Peugeot-bijrijder Michael Park dodelijk verongelukt
(9/19/2005)
De Wales Rally GB werd op de slotdag getroffen door een ernstig
ongeluk, waarbij Michael Park, de bijrijder van Markko Märtin, de
dood vond. Op de 15^e klassementsproef gleed de Peugeot-equipe van de
weg en raakte met de rechterkant een boom.
De rijder uit Estland mankeerde niets, maar zijn Britse copiloot had
geen enkele kans. Peugeot trok onmiddellijk de andere 307 WRC, van
Marcus Grönholm en Timo Rautiainen, uit de strijd. Kort daarop
besloot de wedstrijdleiding de twaalfde ronde van het WRC stil te
leggen en niet meer te hervatten.
Het ongeluk gebeurde kort na de start van de tweede proef op de
laatste dag van de Wales Rally GB. Märtin/Park lagen op dat moment
zesde in de wedstrijd, drie plaatsen achter hun teamgenoten
Grönholm/Rautiainen. De organisatie legde onmiddellijk de proef stil,
annuleerde de laatste twee KPâs en liet de overgebleven deelnemers
naar de finish in Cardiff rijden. Op het podium werd geen ceremonie
gehouden en alle persconferenties werden afgelast.
Sébastien Loeb, die met zijn Citroën aan kop had gelegen voor Petter
Solberg (Subaru) en Peugeot-rijder Marcus Grönholm en de wereldtitel
bij de rijders had kunnen binnenslepen, klokte met opzet te laat in
bij de laatste tijdcontrole. âVandaag valt er niks te vierenâ, zei de
Fransman. Hij finishte zodoende officieus als derde achter Petter
Solberg (Subaru) en François Duval (Citroën). Er werd echter
vooralsnog geen eindklassement opgemaakt en de FIA paste evenmin de
standen in het WRC aan. Bij de finish in het Millennium Stadium in
Cardiff werd uit eerbetoon aan de verongelukte Michael Park een minuut
stilte in acht genomen.
Michael Park, uit Newent, Gloucestershire, maakte carrière als
navigator door bij rallyverkenningen gravel notes te maken voor
achtereenvolgens Richard Burns en Colin McRae. Na Britse nationale
kampioenschappen te hebben gereden aan de zijde van onder meer Marc
Higgins navigeerde hij de opkomende privérijder Markko Märtin in het
WRC. Het koppel viel op en werd door Subaru ingelijfd voor 2001.
Daarna volgde een driejarige periode bij Ford met enkele grote
successen, die aanleiding waren voor Peugeot Sport om Märtin/Park te
contracteren. Michael Park was 39 jaar. Hij laat zijn vrouw en twee
kinderen achter.
AutoRai