Integraal Bereikbaarheidsplan Hilversum e.o.
Hoe optimaliseren we met een budget van vijftig miljoen euro de
doorstroming van het autoverkeer op de vier belangrijkste aanrijroutes
naar het Media Park? En hoe verbeteren we de mogelijkheden om met
openbaar vervoer of fiets het Media Park te bereiken?
De antwoorden op die vragen geven de Provincie Noord-Holland, de
gemeenten Hilversum, Bussum en Laren en Media Park-eigenaar TCN in het
'Integraal Bereikbaarheidsplan Hilversum e.o.'.
Burgemeester en Wethouders van Hilversum hebben het plan inmiddels
vrijgegeven voor inspraak.
Uitgangspunt
Het Bereikbaarheidsplan is opgesteld met medewerking van het
verkeerskundig adviesbureau Goudappel Coffeng in Deventer, dat
daarvoor eerst een nieuw verkeersmodel heeft ontwikkeld voor Hilversum
en omgeving. Daarin zijn alle voor de verkeersstromen relevante
ontwikkelingen tot het jaar 2020 verwerkt.
Het nieuwe model liet al meteen zien dat zonder maatregelen het
autoverkeer in Hilversum in het jaar 2020 volledig vast zou lopen.
Niet alleen in de onmiddellijke omgeving van het Media Park, maar
zeker ook aan de zuidkant van Hilversum en in het centrum. De
projectgroep die het plan heeft daarom een maatregelenpakket
samengesteld om op het totale stelsel van bestaande lokale hoofdwegen
een redelijke (zo optimaal mogelijke) doorstroming van het verkeer te
behalen. Tevens dient dit pakket het sluipverkeer door de woonwijken
en een terugslag van files op de rijkswegen en in de buurgemeenten te
beperken.
Enkele hoofdlijnen
Het Bereikbaarheidsplan omvat naast maatregelen voor beter openbaar
vervoer en een verhoging van de fietskwaliteit van en naar het Media
Park ongeveer 40 infrastructurele maatregelen, bijna allemaal op
Hilversums grondgebied.
De meeste maatregelen betreffen kruisingen op de buitenring van
Hilversum. Soms gaat het om echt ingrijpende veranderingen, zoals op
het Den Uylplein, waar de rotonde wordt vervangen door een met
verkeerslichten geregelde kruising of op de kruising
Oostereind/Soestdijkerstraat waar een rotonde wordt gelegd boven een
tunnel voor het autoverkeer op buitenring. In andere gevallen worden
op kruisingen de aanloopstroken verdubbeld of wordt in een enkel geval
de auto-oversteek van een kruising met een middengeleider onmogelijk
gemaakt. Een voor Hilversum nieuw fenomeen wordt het
voorrangspleintje, dat op tien kruisingen langs de buitenring wordt
voorgesteld. Een voorrangspleintje is een variant op een rotonde, maar
met één belangrijk verschil: op een voorrangspleintje heeft verkeer op
de hoofdroute voorrang op het verkeer uit de zijstraten. Verkeer dat
op de kruising linksaf wil slaan of vanuit de zijstraat wil
oversteken, maakt gebruik van het rotonde-eiland. Indien nodig kan het
voorrangspleintje worden aangevuld met een soort opvanglicht, een
verkeerslicht dat op aanvraag via een drukknop de hoofdstroom even
ophoudt om langzaam verkeer oversteekmogelijkheden te bieden en er
tevens voor zorgt dat het middendeel van het pleintje niet verstopt
raakt.
Een belangrijk element in het Bereikbaarheidsplan is het
'kranenprincipe'. Op de belangrijkste kruispunten waar het autoverkeer
van buiten Hilversum de stad binnenkomt, gaan de verkeerslichten
fungeren als kranen, die ervoor zorgen dat niet meer auto's worden
toegelaten dan de hoeveelheid die nog redelijk op de buitenring kan
worden verwerkt.
Per saldo is sprake van een betere verkeersafwikkeling en - wat
belangrijker is - minder overlast van verkeer. Want stilstaand en
langzaam rijdend verkeer binnen de bebouwde kom zorgt voor meer
luchtverontreiniging dan goed doorstromend verkeer.
Hoogwaardig Openbaar Vervoer
Het 'Integraal Bereikbaarheidsplan Hilversum e.o.' stelt dat een grote
werklocatie als het Media Park een optimale ontsluiting per openbaar
vervoer verdient. Het plan zet in op een verbetering van de
treindiensten door:
* verdubbeling van het aantal stops op NS-station Hilversum Noord
(tot vier keer per uur per richting);
* een stop van de intercity tussen Amsterdam en Amersfoort op
station Hilversum (twee keer per uur).
Hierdoor verbetert de bereikbaarheid van het Media Park vanuit de
regio's Amsterdam en Utrecht sterk. Veel werknemers van het Media Park
komen uit deze regio's. Om het gebruik van de trein voor werkers en
bezoekers aantrekkelijker te maken wordt de bestaande loopbrug op
NS-station Hilversum Noord verlengd tot in het Media Park. Bijkomend
effect is dat het aantal oversteekbewegingen over de Lage Naarderweg
vermindert.
Een snellere busverbinding tussen NS-station Hilversum en het Media
Park ontstaat door het omdraaien van de rijrichting op de
Naarderstraat, waardoor de reistijd met ongeveer 50% wordt bekort ten
opzichte van de huidige route over de Hoge Naarderweg. De bus blijft
vanaf het Media Park terugrijden via de Koninginneweg. De Lage
Naarderweg houdt tweerichtingsverkeer met een tot 4.50 meter verdiepte
onderdoorgang onder het viaduct. De kruising Lage
Naarderweg/Koninginneweg wordt uitgerust met verkeerslichten. Op de
Koninginneweg wordt voor de aansluiting bij de kleine spoorbomen een
langere voorsorteerstrook en een verkeerslichtinstallatie aangelegd.
Naast het reguliere openbaar vervoer zal er een frequente pendelbus
tussen NS-station Hilversum en het Media Park gaan rijden. Deze
pendelbus maakt een rondje over het Media Park en verlaat dat via een
nieuwe uitrit ten zuiden van de kruising Lage Naarderweg/Witte
Kruislaan. Met werkgevers op het Media Park wordt gesproken over de
mogelijkheid om abonnementen op de pendelbus af te nemen, zodat
werknemers 'gratis' kunnen meerijden. Op deze wijze wordt werkelijk
iets gedaan aan een vermindering van het autogebruik naar het Media
Park.
Verder biedt vanaf 10 december 2005 de hoogwaardige Stamlijn 100 een
snelle en zeer frequente busverbinding tussen Hilversum en Huizen (via
de A27), in de ochtendspits zelfs 12 keer per uur. De provincie
Noord-Holland en gemeente Hilversum werken samen met Rijkswaterstaat
aan vluchtstrookgebruik langs de A27 en een nieuwe busoprit vanaf de
Soestdijkerstraatweg naar de A27. Hierdoor wordt lijn 100 vanaf 2006
substantieel sneller en betrouwbaarder. Mede om doorstroming van deze
hoogwaardige buslijn naar Huizen te kunnen garanderen gaat de bus
parallel aan de Soestdijkerstraatweg over het ArenaPark rijden. De
Soestdijkerstraatweg krijgt mede daarom verkeerslichten met prioriteit
voor de bus bij het Sportpark alsook op de kruising met de
Utrechtseweg/Emmastraat. Stad in mag autoverkeer vanaf de
Soestdijkerstraat niet meer linksaf de Utrechtseweg op.
Verbetering fietskwaliteit
Omdat er op de Lage Naarderweg onvoldoende ruimte is om volwaardige
fietsvoorzieningen te realiseren (zonder het kappen van een groot
aantal beeldbepalende bomen), wordt een nieuw vrij liggend fietspad
gerealiseerd langs het spoor achter de Koninginneweg en de Lage
Naarderweg. Daarmee ontstaat een zeer directe, hoogwaardige fietsroute
tussen het NS-station Hilversum en het Media Park. Op de Lage
Naarderweg komt een bescheiden fiets/voetpad achter de bomen, vooral
bedoeld voor bewoners van de Lage Naarderweg zelf.
Op twee plekken is een vrije, ongelijkvloerse kruising voor fietsers
en voetgangers voorzien:
* bij het St. Jans Kerkhof onder de Hilversumseweg door;
* en onder de Krugerweg door (ter hoogte van de Trompenbergerweg).
Naast een betere doorstroming van het autoverkeer op de buitenring
wordt ook gedacht aan voetgangers en fietsers. Op de tien geplande
voorrangspleintjes is oversteken in twee fasen via het middeneiland
mogelijk. Tevens wordt geld gereserveerd om op tien nader te bepalen
plekken op de buitenring middengeleiders en/of oversteeklichten aan te
leggen.
Goede suggesties
In juni heeft de projectgroep tijdens een tweetal werkateliers de
eerste concept-plannen voorgelegd aan belangstellende burgers van
Hilversum en raadsleden van Hilversum, Laren en Bussum. Zij werden
toen uitgenodigd om ideeën en suggesties aan te dragen, die in de
zomermaanden aan de hand van het nieuwe verkeersmodel zijn
doorgerekend. Alle onderzochte suggesties zijn in een vijftig
bladzijden tellende reactienota van commentaar voorzien. Maar liefst
22 suggesties zijn in het Integraal Bereikbaarheidsplan direct
overgenomen, omdat ze beter bleken te zijn dan de originele
voorstellen.
Route A1 - Media Park
Bij de aansluiting van de A1 op de Hilversumseweg krijgen de afritten
een extra opstelstrook linksaf richting Hilversum. En bij de kruising
van de Hilversumseweg met de Vredelaan komt aan beide zijden een
aparte strook voor rechtsafslaand autoverkeer. Bij de entree van
Hilversum wordt de rotonde op het Den Uylplein vervangen door een
kruising met verkeerslichten. In de aanloop naar de kruising komen
meerdere voorsorteerstroken: drie vanaf de Johannes Geradtsweg en de
Kamerlingh Onnesweg en vier vanuit de richting Laren.
De Johannes Geradtsweg krijgt twee voorrangspleintjes: bij de kruising
met de Hoge Larenseweg en de Floris Vosstraat en een grote, die bij de
kruising met de Snelliuslaan rond het plantsoen wordt gesitueerd. Op
het eerste pleintje gelden twee beperkingen: het Erfgooierskwartier in
kan alleen vanuit de richting van het Den Uylplein, de Hoge Larenseweg
op is alleen mogelijk vanuit de richting van het Media Park.
Tussen de genoemde voorrangpleintjes in wordt op de
verkeerslichtenkruising met de Jacob van Campenlaan de linksafbeweging
onmogelijk gemaakt voor automobilisten komend vanaf het Den Uylplein.
Op de kruising met de Simon Stevinweg krijgt de Johannes Geradtsweg
een doorgetrokken middengeleider. Een met korte-afstand-radio te
bedienen dynamische paal zorgt ervoor dat de hulpdiensten wel in alle
(toegestane) rijrichtingen van de kruising gebruik kan maken.
Onderaan het viaduct, vlak voor het Media Park, krijgt de kruising
Insulindelaan-Sumatralaan een verkeersregelinstallatie met twee
afslagbeperkingen: komend vanaf het viaduct is het straks niet meer
mogelijk linksaf de Sumatralaan in te slaan. En vanaf de centrumkant
van de Sumatralaan kunnen automobilisten alleen rechtsaf rijden, het
viaduct op.
Route N 201 - Media Park
Vanaf de Vreelandse kant komen we de eerste maatregelen op de Ring
West tegen bij de kruisingen met de Nieuwe Havenweg en de Vaartweg.
Door het ontsluiten van de Beresteinseweg met een nieuwe brug over de
Gooise Vaart naar de Nieuwe Havenweg kan de uitmonding van de
Beresteinseweg/Vaartweg op de buitenring worden afgesloten. Door deze
afsluiting en de aanleg van een nieuwe fietsbrug naast de bestaande
brug, ontstaat extra ruimte in de verkeerslichtenregeling en ruimte
voor het verlengen van de voorsorteerstrook de Nieuwe Havenweg op.
De kruising Geert van Mesdag-'s-Gravelandseweg-Bussumergrintweg blijft
met verkeerslichten geregeld. Wel krijgt de kruising door het
verlengen van de drie voorsorteerstroken op zowel de Geert van
Mesdagweg als de Bussumergrintweg voldoende capaciteit om toekomstige
verkeersstromen af te wikkelen.
De laatste maatregel op de Ring West betreft de aanleg van een
voorrangspleintje op de kruising met de Hoge Naarderweg, die in de
voorstellen weer in twee richtingen bereden kan worden.
Route Bussum - Media Park
De kruising Lage Naarderweg-Witte Kruislaan houdt zijn
verkeerslichtenregeling. Wel wordt het voorsorteren beter en extra
geregeld. Ten zuiden van de kruising krijgt het Media Park aan de Lage
Naarderweg een derde ingang met op die plek alleen een uitgang voor de
pendelbus en eventueel ook bevoorradend vrachtverkeer. De ontsluiting
van het Media Park aan de Noordkant blijft gesitueerd aan de Witte
Kruislaan.
Bij de kruising van de Lage Naarderweg met de Sumatralaan wordt een
dubbelstrooks rotonde aangelegd waar de ingang van het Media Park
rechtstreeks op wordt aangesloten. Komend vanuit het centrum krijgt de
bus een aparte invoegstrook de rotonde op.
Route A27 - Dr. J.M. den Uylplein
De eerste maatregel op het traject vanaf de A27 richting Den Uylplein
geldt het uitgaande verkeer.
Vanaf de kruising Oostereind-Soestdijkerstraatweg wordt voor
autoverkeer met bestemming ArenaPark een extra rechtsafstrook
aangelegd.
Op de kruising Oostereind/Soestdijkerstraat krijgt het Oostereind een
ongelijkvloerse kruising onder de Soestdijkerstraatweg door.
Bovenop de tunnelbak wordt een rotonde aangelegd voor alle afslaande
bewegingen. In de richting Baarn komt er voor het Streekziekenhuis
Hilversum een tweede met verkeerslichten geregelde ontsluiting op de
Soestdijkerstraatweg.
Op de kruising Oosterengweg-Van Riebeeckweg wordt de doorstroming van
de buitenring verbeterd door de aanleg op de Van Riebeeckweg van
dubbele aanrijstroken naar de verkeerslichten.
De twee resterende maatregelen op de Ring Oost betreffen de aanleg van
voorrangpleintjes op de kruising Oosterengweg-Kamerlingh Onnesweg-Jan
van der Heijdenstraat-Liebergerweg en op de kruising Kamerlingh
Onnesweg-Minckelersstraat. Op het eerstgenoemde voorrangspleintje
wordt de Jan van der Heijdenstraat op het plein aangesloten via de
Liebergerweg.
Route Diependaalselaan
Binnen het kader van het Integraal Bereikbaarheidsplan Hilversum e.o.
zijn de eerdere plannen voor de Diependaalselaan flink gewijzigd. Van
keerlussen en een doorgetrokken middengeleider is op de meeste
kruispunten geen sprake meer.
Op bijna alle kruisingen van de Diependaalselaan tussen de rotondes
Loosdrechtseweg en Utrechtseweg komen nu voorrangspleintjes: een grote
ter hoogte van de Van Ghentlaan en de Melis Stokelaan, en verder bij
de Admiraal de Ruijterlaan/Johan de Wittstraat, bij de Bosdrift, bij
de Eikbosserweg en bij de Holleweg/Pieter de Hooghlaan.
Op de Pieter de Hooghlaan wordt naast uitrijden ook inrijden mogelijk.
Alleen bij de kruising met de Hilvertsweg is er onvoldoende ruimte.
Die kruising krijgt een doorgetrokken middengeleider, waardoor voor de
Hilvertsweg het rechtsaf de Diependaalselaan op rijden ontstaat.
De hulpdiensten krijgen wel doorgang op de kruising middels een
dynamische paal, die via korte-afstand-radio kan worden bediend.
Verder wordt de rotonde bij Kerkelanden dubbelstrooks en krijgt auto
verkeer op de Diependaalselaan vanaf de Vreelandse kant vóór de
rotonde een by-pass Kerkelanden in.
Milieu
Het 'Integraal bereikbaarheidsplan Hilversum e.o.' gaat uitgebreid in
op de milieueffecten van de voorgestelde maatregelen, met name op de
geluidbelasting en de luchtkwaliteit. Er is nagegaan of de
geluidbelasting en de concentraties luchtverontreinigende stoffen
voldoen aan de wettelijke normen.
Door de maatregelen van het plan wordt het op sommige wegen minder
druk en op andere juist drukker. Daardoor zijn er locaties waar de
geluidbelasting en luchtkwaliteit verandert.
Maar voor Hilversum als geheel blijkt het effect op de luchtkwaliteit
positief en op de geluidsbelasting marginaal te zijn.
Als de toename van de geluid- luchtbelasting te groot is, wordt
gezocht naar extra maatregelen om de belasting te beperken (zoals
toepassing van geluidsreducerend asfalt). Voor woningen waar deze
extra maatregelen nog onvoldoende effect hebben, zal de gemeente
saneringsprogramma's opstellen. Tevens wordt een gemeentelijk meetnet
voor luchtkwaliteit opgezet.
Belangrijk is in dit verband dat met de Provincie gesproken wordt over
een verbod op doorgaand vrachtverkeer in de nachtelijke uren.
Uitvoering/fasering
De uitvoering van de maatregelen vindt plaats in de jaren 2006 t/m
2011.
In 2006 wordt gestart met de aanleg van de nieuwe rotonde bij de
ingang van het Media Park en een aantal kleinere projecten. In 2007
volgen alle maatregelen die samenhangen met de verbetering van het
openbaar vervoer, waaronder de Lage Naarderweg.
Daarna gaat ieder jaar een deel van de buitenring op de schop: in 2008
de route A1-buitenring-Noord; in 2009 de route N202-buitenring-West;
in 2010 de route A27-buitenring-Oost en in 2011 de Diependaalselaan.
Besluitvorming
In de maand november volgt, mede op basis van de inspraakreacties,
definitieve bestuurlijke besluitvorming, waarna uiteindelijk
provinciale staten van Noord-Holland, het bestuur van TCN en de
gemeenteraden van Hilversum, Bussum en Laren het laatste woord hebben.
Voor Hilversum geldt: behandeling in de raadscommissie Verkeer en
Buurt op maandag 21 november en behandeling in de gemeenteraad op
woensdag 7 december.
Inspraak/inspraakavond 27 september
De inspraaktermijn over het Integraal Bereikbaarheidsplan Hilversum
e.o. gaat in op dinsdag 20 september en loopt tot en met dinsdag 18
oktober. De inspraak staat ook open voor inwoners van Laren en Bussum.
Schriftelijke reacties aan Gemeente Hilversum
t.a.v. de heer D. Wolters
Postbus 9900
1201 GM Hilversum
De inspraakavond over het 'Integraal Bereikbaarheidsplan Hilversum
e.o.' vindt plaats op 27 september a.s. in de Regenboogkerk, hoek
Koningsstraat/Nassaulaan. De avond begint om 20.00 uur, inloop/koffie
vanaf 19.30 uur.
De ironie wil dat de Regenboogkerk op dit moment verminderd bereikbaar
is voor autoverkeer als gevolg van rioleringswerkzaamheden op de
Koningsstraat en de herinrichting van het Gooilandplein.
Het makkelijkst is om met de fiets te komen. De gemeente adviseert
deelnemers die met de auto komen om te parkeren in P-garage Gooiland,
ingang Langestraat, tarief EUR 1,20 per uur, eerste half uur gratis.
Beschikbaarheid stukken
Wie het 'Integraal Bereikbaarheidsplan Hilversum e.o.' inclusief de
reactienota op alle suggesties gedetailleerd wil bestuderen heeft
verschillende mogelijkheden. Het volledige plan kan gratis worden
gedownload van de speciale website bereikbaarheidmediapark.nl. (zie de
link aan de rechterkant van dit scherm).
Verder ligt het ter inzage in de Burgerleeskamer van het Raadhuis en
bij de receptie van de Dienst Stadsontwikkeling, Oude Enghweg 23. Op
het laatste adres kunnen belangstellenden ook een papieren versie
meenemen tegen een vergoeding van EUR 5,--.
Gemeente Hilversum