Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV)

Embargo tot dinsdag 20 september 2005 , 15.15 uur.
Van papier naar beleid : voor het openbaar vervoer is er nog een lange weg te gaan.

Mobis roept daarom de Staten-Generaal en de decentrale overheden op in een gezamenlijke actie met de openbaar vervoerondernemingen te komen tot een echte verbetering van het aanbod van openbaar vervoer, door middel van een bijstelling van de plannen van het kabinet bij de begrotingsbehandeling. Meer ambitie en actie, minder plannen en papier.

De begroting voor Verkeer en Waterstaat voor het jaar 2006 geeft vooralsnog weinig aanknopingspunten dat het kabinet bereid zou zijn meer geld uit te trekken voor de verbetering van het openbaar vervoer. Daarbij ontstaat als gevolg van de sterke stijging van de energieprijzen een acuut probleem voor de openbaar vervoerondernemingen. Daarnaast geven decentralisatie van beleid en middelen en de overdracht van de verantwoordelijkheid voor mobiliteitsbeleid aan de decentrale overheden, zoals in de begroting als beleid voor 2006 wordt genoemd, wel veel papier op maar geen concrete maatregelen in 2006.

Het komende jaar is, althans als het aan het Kabinet ligt, vooral een jaar van plannen maken, nota's schrijven en analyseren van de uitkomsten. Veel ook wordt overgelaten aan de decentrale overheden die door middel van hun provinciale- of regionale vervoersplannen beleid in gang moeten gaan zetten.
Nieuw beleid, waarover echter niet eerder besloten kan worden dan nadat de Nota Mobiliteit in de beide kamers van de Staten-Generaal succesvol en redelijk ongeschonden is aangenomen. Voor 2006 betekent dit veel nieuwe nota's over de rol en de mogelijkheden van het openbaar vervoer, maar weinig uitzicht op voor de reiziger zichtbare verbeteringen. De begroting is voor het openbaar vervoer dan ook een verloren jaar, zonder uitzicht op een snelle aanpak van de mobiliteitsproblemen met behulp van openbaar vervoer, en een gemiste kans op echte verbeteringen.

Er komt geen extra geld beschikbaar voor het stads- en streekvervoer. Dit betekent ook dat een extra indexering van BDU gelden in 2006 opnieuw niet plaats zal vinden, evenals voorgaande jaren. Met de gestegen dieselprijzen van de afgelopen tijd en het ontbreken van een extra indexering bij de BDU, komt er ook in 2006 feitelijk minder in plaats van meer geld beschikbaar voor het openbaar vervoer en dreigt verdere verschraling van het aanbod. Deze verschraling zal zich het eerste laten voelen in het openbaar vervoersaanbod buiten de steden. Daar waar grote delen van de bevolking toch al niet ruim bedeelt zijn met openbaar vervoermogelijkheden.