Contactpersoon
Datum
19 september 2005
Ons kenmerk
DGP/WV/U.05.01862
Doorkiesnummer
Bijlage(n)
-
Uw kenmerk
2040518110
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van de leden Atsma en
De Pater-van der Meer over de maximumsnelheid voor een personenauto met
caravan.
1. Kunt u aangeven welke argumenten ten grondslag liggen aan de
toegestane maximumsnelheid voor een personenauto met caravan in
Nederland van 80 kilometer per uur?
1. De argumenten om het maximum te beperken tot 80 km/h betreffen de
verkeersveiligheid. Veel automobilisten zijn niet gewend aan het
rijden met een caravan of andere aanhanger. Zij doen dat meestal maar
een paar dagen per jaar. Het weggedrag van de auto is met aanhanger
heel anders dan men gewend is, vooral als op een onverwachte situatie
moet worden gereageerd. Ook is de remweg van een combinatie
aanzienlijk langer dan van een soloauto. De kans op problemen bij een
hogere snelheid wordt nog vergroot als de caravan te zwaar of onjuist
is beladen, wat nogal eens voorkomt, zoals uit controles langs de weg
blijkt.
2. Wat is de toegestane maximumsnelheid voor een personenauto met
caravan in de ons omringende landen? Waarom mogen deze auto's in veel
landen sneller rijden dan in Nederland?
2. Met name op autosnelwegen zijn de verschillen aanzienlijk. Er is
hier en daar ook verschil tussen geremde en ongeremde aanhangers. De
range loopt van 60 km/u voor een ongeremde aanhanger in Noorwegen en
Finland tot een algemene maximum snelheid van130 km/u in Frankrijk.
Verder komen snelheden van 70, 80, 90, 96, 100 en 120 km/u voor.
Duitsland heeft 80 km/u (100 voor door de TÜV goedgekeurde
combinaties) en België 120 km/u. Zie voor een uitgebreid overzicht de
volgende website van de ANWB:
http://www.anwb.nl/published/anwbcms/content/pagina/kamperen/caravans-
en-vouwwagens/maximumsnelheden.nl.html.
Ik heb geen inzicht in de overwegingen die in de verschillende landen
hebben geleid tot de daar geldende snelheden.
3. Is het u bekend dat auto-caravancombinaties in Nederland veel
worden ingehaald door vrachtwagens en touringcars, waardoor regelmatig
gevaarlijke situaties ontstaan?
3. Ik heb begrepen dat dit inhalen voorkomt. Er hebben mij geen
signalen bereikt dat het tot ongevallen heeft geleid. Voor zover ik
kan nagaan is de voornaamste bron van problemen tussen bestuurders van
vrachtwagens en van auto's met caravans niet zozeer dat de maximum
snelheid voor de caravanrijders te laag is als wel dat zij vaak
langzamer rijden dan is toegestaan en vrachtauto's juist wat sneller.
Veel snelheidsmeters hebben een afwijking naar boven. Een
vrachtautochauffeur is doorgaans goed op de hoogte van de werkelijke
snelheid van zijn auto bij een bepaalde stand van de snelheidsmeter en
houdt hier rekening mee. Sommige chauffeurs rijden daarnaast een paar
kilometer sneller dan is toegestaan omdat ze weten dat bij
snelheidscontroles door de politie rekening wordt gehouden met
voorgeschreven marges in de meetapparatuur. Dat kan dan resulteren in
een werkelijke snelheid van rond de 85 km/h, terwijl de voor hem
rijdende auto met caravan 80 km/h op de teller heeft staan, maar in
werkelijkheid misschien maar 75 km/h of nog minder rijdt. Het
resultaat is dat de vrachtautochauffeur vindt dat hij nodeloos wordt
opgehouden en de bestuurder van de auto met caravan dat hij wordt
opgeduwd. Tevens kan dit tot inhaalmanoeuvres leiden.
4. Hoe oordeelt u over de suggestie om de maximum toegestane
snelheid voor een personenauto met caravan te verhogen naar 90
kilometer per uur? Bent u bereid stappen in die richting te nemen? Zo
neen, wat vindt u van de argumenten van 'verkeersofficier' Spee )
om de toegestane snelheid te verhogen?
4. Voor auto's met aanhanger en voor vrachtauto's geldt dezelfde
maximum snelheid. Mede gelet op de antwoorden op de vragen 1 en 3 zie
ik niet welk probleem in relatie tot inhalen door vrachtauto's wordt
opgelost door een verhoging van de maximum snelheid voor auto's met
een caravan of andere aanhanger. Ik heb ook geen reden om aan te nemen
dat we wat de verkeersveiligheid betreft beter af zijn als auto's met
caravans vrachtauto's gaan inhalen dan als het omgekeerde gebeurt.
Daarnaast zou er een probleem worden gecreëerd voor de handhaving van
de maximum snelheid. Doordat aanhangwagens vanaf 750 kg maximum
totaalgewicht een eigen kenteken hebben, is bij een differentiatie in
maximum snelheid tussen verschillende voertuigsoorten met aanhangers
geen elektronische handhaving mogelijk voor combinaties met zo'n
aanhanger.
In het genoemde interview met de heer Spee heb ik gelezen dat hij er
wel eens voor heeft gepleit op 120 kilometerwegen vrachtwagens, bussen
en auto's met een aanhanger 90 te laten rijden om de onderlinge
snelheidsverschillen kleiner te maken. Bussen die daarvoor zijn
goedgekeurd mogen inmiddels 100 rijden. Mijn ambtsvoorganger heeft in
zijn reactie op de motie Oplaat reeds gemeld dat uit een oogpunt van
bescherming van het milieu en de verkeersveiligheid een verhoging van
de maximum snelheid van vrachtauto's niet aan de orde is. Zeker het
milieuargument heeft inmiddels nog aan kracht gewonnen. Het is dan ook
niet wenselijk om op deze manier snelheden te harmoniseren.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Karla Peijs
-----------------------
1) Kampeer en Caravankampioen 2005, nr. 4
Ministerie van Verkeer en Waterstaat