MINBZK: Ontwerp-begroting 2006 BZK

Ministerie bzk

http://www.minbzk.nl

Ontwerp-begroting 2006 Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Een veiliger Nederland. Democratische Vernieuwing. Minder regels en meer kwaliteit door elektronische overheidsdienstverlening.
Want dat is wat mensen van hun overheid verwachten: zichtbare veiligheid, slagvaardig bestuur en een goede dienstverlening. Daarom zijn dat de drie speerpunten in de ontwerp-begroting 2006 voor Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Met de nadruk op deze onderwerpen wil het kabinet het vertrouwen in de overheid herstellen. Door aan te jagen, bij te springen en waar nodig in te grijpen. Door in te gaan op signalen uit de samenleving, problemen op te lossen en belemmeringen weg te nemen.

Een veiliger Nederland

Mensen voelen zich de laatste jaren steeds veiliger, blijkt uit onderzoek. Maar hun ongerustheid over veiligheid in de toekomst neemt juist toe. Dit komt vooral door overlast en verloedering in de directe omgeving, maar ook door onaangepast gedrag, criminaliteit en terrorisme. Alle onderdelen van de overheid moeten samenwerken om Nederland veiliger te maken.
Het huidige veiligheidsprogramma .Naar een veiliger samenleving. moet zorgen voor vermindering van overlast en criminaliteit met 20 à 25 procent in de periode 2008
- 2010. Het programma is succesvol, en krijgt een vervolg met een nieuw Veiligheidsprogramma. Naast het verhogen van veiligheid en verlagen van criminaliteit zal het programma specifiek aandacht aan achterstandswijken geven. Daarnaast zullen oplossingen voor overlast die gemeenten ondervinden onderdeel uitmaken van het nieuwe programma.
Bij de aanpak van onveiligheid ligt het accent op de gemeenten. Zij moeten een scherpe regierol spelen en activiteiten van andere partijen in het veiligheidsbeleid op elkaar afstemmen. De prestatieafspraken met de politie krijgen een vervolg. Daarnaast vormen thema.s als crisisbeheersing en de prominentere rol van gemeenten in de bestrijding van terrorisme belangrijke agendapunten. De uitvoering van het Beleidsplan Crisisbeheersing zal leiden tot een verdere versterking van de crisisbeheersing. Civiel-militaire samenwerking en het uitvoeren van een gedegen oefenprogramma spelen hierin een belangrijke rol.
Het voorkomen, isoleren en indammen van radicalisme zijn cruciaal om terrorisme duurzaam aan te pakken. Gemeenten spelen een hoofdrol bij het indammen van radicaliseringstendensen. Op landelijk en regionaal niveau vindt vergaande samenwerking plaats tussen de AIVD en de MIVD, het Korps Landelijke Politiediensten, het Openbaar Ministerie, de Immigratie- en Naturalisatiedienst en de regionale politiekorpsen. Deze samenwerking, onder coördinatie van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding, vraagt om het beter uitwisselen van informatie. Om vervalsing en fraude met reisdocumenten tegen te gaan, voert Nederland in 2006 de gezichtsscan in op een chip in het paspoort en in de identiteitskaart.

Als vervolg op het advies van de stuurgroep-Leemhuis, die het huidige politiebestel tegen het licht heeft gehouden, kiest het kabinet voor:

- meer zeggenschap van gemeenteraden over de prestaties van de politie;
- de vorming van regionale veiligheidsbesturen;

- grotere doelmatigheid van de politieorganisatie, met op een aantal terreinen centralisatie van het beheer en centraal ontwikkelde producten en processen voor alle korpsen;

- sturen op basis van prestatieafspraken.

Democratische vernieuwing

Mensen moeten weer het gevoel krijgen dat de overheid hún overheid is. Met de democratische vernieuwingsagenda wil het kabinet het vertrouwen van de mensen herwinnen en de politiek dichter bij de kiezer brengen.
De democratische agenda bestaat uit actiepunten en maatregelen gericht op versterking van democratisch leiderschap en uitbreiding van mogelijkheden voor mensen die actief willen meewerken in buurt, gemeente of op landelijk niveau.
De belangrijkste onderdelen:

- het Burgerforum Kiesstelsel neemt de inrichting van de democratie onder de loep en komt met een voorstel voor een nieuw kiesstelsel;

- de Nationale Conventie start een breed debat over de inrichting van ons staatsbestel;
- kort na de zomer komt er een analyse over de voor- en nadelen van verschillende vormen van referenda;

- een grondwetswijziging voor de direct gekozen burgemeester
- een zwaardere voorkeursstem bij verkiezingen voor de Tweede Kamer, om via een persoonlijker verkiezingsstrijd de band tussen kiezers en gekozenen te versterken;
- het stimuleren van burgemeestersreferenda;

- spreiding van gemeenteraadsverkiezingen, om in deze verkiezingen lokale onderwerpen centraler te stellen;

- het kabinet bekijkt dit najaar de mogelijkheden tot versterking van de positie van de minister-president en de gevolgen daarvan voor de wijze van aanstelling.;
- het kabinet komt met een visie op het middenbestuur.

Minder regels en meer kwaliteit door elektronische overheidsdienstverlening

Burgers, bedrijven en instellingen hebben recht op goede, tijdige en zorgvuldige dienstverlening. ICT is een belangrijk instrument om die dienstverlening te verbeteren. Eind 2006 moet minstens 60% van de overheidsdiensten via internet beschikbaar zijn. Dankzij internet is de overheid dan 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar. Daarnaast wordt ervoor gezorgd dat mensen en bedrijven niet steeds dezelfde gegevens opnieuw moeten opgeven aan overheidsinstanties. Dit vermindert de administratieve rompslomp. In 2006 krijgt iedereen een burgerservicenummer (BSN) dat in de plaats treedt van het sofinummer. Het kan veel breder worden gebruikt en vormt de eerste stap naar eenmalige gegevensverstrekking.
'Elektronische overheid' betekent niet dat mensen, bedrijven of instellingen alleen nog via Internet zaken met de overheid kunnen doen. Voor veel mensen blijft de balie of de telefoon het belangrijkste communicatiekanaal met de overheid. Verbetering van dienstverlening vergt daarom een 'meerkanalen'-aanpak, waarin ook aandacht is voor nieuwe vormen van dienstverlening via loket en telefoon. In 2006 bereidt BZK de oprichting van één contactcenter voor de overheid voor, samen met gemeenten en uitvoeringsorganisaties. Eerste doel van dit contactcenter is iedereen die dat wenst vanaf 2007 via één telefoonnummer snel in contact te brengen met de juiste overheidsdienst. Medio volgend jaar valt een definitief besluit over of en hoe dit kan worden uitgebouwd tot een volledig contactcenter, dus ook voor andere kanalen en het afhandelen van transacties.
Vernieuwing en verbetering van de overheid wordt in 2006 ook in gang gezet door het verminderen van bestuurlijke drukte. Het kabinet werkt aanbevelingen uit van de gemengde commissie Bestuurlijke Coördinatie om de slagkracht van het openbaar bestuur te verhogen. Een verplichte toets om bij nieuwe maatregelen bestuurlijke drukte te voorkomen wordt ingevoerd.
Er worden besluiten genomen over de inrichting van interbestuurlijke shared services. Ook doet het kabinet een voorstel voor het verkleinen van het aantal volksvertegenwoordigers op de verschillende niveau.s.

Overige punten

De nadruk op de drie speerpunten - een veiliger Nederland, democratische vernieuwing en minder regels, meer kwaliteit door elektronische overheidsdienstverlening - neemt niet weg dat ook andere noodzakelijke ontwikkelingen in gang worden gezet of worden voortgezet.


- Het voortzetten van het Programma Andere Overheid met acties om de overheid anders te laten functioneren zodat de slagvaardigheid stijgt. Eén van de speerpunten in dat programma is de uitwerking van de rijksbrede en departementale takenanalyses, waarmee het kabinet de organisatie van de departementen beter wil laten aansluiten op de huidige problemen van mensen, bedrijven en instellingen. De uitwerkingen van deze takenanalyses komen gelijktijdig uit met deze begroting.

- Het realiseren van plannen als de verbetering van de overheidscommunicatie, het grotestedenbeleid en de archieffunctie binnen het rijk.
- Ervoor zorgen dat het rijk en de openbare sector als geheel een aantrekkelijke werkgever blijft, met een divers samengesteld personeelsbestand.

- In het najaar volgt wetgeving over de hoogte van het ministerssalaris, dat tevens het plafond wordt voor ambtelijke sal;arissen bij het rijk. Politieke ambtsdragers die hun ambt als hoofdberoep hebben, moeten hun neveninkomsten openbaar maken. De topinkomens van publiekgefinancierde organisaties worden openbaar wanneer ze uitkomen boven een ministerssalaris.

In 2006 zijn er de volgende maatregelen die direct merkbaar zijn voor mensen, bedrijven en instellingen:
. de invoering van de gezichtsscan op een chip in het paspoort en Nederlandse identiteitskaart. Hiermee zijn deze documenten beter beveiligd zijn tegen vervalsing en frauduleus gebruik.
. voor alle jongeren die 14 jaar worden is vanaf 2006 de eerste identiteitskaart gratis. Bovendien wordt de identiteitskaart in 2006 en 2007 niet duurder dan in 2005; . per 1 januari 2006 wordt het gebruikersdeel van de onroerende zaakbelasting (OZB) afgeschaft. Dit houdt een belastingverlaging in voor iedereen met een huur- of koopwoning. Gemeenten ontvangen hiervoor een financiële compensatie. . het Burgerforum Kiesstelsel zal een voorstel voor een nieuw kiesstelsel aan het kabinet presenteren.
. iedereen krijgt een burgerservicenummer (BSN). Het nummer treedt in de plaats van het sociaal-fiscaalnummer. Met dit nummer hoeven mensen niet steeds opnieuw hun naam, adres en andere basisgegevens aan overheidsdiensten te verstrekken. . het gemak groeit om met de overheid zaken te regelen via Internet. In ieder geval moet eind 2006 60% van de dienstverlening elektronisch beschikbaar zijn.

Belangrijkste financiële gevolgen van nieuw beleid vanaf 2005 Beleidsmatige mutaties in miljoen euro.s
2005 2006 2007 2008 2009 2010
Veiligheid
Investeringen biometrische kenmerken in reisdocumenten
4,0 34,5 3,5
Bevriezing prijs identiteitskaart
15,1 25,1
Gratis identiteitskaart voor 14-jarigen
6,3 6,3 11,4 11,4 11,4
Sterktegroei Nederlandse politie
5,0 5,0 5,0
Onderzoeksraad Veiligheid

0,3 0,3 0,5 0,5 0,5

Democratische vernieuwing
Burgerforum en Nationale Conventie

0,8 5,1 1,6
Referenda en invoering gekozen burgemeester

1,2 1,5 1,5 1,5 2,6 3,2
Spreiding raadsverkiezingen en bestuurlijke verhoudingen 0,3 0,6 Versterking Kiesraad

0,2 0,2 0,3 0,3 0,3

Verbetering dienstverlening overheid
Elektronische handtekening

2,8 4,8 6,5 7,5 9,0
Gemeenschappelijke beheerorganisatie
4,0 14,0 13,8 14,3 14,8 14,8
RijksWEB

1,7
Campagne werken bij het Rijk
5,0