Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV)
Embargo tot dinsdag 20 september 2005 , 15.15
uur.
Dieselcompensatie voor openbaar vervoerbedrijven hard nodig
De begroting voor Verkeer en Waterstaat voor het jaar 2006 geeft vooralsnog
weinig aanknopingspunten dat het kabinet bereid zou zijn meer geld uit te
trekken voor de verbetering van het openbaar vervoer. Daarbij ontstaat als
gevolg van de sterke stijging van de energieprijzen een acuut probleem voor
de openbaar vervoerondernemingen.
Met name door de sterke stijging van de diesel- en electriciteitsprijs komt
de bedrijfsvoering van openbaar vervoer in de knel. Over 2005 wordt een
brandstofprijsstijging verwacht van ruim 25% procent. Dat betekent een
extra last van ¤ 62 miljoen in 2005. De kans is groot dat deze extra lasten
in 2006 nog verder zullen stijgen.
Inmiddels hebben de overkoepelende organisaties van provincies en
gemeenten, die verantwoordelijk zijn voor het stads- en streekvervoer,
medegedeeld dat zij de claim voor compensatie van de gestegen dieselprijzen
aan de ondernemingen steunen. Met deze steun van de Samenwerkende
Kaderwetgebieden Verkeer en Vervoer (SKVV) en het Interprovinciaal Overleg
(IPO) wordt dan ook een dringend beroep gedaan op de Tweede Kamer om het
Kabinet te bewegen tot een andere koers in dit dossier.
De openbaar vervoerbedrijven achten een compensatie vanuit de scherp
gestegen aardgasbaten een logische oplossing.
Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV)