Rijksbegroting 2006: reactie provincie Utrecht Uit de vergadering van
gedeputeerde staten van de provincie Utrecht
20-9-2005 -
Uit de vergadering van gedeputeerde staten van de provincie Utrecht
De provincie Utrecht kan zich over het algemeen vinden de voornemens
van het kabinet zoals gepresenteerd in de Rijksbegroting 2006. Wel
zijn wij teleurgesteld over het gebrek aan inzet van het rijk voor een
Randstedelijke oplossing voor problemen als de stagnerende economie,
de vastlopende wegen en de woningnood. Wij zijn met name te spreken
over de 900 miljoen die het kabinet uittrekt voor de verbetering van
de luchtkwaliteit. Maar we betreuren het dat de extra impuls voor
monumentenzorg niet afdoende is om de restauratieachterstanden weg te
werken. In deze reactie vragen wij aandacht voor zes onderwerpen die
voor de provincie Utrecht en voor de Randstad als geheel van groot
belang zijn: luchtkwaliteit, het Groene Hart, kennis en innovatie,
infrastructuur, verstedelijking en monumentenzorg.
Luchtkwaliteit
In de provincie Utrecht bestaan grote zorgen over de luchtkwaliteit en
het effect daarvan op de gezondheid. Ook de gevolgen voor de aanleg
van wegen, woningen en gebouwen, is problematisch. Als draaischijf van
Nederland worden wij geconfronteerd met ruimtelijke knelpunten, zoals
de stagnatie van het Utrechtse binnenstadsproject rond het station,
voortgang van Leidsche Rijn, revitalisering van het bedrijventerrein
Lage Weide en het centrumproject van Nieuwegein. Wij zijn dan ook te
spreken over de intensieve inzet voor de verbetering van de
luchtkwaliteit en het uitgangspunt dat de noodzakelijke aanleg van
wegen, woningen en gebouwen niet geblokkeerd mag worden.
Het kabinet trekt tot 2015 900 miljoen euro uit voor maatregelen om de
luchtkwaliteit in Nederland te verbeteren. Wij constateren dat
maatregelen op alle schaalniveaus nodig zijn. Alleen als alle
overheidslagen hun verantwoordelijkheid nemen, kan de luchtkwaliteit
verbeterd worden. Wij bieden daarom het kabinet, samen met de
gemeenten Utrecht en Amersfoort, Bestuur Regio Utrecht, Gewest
Eemland, de Utrechtse afdeling van VNO-NCW, de Utrechtse afdeling van
het MKB en de Kamers van Koophandel, op 11 oktober ons regionale
aanbod luchtkwaliteit aan. Ons aanbod zal onder andere bestaan uit:
- weren van `vuile' vrachtwagens uit de binnenstad van Utrecht en
Amersfoort;
- versneld schoner maken van bussen in de steden Utrecht en
Amersfoort, de gebieden vallend onder het Bestuur Regio Utrecht, het
Gewest Eemland en de provincie Utrecht;
- versneld schoner maken van de `eigen' wagenparken van de betrokken;
- extra stimuleren van doorstroming c.q. gelijker maken van
verkeersstromen.
Het Groene Hart
Wij zien in de rijksbegroting te weinig terug van de investeringen die
het kabinet wil plegen in het Groene Hart. De provincies Utrecht,
Zuid-Holland en Noord-Holland hebben in het ontwikkelingsprogramma
Groene Hart vier uitvoeringsaccenten gelegd:
· Transitie van de veenweidegebieden
· Toekomst voor de droogmakerijen
· Het Groene Hart nationaal en internationaal op de kaart
· Woon- en werkmilieus met groene hartkwaliteit
Binnen deze vier uitvoeringsaccenten vallen concrete projecten als het
recreatieve routenetwerk, De Venen en de Natte As. Deze projecten
vragen op korte termijn om substantiële (rijks)investeringen. De
provincies onderhandelen op 9 november met programmaminister Veerman
over de uitvoering van het programma het Groene Hart.
Kennis en innovatie
Het kabinet zet in op extra investeringen in kennis en innovatie,
onder andere door 50% van de
aardgasmeevallers in het FES te besteden aan onderwijs, kennis en
innovatie. Dat ondersteunen wij
van harte. Het kabinet wil belangrijke innovatiegebieden extra
stimuleren en investeren in
grootschalige researchinfrastructuur. De regio Utrecht deelt deze
ambitie en heeft daarom een Taskforce Innovatie opgericht, waarin de
provincie, gemeenten en intermediaire organisaties de krachten
bundelen om de kenniseconomie naar een hoger plan te tillen. Zo werken
we samen met de Universiteit van Utrecht, de Hogeschool Utrecht, het
Universitair Medisch Centrum en de gemeente Utrecht aan de realisering
van het Science Park. Het Science Park moet de plek zijn waar
wetenschap en ondernemerschap samenkomen: hoogwaardige high-tech
bedrijven, kennisinstellingen en opleidingen kunnen elkaar zo
versterken. De realisatie van het Science Park vraagt op korte termijn
om investeringen. Wij willen dat de extra gelden die het kabinet heeft
vrijgemaakt voor onderwijs, kennis en innovatie hieraan gaan
bijdragen.
Infrastructuur
Volgens de analyses uit de Nota Mobiliteit voldoet een groot deel van
het Utrechtse wegennet, de Ring Utrecht en de toeleidende wegen, in
2020 niet aan de bereikbaarheidsdoelstelling. Het kabinet onderkent
dit probleem en werkt momenteel aan een verkenning van het Utrechtse
netwerk. Wij zijn hier tevreden over. Wij verwachten in december van
dit jaar richtinggevende uitspraken van het kabinet en in juni 2006
investeringsbeslissingen voor de periode 2010-2015. Wij zijn verheugd
over het feit dat het kabinet de verwachte aanbestedingsmeevallers
gebruikt voor het versnellen van het project A2 Amsterdam-Utrecht (44
miljoen).
Daarnaast vragen wij aandacht voor het bewaken van de afspraken over
financiering en tempo van realisering van Randstadspoor. De invoering
van het Randstadspoor dient vooruit te lopen op de ontwikkelingen van
woon- en werkgebieden, om de nieuwe verkeersgebruikers uit de
VINEX-wijken Leidsche Rijn, Amersfoort, Vathorst en Houten-Zuid vanaf
het begin een goed openbaar vervoersysteem te bieden.
Verstedelijkingsopgave
Het kabinet zet in op versnelling en verhoging van woningproductie,
met name in stedelijke regio's. Op deze manier zullen tot 2010 445.000
woningen worden gerealiseerd. De NV Utrecht, het samenwerkingsverband
van de gemeenten Utrecht, Amersfoort en Hilversum, Bestuur Regio
Utrecht, Gewest Gooi en Vechtstreek, Gewest Eemland en de provincie
Utrecht, is ingegaan op het verzoek van het kabinet om volgend jaar te
komen met een verstedelijkingsvisie. In de periode na 2015 zijn nog
eens 55.000 woningen en bijna 600 ha aan bedrijventerreinen nodig. Bij
het maken van ruimtelijke keuzen zoeken wij samen met onze partners in
de NV Utrecht naar ontwikkelingszones voor de bouw van woningen en
bedrijven waarbij het behoud van de bijzondere kwaliteiten van onze
regio als uitgangspunt geldt. De NV Utrecht presenteert in februari
2006 de gemeenschappelijke verstedelijkingsvisie aan het kabinet en
maakt daarmee duidelijk in welke mate wij kunnen bijdragen aan de
landelijke woningbehoefte.
Monumentenzorg
Het kabinet meldt dat 30% van de rijksmonumenten een
restauratieachterstand hebben. In de provincie Utrecht staat een groot
aantal (rijks)monumenten, waarvan velen te kampen hebben met een
restauratieachterstand. Denk aan kastelen als Amerongen, Beverweerd,
Loenersloot en Nieuwe Hollandse Waterlinie en de molens. Zij vormen
het rijke cultuur-historische gezicht van de provincie Utrecht, maar
verkeren in slechte staat. Het verheugt ons dat het kabinet een deel
van de hogere aardgasinkomsten in het FES besteed aan Monumentenzorg,
maar de 100 miljoen die nu extra beschikbaar is gesteld voor 2005 is
simpelweg te weinig om het probleem op te lossen. De 69 miljoen die
vanaf 2006 jaarlijks is gereserveerd lijkt ook onvoldoende. Wij maken
ons hier grote zorgen over. Het verder wegwerken van de
restauratieachterstand zal met inzet van extra middelen moeten
gebeuren. Urgentie is geboden, want als we langer wachten wordt de
achterstand groter en duurder door volgschade.
Gedeputeerde Staten van Utrecht
20 september 2005
Meer informatie: Maartje Schlebusch, telefoon 030- 258 2685
Laatst gewijzigd op 20-09-2005. Paginabeheer: Maartje Schlebusch
Provincie Utrecht