Barco


Barco verhoogt klantentevredenheid en efficiëntie van de organisatie door haar Europese verkoop- en service organisatie te stroomlijnen
Kortrijk, 21 september 2005. Barco wil de algemene klantentevredenheid en de efficiëntie van haar Europese verkoop- en service organisatie verbeteren. Om deze doelstellingen te bereiken zal Barco alle ondersteunende en logistieke functies die nu in de Europese afdelingen worden behandeld, samenbrengen in de hoofdzetels van de divisies. Op die manier zal Barco meteen ook de klantenfocus van lokale verkoop- en service teams verder versterken in elk van de Europese filialen.

Deze operatie, die voorgesteld werd aan de Europese ondernemingsraad en aan locale werknemersvertegenwoordigers, heeft betrekking op een vijftigtal medewerkers waarvan er een aantal de mogelijkheid zullen hebben om over te stappen naar andere functies, om zo de verkoop- en service teams van de divisies te versterken. Een provisie voor de kosten van deze stroomlijning, die worden geschat op 1,5 à 2 miljoen euro, zal opgenomen worden in de resultaten van 4Q05. Het is echter duidelijk dat de vermindering van overhead kosten en de verhoogde efficiëntie van de verkoop- en service organisatie die voortvloeit uit deze oefening, meer dan voldoende zal opwegen tegen de initiële kost.

Het op deze wijze reorganiseren van Barcos Europese verkoop- en service organisatie zal niet enkel leiden tot de uitbreiding van de centrale ondersteunende teams van de divisies. Het zal ook de klantgerichtheid in Barcos Europese markten verhogen en dus ook de klantentevredenheid. Locale verkopers en service ingenieurs zullen zich immers volledig kunnen concentreren op hun klanten. Ze zullen inderdaad niet langer de directe verantwoordelijkheid dragen voor de logistieke ondersteuning.

Gezien Barcos aanbod naar zijn klanten meer en meer verschoven is van producten naar oplossingen en projecten, is een diepere kennis vereist. De bundeling van ondersteunende functies zoals verkoopassistentie, service, project management en een 24/7 helpdesk is het antwoord daarop en zal resulteren in een directe communicatie tussen klanten en experts. Dit, samen met een centrale behandeling van de wisselstukken, snelle reparaties bij de klant en ook een centrale herstelplaats met snellere omlooptijden en informatie uit eerste hand over bijvoorbeeld leveringstijden, zal de klantentevredenheid vergroten.

Grotere efficiëntie zal bereikt worden door het organiseren van toegewijde teams voor verkoop en klantendienst met één centrale logistieke afdeling in plaats van verschillende teams in elk van de filialen. Door het samenbrengen van de inventaris van producten en wisselstukken in de divisies, zal de algemene voorraadkost verlaagd worden.

Deze heroriëntatie naar grotere klantentevredenheid en hogere efficiëntie van de verkoop- en service organisatie in Europa, door middel van de herpositionering van diverse functies van de filialen naar de divisies, zal een zorgvuldige analyse inhouden van de mogelijkheden van de beschikbare mensen in de verschillende locale organisaties om posities in te nemen in de hertekende organisatie. De kostprijs van deze specifieke HR-oefening zal echter teruggewonnen worden door besparingen in algemene kosten en hogere kwaliteit van de diensten die aan Barcos klanten worden geleverd.

Over Barco
Barco, een internationaal bedrijf met hoofdzetel in Kortrijk, België, levert visualisatie- en display-oplossingen voor professionele markten. Barco ontwerpt en ontwikkelt oplossingen voor grootschermvisualisatie, visualisatiesystemen voor levenskritische toepassingen en systemen voor visuele inspectie. Barco is wereldwijd actief en heeft eigen vestigingen voor Sales & Marketing, Customer Support, Onderzoek & Ontwikkeling en Productie in Europa, Noord-Amerika en Asia Pacific. Barco is genoteerd op Euronext Brussel en maakt deel uit van de Next 150-index (Euronext: BAR; Reuters: BARBt.BR; Bloomberg: BAR BB).

© Copyright 2005 Barco Mag enkel door de professionele pers gereproduceerd worden

Contacts

JP Tanghe
President Corporate Communication & Investors Relations Barco nv

Phone:+32 56 26 23 22
Fax:+32 56 26 22 62
jp.tanghe@barco.com