Ingezonden persbericht

De KLM zet samen met Stoas zwaar in op e-Learning

WAGENINGEN, 20050920 -- De KLM heeft Stoas Intermedia de opdracht gegeven voor het maken van drie webbased trainingen voor de afdeling Ground Services. De medewerkers leren hiermee snel en efficiënt de laatste standaard procedures en werkwijze voor De-icing, Aircraft Refuelling en Vliegtuigrangeren en -Pushback. De KLM zet hiermee de trend door om het leren via Internet intensiever te gaan gebruiken.


DRIE WEBBASED TRAININGEN
Stoas Intermedia ontwikkelt al 15 jaar webbased trainingen voor multinationals. Zo ook voor de KLM. In aansluiting op de jarenlange samenwerking met Stoas heeft KLM gevraagd om ook voor de afdeling Ground Services de volgende drie trainingen te ontwikkelen of te actualiseren:
* De-icing
* Aircraft Refuelling
* Vliegtuigrangeren (tugdriving)
Voor een goede organisatie van de trainingen zet Stoas een registratie- en cursusvolgsysteem in. Eerdere trainingen werden gemaakt voor het boarding- en bagagepersoneel.

INHOUD TRAININGEN
De-icing:
Voor het opstijgen moeten vliegtuigen ijs en sneeuwvrij zijn; het zogenaamde De-icing. Door de vliegtuigen voor de start 'schoon te spuiten' wordt voorkomen dat de vleugels hun liftvermogen verliezen.

Aircraft Refuelling:
Elke twee jaar moeten alle medewerkers van KLM die zich bezighouden met het tanken van vliegtuigen een herhalingscursus volgen. Veiligheid en het volgen van de procedures staan hierin centraal. De cursussen kunnen zowel klassikaal als individueel gedaan worden.

Vliegtuigrangeren (en pushbacks):
Na de basisopleiding tot vliegtuigrangeerder staat iedere twee jaar een verplichte opfriscursus op het programma. In de webbased training worden vooral gewijzigde vliegtuigtypes en vliegtuigtrekkers behandeld.