Barco
Barco verhoogt klantentevredenheid en efficiëntie van
de organisatie door haar Europese verkoop- en service organisatie te
stroomlijnen
Kortrijk, 21 september 2005. Barco wil de algemene klantentevredenheid
en de efficiëntie van haar Europese verkoop- en service organisatie
verbeteren. Om deze doelstellingen te bereiken zal Barco alle
ondersteunende en logistieke functies die nu in de Europese afdelingen
worden behandeld, samenbrengen in de hoofdzetels van de divisies. Op
die manier zal Barco meteen ook de klantenfocus van lokale verkoop- en
service teams verder versterken in elk van de Europese filialen.
Deze operatie, die voorgesteld werd aan de Europese ondernemingsraad
en aan locale werknemersvertegenwoordigers, heeft betrekking op een
vijftigtal medewerkers waarvan er een aantal de mogelijkheid zullen
hebben om over te stappen naar andere functies, om zo de verkoop- en
service teams van de divisies te versterken. Een provisie voor de
kosten van deze stroomlijning, die worden geschat op 1,5 à 2 miljoen
euro, zal opgenomen worden in de resultaten van 4Q05. Het is echter
duidelijk dat de vermindering van overhead kosten en de verhoogde
efficiëntie van de verkoop- en service organisatie die voortvloeit uit
deze oefening, meer dan voldoende zal opwegen tegen de initiële kost.
Het op deze wijze reorganiseren van Barcos Europese verkoop- en
service organisatie zal niet enkel leiden tot de uitbreiding van de
centrale ondersteunende teams van de divisies. Het zal ook de
klantgerichtheid in Barcos Europese markten verhogen en dus ook de
klantentevredenheid. Locale verkopers en service ingenieurs zullen
zich immers volledig kunnen concentreren op hun klanten. Ze zullen
inderdaad niet langer de directe verantwoordelijkheid dragen voor de
logistieke ondersteuning.
Gezien Barcos aanbod naar zijn klanten meer en meer verschoven is van
producten naar oplossingen en projecten, is een diepere kennis
vereist. De bundeling van ondersteunende functies zoals
verkoopassistentie, service, project management en een 24/7 helpdesk
is het antwoord daarop en zal resulteren in een directe communicatie
tussen klanten en experts. Dit, samen met een centrale behandeling van
de wisselstukken, snelle reparaties bij de klant en ook een centrale
herstelplaats met snellere omlooptijden en informatie uit eerste hand
over bijvoorbeeld leveringstijden, zal de klantentevredenheid
vergroten.
Grotere efficiëntie zal bereikt worden door het organiseren van
toegewijde teams voor verkoop en klantendienst met één centrale
logistieke afdeling in plaats van verschillende teams in elk van de
filialen. Door het samenbrengen van de inventaris van producten en
wisselstukken in de divisies, zal de algemene voorraadkost verlaagd
worden.
Deze heroriëntatie naar grotere klantentevredenheid en hogere
efficiëntie van de verkoop- en service organisatie in Europa, door
middel van de herpositionering van diverse functies van de filialen
naar de divisies, zal een zorgvuldige analyse inhouden van de
mogelijkheden van de beschikbare mensen in de verschillende locale
organisaties om posities in te nemen in de hertekende organisatie. De
kostprijs van deze specifieke HR-oefening zal echter teruggewonnen
worden door besparingen in algemene kosten en hogere kwaliteit van de
diensten die aan Barcos klanten worden geleverd.
Over Barco
Barco, een internationaal bedrijf met hoofdzetel in Kortrijk, België,
levert visualisatie- en display-oplossingen voor professionele
markten. Barco ontwerpt en ontwikkelt oplossingen voor
grootschermvisualisatie, visualisatiesystemen voor levenskritische
toepassingen en systemen voor visuele inspectie. Barco is wereldwijd
actief en heeft eigen vestigingen voor Sales & Marketing, Customer
Support, Onderzoek & Ontwikkeling en Productie in Europa,
Noord-Amerika en Asia Pacific. Barco is genoteerd op Euronext Brussel
en maakt deel uit van de Next 150-index (Euronext: BAR; Reuters:
BARBt.BR; Bloomberg: BAR BB).
© Copyright 2005 Barco Mag enkel door de professionele pers
gereproduceerd worden
Contacts
JP Tanghe
President Corporate Communication & Investors Relations
Barco nv
Phone:+32 56 26 23 22
Fax:+32 56 26 22 62
jp.tanghe@barco.com