Nieuws
Persberichten
Kennisoverdracht belangrijker dan nieuwe schoolgebouwen
21-9-2005
Koninklijke Metaalunie over Miljoenennota 2006:
De Koninklijke Metaalunie is blij met de extra investeringen voor
onderwijs maar plaatst een kanttekening. Scholen moeten een goede en
aantrekkelijke leeromgeving zijn, maar investeren in praktijklokalen,
machines en gereedschappen is investeren in het verleden. Duaal
onderwijs en competentieleren zijn de kernwoorden van moderne
vakopleidingen. Dit stelt de Metaalunie in een reactie op de
Miljoenennota 2006.
Het Kabinet wil de extra aardgasinkomsten vooral gebruiken voor
investeringen in onderwijs en milieu. Wat onderwijs betreft komt voor
het praktijkonderwijs 300 miljoen beschikbaar voor de bouw van
scholen, en voor het beroepsonderwijs 100 miljoen extra. De prioriteit
moet echter liggen bij de inhoudelijke verbetering van het
praktijkonderwijs.
Investeren in het verleden
Het leren van een beroep in een praktijklokaal van een school is een
achterhaald idee. Daarom is investeren in gebouwen, machines en
uitrusting investeren in het verleden. Bovendien slaat de veroudering
van een dergelijke investering vaak al na korte tijd toe en blijkt dan
weggegooid geld. Het leerproces zelf heeft een veel hogere prioriteit
dan de schoolgebouwen en faciliteiten.
Maatwerk
Het leerproces richt zich meer en meer op leren op de werkplek en het
leren van beroepscompetenties. De Metaalunie vindt dat een goede
ontwikkeling. Leerlingen en studenten zijn veel beter gemotiveerd bij
het opleiden in de echte beroepspraktijk en waarderen vooral dat ze
serieus genomen worden. Experimenten in de afgelopen jaren hebben dat
ruimschoots aangetoond. Maar opleiden op basis van competenties vraagt
wel om maatwerk.
Het op maat opzetten van een leertraject voor een leerling of student,
het benutten van de werkplek als leerplek, het begeleiden van de
leerling/student en van het (leer)bedrijf en het realiseren van nieuwe
methoden voor kwaliteitsborging en examinering, daarin moet het
kabinet investeren. De docenten en de praktijkopleiders zijn nog veel
te weinig bekend met het opleiden op basis van competenties. Dat
vraagt tijd, aandacht, deskundigheid, overleg en dus ook geld.
Human software
De Metaalunie stelt dan ook voor om extra geld voor het
beroepsonderwijs te investeren in de human software. Verbeter de
kennis en vaardigheden van zowel docenten als de praktijkopleiders en
leermeesters in de bedrijven. De overheid moet ook geld besteden aan
de samenwerking tussen deze opleiders. De leerling of student heeft
pas echt baat bij competentiegericht opleiden als scholen en
bedrijfsleven dit uitvoeren in een gezamenlijke verantwoordelijkheid
en afstemming.
Reageren: info@metaalunie.nl
Metaalunie