Nederlandse Hartstichting

Start Nationale Gezondheidstest 2005 Welke Tweede Kamerfractie heeft het laagste cholesterolgehalte? 16-9-2005
De Nederlandse Hartstichting stelt alle 150 Tweede Kamerfractieleden in de gelegenheid om hun cholesterolgehalte te laten meten. Op woensdag 21 of donderdag 22 september 2005 tussen 9:00 en 16:00 uur zitten verpleegkundigen klaar in de informatiestand van de Hartstichting op het Plein in Den Haag. Het gemiddelde cholesterolgehalte per fractie wordt vastgesteld en met elkaar vergeleken. De Hartstichting organiseert deze actie om de start van de derde Nationale Cholesteroltest bij het publiek onder de aandacht te brengen. Politici hebben immers een voorbeeldfunctie naar het publiek. De derde Nationale Cholesteroltest vindt plaats van 26 september t/m 28 oktober 2005 in bijna 700 supermarkten verspreid over heel Nederland.


De Hartstichting heeft alle 150 Tweede Kamerfractieleden per brief uitgenodigd om op woensdag 21 of donderdag 22 september a.s. tussen 9:00 en 16:00 uur zijn of haar cholesterol te laten meten. Verpleegkundigen bepalen het cholesterolgehalte en geven een passend leefstijladvies mee. Op donderdag 22 september zal aan het eind van de dag de fractie met het laagste cholesterolniveau bekend gemaakt worden. De informatiestand van de Hartstichting staat op het Plein, voor de ingang van de Tweede Kamer. Verschillende fractieleden hebben al te kennen gegeven mee te willen werken aan deze actie.

Nationale Cholesteroltest in de supermarkt


Eén op de drie Nederlanders heeft een te hoog cholesterol, vaak zonder het zelf te weten. Van een te hoog cholesterolgehalte merk je meestal niets, maar het is één van de belangrijkste risicofactoren voor het krijgen van hart- en vaatziekten. Daarom organiseert de Nederlandse Hartstichting van 26 september tot en met 28 oktober 2005 voor de derde keer de Nationale Cholesteroltest, in bijna 700 supermarkten verspreid over heel Nederland. Verwacht wordt dat bij meer dan 150.000 personen de Nationale Cholesteroltest afgenomen zal worden. Er wordt voor supermarkten gekozen om zoveel mogelijk mensen te bereiken.

NOOT VOOR DE REDACTIE (