Metaalunie

Nieuws
Persberichten

Kennisoverdracht belangrijker dan nieuwe schoolgebouwen 21-9-2005
Koninklijke Metaalunie over Miljoenennota 2006:

De Koninklijke Metaalunie is blij met de extra investeringen voor onderwijs maar plaatst een kanttekening. Scholen moeten een goede en aantrekkelijke leeromgeving zijn, maar investeren in praktijklokalen, machines en gereedschappen is investeren in het verleden. Duaal onderwijs en competentieleren zijn de kernwoorden van moderne vakopleidingen. Dit stelt de Metaalunie in een reactie op de Miljoenennota 2006.

Het Kabinet wil de extra aardgasinkomsten vooral gebruiken voor investeringen in onderwijs en milieu. Wat onderwijs betreft komt voor het praktijkonderwijs 300 miljoen beschikbaar voor de bouw van scholen, en voor het beroepsonderwijs 100 miljoen extra. De prioriteit moet echter liggen bij de inhoudelijke verbetering van het praktijkonderwijs.

Investeren in het verleden
Het leren van een beroep in een praktijklokaal van een school is een achterhaald idee. Daarom is investeren in gebouwen, machines en uitrusting investeren in het verleden. Bovendien slaat de veroudering van een dergelijke investering vaak al na korte tijd toe en blijkt dan weggegooid geld. Het leerproces zelf heeft een veel hogere prioriteit dan de schoolgebouwen en faciliteiten.

Maatwerk
Het leerproces richt zich meer en meer op leren op de werkplek en het leren van beroepscompetenties. De Metaalunie vindt dat een goede ontwikkeling. Leerlingen en studenten zijn veel beter gemotiveerd bij het opleiden in de echte beroepspraktijk en waarderen vooral dat ze serieus genomen worden. Experimenten in de afgelopen jaren hebben dat ruimschoots aangetoond. Maar opleiden op basis van competenties vraagt wel om maatwerk.
Het op maat opzetten van een leertraject voor een leerling of student, het benutten van de werkplek als leerplek, het begeleiden van de leerling/student en van het (leer)bedrijf en het realiseren van nieuwe methoden voor kwaliteitsborging en examinering, daarin moet het kabinet investeren. De docenten en de praktijkopleiders zijn nog veel te weinig bekend met het opleiden op basis van competenties. Dat vraagt tijd, aandacht, deskundigheid, overleg en dus ook geld.

Human software
De Metaalunie stelt dan ook voor om extra geld voor het beroepsonderwijs te investeren in de human software. Verbeter de kennis en vaardigheden van zowel docenten als de praktijkopleiders en leermeesters in de bedrijven. De overheid moet ook geld besteden aan de samenwerking tussen deze opleiders. De leerling of student heeft pas echt baat bij competentiegericht opleiden als scholen en bedrijfsleven dit uitvoeren in een gezamenlijke verantwoordelijkheid en afstemming.
Reageren: info@metaalunie.nl