Gemeente Amerongen
Officiële bekendmakingen
15 september 2005
AANGEVRAAGDE BOUWVERGUNNINGEN (ARTIKEL 41 WONINGWET)
Lichte bouwvergunning
· 20050109, het gedeeltelijk veranderen en vergroten van het woonhuis
en de berging, Heuvelsesteeg 1, te Overberg.
· 20050112, het tijdelijk plaatsen van een stacaravan, Spoorlaan 7 te
Overberg.
· 20050114, het wijzigen van de gevels van de woning, Kon.
Wilhelminaweg 96.
· 20050120, het uitbreiden van de achterkant van een woning, Pr.
Bernhardlaan 73.
· 20050121, het wijzigen van de achtergevel van een woning, Kerkeland
1.
Reguliere bouwvergunning
· 20050111, het gedeeltelijk vergroten van de garage met kantoor,
Bosweg 21, te Elst.
· 20050110, het vergroten van een stalruimte, Lekdijk 23.
· 20050116, het vergroten en uitbreiden van een woning, lekdijk 18A.
Deze bouwaanvragen kunt u inzien bij de afdeling bouw- en
woningtoezicht op werkdagen tussen 9.00 uur en 12.00 uur. Wij willen u
er op wijzen dat er nog geen besluit is genomen over deze aanvragen,
waardoor hiertegen nog geen bezwaar en beroep openstaat.
VERLEENDE BOUWVERGUNNINGEN
Lichte bouwvergunning
· 20050103, het vergroten van een stacaravan, Dwarsweg 5 te Amerongen,
verzenddatum 1 september 2005.
· 20050107, het uitbreiden van een woning door een erker aan de
voorzijde, Kon. Wilhelminaweg 109B, verzenddatum 1 september 2005.
Reguliere bouwvergunning
· 20050085, het vergroten van een kantoorruimte, Industrieweg Zuid 32,
verzenddatum 5 september 2005.
VERLEENDE SLOOPVERGUNNING
Sloopvergunning
· 20050115, het verwijderen van asbestdakplaten, de Kievit 9,
verzenddatum 6 september 2005.
N.B.
Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kan degene wiens belang
rechtstreeks bij dit besluit is betrokkenen hiertegen gedurende zes
weken ingaande de dag na die van verzending een bezwaarschrift
indienen bij het college van burgemeester en wethouders van
Amerongen.
Indien onverwijlde spoed dat vereist, kan de indiener van een
bezwaarschrift een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de
voorzieningenrechter van de rechtbank Utrecht, sector bestuursrecht,
Postbus 13023, 3507 LA UTRECHT.
VOORNEMEN VRIJSTELLING BESTEMMINGSPLAN ZENDINGSDIACONESSENHUIS
Zorgcentrum Elim heeft een aanvraag ingediend voor het bouwen van 24
zorgappartementen.
Doordat de realisering van de 24 zorgappartementen niet conform het
bestemmingsplan is, dient er een vrijstelling op grond van artikel 19
lid 1 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening te worden verleend.
Alvorens over te gaan tot definitieve besluitvorming hieromtrent,
wordt het plan met de ruimtelijke onderbouwing ter inzage gelegd in
het kader van artikel 19a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.
De ruimtelijke onderbouwing ligt vanaf 16 september 2005 gedurende zes
weken voor een ieder op het gemeentehuis ter inzage. Tijdens de
genoemde periode van zes weken bestaat de mogelijkheid om schriftelijk
of mondeling zienswijzen bij ons in te dienen. Wanneer u uw zienswijze
mondeling naar voren wilt brengen, dan kunt u contact opnemen met de
heer H. van Laar onder telefoonnummer 0343-469658.
VOORNEMEN VRIJSTELLING BESTEMMINGSPLAN BUITENGEBIED
De eigenaar van het perceel Spoorlaan 1 te Overberg heeft een aanvraag
om bouwvergunning ingediend voor het bouwen van een opslagloods ten
behoeve van zijn loonwerkersbedrijf ter plaatse.
Doordat de vergroting van het bouwperceel niet conform het
bestemmingsplan is, dient er een vrijstelling op grond van artikel 19
lid 1 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening te worden verleend.
Alvorens over te gaan tot definitieve besluitvorming hieromtrent,
wordt het plan met de ruimtelijke onderbouwing ter inzage gelegd in
het kader van artikel 19a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.
De ruimtelijke onderbouwing ligt vanaf 16 september 2005 gedurende zes
weken voor een ieder op het gemeentehuis ter inzage. Tijdens de
genoemde periode van zes weken bestaat de mogelijkheid om schriftelijk
of mondeling zienswijzen bij ons in te dienen. Wanneer u uw zienswijze
mondeling naar voren wilt brengen, dan kunt u contact opnemen met de
heer H. van Laar onder telefoonnummer 0343-469658.
VOORNEMEN VRIJSTELLING BESTEMMINGSPLAN BUITENGEBIED
De eigenaar van het perceel Heuvelsesteeg 2a te Overberg heeft een
aanvraag ingediend voor het uitbreiden van het garagebedrijf.
Doordat de uitbreiding niet conform het bestemmingsplan is, dient er
een vrijstelling op grond van artikel 19 lid 1 van de Wet op de
Ruimtelijke Ordening te worden verleend. Alvorens over te gaan tot
definitieve besluitvorming hieromtrent, wordt het plan met de
ruimtelijke onderbouwing ter inzage gelegd in het kader van artikel
19a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.
De ruimtelijke onderbouwing ligt vanaf 16 september 2005 gedurende zes
weken voor een ieder op het gemeentehuis ter inzage. Tijdens de
genoemde periode van zes weken bestaat de mogelijkheid om schriftelijk
of mondeling zienswijzen bij ons in te dienen. Wanneer u uw zienswijze
mondeling naar voren wilt brengen, dan kunt u contact opnemen met de
heer H. van Laar onder telefoonnummer 0343-469658.
EENMALIGE BIJDRAGE AANSCHAF IDENTITEITSDOCUMENT VASTGESTELD
Op 30 augustus 2005 is door het college van Burgemeester en Wethouders
de regeling éénmalige bijdrage in de kosten van de aanschaf van een
identiteitsdocument voor Minima vastgesteld.
De regeling is tot stand gekomen naar aanleiding van de gewijzigde
identificatieplicht die geldt vanaf 1 januari 2005. Vanaf 1 januari
2005 dient een ieder van 14 jaar of ouder een geldig
identiteitsdocument bij zich te dragen op straffe van een geldboete
van maximaal 2250. Gezien de enorme consequenties van het niet nakomen
van de identificatieplicht, is het College van oordeel geweest dat
Minima niet in de situatie terecht mogen komen dat zij door
reserveringsgebrek niet kunnen voldoen aan deze plicht.
Personen van 18 jaar of ouder met een inkomen van maximaal 110% van de
bijstandsnorm en een vermogen beneden de in de Wet werk en bijstand
gestelde normen kunnen in aanmerking komen voor een eenmalige bijdrage
in de kosten van een identiteitsdocument. Dit kan een
identiteitskaart, paspoort of rijbewijs zijn. Tevens kan voor ten
laste komend(e) kind(eren) van 14 jaar of ouder een éénmalige bijdrage
worden aangevraagd. De éénmalige bijdrage geldt voor de aanschaf van
een identiteitsdocument, een paspoort of rijbewijs met een maximum van
respectievelijk
30, 55 (2004) en 31,25 (2005).
De regeling geldt vanaf 1 oktober 2004 tot en met 31 december 2005.
Men wordt geacht vanaf 1 januari 2006 kennis te dragen van de noodzaak
tot het hebben van een geldig identiteitsdocument. Indien het huidige
document verloopt na 31 december 2005 wordt ervan uitgegaan dat men
voldoende tijd heeft gehad om te reserveren voor de kosten.
Voorwaarden om in aanmerking te komen voor deze éénmalige bijdrage
zijn:
- een inkomen tot 110 % van het bijstandsniveau,
- 18 jaar of ouder,
- een vermogen dat niet meer bedraagt dan:
in 2004:
5.065,- voor een alleenstaande,
10.130,- voor een alleenstaande ouder of voor gehuwden (opgeteld
vermogen)
of
in 2005:
5.105,- voor een alleenstaande,
10.210,- voor een alleenstaande ouder of voor gehuwden (opgeteld
vermogen)
Nadere informatie omtrent de voorwaarden en het verkrijgen van een
aanvraagformulier kan worden verkregen via de Publieksafdeling in het
gemeentehuis van de gemeente Wijk bij Duurstede, tel: 595595. De
gemeente Amerongen werkt voor wat betreft de uitvoering van het
minimabeleid samen met de gemeenten Wijk bij Duurstede en Leersum.
INSPRAAK NIEUWE VERORDENING, FINANCIEEL BESLUIT EN VERSTREKKINGENBOEK
OP GROND VAN DE WET VOORZIENINGEN GEHANDICAPTEN INGAANDE 1 JANUARI
2006
Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Amerongen
is voornemens de raad voor te stellen in te stemmen met de Verordening
voorzieningen gehandicapten (ingaande 2006) en de raad kennis te laten
nemen van het bijbehorend financieel besluit en verstrekkingenboek.
Aan iedere ingezetene van de gemeente Amerongen en aan de in de
gemeente een belang hebbende natuurlijke en rechtspersonen wordt
inspraak verleend. Uw reactie zal bij het raadsvoorstel worden
betrokken. Bovengenoemde stukken liggen ter inzage op het gemeentehuis
en bij de Openbare bibliotheek. Als u van het inspraakrecht gebruik
wilt maken dan verzoeken wij u dit bij voorkeur schriftelijk te doen.
Indien u toch liever mondeling wilt reageren dan kunt u hiervoor een
afspraak maken met mevrouw Moniek van Mens. Zij is op maandag, dinsdag
en woensdag bereikbaar op telefoonnummer 0343 469645.
De termijn voor inspraak loopt van 6 september 2005 tot en met 14
oktober 2005.
AFVALSTOFFENVERORDENING EN AFVALSTOFFENBESLUIT
Op 12 september 2005 is door de gemeenteraad van Amerongen de
Afvalstoffenverordening 2005 vastgesteld. Door burgemeester en
wethouders is op 12 juli 2005 het Afvalstoffenbesluit vastgesteld.
Aanleiding verordening en besluit
De gemeente Amerongen is betrokken bij een gemeentelijke herindeling.
In het kader van deze herindeling wordt gemeentelijke regelgeving
binnen de 5 Heuvelruggemeenten op elkaar afgestemd. Doordat per 1
januari 2006 een nieuwe Algemeen Plaatselijke Verordening van kracht
zal zijn, waarin geen voorschriften zijn opgenomen op het gebied van
afval, ontstaat voor Amerongen op dit gebied een leemte. Door het
vaststellen van de Algemeen Plaatselijke verordening wordt dit weer
ingevuld.
Inhoud afvalstoffenverordening
De afvalstoffenverordening heeft betrekking op die bepalingen die
worden gesteld voor het beheer van huishoudelijke en andere
afvalstoffen. Er is bijvoorbeeld in opgenomen welke afvalstoffen
gescheiden moeten worden, hoe deze ingezameld moeten, hoe vaak dit
gebeurt en door wie.
Een aantal punten uit de afvalstoffenverordening is door B&W in het
afvalstoffenbesluit nader uitgewerkt.
Inhoud afvalstoffenbesluit: verruiming tijdstippen buiten plaatsen
afvalcontainers
In het afvalstoffenbesluit is een uitwerking in details van de
artikelen uit de afvalstoffenverordening. Zo staan de lokaties van de
papier en glasbakken omschreven, de inzamelmiddelen zoals de
minicontainer en de haal- en brengmogelijkheden voor afval.
Een belangrijke wijziging ten opzichte van de oude situatie is de
verruiming van de tijdstippen waarop de minicontainers langs de
openbare weg mogen worden geplaatst. GFT-afval en de overige
huishoudelijke afvalstoffen worden op iedere woensdag tussen 07.30 en
18.00 uur ingezameld. Deze afvalstoffen kunnen op de dag vóór de
inzameling vanaf 20.00 uur worden aangeboden. Het inzamelmiddel dient
zo spoedig mogelijk na lediging doch uiterlijk vóór 20.00 uur op de
vastgestelde inzameldag te zijn verwijderd.
De afvalstoffenverordening en het afvalstoffenbesluit treden in
werking 6 weken na deze bekendmaking
SPITSAFSLUITING OVERBERG
De gemeente Amerongen gaat per 1 november 2005 een spitsafsluiting
invoeren in Overberg. De gemeenteraad heeft dit besloten in zijn
vergadering van 12 september 2005. De Haarweg en De Groep zullen
tijdens de ochtendspits op werkdagen tussen 07.00 uur en 09.00 uur
gesloten zijn voor motorvoertuigen vanaf de Heuvelsesteeg in de
richting Maarsbergen. Het inrijverbod moet de grote hoeveelheid extra
verkeer die in de ochtendspits door dit gebied rijdt beteugelen.
De gemeenten Amerongen en Leersum hebben in 2004 en 2005 onderzoek
gedaan naar de hoeveelheid verkeer in dit gebied. Vooral in de
ochtendspits blijkt een forse hoeveelheid extra verkeer door het
gebied te rijden. Veel verkeersdeelnemers proberen vanuit de richting
Veenendaal binnendoor de A12 te bereiken bij Maarsbergen. Op deze
wijze worden de rondweg en een druk gedeelte van de A12 gemeden.
Enkele krappe wegen in het buitengebied, zoals de Haarweg, zijn niet
berekend op deze hoeveelheid verkeer en de bewoners van Overberg
ondervinden er veel hinder van.
De afsluiting geldt niet voor landbouwvoertuigen of andere voertuigen
die niet sneller kunnen of mogen dan 25 km/uur. Bepaalde bestuurders
kunnen een ontheffing aanvragen bij de gemeente. Dit zijn personen die
regelmatig vanwege hun wonen of werken door de afsluiting moeten omdat
ze in het gebied zelf moeten zijn. Ook personen die door deze
afsluiting meer dan 5,3 kilometer moeten omrijden, kunnen bij de
gemeente Amerongen ontheffing aanvragen. Het indienen van een
ontheffingsaanvraag kost 36,75 ongeacht of deze wordt toegewezen of
niet. Een ontheffing is vijf jaar geldig en is kentekengebonden.
Mensen die een ontheffingsverzoek willen indienen of meer informatie
wensen, kunnen een aanvraagformulier krijgen bij de gemeente. Hierop
staat precies welke bescheiden moeten worden ingediend en wanneer u in
aanmerking komt. Omdat het inrijverbod op 1 november 2005 van kracht
wordt, is het raadzaam de ontheffing tijdig aan te vragen. U kunt een
aanvraagformulier afhalen of schriftelijk aanvragen bij de Gemeente
Amerongen, Postbus 1, 3958 ZT Amerongen. Via de e-mail kan ook:
info@amerongen.nl.