Gemeente Amerongen


Officiële bekendmakingen

15 september 2005

AANGEVRAAGDE BOUWVERGUNNINGEN (ARTIKEL 41 WONINGWET)

Lichte bouwvergunning

· 20050109, het gedeeltelijk veranderen en vergroten van het woonhuis en de berging, Heuvelsesteeg 1, te Overberg.

· 20050112, het tijdelijk plaatsen van een stacaravan, Spoorlaan 7 te Overberg.

· 20050114, het wijzigen van de gevels van de woning, Kon. Wilhelminaweg 96.

· 20050120, het uitbreiden van de achterkant van een woning, Pr. Bernhardlaan 73.

· 20050121, het wijzigen van de achtergevel van een woning, Kerkeland
1.

Reguliere bouwvergunning

· 20050111, het gedeeltelijk vergroten van de garage met kantoor, Bosweg 21, te Elst.

· 20050110, het vergroten van een stalruimte, Lekdijk 23.
· 20050116, het vergroten en uitbreiden van een woning, lekdijk 18A.

Deze bouwaanvragen kunt u inzien bij de afdeling bouw- en woningtoezicht op werkdagen tussen 9.00 uur en 12.00 uur. Wij willen u er op wijzen dat er nog geen besluit is genomen over deze aanvragen, waardoor hiertegen nog geen bezwaar en beroep openstaat.

VERLEENDE BOUWVERGUNNINGEN

Lichte bouwvergunning

· 20050103, het vergroten van een stacaravan, Dwarsweg 5 te Amerongen, verzenddatum 1 september 2005.

· 20050107, het uitbreiden van een woning door een erker aan de voorzijde, Kon. Wilhelminaweg 109B, verzenddatum 1 september 2005.

Reguliere bouwvergunning

· 20050085, het vergroten van een kantoorruimte, Industrieweg Zuid 32, verzenddatum 5 september 2005.

VERLEENDE SLOOPVERGUNNING

Sloopvergunning

· 20050115, het verwijderen van asbestdakplaten, de Kievit 9, verzenddatum 6 september 2005.

N.B.
Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kan degene wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokkenen hiertegen gedurende zes weken ingaande de dag na die van verzending een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Amerongen.

Indien onverwijlde spoed dat vereist, kan de indiener van een bezwaarschrift een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Utrecht, sector bestuursrecht, Postbus 13023, 3507 LA UTRECHT.

VOORNEMEN VRIJSTELLING BESTEMMINGSPLAN ZENDINGSDIACONESSENHUIS

Zorgcentrum Elim heeft een aanvraag ingediend voor het bouwen van 24 zorgappartementen.

Doordat de realisering van de 24 zorgappartementen niet conform het bestemmingsplan is, dient er een vrijstelling op grond van artikel 19 lid 1 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening te worden verleend. Alvorens over te gaan tot definitieve besluitvorming hieromtrent, wordt het plan met de ruimtelijke onderbouwing ter inzage gelegd in het kader van artikel 19a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.

De ruimtelijke onderbouwing ligt vanaf 16 september 2005 gedurende zes weken voor een ieder op het gemeentehuis ter inzage. Tijdens de genoemde periode van zes weken bestaat de mogelijkheid om schriftelijk of mondeling zienswijzen bij ons in te dienen. Wanneer u uw zienswijze mondeling naar voren wilt brengen, dan kunt u contact opnemen met de heer H. van Laar onder telefoonnummer 0343-469658.

VOORNEMEN VRIJSTELLING BESTEMMINGSPLAN BUITENGEBIED

De eigenaar van het perceel Spoorlaan 1 te Overberg heeft een aanvraag om bouwvergunning ingediend voor het bouwen van een opslagloods ten behoeve van zijn loonwerkersbedrijf ter plaatse.

Doordat de vergroting van het bouwperceel niet conform het bestemmingsplan is, dient er een vrijstelling op grond van artikel 19 lid 1 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening te worden verleend. Alvorens over te gaan tot definitieve besluitvorming hieromtrent, wordt het plan met de ruimtelijke onderbouwing ter inzage gelegd in het kader van artikel 19a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.

De ruimtelijke onderbouwing ligt vanaf 16 september 2005 gedurende zes weken voor een ieder op het gemeentehuis ter inzage. Tijdens de genoemde periode van zes weken bestaat de mogelijkheid om schriftelijk of mondeling zienswijzen bij ons in te dienen. Wanneer u uw zienswijze mondeling naar voren wilt brengen, dan kunt u contact opnemen met de heer H. van Laar onder telefoonnummer 0343-469658.

VOORNEMEN VRIJSTELLING BESTEMMINGSPLAN BUITENGEBIED

De eigenaar van het perceel Heuvelsesteeg 2a te Overberg heeft een aanvraag ingediend voor het uitbreiden van het garagebedrijf.

Doordat de uitbreiding niet conform het bestemmingsplan is, dient er een vrijstelling op grond van artikel 19 lid 1 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening te worden verleend. Alvorens over te gaan tot definitieve besluitvorming hieromtrent, wordt het plan met de ruimtelijke onderbouwing ter inzage gelegd in het kader van artikel 19a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.

De ruimtelijke onderbouwing ligt vanaf 16 september 2005 gedurende zes weken voor een ieder op het gemeentehuis ter inzage. Tijdens de genoemde periode van zes weken bestaat de mogelijkheid om schriftelijk of mondeling zienswijzen bij ons in te dienen. Wanneer u uw zienswijze mondeling naar voren wilt brengen, dan kunt u contact opnemen met de heer H. van Laar onder telefoonnummer 0343-469658.

EENMALIGE BIJDRAGE AANSCHAF IDENTITEITSDOCUMENT VASTGESTELD

Op 30 augustus 2005 is door het college van Burgemeester en Wethouders de regeling éénmalige bijdrage in de kosten van de aanschaf van een identiteitsdocument voor Minima vastgesteld.

De regeling is tot stand gekomen naar aanleiding van de gewijzigde identificatieplicht die geldt vanaf 1 januari 2005. Vanaf 1 januari 2005 dient een ieder van 14 jaar of ouder een geldig identiteitsdocument bij zich te dragen op straffe van een geldboete van maximaal 2250. Gezien de enorme consequenties van het niet nakomen van de identificatieplicht, is het College van oordeel geweest dat Minima niet in de situatie terecht mogen komen dat zij door reserveringsgebrek niet kunnen voldoen aan deze plicht.

Personen van 18 jaar of ouder met een inkomen van maximaal 110% van de bijstandsnorm en een vermogen beneden de in de Wet werk en bijstand gestelde normen kunnen in aanmerking komen voor een eenmalige bijdrage in de kosten van een identiteitsdocument. Dit kan een identiteitskaart, paspoort of rijbewijs zijn. Tevens kan voor ten laste komend(e) kind(eren) van 14 jaar of ouder een éénmalige bijdrage worden aangevraagd. De éénmalige bijdrage geldt voor de aanschaf van een identiteitsdocument, een paspoort of rijbewijs met een maximum van respectievelijk
30, 55 (2004) en 31,25 (2005).

De regeling geldt vanaf 1 oktober 2004 tot en met 31 december 2005. Men wordt geacht vanaf 1 januari 2006 kennis te dragen van de noodzaak tot het hebben van een geldig identiteitsdocument. Indien het huidige document verloopt na 31 december 2005 wordt ervan uitgegaan dat men voldoende tijd heeft gehad om te reserveren voor de kosten.

Voorwaarden om in aanmerking te komen voor deze éénmalige bijdrage zijn:

- een inkomen tot 110 % van het bijstandsniveau,
- 18 jaar of ouder,

- een vermogen dat niet meer bedraagt dan:
in 2004:
5.065,- voor een alleenstaande,
10.130,- voor een alleenstaande ouder of voor gehuwden (opgeteld vermogen)
of
in 2005:
5.105,- voor een alleenstaande,
10.210,- voor een alleenstaande ouder of voor gehuwden (opgeteld vermogen)

Nadere informatie omtrent de voorwaarden en het verkrijgen van een aanvraagformulier kan worden verkregen via de Publieksafdeling in het gemeentehuis van de gemeente Wijk bij Duurstede, tel: 595595. De gemeente Amerongen werkt voor wat betreft de uitvoering van het minimabeleid samen met de gemeenten Wijk bij Duurstede en Leersum.

INSPRAAK NIEUWE VERORDENING, FINANCIEEL BESLUIT EN VERSTREKKINGENBOEK OP GROND VAN DE WET VOORZIENINGEN GEHANDICAPTEN INGAANDE 1 JANUARI 2006

Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Amerongen is voornemens de raad voor te stellen in te stemmen met de Verordening voorzieningen gehandicapten (ingaande 2006) en de raad kennis te laten nemen van het bijbehorend financieel besluit en verstrekkingenboek.

Aan iedere ingezetene van de gemeente Amerongen en aan de in de gemeente een belang hebbende natuurlijke en rechtspersonen wordt inspraak verleend. Uw reactie zal bij het raadsvoorstel worden betrokken. Bovengenoemde stukken liggen ter inzage op het gemeentehuis en bij de Openbare bibliotheek. Als u van het inspraakrecht gebruik wilt maken dan verzoeken wij u dit bij voorkeur schriftelijk te doen. Indien u toch liever mondeling wilt reageren dan kunt u hiervoor een afspraak maken met mevrouw Moniek van Mens. Zij is op maandag, dinsdag en woensdag bereikbaar op telefoonnummer 0343 469645.

De termijn voor inspraak loopt van 6 september 2005 tot en met 14 oktober 2005.

AFVALSTOFFENVERORDENING EN AFVALSTOFFENBESLUIT

Op 12 september 2005 is door de gemeenteraad van Amerongen de Afvalstoffenverordening 2005 vastgesteld. Door burgemeester en wethouders is op 12 juli 2005 het Afvalstoffenbesluit vastgesteld.

Aanleiding verordening en besluit
De gemeente Amerongen is betrokken bij een gemeentelijke herindeling. In het kader van deze herindeling wordt gemeentelijke regelgeving binnen de 5 Heuvelruggemeenten op elkaar afgestemd. Doordat per 1 januari 2006 een nieuwe Algemeen Plaatselijke Verordening van kracht zal zijn, waarin geen voorschriften zijn opgenomen op het gebied van afval, ontstaat voor Amerongen op dit gebied een leemte. Door het vaststellen van de Algemeen Plaatselijke verordening wordt dit weer ingevuld.

Inhoud afvalstoffenverordening
De afvalstoffenverordening heeft betrekking op die bepalingen die worden gesteld voor het beheer van huishoudelijke en andere afvalstoffen. Er is bijvoorbeeld in opgenomen welke afvalstoffen gescheiden moeten worden, hoe deze ingezameld moeten, hoe vaak dit gebeurt en door wie.
Een aantal punten uit de afvalstoffenverordening is door B&W in het afvalstoffenbesluit nader uitgewerkt.

Inhoud afvalstoffenbesluit: verruiming tijdstippen buiten plaatsen afvalcontainers
In het afvalstoffenbesluit is een uitwerking in details van de artikelen uit de afvalstoffenverordening. Zo staan de lokaties van de papier en glasbakken omschreven, de inzamelmiddelen zoals de minicontainer en de haal- en brengmogelijkheden voor afval. Een belangrijke wijziging ten opzichte van de oude situatie is de verruiming van de tijdstippen waarop de minicontainers langs de openbare weg mogen worden geplaatst. GFT-afval en de overige huishoudelijke afvalstoffen worden op iedere woensdag tussen 07.30 en 18.00 uur ingezameld. Deze afvalstoffen kunnen op de dag vóór de inzameling vanaf 20.00 uur worden aangeboden. Het inzamelmiddel dient zo spoedig mogelijk na lediging doch uiterlijk vóór 20.00 uur op de vastgestelde inzameldag te zijn verwijderd.

De afvalstoffenverordening en het afvalstoffenbesluit treden in werking 6 weken na deze bekendmaking

SPITSAFSLUITING OVERBERG

De gemeente Amerongen gaat per 1 november 2005 een spitsafsluiting invoeren in Overberg. De gemeenteraad heeft dit besloten in zijn vergadering van 12 september 2005. De Haarweg en De Groep zullen tijdens de ochtendspits op werkdagen tussen 07.00 uur en 09.00 uur gesloten zijn voor motorvoertuigen vanaf de Heuvelsesteeg in de richting Maarsbergen. Het inrijverbod moet de grote hoeveelheid extra verkeer die in de ochtendspits door dit gebied rijdt beteugelen.

De gemeenten Amerongen en Leersum hebben in 2004 en 2005 onderzoek gedaan naar de hoeveelheid verkeer in dit gebied. Vooral in de ochtendspits blijkt een forse hoeveelheid extra verkeer door het gebied te rijden. Veel verkeersdeelnemers proberen vanuit de richting Veenendaal binnendoor de A12 te bereiken bij Maarsbergen. Op deze wijze worden de rondweg en een druk gedeelte van de A12 gemeden. Enkele krappe wegen in het buitengebied, zoals de Haarweg, zijn niet berekend op deze hoeveelheid verkeer en de bewoners van Overberg ondervinden er veel hinder van.

De afsluiting geldt niet voor landbouwvoertuigen of andere voertuigen die niet sneller kunnen of mogen dan 25 km/uur. Bepaalde bestuurders kunnen een ontheffing aanvragen bij de gemeente. Dit zijn personen die regelmatig vanwege hun wonen of werken door de afsluiting moeten omdat ze in het gebied zelf moeten zijn. Ook personen die door deze afsluiting meer dan 5,3 kilometer moeten omrijden, kunnen bij de gemeente Amerongen ontheffing aanvragen. Het indienen van een ontheffingsaanvraag kost 36,75 ongeacht of deze wordt toegewezen of niet. Een ontheffing is vijf jaar geldig en is kentekengebonden. Mensen die een ontheffingsverzoek willen indienen of meer informatie wensen, kunnen een aanvraagformulier krijgen bij de gemeente. Hierop staat precies welke bescheiden moeten worden ingediend en wanneer u in aanmerking komt. Omdat het inrijverbod op 1 november 2005 van kracht wordt, is het raadzaam de ontheffing tijdig aan te vragen. U kunt een aanvraagformulier afhalen of schriftelijk aanvragen bij de Gemeente Amerongen, Postbus 1, 3958 ZT Amerongen. Via de e-mail kan ook: info@amerongen.nl.