Gemeente Utrecht
2005/98
SCHRIFTELIJKE VRAGEN
Vragen van de heer R.J. F. Giesberts
(ingekomen 19 september 2005)
Bij de debatten over de plannen voor het stationsgebied is diverse keren gesproken over de hoeveelheid nieuwe parkeerplaatsen. In de ogen van GroenLinks speelde het College hierin verstoppertje door alleen in informatiemateriaal het aantal publiek toegankelijke plaatsen te noemen. De particuliere plekken behorend bij de toekomstige woningen en voor bijvoorbeeld NS-personeel werden niet in getal genoemd. Wij stelden daarom dat bovenop de 2500 publieke plekken er duizenden nieuwe plekken kwamen.
Deze toename achtte en acht GroenLinks wrang omdat Utrecht CS een prominent OV-knooppunt is. Juist hier zou de toevoeging van nieuwe parkeerplaatsen minimaal moeten zijn. Bouwen bij een OV-knooppunt biedt milieuvoordelen en die werden naar onze overtuiging met de toevoeging van zo veel nieuwe parkeerplaatsen niet benut.
GroenLinks heeft, aangemoedigd door de heer K. van Oosten, berekend hoeveel nieuwe parkeerplaatsen er gemaakt moeten worden. We hebben ons hierbij gebaseerd op het programma zoals vastgesteld met de actualisatie masterplan.
De uitkomst is dat er ruim 8800 nieuwe parkeerplaatsen bij komen. En eigenlijk ruim 9200 omdat eerder met de NS is afgesproken dat zij 400 plekken extra krijgen. Zie bijlage 1.
Dit brengt ons tot de volgende vragen:
1. Kan het College de berekende aantallen per categorie bevestigen?
2. Zo niet, welk aantal nieuwe parkeerplaatsen, per categorie, is wel correct? Zo niet precies dan bij benadering.
3. Wat is het totaal aan nieuw toe te voegen parkeerplaatsen op grond van het huidige programma? Hoeveel zijn daarvan publiek en hoeveel niet?
4. Acht het College het denkbaar dat de hoeveelheid parkeerruimte is te verminderen door bijvoorbeeld dubbelgebruik ?
5. Zo ja, acht u dit ook wenselijk?
6. Zo ja, welke mogelijkheden ziet u hiertoe en wordt dit vastgelegd, bijvoorbeeld in de ontwikkelovereenkomsten?
7. Wanneer kan de gemeenteraad de parkeerbalans voor het plangebied tegemoet zien?
Bijgevoegd: bijlage berekening parkeerruimte stationsgebied'
Bijlage:
Berekening van GroenLinks ten aanzien van nieuwe parkeerruimte stationsgebied gebaseerd op actualisatie masterplan
Woningen
programma: 2070 (waaronder 200 studentenwoningen)
- parkeernorm voor dure koopwoning binnenstad is 1,3 tot 1,5. Hier gehanteerd: 1,4 voor 2107 koopwoningen = 2.945
- parkeernorm voor kamerverhuur binnenstad is 0,2 tot 0,6. Hier gehanteerd is 0,4 voor 63 studentenwoningen = 25
Kantoren
programma:180.400 m2
- parkeernorm voor kantoren binnenstad is0,8 tot 1,5 per 100 m2. Hier gehanteerd: 1,15 x 1804 = 2075
Winkels
programma: 38.084
- parkeernorm voor hoofdwinkelgebied binnenstad is 2,5 tot 3,5 per 100 m2. Hier gehanteerd:
3 x 381 = 1143
Leisure
programma: 63.500 m2
- parkeernorm is niet eenduidig daar verschillende functies onder deze categorie vallen. Hier gehanteerd: 2 x 635 = 1270
Hotels
programma: 29.040 m2
- hier is in het overzicht geen specifieke norm voor opgenomen. Hier gehanteerd: 2 x 290 = 580
Horeca
programma: 2000 m2
- parkeernorm wisselt voor verschillende vormen van horeca. Hier gehanteerd: 6 x 20 = 120
Cultuur
programma: 33.000 m2
- parkeernorm voor cultureel centrum binnenstad is 1,0 tot 3,0 per 100 m2. Hier gehanteerd: 2 x 330 = 660
TOTAAL volgens berekening GroenLinks: 8.818
En conform eerdere afspraak extra toevoeging ten behoeve van NS: 400
---- --