Algemene onderwijsbond aob
Reactie Algemene Onderwijsbond op onderwijsbegroting:
Blij met investeringen, niet met visie
Utrecht. De Algemene Onderwijsbond, de grootste onderwijsvakbond in Nederland, is blij dat
de bezuinigingsdrift van de afgelopen twee jaar tot staan is gebracht. Tegelijkertijd
constateert de bond dat er nog steeds niet structureel gewerkt wordt aan een oplossing
voor een van de grootste problemen in het onderwijs, het naderende lerarentekort. Zo
zullen de salarissen wederom verder op achterstand worden gezet in vergelijking tot de
marktsector. Walter Dresscher, voorzitter Algemene Onderwijsbond (AOb): Al met al blijft
het ad-hoc beleid en is er van een langetermijnvisie nauwelijks sprake. Uiteindelijk gaat
dat ten koste van de kwaliteit van ons onderwijs.
Gemengde gevoelens
Dankzij de meevallende aardgasopbrengsten wordt er de komende twee jaar, in aanloop naar
de verkiezingen, weer geïnvesteerd in het onderwijs. Walter Dresscher, voorzitter
AOb: Er komt geld bij. Dat is zonder meer mooi, laten we daar niet kinderachtig over
doen. Jammer is alleen wel dat de hosannastemming hierover het zicht op de realiteit
vertroebelt, namelijk het gebrek aan langetermijnbeleid. Het grootste probleem dat op het
onderwijsveld afkomt, het lerarentekort, wordt namelijk wel benoemd maar niet structureel
aangepakt. En bijna alle extra investeringen komen uit incidentele budgetten. Over een
paar jaar, aan het eind van de kabinetsperiode, is de koek op. Bovendien worden we geacht
blij te zijn met iets dat ons eigenlijk eerst is afgepakt. Alsof Sinterklaas de cadeautjes
eerst uit de speelgoedkast wegpakt, om het vervolgens in te pakken en weer terug te
geven.
Raad van State: investeringen moeten omhoog
De Algemene Onderwijsbond betreurt het gebrek aan prioriteit voor het onderwijs op de
lange(re) termijn. De AOb sluit zich aan bij de bevindingen van de Raad van State, die in
zijn reactie op de miljoenennota schrijft dat de uitgaven voor o.a. onderwijs
achterblijven bij andere sectoren, het percentage van het BBP dat de afgelopen 35 jaar
naar onderwijs ging is gedaald (van 6 naar 5 procent) en dat in het (beperkte)
overheidsbudget ruimte moet worden gemaakt voor investeringen in kennis.
Doelstellingen, keuzes en investeringen
In de miljoenennota staan als belangrijkste doelstellingen op het terrein van onderwijs
o.a. geformuleerd:
- terugdringen voortijdig schoolverlaten
- terugbrengen van het verwachte lerarentekort in 2007
Voor de eerste doelstelling is, terecht, veel geld uitgetrokken. Zo wordt de doorstroming
van VMBO naar MBO vergroot en worden er nieuwe (praktijk)lokalen gebouwd. Bij de uitleg
over de tweede doelstelling wordt echter alleen gefocust op het verbeteren van de
lerarenopleidingen. Hoewel de AOb de noodzaak hiervan zeker onderkent, ziet de bond dit
niet als de oplossing voor het tekort aan leerkrachten.
In het persbericht van het ministerie van OCW wordt het hele lerarentekort niet behandeld.
Alsof de doelstelling, het terugbrengen van het verwachte lerarentekort van 10400 fte naar
2200 fte, geen extra aandacht nodig heeft.
Walter Dresscher, AOb: Het doembeeld van het lerarentekort rechtvaardigt de vraag of het
onderwijs nog wel een aantrekkelijke werkgever is. De begroting heeft het over de
bevlogenheid van de leraren, volgens mij zijn er ook heel simpele economische wetten
toepasbaar: als je mensen wil overhalen in het onderwijs te gaan werken, moet je ze ook
gewoon meer bieden. Investeren in salarissen is dus noodzakelijk.
CPB: achterblijvende salarisontwikkelingen
Doordat de CAO-onderhandelingen waarschijnlijk binnenkort worden hervat, lijkt het er op
dat het onderwijspersoneel niet veel verder op achterstand wordt gezet, zoals eerst de
bedoeling van de minister was. Het Centraal Planbureau schrijft echter in zijn Macro
Economische Verkenningen dat de contractloonstijging in de collectieve sector, waaronder
het onderwijs, achter zal blijven lopen bij die in de marktsector. Van een inhaalslag en
dus het aantrekkelijker en concurrerender maken van het onderwijs als werkgever is dus
geen enkele sprake. Zeker voor academici blijft het onderwijs dus nog altijd een
onderbetaalde sector, m.n. op de langere termijn. Walter Dresscher, AOb: Als dit
kabinet, met de minister van onderwijs voorop, echt werk wil maken van de kenniseconomie,
kan het niet zo zijn dat het opleiden van onze schooljeugd door steeds minder hoog
gekwalificeerd personeel wordt gedaan. Dat deze downgrading reeds plaatsvindt is een
feit. Dat het beleid van de minister hier geen verandering in zal brengen spijtig genoeg
ook.
Draagvlak
De AOb vindt het mooi dat er geld bijkomt. Wel vindt de bond het jammer dat al is
vastgelegd waar het geld aan uitgegeven wordt. Het onderwijs staat voor een aantal grote
uitdagingen en er moeten keuzes gemaakt worden waaraan prioriteit wordt gegeven.
Draagvlak voor de te maken keuzes en beslissingen is van groot belang. De AOb zou daarom
graag met de minister en andere grote onderwijsorganisaties om de tafel gaan, om samen
een toekomstplan op te stellen.
----------------------- einde persbericht -------------------
Meer informatie: Marc Mathies voorlichter AOb: 030-2989210 / 06-53410159