Start Nationale Gezondheidstest 2005
Welke Tweede Kamerfractie heeft het laagste cholesterolgehalte?
16-9-2005
De Nederlandse Hartstichting stelt alle 150 Tweede Kamerfractieleden
in de gelegenheid om hun cholesterolgehalte te laten meten. Op
woensdag 21 of donderdag 22 september 2005 tussen 9:00 en 16:00 uur
zitten verpleegkundigen klaar in de informatiestand van de
Hartstichting op het Plein in Den Haag. Het gemiddelde
cholesterolgehalte per fractie wordt vastgesteld en met elkaar
vergeleken. De Hartstichting organiseert deze actie om de start van de
derde Nationale Cholesteroltest bij het publiek onder de aandacht te
brengen. Politici hebben immers een voorbeeldfunctie naar het publiek.
De derde Nationale Cholesteroltest vindt plaats van 26 september t/m
28 oktober 2005 in bijna 700 supermarkten verspreid over heel
Nederland.
De Hartstichting heeft alle 150 Tweede Kamerfractieleden per brief
uitgenodigd om op woensdag 21 of donderdag 22 september a.s. tussen
9:00 en 16:00 uur zijn of haar cholesterol te laten meten.
Verpleegkundigen bepalen het cholesterolgehalte en geven een passend
leefstijladvies mee. Op donderdag 22 september zal aan het eind van de
dag de fractie met het laagste cholesterolniveau bekend gemaakt
worden. De informatiestand van de Hartstichting staat op het Plein,
voor de ingang van de Tweede Kamer. Verschillende fractieleden hebben
al te kennen gegeven mee te willen werken aan deze actie.
Nationale Cholesteroltest in de supermarkt
Eén op de drie Nederlanders heeft een te hoog cholesterol, vaak zonder
het zelf te weten. Van een te hoog cholesterolgehalte merk je meestal
niets, maar het is één van de belangrijkste risicofactoren voor het
krijgen van hart- en vaatziekten. Daarom organiseert de Nederlandse
Hartstichting van 26 september tot en met 28 oktober 2005 voor de
derde keer de Nationale Cholesteroltest, in bijna 700 supermarkten
verspreid over heel Nederland. Verwacht wordt dat bij meer dan 150.000
personen de Nationale Cholesteroltest afgenomen zal worden. Er wordt
voor supermarkten gekozen om zoveel mogelijk mensen te bereiken.
NOOT VOOR DE REDACTIE (