Subsidie voor inbouw beveiliging locomotieven Betuweroute
Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft vandaag een
intentieverklaring ondertekend met twee leasemaatschappijen over de
inbouw van het spoorbeveiligingssysteem ETCS in locomotieven. Met dit
Memorandum of Understanding geven de leasemaatschappijen aan te willen
investeren in goederenlocomotieven voor de Betuweroute. De
leasemaatschappijen hebben om subsidie verzocht uit de subsidiepot van
20 miljoen euro voor de inbouw van ETCS. Zij zullen het systeem in 50
goederenlocomotieven inbouwen. Het gaat hierbij om seriematige ombouw
van elektrische en diesellocomotieven. Doel is om de locomotieven
gereed te hebben voor 1 januari 2007, zodat goederenvervoerders bij
openstelling van de Betuweroute over de locomotieven kunnen
beschikken. De leasemaatschappijen die de intentieverklaring hebben
ondertekend zijn Mitsui en Angeltrains. Zij zullen de ECTS
locomotieven aanbieden aan alle spoorvervoerders in Nederland. Het
betreft diesellocomotieven van fabrikanten General Motors en Vossloh
en elektrische locomotieven van fabrikant Bombardier.
De minister heeft in totaal 20 miljoen euro subsidie beschikbaar voor
de inbouw van het spoorbeveiligingssysteem ETCS in locomotieven. Deze
tijdelijke steunmaatregel, die na publicatie door de Europese
Commissie in werking treedt, loopt vooruit op de in 2007 te verwachten
steun van de Europese Unie om de toepassing van ETCS binnen Europa
verder te stimuleren. Alle belanghebbende partijen die willen
investeren in ETCS locomotieven en deze inzetten voor het
goederenvervoer over de Betuweroute, kunnen van de subsidieregeling
van Verkeer en Waterstaat gebruik maken.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat