Lochem kiest voor Lokaal Sociaal Beleid
Het college van burgemeester en wethouders heeft in zijn vergadering
van 20 september 2005 het visiedocument lokaal sociaal beleid
vastgesteld. In dit document staat op welke manier de gemeente tegen
het lokale sociaal beleid aankijkt. Op basis van ontwikkelingen,
wettelijke kaders en beschikbare instrumenten zijn de uitgangspunten
die de gemeenteraad in maart en juni vaststelde vertaald. Daarbij
heeft het college van B&W aandacht voor de totale bevolking van
Lochem, maar speciaal voor groepen die in de knel zitten of dreigen
vast te lopen. De verdere beleidsontwikkeling heeft plaats op basis
van dit visiedocument.
Het college heeft in dezelfde vergadering ook een document vastgesteld
waarin duidelijk wordt gemaakt dat de verdere beleidsontwikkeling in
samenwerking en in overleg met alle relevante partijen plaatsheeft.
Het voorstel is kernavonden te organiseren waar, met het visiedocument
als input, in de diverse kernen wordt gesproken over de toekomst van
de gemeente Lochem. Daarnaast wil het college een werkatelier
organiseren waarbij niet alleen individuele burgers, maar juist ook
organisaties en instellingen aanwezig zijn om vanuit de verschillende
vakgebieden input te leveren voor het beleid. Als afsluiting heeft een
finale-avond plaats waar op basis van alle gevoerde gesprekken en
eerdere rapportages de raad een samenhangend beleid kan formuleren en
bespreken met de betrokkenen.
De nieuwe gemeente Lochem is van start gegaan met een fors financieel
tekort. Dit is onder meer veroorzaakt door een flinke korting op de
bijdrage uit het gemeentefonds. De bezuinigingen hebben ook effect op
het lokaal sociaal beleid. Het derde document dat het college heeft
vastgesteld gaat dan ook over de ombuigingen. Op basis van het
visiedocument heeft men de keuzes daarvoor bepaald. Er liggen ten
aanzien van de bezuinigingen drie opties. Ten eerste de zogenaamde
kaasschaafmethode waarbij iedere gesubsidieerde instelling een korting
wordt opgelegd. Het college kiest daar niet voor omdat een dergelijke
ingreep voor veel instellingen de basis van hun bestaan aantast. De
tweede optie is het niet meer financieren van bepaalde taakvelden die
niet direct voortkomen uit wettelijke taken of zorgplicht. Aan deze
optie kleven ook de nodige bezwaren omdat op dit moment nog niet het
totale bedrag kan worden ingevuld en de procedure op wat gespannen
voet staat met algemene wet bestuursrecht.
Het college heeft zijn voorkeur uitgesproken voor de derde optie en
adviseert de gemeenteraad ook hiervoor te kiezen. In deze variant
worden voor het jaar 2006 de tekorten incidenteel gedekt. Hierdoor is
het mogelijk om in samenwerking met het maatschappelijk veld nieuw
beleid voor 2007 en volgende jaren te formuleren met als uitgangspunt
dat daarvoor EUR 655.000,- per jaar minder beschikbaar is. Naast de
onderwerpen binnen het lokaal sociaal beleid ontwikkelt de gemeente
het subsidiebeleid en het accommodatiebeleid mede om als instrumenten
te dienen om de ombuigingen te realiseren.
Naar de Lokaal Sociaal Beleid documenten van 20 september 2005
Gemeente Gorssel