IP/05/1169
Brussel, 21 september 2005
Staatssteun: Commissie organiseert een openbare raadpleging over maatregelen
om staatssteun voor innovatie te verbeteren
De Europese Commissie organiseert een raadpleging om de
staatssteunregels van de EU met betrekking tot innovatiebevorderende
projecten te verbeteren en verzoekt daarbij de belanghebbenden om
opmerkingen te maken alvorens definitieve maatregelen goed te keuren.
De voorstellen behelzen onder meer regels voor steun om innovatie te
bekostigen, criteria om de openbare autoriteiten te helpen de steun
doelgerichter te maken, een verduidelijking van de regels om de
rechtszekerheid te verhogen en een vereenvoudiging van het regelgevend
kader. De suggesties voor innovatiesteun bestrijken zes ruime
gebieden: innoverende startende bedrijven; risicokapitaal; de
integratie van innovatie in de bestaande staatssteunregels voor
onderzoek en ontwikkeling (O&O), intermediairs op het gebied van
innovatie; opleiding en mobiliteit tussen universitair
onderzoekpersoneel en KMO's en expertisecentra voor projecten van
algemeen Europees belang.
Commissaris voor Concurrentie Neelie Kroes verklaarde: "Hoewel
daadwerkelijke concurrentie het beste middel is om de innovatie en het
concurrentievermogen in Europa te versterken, kan staatssteun ook een
zeer nuttige ondersteunende rol spelen. In dit raadplegingsdocument
formuleert de Commissie voor het eerst haar concrete ideeën over
manieren om innovatie door middel van staatssteun te bevorderen. Het
gaat ook om de eerste concrete implementatie van de verfijnde
economische aanpak die in het actieplan staatssteun is uiteengezet".
Met de herlancering van de strategie van Lissabon in februari 2005
(zie IP/05/130) heeft de Commissie-Barroso onderstreept dat de
lidstaten meer en betere banen moeten creëren in een dynamischer,
innovatiever en aantrekkelijker Europa. Dit is van wezenlijk belang om
de Europese economie te versterken en tegelijk het Europees sociaal en
milieumodel in stand te houden en te koesteren. In deze context is
innovatie cruciaal en -hoewel de situatie verschillend is van lidstaat
tot lidstaat en van sector tot sector - wordt in de EU als geheel op
dit moment niet voldoende aandacht aan innovatie besteed om genoeg
groei en banen te creëren.
In de mededeling over staatssteun voor innovatie wordt om opmerkingen
verzocht over een aantal concrete maatregelen waarvoor de Commissie
staatssteun zou kunnen goedkeuren op grond van vooraf vastgestelde
regels en criteria. Op basis van de raadpleging zullen nieuwe
bepalingen in de bestaande staatssteunregels worden opgenomen. De
lidstaten die deze bepalingen toepassen zullen niet alleen sneller
goedkeuring kunnen krijgen voor staatssteun voor innovatie maar zij
zullen ook hun overheidsmiddelen efficiënter op het doel kunnen
afstemmen.
De Commissie maakt in de mededeling duidelijk dat staatssteun niet hét
antwoord is op al Europa's problemen op het gebied van de concurrentie
of de innovatie. Opdat ondernemingen meer innovatieve wegen zouden
inslaan is allereerst een daadwerkelijke concurrentie vereist.
De concurrentie creëert natuurlijke stimulansen voor ondernemingen om
nieuwe ideeën en nieuwe producten te ontwikkelen; zij zorgt ervoor dat
ondernemingen zich aan de gewijzigde situatie aanpassen en straft
diegenen die ter plaatse blijven trappelen of achterblijven. De
instandhouding van de concurrentie als motor van innovatie is derhalve
minstens even belangrijk als de ondersteuning door de overheid.
In de lijn van de verfijnde economische aanpak zoals uiteengezet in
het actieplan staatssteun van juni 2005 (zie IP/05/680 en
MEMO/05/195), bevat de mededeling inzake staatssteun voor innovatie
een duidelijke methodologie om staatssteunmaatregelen voor
innovatieactiviteiten uit te werken. Als principe geldt dat
staatssteun kan worden goedgekeurd wanneer:
1) het steuninstrument toegespitst is op een welbepaald marktfalen
2) staatssteun het meest geschikte beleidsinstrument is (hetgeen niet
altijd het geval is -soms kunnen structuurbeleid of regelgevende
maatregelen passender zijn)
3) de steun een stimulerend effect heeft op de innovatie en evenredig
is met de vastgestelde doelstelling, en
4) de verstoring van de concurrentie beperkt blijft.
De Commissie legt in haar mededeling de vinger op een aantal vormen
van marktfalen die een optimaal innovatienivea in de weg kunnen staan
en zij bekijkt hoe staatssteun kan bijdragen tot de verbetering van de
stimulansen voor innovatie. Op basis daarvan stelt de Commissie voor
om steun die verband houden met innovatie toe te staan voor twee
soorten activiteiten:
a) activiteiten die het nemen van risico's en het experimenteren
bevorderen en de kloof tussen onderzoek en de markt helpen te
overbruggen, en
b) activiteiten die het algemene ondernemingsklimaat verbeteren.
In de mededeling worden vervolgens zes concrete maatregelen
voorgesteld om de innovatie door middel van staatssteun te bevorderen:
1) steun voor de oprichting en de groei van innoverende startende
ondernemingen (via belastingvrijstellingen en subsidies)
2) aanvullende flexibiliteit voor staatssteun voor risicokapitaal
3) uitbreiding van het toepassingsgebied van de huidige
staatssteunregels voor onderzoek en ontwikkeling en het toestaan van
staatssteun voor KMO's die zich bezighouden met innovatieactiviteiten
(zoals commercieel bruikbare prototypes, technologische ontwerpen of
haalbaarheidsstudies)
4) subsidies voor KMO's om diensten te kopen van intermediairs op het
gebied van innovatie
5) subsidies voor KMO's om hooggeschoolde onderzoekers en ingenieurs
aan te werven en personeel uit te wisselen met universiteiten en grote
ondernemingen
6) ondersteuning van de ontwikkeling van expertisecentra door middel
van samenwerking, clusters, en projecten van gemeenschappelijk
Europees belang.
Voor meer informatie, zie MEMO/05/333.
De volledige tekst van de mededeling is te vinden onder:
http://europa.eu.int/comm/competition/state_aid/others/action_plan/
Opmerkingen kunnen aan de Commissie worden gezonden onder de
vermelding "Raadpleging staatssteun voor innovatie" via e-mail aan
STATEAIDGREFFE@CEC.EU.INT of per post aan: DG Concurrentie, griffie
staatssteun, SPA 3, kantoor 6/5, B-1049 Brussel, België.
European Union