Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer

Speech van staatssecretaris Van Geel bij het in ontvangst nemen van het rapport 'Wegen naar een schonere lucht' op 7 september 2005 in Den Haag. In het rapport rapport praktische maatregelen die gemeenten en provincies kunnen nemen in de strijd tegen luchtverontreiniging.

Dames en heren,

Vele wegen leiden naar Rome, is het gezegde. Zouden vele wegen ook maar naar schonere lucht leiden! Maar nee, die leiden vooral naar meer roet, meer uitstoot van Nox, of linea recta de file in.

Gelukkig gaat uw rapport over meer heilzame wegen, die wel naar een schonere lucht kunnen leiden. Ik ben dan ook verheugd dit rapport in ontvangst te nemen, des te meer omdat het afkomstig is van een kennisplatform, waarin mensen uit alle hoeken - infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte - samen kijken naar mogelijkheden om tot verbetering van de luchtkwaliteit te komen.

Luchtkwaliteit is een verantwoordelijkheid van gemeenten, provincies en Rijk samen. En we doen er alles aan, want luchtverontreiniging heeft ernstige gevolgen voor de gezondheid. Zo'n vijfduizend mensen per jaar sterven vroegtijdig door slechte lucht. Daarnaast kunnen we op dit moment simpelweg niet voldoen aan de eisen die Brussel stelt aan onze luchtkwaliteit, waardoor veel grote infrastructurele en ruimtelijke projecten worden tegengehouden. We hebben hier dus te maken met een probleem waar we met zijn allen tegenaan lopen, en het is onze gezamenlijke verantwoordelijkheid om die overschrijdingen zo snel mogelijk terug te dringen.

Als het aan ons ligt, gebeurt dat ook. Op dit moment wordt gewerkt aan een breed pakket van maatregelen om de overschrijdingen van de luchtkwaliteit aan te pakken. Dit pakket bestaat uit:
1. wet- en regelgeving, zoals het Besluit Luchtkwaliteit 2005, de Meetregeling 2005 met de saldobenadering, en de nieuwe Wet Luchtkwaliteit, die nu bij de Raad van State ligt;
2. generiek werkend beleid, zoals het stimuleren van roetfilters voor bestaande en nieuwe auto's;

3. lokale en regionale maatregelen, daar speelt het CROW-rapport voornamelijk op in; en

4. inzet richting Brussel voor toekomstige EU-regelgeving, waarmee we onder andere beogen dat de emissienormen voor auto's strenger worden.

Daarmee doet het kabinet het maximale wat van rijkszijde mogelijk is. Ook de maatregelen via gemeenten en provincies kunnen een belangrijke bijdrage leveren, en ik zal er alles aan doen om die overheden te steunen bij hun aanpak. Daarnaast is ook het wettelijke spoor voor andere overheden van groot belang. In het besluit Luchtkwaliteit 2005 is de ruimte die de Raad van State inschat voor het al dan niet laten doorgaan van projecten in juridische zin vertaald. Dat betekent dat vanaf nu de bijdrage van zeezout aan de achtergrondconcentratie kan worden afgetrokken.

Daarnaast zal de Wet Luchtkwaliteit waar mogelijk ruimte geven voor maatschappelijk gewenste (ruimtelijke) ontwikkelingen, waarbij de kabinetsinzet om de luchtkwaliteit daadwerkelijk te verbeteren het uitgangspunt blijft.

Alles bij elkaar moet dit pakket, waarmee een rijksinvestering van 900 miljoen euro is gemoeid, ertoe leiden dat een behoorlijk aantal knelpunten in 2010 zal zijn opgelost. En dat er een constructieve bijdrage wordt geleverd aan de verbetering van de gezondheid Op Prinsjesdag ligt daarover een uitgebreide brief bij de Tweede Kamer.

Dames en heren, van pakket naar uw rapport. Dat is bedoeld voor ambtenaren bij gemeenten, provincies en kaderwetgebieden, die meer willen weten over de luchtverontreiniging in het algemeen en de aanpak daarvan in hun gebied in het bijzonder. Het kabinet beseft hoe groot de de druk is die bij deze ambtenaren wordt neergelegd. Daarom is er sinds kort een speciaal loket bij Infomil waar overheden en andere betrokkenen terecht kunnen met vragen over luchtkwaliteitsplannen en de relatie tussen ruimtelijke ordening en luchtkwaliteit.
Daarnaast wordt door IPO, VNG en Infomil een handreiking opgesteld voor de lokale planvoorbereiding door gemeenten en provincies. Daarin staat hoe zij hun bouwplannen op het punt van luchtkwaliteit het beste kunnen onderbouwen.

Het CROW-rapport sluit hier goed op aan. Het geeft een selectie weer van maatregelen die lokaal mogelijk zijn. Zoals zorgen voor een betere verkeersdoorstroming,bijvoorbeeld door het goed afstellen van verkeerslichten, het al dan niet toestaan van vrachtverkeer door woonwijken of het afsluiten van de binnenstad voor zwaar milieuvervuilende auto's. Een bijkomend positief effect is dat ze meestal de verkeersveiligheid bevorderen.
Graag geef ik u een compliment over de fact sheets in het rapport. Daardoor kunnen gemeenten goed beoordelen welke maatregel in welke situatie het best van toepassing is. Ze geven een goede beschrijving van de maatregel en de gevolgen voor de luchtkwaliteit. Ik heb de fact sheets dan ook met interesse gelezen!

Terug naar de stand van zaken. Het luchtkwaliteitsbeleid kenmerkt zich door grote onzekerheden en vragen. Welk deel van de emissies kunnen we aanpakken, wat is afkomstig uit Nederland en wat uit het buitenland? Het staat vast dat we met onze maatregelen alleen effect kunnen bereiken op dat deel van de emissies die door de mens veroorzaakt worden. We moeten dus niet de illusie hebben dat we met dit pakket het hele probleem kunnen oplossen. Maar binnen dat door onszelf te beïnvloeden deel kunnen we heel veel doen. Elke maatregel op het gebied van luchtkwaliteit heeft een positief effect op de gezondheid. Er is dus sprake van een 'no regret' beleid. Laten we dat vooral niet uit het oog verliezen!

Naast het pakket aan maatregelen dat er nu ligt, zal het Rijk zich inzetten om de genoemde onzekerheden verder in te perken, met name rond fijn stof. De regering blijft ook openstaan voor nieuwe maatregelen, die kunnen rekenen op maatschappelijk draagvlak, en technisch en economisch uitvoerbaar zijn. Zo zullen we met buurlanden ervaringen uitwisselen over de maatregelen die zij nemen. Ook zullen we waar mogelijk gemeenten ondersteunen bij het uitvoeren van hun beleid. Diverse door u genoemde maatregelen kunnen het op enig moment nodig maken dat u van rijkszijde een extra zetje krijgt. Het kabinet heeft de intentie om daarvoor extra geld beschikbaar te stellen.

Het kabinet doet dus wat het kan. Wat kunnen gemeenten en provincies nog doen? Ook die moeten open staan voor potentiële, nieuwe maatregelen. Over elkaars schouders en grenzen kijken kan soms heel nuttig zijn. Daarnaast hebben provincies en gemeenten een belangrijke taak waar het gaat om handhaving en monitoring. Het is van het grootste belang dat de voorgenomen maatregelen worden uitgevoerd. Een rijverbod voor vrachtwagens in delen van van de binnenstad heeft alleen zin als daar daadwerkelijk op wordt toegezien. Een verbetering van de luchtkwaliteit bereik je niet met een papieren verbod. Handhaven dus.

Tot slot: In uw rapport gaat u in op de verschillende taken van de andere overheden. Door de Wet op de Luchtkwaliteit zal hier in formele zin mogelijk het een en ander veranderen. Daarover zullen wij gemeenten en provincies in een later stadium uitvoerig informeren. Maar voor nu staat uw rapport vast. Het is een prima werkdocument geworden, en ik hoop dat gemeenten en provincies uw handreikingen in de praktijk gaan brengen. En daarnaast hoop ik in de toekomst weer op u te kunnen rekenen!

Ik dank u hartelijk voor uw aandacht.

Zie ook

* Op de website van CROW is het rapport 'Wegen naar schonere lucht' te downloaden.