethouders heeft in zijn vergadering van 20 september 2005 het visiedocument lokaal sociaal beleid vastgesteld. In dit document staat op welke manier de gemeente tegen het lokale sociaal beleid aankijkt. Op basis van ontwikkelingen, wettelijke kaders en beschikbare instrumenten zijn de uitgangspunten die de gemeenteraad in maart en juni vaststelde vertaald. Daarbij heeft het college van B&W aandacht voor de totale bevolking van Lochem, maar speciaal voor groepen die in de knel zitten of dreigen vast te lopen. De verdere beleidsontwikkeling heeft plaats op basis van dit visiedocument.

Het college heeft in dezelfde vergadering ook een document vastgesteld waarin duidelijk wordt gemaakt dat de verdere beleidsontwikkeling in samenwerking en in overleg met alle relevante partijen plaatsheeft. Het voorstel is kernavonden te organiseren waar, met het visiedocument als input, in de diverse kernen wordt gesproken over de toekomst van de gemeente Lochem. Daarnaast wil het college een werkatelier organiseren waarbij niet alleen individuele burgers, maar juist ook organisaties en instellingen aanwezig zijn om vanuit de verschillende vakgebieden input te leveren voor het beleid. Als afsluiting heeft een finale-avond plaats waar op basis van alle gevoerde gesprekken en eerdere rapportages de raad een samenhangend beleid kan formuleren en bespreken met de betrokkenen.

De nieuwe gemeente Lochem is van start gegaan met een fors financieel tekort. Dit is onder meer veroorzaakt door een flinke korting op de bijdrage uit het gemeentefonds. De bezuinigingen hebben ook effect op het lokaal sociaal beleid. Het derde document dat het college heeft vastgesteld gaat dan ook over de ombuigingen. Op basis van het visiedocument heeft men de keuzes daarvoor bepaald. Er liggen ten aanzien van de bezuinigingen drie opties. Ten eerste de zogenaamde kaasschaafmethode waarbij iedere gesubsidieerde instelling een korting wordt opgelegd. Het college kiest daar niet voor omdat een dergelijke ingreep voor veel instellingen de basis van hun bestaan aantast. De tweede optie is het niet meer financieren van bepaalde taakvelden die niet direct voortkomen uit wettelijke taken of zorgplicht. Aan deze optie kleven ook de nodige bezwaren omdat op dit moment nog niet het totale bedrag kan worden ingevuld en de procedure op wat gespannen voet staat met algemene wet bestuursrecht.

Het college heeft zijn voorkeur uitgesproken voor de derde optie en adviseert de gemeenteraad ook hiervoor te kiezen. In deze variant worden voor het jaar 2006 de tekorten incidenteel gedekt. Hierdoor is het mogelijk om in samenwerking met het maatschappelijk veld nieuw beleid voor 2007 en volgende jaren te formuleren met als uitgangspunt dat daarvoor EUR 655.000,- per jaar minder beschikbaar is. Naast de onderwerpen binnen het lokaal sociaal beleid ontwikkelt de gemeente het subsidiebeleid en het accommodatiebeleid mede om als instrumenten te dienen om de ombuigingen te realiseren.

Naar de Lokaal Sociaal Beleid documenten van 20 september 2005