Metaalunie

Nieuws
Persberichten

Het zoet is zuur voor het industriële mkb
21-9-2005
Koninklijke Metaalunie over Miljoenennota 2006:

Het Kabinet voorspelt zoet na het zuur, maar het laat het mkb - dat het economische herstel moet dragen - in de kou staan. Het industriële mkb zucht onder opnieuw een forse verhoging van de energiebelasting en van lagere (administratieve) lasten merken ondernemers nog weinig. Dit stelt de Koninklijke Metaalunie in een eerste reactie op de Miljoenennota 2006.

Herstel van vertrouwen in de Nederlandse economie is cruciaal. Het kabinet ziet licht gloren en gaat direct uit van het gunstigste scenario: 2,5% groei in 2006. Maar het herstel is uitermate broos. Het Nederlandse bedrijfsleven is nog bezig met het inlopen van de achterstand. Om de economie daadwerkelijk een impuls te geven, is meer aandacht nodig voor het industriële mkb. Per bedrijf zijn er grote verschillen mogelijk, maar in totaal confronteren de kabinetsplannen het mkb met hogere lasten. De Koninklijke Metaalunie vindt dat alle koopkrachtsteun voor burgers niet ten koste mag gaan van de lastenverlichting voor het bedrijfsleven.

Belastingverzwaring
Positief is de verlaging van de vennootschapsbelasting (van 31,5% naar 29,6% in 2006). Maar voor het mkb zet dit weinig zoden aan de dijk. De 400.000 mkb-bedrijven die inkomstenbelasting betalen, ontvangen helemaal geen lastenverlichting. Bovendien dalen de totale lasten voor werkgevers niet door hogere sociale premies. Daarnaast gaat de energiebelasting voor het mkb onevenredig zwaar omhoog. Tot slot lijken bedrijven de dupe te worden van het afschaffen van het gebruikersdeel van de OZB voor huiseigenaren. De VNG is (ondanks de volledige compensatie door het Rijk van het OZB gebruikersdeel woningen) al driftig in de weer om nieuwe belastingbronnen aan te boren.

Administratieve lasten
Ook de hoge administratieve lasten baren de Koninklijke Metaalunie zorgen. Het Kabinet spreekt over 3 miljard euro minder administratieve lasten eind 2006. Intussen merken de ondernemers nog weinig verbetering. Sterker nog, de oplossing is soms erger dan de kwaal. Het Ministerie van VROM is bijvoorbeeld goed bezig om eindelijk te komen tot een landelijk uniform gebruiksbesluit, maar gemeenten en brandweer leggen dit uniformeren uit als verzwaren van de eisen, zonder dat de noodzaak daarvoor aanwezig is. Als zij in hun opzet slagen, nemen de nalevingskosten van deze regelgeving (onnodig) toe.

Alle plussen en minnen bij elkaar opgeteld, is de Miljoenennota 2006 voor het industriële mkb vooral een sigaar uit eigen doos die deels door anderen wordt opgerookt. De belangrijke banenmotor van Nederland komt er zeer bekaaid vanaf.