Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Subsidie voor inbouw beveiliging locomotieven Betuweroute

Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft vandaag een intentieverklaring ondertekend met twee leasemaatschappijen over de inbouw van het spoorbeveiligingssysteem ETCS in locomotieven. Met dit Memorandum of Understanding geven de leasemaatschappijen aan te willen investeren in goederenlocomotieven voor de Betuweroute. De leasemaatschappijen hebben om subsidie verzocht uit de subsidiepot van 20 miljoen euro voor de inbouw van ETCS. Zij zullen het systeem in 50 goederenlocomotieven inbouwen. Het gaat hierbij om seriematige ombouw van elektrische en diesellocomotieven. Doel is om de locomotieven gereed te hebben voor 1 januari 2007, zodat goederenvervoerders bij openstelling van de Betuweroute over de locomotieven kunnen beschikken. De leasemaatschappijen die de intentieverklaring hebben ondertekend zijn Mitsui en Angeltrains. Zij zullen de ECTS locomotieven aanbieden aan alle spoorvervoerders in Nederland. Het betreft diesellocomotieven van fabrikanten General Motors en Vossloh en elektrische locomotieven van fabrikant Bombardier.

De minister heeft in totaal 20 miljoen euro subsidie beschikbaar voor de inbouw van het spoorbeveiligingssysteem ETCS in locomotieven. Deze tijdelijke steunmaatregel, die na publicatie door de Europese Commissie in werking treedt, loopt vooruit op de in 2007 te verwachten steun van de Europese Unie om de toepassing van ETCS binnen Europa verder te stimuleren. Alle belanghebbende partijen die willen investeren in ETCS locomotieven en deze inzetten voor het goederenvervoer over de Betuweroute, kunnen van de subsidieregeling van Verkeer en Waterstaat gebruik maken.