Ingezonden persbericht
InnoConcepts N.V.
PERSBERICHT Capelle aan den IJssel, 19 september 2005
VERDERE STERKE STIJGING RESULTATEN INNOCONCEPTS
In de eerste helft van 2005 is de nettowinst voor afschrijving goodwill van InnoConcepts met
40% wederom sterk gestegen. De verkoop van de activiteiten van InnoCleaning Concepts mede
in acht genomen, verwacht InnoConcepts over heel 2005 een forse stijging van het resultaat ten
opzichte van 2004.
TOELICHTING OP DE CIJFERS
Voor het zevende opeenvolgende jaar sinds de beursgang in 1998 heeft InnoConcepts haar resultaten
ook in de eerste helft van 2005 weer weten te verbeteren. De nettowinst voor afschrijving goodwill
steeg met 40% van EUR 2,419 miljoen naar EUR 3,398 miljoen. De afschrijving goodwill, die over de
eerste helft van 2005 EUR 1,233 miljoen bedroeg, wordt voor het laatst op deze wijze gerapporteerd.
Over het hele boekjaar 2005 zullen de cijfers worden gerapporteerd conform IFRS, waarbij geen
gefixeerde afschrijving van goodwill plaats vindt.
De omzet steeg met 13% van EUR 11,2 miljoen naar EUR 12,7 miljoen. De omzet bestond voor het
grootste deel uit licentie-inkomsten van dochter I-Pac Technologies. Als gevolg van de reeds eerder
ingezette outsourcing strategie van alle non-core bedrijfsonderdelen daalden de kosten met 23% ten
opzichte van de eerste helft van 2004.
Voor wat inkomsten betreft verwacht InnoConcepts dat in de komende jaren de verdeling procentueel
zal verschuiven van multimedia verpakkingen naar andere productcategorieën. Dit als gevolg van de
groei van opbrengsten uit licenties en samenwerkingsverbanden in andere segmenten van de
verpakkingsmarkt, waar de door I-Pac geëxploiteerde technologieën zullen worden toegepast.
Het balanstotaal steeg met 16% tot EUR 84,9 miljoen, waarbij de solvabiliteit ruim 59% bleef. De
Aziatische inkomsten en daarmee samenhangende investeringen vinden plaats in US-dollars. Balans-
en vermogensmutaties werden mede beïnvloed door de koersstijging van de dollar die in de eerste
helft van 2005 steeg van EUR 0,73 naar EUR 0,83, resulterend in een vermogenstoename van EUR
2,9 miljoen.
De balans en winst- en verliesrekening zullen in de tweede helft van 2005 de nodige fundamentele
wijzigingen ondergaan. Ten eerste zullen de jaarcijfers voor het gehele jaar worden gerapporteerd
conform IFRS. Daarnaast zijn de activiteiten van InnoCleaning Concepts inmiddels verkocht en
volledig ondergebracht bij het Engelse Proventec. Dit vond plaats middels betaling door Proventec in
nieuwe aandelen (resulterend in een belang in Proventec van circa 39%) plus een converteerbare
obligatielening. Ten slotte werd in augustus een emissie van 7% nieuwe aandelen InnoConcepts
voltooid, waarbij EUR 10 miljoen nieuw kapitaal werd aangetrokken.
InnoConcepts N.V.
GANG VAN ZAKEN EN VOORUITZICHTEN
Zoals eerder bekendgemaakt heeft InnoConcepts haar Cleaning activiteiten afgesplitst, waardoor de
onderneming thans operationeel is gericht op I-Pac Technologies. Naast haar inkomsten uit de
multimedia verpakkingsbusiness heeft I-Pac een aanvang gemaakt met de exploitatie van een aantal
gepatenteerde technologieën die van grote waarde kunnen zijn in andere segmenten van de
kunststofverpakkingsmarkt. I-Pac streeft daarbij naar exploitatie via samenwerkingsverbanden en
licenties. Om meerdere partners optimaal te kunnen bedienen is de eerste prioriteit thans gelegen in de
uitbreiding van de eigen engineering infrastructuur. Dit kan zowel via interne opleiding als acquisities,
dan wel via samenwerking met derden. Daarnaast wenst zij haar bestaande intellectueel eigendom
portefeuille verder uit te breiden met aanverwante technologieën, die synergie kunnen creëren, maar
ook de bestaande technologiebasis verder kunnen versterken. Hoewel dergelijke investeringen niet
altijd per direct zullen kunnen bijdragen aan de winst, houdt InnoConcepts hierbij, naast de langere
termijn, ook oog voor het rendement hiervan op korte termijn. InnoConcepts streeft ernaar in de
komende periode proof of concept te bewerkstelligen voor een aantal nieuwe product/markt
combinaties in de verpakkingssector. Daaropvolgende commercialisering zal dan plaats kunnen
vinden via bestaande of nieuwe (licentie-) partners.
Voor het hele boekjaar 2005 wordt door InnoConcepts een forse stijging van de nettowinst verwacht.
Dit is mede het gevolg van de boekwinst op de verkoop van de activiteiten van InnoCleaning.
PROFIEL INNOCONCEPTS
InnoConcepts is een marketingorganisatie die mondiaal een brug slaat tussen innovaties en de markt.
InnoConcepts onderscheidt zich hiermee van financiële partijen, die vaak alleen kapitaal verstrekken, en van
commerciële partijen, die meestal onvoldoende infrastructuur bezitten om ruimte te geven aan innovaties. De
ruime ervaring in de marketing van innovatieve producten en technologieën, de financiële slagkracht alsmede het
uitgebreide netwerk geven InnoConcepts een aanzienlijk voordeel bij het realiseren van succesvolle
marktintroducties.
InnoConcepts heeft vestigingen in Nederland, Engeland en Hong Kong. In Azië heeft zij verder diverse
partnerships met lokale partijen. Distributie en licensering van haar producten en technologieën vinden plaats
naar meer dan 25 landen.
InnoConcepts