Ingezonden persbericht
PERSBERICHT (Aanleiding bericht in de Telegraaf, Wrak direct berm in, van 18/09/05)
Wat een bezoek aan het sprookjesbos van de Efteling al niet met een Minister kan doen
In een door de Telegraaf op 18 september geplaatst interview met Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat, waar de aanpak van vrachtauto-ongevallen op de snelwegen centraal stond, gaf de Minister aan, haar oog te hebben laten vallen op de bergingstanks van defensie.
Deze zouden, zo stelde de minister, de omgevallen vrachtauto's wel even in de berm schuiven.
Daarmee denkt de minister ellenlange files, die vaak ontstaan bij dergelijke incidenten, te kunnen voorkomen.
Tevens stelde de Minister dat de verzekeraars wel eerst goedkeuring moesten geven aan dit idee, want zo lijkt het, de verzekeraars blijken de baas te zijn over onze snelwegen.
Defensie beschikt op dit moment over maar een paar van dit soort bergingstanks.
Deze bergingstanks kunnen niet zelf over de openbare weg rijden ( ze zijn te zwaar en te breed) en ze beschadigen met hun rupswielen het wegdek.
Deze bergingstanks moeten met een dieplader worden aangevoerd vanuit de kazerne waar ze gestationeerd zijn, wat wel even gaat duren.
Sterk als ze zijn, kunnen deze tanks met een zeker gemak de omgevallen vrachtauto in de berm schuiven, maar dan!
Hij zal de omgevallen vrachtauto nog eens ernstig extra beschadigen en zo lijkt het, dat zal gebeuren met lading en al en wat te denken als er personenauto's en slachtoffers bij betrokken zijn?
Maar heeft de minister zich gerealiseerd dat de lading gevaarlijk kan zijn voor de directe omgeving, de hulpverleners, het milieu?
Weet de minister dat deze vrachtwagens veel dieselbrandstof in hun tanks vervoeren en dat deze kunnen gaan lekken? (schuiven over het asfalt).
Dat hiermee ernstige problemen met het asfalt kunnen ontstaan ( lost op) daarbij de berm en de vaak aansluitende sloten ernstig vervuilen. Gaan onze militairen dit ook allemaal opruimen?
Dat bij een ernstig beschadigd wegdek, deze opnieuw geasfalteerd moet worden en bij vervuiling van de berm, deze afgegraven moet worden?
Door vele autobergers,die zich gespecialiseerd hebben in het bergen van vrachtauto's, aan de kant te laten staan, heeft de Minister blijkbaar een probleem geschapen dat ze nu met behulp van het leger denkt te moeten oplossen.
In de afgelopen twee jaar heeft deze Minister keer op keer de verontruste kamerleden Hermans (LPF),
Luchtenveld (VVD), die over deze kwestie en over bergingsproblemen van lichte voertuigen, vragen aan haar stelden, gerustgesteld met de woorden, dat in met name de berging van vrachtauto's sprake was van overcapaciteit.
Terwijl juist in de praktijk, mede door haar passieve houding, veel gespecialiseerde zware autobergers, als gevolg van buitensluiting van het werk in de berging van lichte voertuigen, werkloos stilstaan.
Het hoeft geen betoog, dat de ruim 70 gespecialiseerde zware bergers, welke landelijk verspreid zitten qua materiaal en kennis dit soort calamiteiten razendsnel kunnen opheffen, maar dan moeten ze wel kunnen worden ingezet.
De oplossing, van het door de Minister geschetste probleem bij vrachtautobergingen, welke feitelijk wordt veroorzaakt door de wijze waarop de berging van lichte voertuigen is geregeld, is al jaren bij haar bekend, doch de voorkeur van deze Minister gaat, zo lijkt het, uit naar een oplossing waar het Nederlandse leger de doodsteek aan de zware bergers moet brengen.
De oplossing, van de door de minister aangevoerde problematiek bij de berging van vrachtauto's, ligt wat onze branchevereniging betreft, in een gezamenlijk daarvoor met alle betrokkenen in te richten overleg.
Branchevereniging voor Bergingsbedrijven BVB
Woordvoerder(s)
Jos Dijkstra 071 - 541 5560 Maarten Brekelmans 06-53121121
Email: bvbnl@planet.nl