Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Begroting Verkeer en Waterstaat: de reiziger centraal, veiligheid voorop

2006 staat in het teken van de bereikbaarheid van grote steden, zowel met de auto als de trein. Het is bovendien een belangrijk doejaar in de inhaalslag van het achterstallig onderhoud. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat investeert daarnaast fors in de veiligheid, bijvoorbeeld door 96 miljoen euro voor de aanpak van zwakke schakels in de kust naar voren te halen. Minister Peijs en staatssecretaris Schultz van Haegen werken hard aan een bereikbaar en veilig Nederland.

Betrouwbaar van A naar B

In 2006 gaat Verkeer en Waterstaat samen met provincies en gemeenten acht netwerkanalyses maken van de verkeerssituatie in de drie stedelijke netwerken in de Randstad en vijf daarbuiten. Alle vormen van vervoer worden in hun samenhang onder de loep genomen, het wegverkeer, ov én vervoer over water. Centraal staan een betere toegang tot de steden en een soepelere onderlinge afstemming van bus, trein, tram en metro, maar ook de auto en de fiets. De analyses vormen mede de basis voor de besteding van gelden voor mobiliteitsplannen en
-beleid van gemeenten, provincies en het Rijk uit o.a. het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT) en de Brede Doeluitkering (BDU), het geld dat naar de regio's gaat.

Een ander specifiek stedelijk probleem zijn spoorlijnen die verschillende steden doorsnijden en daarmee de ruimtelijke ontwikkeling belemmeren, of de leefbaarheid en veiligheid aantasten. Almelo en Delft zijn bekende gevallen waar dit probleem speelt, waarvoor inmiddels knopen zijn doorgehakt. De begroting 2006 voorziet in 300 miljoen euro tot 2020 als bijdrage in de aanpak van vergelijkbare problemen in andere plaatsen. Het bedrag is bedoeld als katalysator, waar nog geld van andere overheden en marktpartijen bij moet. Samen met het ministerie van VROM, bekijkt minister Peijs waar de problemen het grootst en het meest urgent zijn.

Betrouwbaar van A naar B reizen kan alleen over goed onderhouden wegen en spoor. Karla Peijs heeft bij haar aanstelling een grote inhaalslag in het onderhoud in het vooruitzicht gesteld. In 2006 gaan de asfalteermachines flink aan de slag. Op het hoogtepunt vinden 60 onderhoudsprojecten tegelijk plaats. Daarmee is het achterstallig onderhoud eind 2006 teruggebracht met 26%, op weg naar het einddoel van 45% eind 2007. Het is onvermijdelijk dat al dit onderhoud tijdelijk overlast met zich meebrengt. Om dat tot een minimum te beperken, besteedt Verkeer en Waterstaat veel aandacht aan een zorgvuldige planning, goede reisinformatie en intensieve samenwerking met gemeentes, provincies en het regionale bedrijfsleven, bijvoorbeeld met tijdelijke openbaar-vervoervoorzieningen.

Voor het spoor staan voor 2006 besluiten over de tweede fase van het `Herstelplan' op het programma. Het gaat om de besteding van 914 miljoen euro. De rapportcijfers van reizigers en de punctualiteit laten een stijgende lijn zien, maar recente incidenten op Amsterdam CS tonen aan dat er nog wel veel werk aan de winkel is.

Het antifileplan ZSM (Zichtbaar-Slim-Meetbaar) zal eind 2006 helaas nog niet helemaal gereed zijn, vanwege de uitspraken van de Raad van State over luchtkwaliteit. Het ziet er nu naar uit dat eind volgend jaar 200 kilometer spitsstroken klaar is in plaats van de geplande 300 kilometer. Komend jaar trekt het kabinet alle registers open om die problemen aan te pakken met maatregelen om schadelijke emissies te bestrijden, nieuwe wetgeving om de vaart in bouwprojecten te houden en een stevige inzet in Brussel vóór haalbare normen en noodzakelijke Europese (bron)maatregelen.

Doordat het gereserveerde geld voor de Spoortunnel Delft pas na 2010 nodig is, kan een aantal bouwprojecten sneller worden aangelegd. De extra strook op de A4 is drie jaar eerder klaar, het werk aan de Rondweg Eindhoven één jaar en de verbetering van de A4 Burgerveen-Leiden één à twee jaar. In totaal is daar 270 miljoen euro mee gemoeid. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft verder voor 2006 de aanbesteding van de

A2-passage bij Maastricht en de A4 Delft-Schiedam in de planning staan.

Een andere concrete anti-filemaatregel die in 2006 op de rol staat, is de aanstelling van 100 extra weginspecteurs. Die zorgen ervoor dat de weg na een ongeluk sneller vrij komt voor het verkeer. Dit is een vorm van incident management.

Voor het Schipholbeleid is 2006 een belangrijk jaar. In april 2006 geeft staatssecretaris Schultz haar oordeel over het Schipholbeleid dat in 2003 is ingezet. Vóór de zomer geeft het kabinet bovendien een beeld wat nodig is om de positie van Schiphol als belangrijke internationale luchthaven in de toekomst vast te houden.

Veilig Nederland

In 2006 stelt Verkeer en Waterstaat het `Basisnet gevaarlijke stoffen' vast voor het vervoer over de weg, het spoor en het water. Het Basisnet schept duidelijkheid over welke vormen van risicovol transport waar mogen plaatsvinden. Het spoor is het eerst aan de beurt.

Voor de aanpak van de zwakke schakels in de kust komt met deze begroting 96 miljoen euro eerder beschikbaar. Staatssecretaris Schultz ontwikkelt een nieuwe risicobenadering om te bepalen tot welk niveau en tegen welke prijs de overheid bescherming kan en moet bieden tegen hoog water. Zij baseert zich hierbij onder andere op het project `Veiligheid Nederland in Kaart'. VenW brengt in dat project samen met de provincies en waterschappen per dijkring de kansen op een overstroming en de gevolgen daarvan in beeld.

Anders werken: minder regels, meer kwaliteit

Anders en slimmer werken, met minder regels, en nieuwe technieken en vormen van samenwerking: dat was ook een belangrijke inzet van Karla Peijs en Melanie Schultz bij hun aantreden. Daarom licht VenW systematisch alle oude en nieuwe regelgeving door en past die zonodig aan. Automobilisten zullen bijvoorbeeld merken dat de rompslomp bij de APK-keuring wordt teruggebracht. Ook komt er, om de uitvoering van het waterbeleid voor de 21^e eeuw zo soepel mogelijk te laten verlopen, één integrale waterwet, ter vervanging van de huidige acht versnipperde wetten. Die wet leidt tot minder bureaucratie en meer duidelijkheid. Het ontwerp van de wet gaat in 2006 naar de Tweede Kamer. In het verlengde hiervan opent staatssecretaris Schultz in 2006 één loket waar iedereen die betrokken is bij waterbeheer terecht kan met vragen: de Helpdesk Water. Een ander voorbeeld van vereenvoudiging van wetgeving is het wetsvoorstel regelgeving burgerluchthavens en militaire luchthavens dat staatssecretaris Schultz eind 2005 naar de Tweede Kamer zal sturen. De Inspectie VenW wil tot slot eind 2007 bovendien 65 procent van de dienstverlening digitaal laten verlopen, bijvoorbeeld de afgifte van vergunningen. Dat betekent een enorme tijdswinst voor ondernemers.

Daarnaast besteedt Rijkswaterstaat inmiddels 70 procent van de contracten aan in innovatieve vormen waarin de markt (de bouwers) al in een vroeg stadium kan meedenken over de beste manier om een project uit te voeren en te plannen. Dat betekent dat RWS steeds minder tijdrovende en gedetailleerde plannen in de markt zet. Mede hierdoor is het mogelijk om het VenW-personeelsbestand voor eind 2007 met 2800 terug te brengen.