ChristenUnie


Algemene Politieke Beschouwingen: Groeien in vertrouwen woensdag 21 september 2005 - 14:04

Bijdrage André Rouvoet

LET OP: Alleen de uitgesproken tekst geldt.

MdV, ik mag graag naar een voetbalwedstrijd kijken. Een spannend moment vind ik altijd als de spelers na de rust weer het veld opkomen om aan de tweede helft te beginnen. Je vraagt je dan af wat er in de kleedkamer is besproken. Was de coach tevreden? Heeft hij de ploeg een duidelijke opdracht meegegeven? Gáán ze er echt voor, of vinden ze het wel best en zijn ze al blij als ze de wedstrijd zonder blessures kunnen uitspelen?

Dit kabinet is ook halverwege. We weten niet wat er in de rust binnenskamers is besproken. We kennen wel de commentaren van de pers en het publiek op de tribune. Dat voorrecht delen voetbal en politiek: iedereen heeft er verstand van en weet haarfijn wat er aan scheelt Die commentaren zijn niet mals: de tevredenheid over de prestaties in de eerste helft en het vertrouwen dat het in de tweede helft beter wordt zijn zorgwekkend klein. En dat terwijl de problemen van onze samenleving zorgwekkend groot zijn

Wat is de missie van dit kabinet voor de tweede helft? Welke uitdagingen ziet de ploeg voor zichzelf? Wat zíjn eigenlijk de problemen van nu en sluit de agenda van het kabinet daarop aan? Is er nog wel een echte agenda of is de strategie er slechts op gericht om zonder verdere schade het eindsignaal in 2007 te halen?

Laat ik eerst zeggen dat er in de eerste helft het nodige is gebeurd. Geconfronteerd met wat Lans Bovenberg noemt de kater van het paarse feestje, heeft het kabinet sterk ingezet op grootscheepse hervormingen. Hoewel de ChristenUnie de noodzaak daarvan steeds heeft onderschreven, waren we zacht gezegd niet altijd blij met de uitwerking; zo hebben we met overtuiging tegen de Wet Werk en Bijstand en de nieuwe WAO gestemd en zijn we met de vormgeving van de Zorgverzekeringswet in meer dan één opzicht niet gelukkig.

Een ander prominent agendapunt uit de eerste helft was het veiligheidsbeleid. Daarvoor geldt eigenlijk hetzelfde: een stevig pakket maatregelen was beslist noodzakelijk, bescherming van de burgers tegen terrorisme en criminaliteit heeft ook voor de ChristenUnie hoge prioriteit en daarom hebben we het kabinet in dit opzicht veelal gesteund, op een enkele overbodige maatregel als de uitgebreide identificatieplicht na. Dat blijkt ook echt een buitenproportionele maatregel te zijn, die ons land er niet veiliger op maakt, maar wel veel ergernis oproept.

Op andere terreinen is echt te weinig gebeurd. Ik denk aan een voor ons belangrijk thema als de bescherming van het leven. Zeker, de beloofde evaluaties zijn in gang gezet, maar laat ik het zo zeggen: als het tempo maatgevend is voor de ambitie en de prioriteit, dan is het niet best. Of neem het milieubeleid; het is wel typerend dat toen onlangs vanuit de milieubeweging aan het ministerie van VROM werd gevraagd wat de belangrijkste milieuprestaties van de afgelopen twee jaar zijn geweest, daar geen antwoord op kwam Het was notabene de fractie van D66 die in het duurzaamheidsdebat concludeerde dat dit land in milieuopzicht kapot wordt gemaakt door de reservecoalitie van VVD, CDA en LPF! En is het niet het kabinet dat de kilometerheffing op de lange baan schuift, dan zijn het wel de coalitiefracties die letterlijk tegen windmolens vechten

Wordt de tweede helft beter? Het kabinet denkt van wel, in elk geval financieel-economisch. 2005 is nog een slecht jaar, maar vanaf 2006 komt er beweging in de economie. Dit wordt geclaimd als vrucht van het herstelbeleid, al wordt in de Miljoenennota toegegeven dat het vooral exogene factoren als de aantrekkende wereldhandel zijn waar onze economie van profiteert. Garanties zijn er intussen niet; het is veelzeggend dat de Troonrede niets zegt over koopkrachtverbetering. Geen feestbegroting, zei minister Zalm. En inderdaad: dit is een begroting van goede bedoelingen en weinig zekerheid.

Begrijp me niet verkeerd: er staan goede voorstellen in de Prinsjesdagstukken, zoals herstel van de koppeling, lastenverlichting voor gezinnen, investeringen in onderwijs, zorg, veiligheid en werkgelegenheid. Die zullen we als ChristenUnie zeker steunen en in onze tegenbegroting doen we er, waar dat nodig is, nog de nodige scheppen bovenop. Maar de grote vraag is of het kabinet wel diep genoeg steekt en een antwoord geeft op het fundamentele probleem van het brede onbehagen in de samenleving en de vertrouwenskloof tussen de politiek en de gewone-mensenwereld. Het NOS-Journaal van gisteravond vatte Prinsjesdag 2005 kernachtig samen als een optimistische regering van een wantrouwende bevolking. Herstel van vertrouwen is dé grote opgave waar we voor staan: het vertrouwen van de burger in de politiek, het vertrouwen van de consument in de economie, kortom: het vertrouwen van gewone mensen dat het in dit land weer beter kan gaan.

Let wel: dat is niet alléén een probleem van dit kabinet, al zijn de waarderingscijfers voor deze ploeg en haar beleid schrikbarend laag. Het is het probleem van de politiek, van kabinet én Kamer, van coalitie én oppositie. Maar één ding weet ik zeker: als de politieke agenda vooral bepaald door interne afwegingen en belangen, zoals de peilingen, de gemeenteraadsverkiezingen, de behoefte om ook eens wat goed nieuws te brengen, dan wordt de kloof niet kleiner, maar groter en wekken we geen vertrouwen, maar kweken we cynisme. En wie denkt dat een Burgerpanel of een serie referenda het antwoord vormen of wie de desastreuze vertrouwenscijfers laconiek afdoet met de constatering dat de helft van de mensen gelukkig nog wél vertrouwen in de politiek heeft, onderschat de ernst van het probleem.

In dit licht schiet ook de Miljoenennota hopeloos tekort. Alle bezweringsformules over de noodzaak van economisch herstelbeleid ten spijt, pikken de mensen het niet dat de politiek vooral bezig lijkt te zijn met allerlei stelsels en grote projecten, de uitdagingen van de globalisering en de economische toestand in 2040, maar dat wij hier in Den Haag geen idéé hebben hoe hun dagelijks leven eruit ziet. Vorige week zei iemand tegen mij: Als een politicus de Tweede Kamer binnenstapt, stapt hij de echte werkelijkheid uit. Dáár ligt de wortel van de scepsis, de distantie, het wantrouwen! Ach, ze doen maar! Wat moeten oma Jonker en bijstandsmoeder Goossen uit Netwerk van gisteren met een lange-termijn-herstelbeleid? Wat moet een chronisch zieke man van 70, die de ene na de andere bezuiniging in de zorg te verstouwen heeft gekregen en nu met angst en beven de maand januari tegemoet ziet, met een verhaal over de Lissabon-strategie?

Dat is fijn voor de mensen die wat extras krijgen, maar het maakt wel wantrouwig of het kabinet de zaken vorig jaar niet veel te zwaar heeft aangezet. Of is het nu, aan de vooravond van het verkiezingsjaar 2006, te luchthartig?

Vertrouwen win je niet door het ene jaar te dreigen met doemscenarios over vergrijzing en werkloosheid en alle voorstellen van de oppositie voor lastenverlichting als onverantwoord van de hand te wijzen en het volgende jaar opgewekt mee te delen dat het langetermijnbeleid zn vruchten heeft afgeworpen en dat er ruimte is voor koopkrachtverbetering.

Vertrouwen win je niet door in de ene na de andere bezuinigingsronde verantwoordelijkheden over de schutting te gooien met een beroep op de eigen verantwoordelijkheid van burgers.

En met wat koopkrachtmaatregelen, met een schuin oog naar de gemeenteraadsverkiezingen, kweek je eerder cynisme dan vertrouwen. De mensen zijn niet gek!

Écht vertrouwen win je met een aansprekend verhaal, een inspirerende visie, met krachtig leiderschap en met vertrouwenwekkende maatregelen, waardoor mensen worden gestimuleerd en toegerust tot het dragen van verantwoordelijkheden.

Dat vraagt om meer dan na het zuur nu wat zoet. Zeker: na alle ingrepen van de afgelopen jaren is het hoog tijd voor gerichte lastenverlichting, voor de middeninkomens en bedrijven, maar eerst en vooral voor de lage inkomens, de gezinnen, de alleenstaanden met kinderen, en de chronisch zieken en gehandicapten, die heel wat te incasseren hebben gekregen. In onze tegenbegroting doen we daar aanvullende voorstellen voor. Maar belangrijker is dat achter al die maatregelen een verhaal zit dat inspireert en mensen meeneemt, zonodig door moeilijke tijden heen. En daar zit bij het kabinet het probleem: er wordt wel voortdurend gesproken over integrale visie en toekomstgericht beleid, maar het visioen ontbreekt! Heeft het kabinet wel zicht op wat de mensen in het land werkelijk bezighoudt?

Het SCP-rapport In het zicht van de toekomst van vorig jaar toonde aan dat Nederlanders door de bank genomen tevreden zijn met hun eigen leventje, maar en dat was het verontrustende tegelijk zeer bezorgd zijn over de samenleving en voor de toekomst hopen op meer solidariteit en gemeenschapszin, veiligheid, herstel van normen en waarden en behoud van de verzorgingsstaat. Die bevindingen, die ook in de Troonrede opdoken, hebben iets heel tegenstrijdigs en ik heb mij meer dan eens afgevraagd of er niet een sterke samenhang is met de conclusies uit dat andere SCP-rapport, dat in dezelfde periode verscheen, over de voortgaande secularisatie en ontkerkelijking. Velen verheugen zich erover dat religie en geloof aan publieke betekenis hebben verloren, maar zijn we daarmee niet ook een onmisbare pijler voor een gezonde publieke moraal, voor sociale samenhang en voor maatschappelijke deugden kwijtgeraakt?

Onlangs werd ook aan de achterban van het Christelijk-Sociaal Congres de vraag voorgelegd wat de belangrijkste themas van vandaag zijn. De top 5 van de sociale kwestie anno 2005 zag er als volgt uit: 1) afnemende gemeenschapszin en toename van egoïsme, 2) spanningen tussen wereldgodsdiensten, 3) ongelijke verdeling van welvaart tussen Noord en Zuid, 4) verlies van sociale verbanden, 5) afbraak van sociale zekerheid en gezondheidszorg.

Dat is nogal wat! Mijn concrete vraag aan de M-P is of zijn kabinet deze sociale kwesties bovenaan de agenda gaat zetten en ervoor gaat zorgen dat het beleid echt bijdraagt aan de oplossing ervan. Dus niet de mensen door een stapeling van bezuinigingen de mogelijkheden om verantwoordelijkheden te dragen ontnemen, maar hen toerusten tot verantwoordelijkheid. Niet mensen ontmoedigen om zich in te zetten als mantelzorger of als vrijwilliger in een asielzoekerscentrum, maar hen helpen, faciliteren om maatschappelijk nuttige en gewenste werkzaamheden op te pakken. Niet alleen mooie woorden spreken over solidariteit, rentmeesterschap en internationale gerechtigheid, maar ook de politieke moed hebben om daar de daden bij te voegen.

Een geweldige uitdaging ligt er ook in de spanningen tussen godsdiensten, die zich ook in ons land nadrukkelijk manifesteert. Hoe komen we van polarisatie en vervreemding tot tolerantie en vreedzaam samenleven? In de Kroonbede van vorige week werd terecht opgemerkt dat tolerantie vaak niet meer is dan een elegante manier van langs elkaar heen leven. Hoe buigen we dat om naar een echte samen-leving, waarin wezenlijke verschillen in geloof en levensbeschouwing niet in de weg staan aan werkelijke betrokkenheid op elkaar? Laten we overigens niet de vergissing begaan om hier uitsluitend naar één groep te kijken, bijv. nieuwe Nederlanders van orthodox-islamitische achtergrond. Ook in verlicht humanistische kring ontbreekt het maar al te vaak aan verdraagzaamheid en respect voor andermans overtuigingen, zo bleek het afgelopen jaar uit de heftige debatten over godsdienstvrijheid, smalende godslastering, het scheppingsgeloof en de islam; het waren uitgerekend ministers en Kamerleden die met hun uitspraken de zaken nodeloos op scherp zetten en tegenstellingen wakkerden. De Troonrede bevatte een mooie passage over tolerantie en respect in een samenleving die zich kenmerkt door verscheidenheid, maar wat gaat het kabinet nou dóen om daar handen en voeten aan te geven?

MdV, dit raakt allemaal aan dat cruciale proces van herstel van vertrouwen. Nederland heeft niet alleen een groei van de economie nodig, minstens zo vitaal is dat we groeien in vertrouwen. Dat is dan ook de titel waaronder de ChristenUnie vandaag haar christelijk-sociale alternatief voor de kabinetsplannen presenteert: een aanvulling en correctie op de Miljoenennota. Vorig jaar hebben we met ons inkomensplan bewezen dat het mogelijk was om binnen de zelfde randvoorwaarden als de regering hanteert betere resultaten en rechtvaardiger inkomenseffecten te realiseren. Dit jaar hebben we onze inspanningen verbreed tot een heuse tegenbegroting, waarin ook themas als de kwaliteit van de samenleving, werkgelegenheid, het milieubeleid en de ontwikkelingssamenwerking zijn meegenomen. Onze voorstellen zijn gericht op het groeien in vertrouwen. Vertrouwen in de samenleving; in elkaar; in de economie en in de politiek. Daartoe hebben we een zestal beleidspakketten ontwikkeld, met als kernpunten:


· stimuleren tot het invullen van eigen verantwoordelijkheden en het tegengaan van de verschraling van de publieke sector, o.m. door extra geld vrij te maken voor de verpleeghuizen, maar ook via 5.000 extra banen in onderwijs, zorg en veiligheid;

· lastenverlichting voor de lage en middeninkomens (via o.a. zorgtoeslag, halvering eigen bijdrage thuiszorg, huurtoeslag, verhoging van de kinderbijslag, herstel van de aftrek onderhoud eigen woning) en een eerlijke lastenverdeling;
· meer steun aan gezinnen (waaronder alleenstaanden met kinderen) en een rechtvaardiger verdeling van kinderopvanggelden
· gerichte werkgelegenheidsstimulansen voor ouderen en jongeren

· verduurzaming van de economie en vergroening van het belastingstelsel;

· het ruimhartig nemen van onze internationale verantwoordelijkheden; het kabinet is gelukkig teruggekomen op zijn voornemen om ons aandeel in de schuldkwijtschelding na de G8-top ( 30 mln) uit het ODA-budget te halen, maar gelet op de immense problematiek willen wij meer dan het gewone doen en 100 mln extra vrijmaken.

Elementen van onze voorstellen zijn ook in de Miljoenennota te vinden. Maar er kan beslist meer gebeuren dan nu gebeurt. Het kabinet wil dat ouderen langer doorwerken; prima, maar waarom komt er dan geen positieve prikkel voor de werkgevers in de vorm van een specifieke ouderenkorting? Het kabinet wil een evenwichtige lastenverdeling; das mooi, maar waarom komt er geen correctie op de zorgmaatregelen van de afgelopen jaren? Het kabinet wil iets doen aan vergroening van het beleid; dat werd tijd, maar waarom worden huishoudens niet gestimuleerd om aan energiebesparing te doen?

Ons pakket trekt de lijnen door. Het leidt volgens het CPB tot een beter koopkrachtbeeld over de hele linie (3/4% gemiddeld voor alle huishoudens en voor de lage en middeninkomens 2 à 3%!). Het richt de werkgelegenheidsgroei specifiek op de moeilijke groepen van de jongeren en de oudere werknemers en het schept structureel gunstige condities voor groei van de economie en de werkgelegenheid. Bovendien legt het verantwoordelijkheden écht waar ze horen, stelt het mensen in staat om te investeren in maatschappelijk nuttige zaken en zorgt het ervoor dat de sterkste schouders ook écht de zwaarste lasten dragen.

En, Voorzitter, antwoord gevend op de vraag die de minister van Financiën nu op de lippen brandt: u kent de ChristenUnie niet als een partij van potverteren en daarom hebben we er natuurlijk voor gezorgd dat het financieringstekort voor 2006 net als in de kabinetsvoorstellen de 1,8% niet overschrijdt (1,7% in CPB-termen).

Onze tegenbegroting is meer dan een aanvulling op de kabinetsplannen. Door de onderliggende visie op overheid en samenleving betekent het ook een meer principiële koerswijziging. We moeten van sanering in de platte betekenis van bezuinigen naar sanering in de zin van gezondmaking van sociale verhoudingen. Van een ethiek van de individualiteit naar een ethiek van de gemeenschap. Van ik naar wij. Van een afgeplatte eigen verantwoordelijkheid naar echte solidariteit. Van marktwerking en vraagsturing als maat naar wederzijdse betrokkenheid en menselijkheid als maat. Kortom: van een overwegend neo-liberale politiek naar een overtuigende christelijk-sociale politiek. Binnen de smalle marges van een begrotingsjaar zijn onze voorstellen pogingen om die omslag te maken. En laat ik maar meteen zeggen dat de minister-president wat mij betreft best mag shoppen in onze tegenbegroting. Ik zou zeggen: pik de krenten er maar uit, er zitten er genoeg in!

MdV, mijn fractie is zich er terdege van bewust dat dit kabinet geen gemakkelijke taak heeft. Wij onderschatten niet de omvang en de complexiteit van de problemen waar de M-P en zijn ploeg mee zich geconfronteerd zien. En we miskennen niet dat het op orde brengen van het nationale huishoudboekje een grote verantwoordelijkheid is. De ChristenUnie wil er met haar alternatieve voorstellen de vinger bij leggen dat er méér is wat ons bezig moet houden dan economie en financiën. Voorop hoort te staan het herstel van het vertrouwen van de samenleving in de politiek, om te voorkomen dat de werelden van Den Haag en de rest van Nederland verder uit elkaar groeien. Daarvoor is onmisbaar dat er een wenkend perspectief is, een inspirerend visioen, een relevante agenda en vertrouwenwekkend en rechtvaardige maatregelen. Ik ben begonnen met de vraag wat de missie van het kabinet voor de tweede helft is. Namens mijn fractie heb ik getracht aan de formulering daarvan een bijdrage te leveren. Het is aan het kabinet om de uitdaging aan te gaan. Ik wens alle bewindslieden daarbij van harte Gods zegen toe.

---