De nieuwe Volvo C70
(9/19/2005)
Nog even en dan is het zover: de nieuwe Volvo C70 ziet het
levenslicht. Volvoâs tweede generatie cabriolet is een moderne auto
met een klassieke uitstraling, vier ruime zitplaatsen en een uit drie
delen bestaande hardtop, die elektronisch wordt bediend.
Cabriolet en coupé in één
âEigenlijk wilden we twee volwaardige autoâs samenbrengen in één
modelâ, licht projectmanager Patrik Widerstrand toe. âDit is ons
gelukt, want we hebben een auto ontwikkeld die tegelijkertijd een
stijlvolle cabriolet én een sportieve coupé is.â De nieuwe Volvo C70
transformeert dan ook moeiteloos van een coupé in een cabriolet,
omdat de hardtop snel en soepel in de kofferbak schuift. âHet is een
uniek gezicht om het dak zich voor de helft te zien openen, waarna het
de andere helft als het ware opsloktâ, zegt Fedde Talsma, hoofd van de
designafdeling van de Volvo C70. âEén enkele druk op de knop zet het
transformatieproces in werking. Een proces dat hooguit dertig seconden
beslaat.â Naast de flexibiliteit van de neerklapbare hardtop is een
ander voordeel dat de nieuwe coupé erg comfortabel en stil is. Tevens
is de achterruit van regulier glas. Dit biedt een goed zicht naar
achteren en maakt de auto extra stijf.
Krachtig profiel
De nieuwe Volvo C70 is een fractie korter en lager dan zijn
voorganger, maar heeft dezelfde breedte. In combinatie met de iets
kortere neus geeft dit de auto een krachtig profiel. Zoals het een
Volvo betaamt, zijn de hoeken afgerond. De schouderlijn loopt
daarnaast naar achteren toe iets omhoog. Dit geeft een dynamisch
effect en biedt de inzittenden op de achterbank een veilig, beschermd
gevoel. De ronding is visueel in balans door de eveneens golfvormige
dorpels. âHet was niet eenvoudig om van alle lijnen â zowel met als
zonder dak â een harmonieus geheel te makenâ, legt Fedde Talsma uit.
âDaarom zijn we begonnen met het ontwerp van de coupé. Toen we
tevreden waren over het resultaat hebben we dat aangepast aan de eisen
die een cabriolet aan een ontwerp stelt.â De achterkant van de C70
heeft de kenmerkende Volvo-achterlichten. Ze liggen iets lager dan de
lampen van de sedans, zodat de âC-factorâ extra wordt benadrukt.â
Innovatieve designsnufjes Vanbinnen is de nieuwe Volvo C70 voorzien
van moderne, innovatieve designsnufjes, die zijn geïnspireerd op de
Scandinavische traditie van grote oppervlakken, pure materialen en
functionaliteit. âWe wilden de nieuwe C70 een jeugdige, technologisch
vernieuwende uitstraling geven. We hebben ons dan ook meer laten
inspireren door het typische Scandinavische productdesign dan door
autodesignâ, licht Talsma toe.
De ultrasmalle middenconsole uit de Volvoâs S40 en V50, die vrij in de
ruimte lijkt te zweven, is nu ook toegepast in de C70. De klant kan
verder kiezen uit vier verschillende interieurstijlen: Aluminium, Wood
Effect, Ivory Tan en Bauxite. Speciaal voor de Volvo C70 is een nieuwe
bekleding van vulcaflex ontwikkeld; een synthetisch materiaal dat
prettig aanvoelt en er zeer eigentijds uitziet. Vulcaflex wordt zowel
in combinatie met stof als zacht leder toegepast. Een compleet lederen
bekleding is een derde optie.
Ergonomisch
De nieuwe Volvo C70 is ontworpen voor vier volwassen inzittenden. De
twee achterstoelen hebben comfortabele armsteunen en veel ruimte aan
de zijkanten. De voorstoelen zijn ergonomisch vormgegeven. Met een
handige hendel in de rugleuning kunnen ze eenvoudig naar voren worden
geschoven, zodat de achterpassagiers goed en vlot kunnen instappen. De
elektronisch bedienbare stoelen (optioneel) schuiven twee keer zo snel
naar voren als in het vorige model. De beenruimte van de voorstoelen
is erg ruim en naast elke stoel bevinden zich voldoende bergruimten.
Een deel hiervan is aangesloten op de centrale deurvergrendeling van
de auto, zodat ze met de afstandsbediening kunnen worden afgesloten.
Verder beleeft Private Locking zijn primeur. Een nieuw systeem waarmee
bepaalde delen met de sleutel van het dashboardkastje kunnen worden
afgesloten. Private Locking is vooral praktisch wanneer de C70 met
open dak geparkeerd staat. Verrassend grote kofferbak De kofferbak is
verrassend groot voor een cabriolet van dit formaat. Hij heeft een
inhoud van 400 liter als het dak dicht is en 200 liter met open dak.
Een handige divider laat duidelijk zien hoeveel er kan worden geladen
als het dak wordt geopend. Om het laden met open dak te
vereenvoudigen, kan het hele opgevouwen dak met behulp van een
elektromotortje 200 mm worden opgetild. Een skiluik in de rugleuning
van de achterbank maakt het vervoeren van lange objecten mogelijk. âWe
zijn erin geslaagd om elke centimeter in de auto te benutten en zo het
comfort van de inzittenden te maximaliserenâ, verklaart Fedde Talsma.
âOndanks het compacte formaat van de auto is er voldoende ruimte voor
persoonlijke spullen.â
Sportief, betrouwbaar en comfortabel
Wie een rit maakt in Volvoâs nieuwste cabriolet zal verrast zijn door
zijn rijgedrag en optimale comfort. De auto beschikt over dezelfde
technologie als alle andere Volvoâs; denk aan de voorwielaandrijving
en een extreem stabiel onderstel. De C70 is voorzien van MacPherson
voorwielophanging en een Multilink achteras. De wielophanging biedt
een ideale combinatie van comfort en een snelle, nauwkeurige
stuurreactie. Een grote spoorbreedte en een lange wielbasis zorgen
daarnaast voor veel stabiliteit. De hoogte van het chassis is aan de
voorkant met 10 mm en aan de achterkant met 15 mm verlaagd (in
vergelijking met een standaard chassis). Ook dit draagt bij aan de
stabiele wegligging. DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) is
standaard en zorgt voor extra grip bij het rijden op een glad wegdek.
Het sturen verloopt elektro-hydraulisch.
Stijf en stabiel
Volvoâs laatste aanwinst beschikt ook over de typerende, moderne
voorkant, die op meer toekomstige Volvâs zullen zien. De langsbalken,
portieren en dorpels zijn op verschillende manieren versterkt, om zo
het gebrek van een vast dak op te vangen. De carrosserie zorgt niet
alleen voor een optimale veiligheid, maar beschikt ook over een grote
stijfheid; twee keer zoveel als de vorige Volvo C70. âEen stijve
carrosserie is van belang voor de rijeigenschappen van de autoâ,
vertelt projectmanager Patrik Widerstrand. âHet maakt de auto stabiel
en goed bestuurbaar, waardoor het rijplezier toeneemt.â
Aanvankelijk drie benzinemotoren
De compleet nieuwe Volvo C70 is in eerste instantie leverbaar met drie
verschillende benzinemotoren. De compacte lijnmotoren worden wederom
dwars geplaatst. Dit verhoogt de veiligheid in het geval van een
aanrijding, omdat dit onder de motorkap een grotere kreukelzone
toestaat.
Alle benzinemotoren zijn vijfcilinders. Twee hiervan hebben een
cilinderinhoud van 2,4 liter en een vermogen van respectievelijk 140
en 170 pk. De vijf cilinders en hun grote inhoud zorgen voor een hoog
koppel, zelfs bij een laag toerental, en een snelle acceleratie. De
motoren beschikken over vierkleppentechnologie met variabele
klepbediening (CVVT) en twee bovenliggende nokkenassen. Deze
configuratie draagt bij aan het hoge vermogen en koppel en zorgt
tegelijkertijd voor een laag brandstofverbruik en een beperkte emissie
van schadelijke stoffen.
Topmodel: de Volvo C70 T5
Het topmodel in de C70-serie is de T5-uitvoering. De 2,5-liter
benzinemotor heeft een light-pressure turbo, een maximumvermogen van
162 kW/220 pk en een koppel van 320 Nm. Het koppel is evenwichtig
verdeeld, waardoor de auto bij alle toerentallen erg alert is en snel
accelereert. Het spruitstuk en de turbo-unit zijn namelijk samen uit
staal met een hoge legering gegoten. Dit is bestand tegen extreem hoge
temperaturen, waardoor de motor met minder brandstof hoeft te worden
gekoeld. De motor kan hierdoor op een arm benzinemengsel lopen, met
een lager brandstofverbruik en dito uitstoot tot gevolg. Dit is vooral
het geval bij lage snelheden en zware belading.
De T5-motor is naar keuze gekoppeld aan een vijftraps automatische
transmissie of een zestraps manuele versnellingsbak, die
oorspronkelijk voor de Volvoâs S60 R en V70 R was ontwikkeld. De zes
versnellingen zorgen voor een snelle acceleratie en een hoge
maximumsnelheid. De versnellingsbak heeft een drievoudige
synchronisatie en een prettig schakelpatroon. âDe nieuwe Volvo C70
heeft veel temperament, vooral de T5-uitvoeringâ, aldus Widerstrand.
âMaar temperament staat voor Volvo niet gelijk aan
onvoorspelbaarheid.â
AutoRai