AutoRai

De nieuwe Volvo C70

(9/19/2005)
Nog even en dan is het zover: de nieuwe Volvo C70 ziet het levenslicht. Volvoâs tweede generatie cabriolet is een moderne auto met een klassieke uitstraling, vier ruime zitplaatsen en een uit drie delen bestaande hardtop, die elektronisch wordt bediend. Cabriolet en coupé in één
âEigenlijk wilden we twee volwaardige autoâs samenbrengen in één modelâ, licht projectmanager Patrik Widerstrand toe. âDit is ons gelukt, want we hebben een auto ontwikkeld die tegelijkertijd een stijlvolle cabriolet én een sportieve coupé is.â De nieuwe Volvo C70 transformeert dan ook moeiteloos van een coupé in een cabriolet, omdat de hardtop snel en soepel in de kofferbak schuift. âHet is een uniek gezicht om het dak zich voor de helft te zien openen, waarna het de andere helft als het ware opsloktâ, zegt Fedde Talsma, hoofd van de designafdeling van de Volvo C70. âEén enkele druk op de knop zet het transformatieproces in werking. Een proces dat hooguit dertig seconden beslaat.â Naast de flexibiliteit van de neerklapbare hardtop is een ander voordeel dat de nieuwe coupé erg comfortabel en stil is. Tevens is de achterruit van regulier glas. Dit biedt een goed zicht naar achteren en maakt de auto extra stijf.

Krachtig profiel
De nieuwe Volvo C70 is een fractie korter en lager dan zijn voorganger, maar heeft dezelfde breedte. In combinatie met de iets kortere neus geeft dit de auto een krachtig profiel. Zoals het een Volvo betaamt, zijn de hoeken afgerond. De schouderlijn loopt daarnaast naar achteren toe iets omhoog. Dit geeft een dynamisch effect en biedt de inzittenden op de achterbank een veilig, beschermd gevoel. De ronding is visueel in balans door de eveneens golfvormige dorpels. âHet was niet eenvoudig om van alle lijnen â zowel met als zonder dak â een harmonieus geheel te makenâ, legt Fedde Talsma uit. âDaarom zijn we begonnen met het ontwerp van de coupé. Toen we tevreden waren over het resultaat hebben we dat aangepast aan de eisen die een cabriolet aan een ontwerp stelt.â De achterkant van de C70 heeft de kenmerkende Volvo-achterlichten. Ze liggen iets lager dan de lampen van de sedans, zodat de âC-factorâ extra wordt benadrukt.â Innovatieve designsnufjes Vanbinnen is de nieuwe Volvo C70 voorzien van moderne, innovatieve designsnufjes, die zijn geïnspireerd op de Scandinavische traditie van grote oppervlakken, pure materialen en functionaliteit. âWe wilden de nieuwe C70 een jeugdige, technologisch vernieuwende uitstraling geven. We hebben ons dan ook meer laten inspireren door het typische Scandinavische productdesign dan door autodesignâ, licht Talsma toe.

De ultrasmalle middenconsole uit de Volvoâs S40 en V50, die vrij in de ruimte lijkt te zweven, is nu ook toegepast in de C70. De klant kan verder kiezen uit vier verschillende interieurstijlen: Aluminium, Wood Effect, Ivory Tan en Bauxite. Speciaal voor de Volvo C70 is een nieuwe bekleding van vulcaflex ontwikkeld; een synthetisch materiaal dat prettig aanvoelt en er zeer eigentijds uitziet. Vulcaflex wordt zowel in combinatie met stof als zacht leder toegepast. Een compleet lederen bekleding is een derde optie.

Ergonomisch
De nieuwe Volvo C70 is ontworpen voor vier volwassen inzittenden. De twee achterstoelen hebben comfortabele armsteunen en veel ruimte aan de zijkanten. De voorstoelen zijn ergonomisch vormgegeven. Met een handige hendel in de rugleuning kunnen ze eenvoudig naar voren worden geschoven, zodat de achterpassagiers goed en vlot kunnen instappen. De elektronisch bedienbare stoelen (optioneel) schuiven twee keer zo snel naar voren als in het vorige model. De beenruimte van de voorstoelen is erg ruim en naast elke stoel bevinden zich voldoende bergruimten. Een deel hiervan is aangesloten op de centrale deurvergrendeling van de auto, zodat ze met de afstandsbediening kunnen worden afgesloten. Verder beleeft Private Locking zijn primeur. Een nieuw systeem waarmee bepaalde delen met de sleutel van het dashboardkastje kunnen worden afgesloten. Private Locking is vooral praktisch wanneer de C70 met open dak geparkeerd staat. Verrassend grote kofferbak De kofferbak is verrassend groot voor een cabriolet van dit formaat. Hij heeft een inhoud van 400 liter als het dak dicht is en 200 liter met open dak. Een handige divider laat duidelijk zien hoeveel er kan worden geladen als het dak wordt geopend. Om het laden met open dak te vereenvoudigen, kan het hele opgevouwen dak met behulp van een elektromotortje 200 mm worden opgetild. Een skiluik in de rugleuning van de achterbank maakt het vervoeren van lange objecten mogelijk. âWe zijn erin geslaagd om elke centimeter in de auto te benutten en zo het comfort van de inzittenden te maximaliserenâ, verklaart Fedde Talsma. âOndanks het compacte formaat van de auto is er voldoende ruimte voor persoonlijke spullen.â

Sportief, betrouwbaar en comfortabel
Wie een rit maakt in Volvoâs nieuwste cabriolet zal verrast zijn door zijn rijgedrag en optimale comfort. De auto beschikt over dezelfde technologie als alle andere Volvoâs; denk aan de voorwielaandrijving en een extreem stabiel onderstel. De C70 is voorzien van MacPherson voorwielophanging en een Multilink achteras. De wielophanging biedt een ideale combinatie van comfort en een snelle, nauwkeurige stuurreactie. Een grote spoorbreedte en een lange wielbasis zorgen daarnaast voor veel stabiliteit. De hoogte van het chassis is aan de voorkant met 10 mm en aan de achterkant met 15 mm verlaagd (in vergelijking met een standaard chassis). Ook dit draagt bij aan de stabiele wegligging. DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) is standaard en zorgt voor extra grip bij het rijden op een glad wegdek. Het sturen verloopt elektro-hydraulisch.

Stijf en stabiel
Volvoâs laatste aanwinst beschikt ook over de typerende, moderne voorkant, die op meer toekomstige Volvâs zullen zien. De langsbalken, portieren en dorpels zijn op verschillende manieren versterkt, om zo het gebrek van een vast dak op te vangen. De carrosserie zorgt niet alleen voor een optimale veiligheid, maar beschikt ook over een grote stijfheid; twee keer zoveel als de vorige Volvo C70. âEen stijve carrosserie is van belang voor de rijeigenschappen van de autoâ, vertelt projectmanager Patrik Widerstrand. âHet maakt de auto stabiel en goed bestuurbaar, waardoor het rijplezier toeneemt.â

Aanvankelijk drie benzinemotoren
De compleet nieuwe Volvo C70 is in eerste instantie leverbaar met drie verschillende benzinemotoren. De compacte lijnmotoren worden wederom dwars geplaatst. Dit verhoogt de veiligheid in het geval van een aanrijding, omdat dit onder de motorkap een grotere kreukelzone toestaat.

Alle benzinemotoren zijn vijfcilinders. Twee hiervan hebben een cilinderinhoud van 2,4 liter en een vermogen van respectievelijk 140 en 170 pk. De vijf cilinders en hun grote inhoud zorgen voor een hoog koppel, zelfs bij een laag toerental, en een snelle acceleratie. De motoren beschikken over vierkleppentechnologie met variabele klepbediening (CVVT) en twee bovenliggende nokkenassen. Deze configuratie draagt bij aan het hoge vermogen en koppel en zorgt tegelijkertijd voor een laag brandstofverbruik en een beperkte emissie van schadelijke stoffen.

Topmodel: de Volvo C70 T5
Het topmodel in de C70-serie is de T5-uitvoering. De 2,5-liter benzinemotor heeft een light-pressure turbo, een maximumvermogen van 162 kW/220 pk en een koppel van 320 Nm. Het koppel is evenwichtig verdeeld, waardoor de auto bij alle toerentallen erg alert is en snel accelereert. Het spruitstuk en de turbo-unit zijn namelijk samen uit staal met een hoge legering gegoten. Dit is bestand tegen extreem hoge temperaturen, waardoor de motor met minder brandstof hoeft te worden gekoeld. De motor kan hierdoor op een arm benzinemengsel lopen, met een lager brandstofverbruik en dito uitstoot tot gevolg. Dit is vooral het geval bij lage snelheden en zware belading.

De T5-motor is naar keuze gekoppeld aan een vijftraps automatische transmissie of een zestraps manuele versnellingsbak, die oorspronkelijk voor de Volvoâs S60 R en V70 R was ontwikkeld. De zes versnellingen zorgen voor een snelle acceleratie en een hoge maximumsnelheid. De versnellingsbak heeft een drievoudige synchronisatie en een prettig schakelpatroon. âDe nieuwe Volvo C70 heeft veel temperament, vooral de T5-uitvoeringâ, aldus Widerstrand. âMaar temperament staat voor Volvo niet gelijk aan onvoorspelbaarheid.â