Maatregelen bereikbaarheid Media Park openbaar. Tot 18 oktober kunt U
reageren
Mediapark.jpg
De plannen om de bereikbaarheid van het Media Park te verbeteren zijn
openbaar. Ruim een jaar hebben de provincie Noord-Holland, de
gemeenten Hilversum, Laren, Bussum en Media Park-eigenaar TCN hieraan
gewerkt. Tot en met 18 oktober hebben inwoners uit de betrokken
gemeenten de gelegenheid hierop te reageren.
Inspraak/inspraakavond 27 september
De inspraaktermijn over het Integraal Bereikbaarheidsplan Hilversum
e.o. is afgelopen dinsdag ingegaan en loopt tot en met dinsdag 18
oktober. Schriftelijke reacties kunt u sturen aan
Gemeente Hilversum
t.a.v. de heer D. Wolters
Postbus 9900
1201 GM Hilversum
De inspraakavond over het Integraal Bereikbaarheidsplan Hilversum
e.o.' vindt plaats op 27 september a.s. in de Regenboogkerk, hoek
Koningsstraat/Nassaulaan. De avond begint om 20.00 uur, inloop/koffie
vanaf 19.30 uur. De ironie wil dat de Regenboogkerk op dit moment
verminderd bereikbaar is voor autoverkeer als gevolg van
rioleringswerkzaamheden op de Koningsstraat en de herinrichting van
het Gooilandplein.
Het makkelijkst is om met de fiets te komen. De gemeente adviseert
deelnemers die met de auto komen om te parkeren in P-garage Gooiland,
ingang Langestraat, tarief 1,20 per uur, eerste half uur gratis.
Beschikbaarheid stukken
Wie het Integraal Bereikbaarheidsplan Hilversum e.o.' inclusief de
reactienota op alle suggesties gedetailleerd wil bestuderen, heeft
verschillende mogelijkheden. Het volledige plan kan gratis worden
gedownload van de speciale website www.bereikbaarheidmediapark.nl.
Verder ligt het ter inzage in de Burgerleeskamer van het Raadhuis en
bij de receptie van de Dienst Stadsontwikkeling, Oude Enghweg 23. Op
het laatste adres kunt u ook een papieren versie meenemen tegen een
vergoeding van 5,--.
Achtergrondinformatie Integraal Bereikbaarheidsplan Hilversum e.o.
Het Bereikbaarheidsplan is opgesteld met medewerking van het
verkeerskundig adviesbureau Goudappel Coffeng in Deventer, dat
daarvoor eerst een nieuw verkeersmodel heeft ontwikkeld voor Hilversum
en omgeving. Daarin zijn alle voor de verkeersstromen relevante
ontwikkelingen tot het jaar 2020 verwerkt.
Het nieuwe model liet al meteen zien dat zonder maatregelen het
autoverkeer in Hilversum in het jaar 2020 volledig vast zou lopen.
Niet alleen in de onmiddellijke omgeving van het Media Park, maar
zeker ook aan de zuidkant van Hilversum en in het centrum. De
projectgroep die het plan heeft voorbereid heeft daarom een
maatregelenpakket samengesteld om op het totale stelsel van bestaande
lokale hoofdwegen een redelijke (zo optimaal mogelijke) doorstroming
van het verkeer te behalen. Tevens dient dit pakket het sluipverkeer
door de woonwijken en een terugslag van files op de rijkswegen en in
de buurgemeenten te beperken.
Enkele hoofdlijnen
Het Bereikbaarheidsplan omvat naast maatregelen voor beter openbaar
vervoer en een verhoging van de fietskwaliteit van en naar het Media
Park ongeveer 40 infrastructurele maatregelen, bijna allemaal op
Hilversums grondgebied. De meeste maatregelen betreffen kruisingen op
de buitenring van Hilversum. Soms gaat het om echt ingrijpende
veranderingen, zoals op het Den Uylplein, waar de rotonde wordt
vervangen door een met verkeerslichten geregelde kruising of op de
kruising Oostereind/Soestdijkerstraat waar een rotonde wordt gelegd
boven een tunnel voor het autoverkeer op buitenring. In andere
gevallen worden op kruisingen de aanloopstroken verdubbeld of wordt
in een enkel geval de auto-oversteek van een kruising met een
middengeleider onmogelijk gemaakt. Een voor Hilversum nieuw fenomeen
wordt het voorrangspleintje, dat op tien kruisingen langs de
buitenring wordt voorgesteld (zie de afbeelding/beschrijving elders op
deze pagina).
Een belangrijk element in het Bereikbaarheidsplan is het
kranenprincipe'. Op de belangrijkste kruispunten waar het autoverkeer
van buiten Hilversum de stad binnenkomt, gaan de verkeerslichten
fungeren als kranen, die ervoor zorgen dat niet meer auto's worden
toegelaten dan de hoeveelheid die
nog redelijk op de buitenring kan worden verwerkt. Per saldo is sprake
van een betere verkeersafwikkeling
en wat belangrijker is minder overlast van verkeer. Want stilstaand en
langzaam rijdend verkeer binnen de bebouwde kom zorgt voor meer
luchtverontreiniging dan goed doorstromend verkeer.
Voorrangspleintje
Een voorrangspleintje is een variant op een rotonde, maar met één
belangrijk verschil: op een voorrangspleintje heeft verkeer op de
hoofdroute voorrang op het verkeer uit de zijstraten. Verkeer dat op
de kruising linksaf wil slaan of vanuit de zijstraat wil oversteken,
maakt gebruik van het rotonde-eiland. Op veel plaatsen op de ring van
Hilversum is de hoeveelheid verkeer veel groter dan de hoeveelheid
verkeer uit de zijstraten. In die gevallen werkt een voorrangspleintje
beter dan een rotonde. Toch is er ook een belangrijke overeenkomst: de
snelheid van het verkeer wordt bij beide kruispuntoplossingen
teruggebracht, zodat fietsers en voetgangers veilig in twee etappes
kunnen oversteken en autoverkeer vanuit de zijrichtingen veilig kan
invoegen. Als voorbeeld is hier het beoogde voorrangspleintje op de
kruising Kamerlingh Onnesweg/Minckelersstraat weergegeven.
Indien nodig kan het voorrangspleintje worden aangevuld met een soort
opvanglicht, een
verkeerslicht dat op aanvraag via een drukknop de hoofdstroom even
ophoudt om langzaam verkeer oversteekmogelijkheden te bieden en er
tevens voor zorgt dat het middendeel van het pleintje niet verstopt
raakt.
Hoogwaardig Openbaar Vervoer
Het Integraal Bereikbaarheidsplan Hilversum e.o.' stelt dat een grote
werklocatie als het Media Park een optimale ontsluiting per openbaar
vervoer verdient. Het plan zet in op een verbetering van de
treindiensten door:
· verdubbeling van het aantal stops op NS-station Hilversum
Noord (tot vier keer per uur per richting);
· een stop van de intercity tussen Amsterdam en Amersfoort op
station Hilversum (twee keer per uur).
Hierdoor verbetert de bereikbaarheid van het Media Park vanuit de
regio's Amsterdam en Utrecht sterk. Veel werknemers van het Media Park
komen uit deze regio's. Om het gebruik van de trein voor werkers en
bezoekers aantrekkelijker te maken wordt de bestaande loopbrug op
NS-station Hilversum Noord verlengd tot in het Media Park. Bijkomend
effect is dat het aantal oversteekbewegingen over de Lage Naarderweg
vermindert.
Een snellere busverbinding tussen NS-station Hilversum en het Media
Park ontstaat door het omdraaien van de rijrichting op de
Naarderstraat, waardoor de reistijd met ongeveer 50% wordt bekort ten
opzichte van de huidige route over de Hoge Naarderweg. De bus blijft
vanaf het Media Park terugrijden via de Koninginneweg. De Lage
Naarderweg houdt tweerichtingsverkeer met een tot 4.50 meter verdiepte
onderdoorgang onder het viaduct. De kruising Lage
Naarderweg/Koninginneweg wordt uitgerust met verkeerslichten. Op de
Koninginneweg wordt voor de aansluiting bij de kleine spoorbomen een
langere voorsorteerstrook en een verkeerslichtinstallatie
aangelegd.
Naast het reguliere openbaar vervoer zal er een frequente pendelbus
tussen NS-station Hilversum en het Media Park gaan rijden. Deze
pendelbus maakt een rondje over het Media Park en verlaat dat via een
nieuwe uitrit ten zuiden van de kruising Lage Naarderweg/Witte
Kruislaan. Met werkgevers op het Media Park wordt gesproken over de
mogelijkheid om abonnementen op de pendelbus af te nemen, zodat
werknemers gratis' kunnen meerijden. Op deze wijze wordt werkelijk
iets gedaan aan een vermindering van het autogebruik naar het Media
Park.
Verder biedt vanaf 10 december 2005 de hoogwaardige Stamlijn 100 een
snelle en zeer frequente busverbinding tussen Hilversum en Huizen (via
de A27), in de ochtendspits zelfs 12 keer per uur. De provincie
Noord-Holland en gemeente Hilversum werken samen met Rijkswaterstaat
aan vluchtstrookgebruik langs de A27 en een nieuwe busoprit vanaf de
Soestdijkerstraatweg naar de A27. Hierdoor wordt lijn 100 vanaf 2006
substantieel sneller en betrouwbaarder. Mede om doorstroming van deze
hoogwaardige buslijn naar Huizen te kunnen garanderen gaat de bus
parallel aan de Soestdijkerstraatweg over het ArenaPark rijden. De
Soestdijkerstraatweg krijgt mede daarom verkeerslichten met prioriteit
voor de bus bij het Sportpark alsook op de kruising met de
Utrechtseweg/Emmastraat. Stad in mag autoverkeer vanaf de
Soestdijkerstraat niet meer linksaf de Utrechtseweg op.
Verbetering fietskwaliteit
Omdat er op de Lage Naarderweg onvoldoende ruimte is om volwaardige
fietsvoorzieningen te realiseren (zonder het kappen van een groot
aantal beeldbepalende bomen), wordt een nieuw vrijliggend fietspad
gerealiseerd langs het spoor achter de Koninginneweg en de Lage
Naarderweg. Daarmee ontstaat een zeer directe, hoogwaardige fietsroute
tussen het NS-station Hilversum en het Media Park. Op de Lage
Naarderweg komt een bescheiden fiets/voetpad achter de bomen, vooral
bedoeld voor bewoners van de Lage Naarderweg zelf.
Op twee plekken is een vrije, ongelijkvloerse kruising voor fietsers
en voetgangers voorzien:
- bij het St. Jans Kerkhof onder de Hilversumseweg door;
- en een fietstunnel onder de Krugerweg (ter hoogte van de
Trompenbergerweg).
Naast een betere doorstroming van het autoverkeer op de buitenring
wordt ook gedacht aan
voetgangers en fietsers. Op de tien geplande voorrangspleintjes is
oversteken in twee fasen via het middeneiland mogelijk. Tevens wordt
geld gereserveerd om op tien nader te bepalen plekken op de buitenring
middengeleiders en/of oversteeklichten aan te leggen.
Goede suggesties
In juni heeft de projectgroep tijdens een tweetal werkateliers de
eerste concept-plannen voorgelegd aan belangstellende burgers van
Hilversum en raadsleden van Hilversum, Laren en Bussum. Zij werden
toen uitgenodigd om ideeën en suggesties aan te dragen, die in de
zomermaanden aan de hand van het nieuwe verkeersmodel zijn
doorgerekend. Alle onderzochte suggesties zijn in een vijftig
bladzijden tellende reactienota van commentaar voorzien. Maar liefst
22 suggesties zijn in het Integraal Bereikbaarheidsplan direct
overgenomen, omdat ze beter bleken te zijn dan de originele
voorstellen.
Route A1 - Media Park
Bij de aansluiting van de A1 op de Hilversumseweg krijgen de afritten
een extra opstelstrook linksaf richting Hilversum. En bij de kruising
van de Hilversumseweg met de Vredelaan komt aan beide zijden
een aparte strook voor rechtsaf slaand autoverkeer. Bij de entree van
Hilversum wordt de rotonde op het Den Uylplein vervangen door een
kruising met verkeerslichten. In de aanloop naar de kruising komen
meerdere voorsorteerstroken: drie vanaf de Johannes Geradtsweg en de
Kamerlingh Onnesweg en vier vanuit de richting Laren.
De Johannes Geradtsweg krijgt twee voorrangspleintjes: bij de kruising
met de Hoge Larenseweg en de Floris Vosstraat en een grote, die bij de
kruising met de Snelliuslaan rond het plantsoen wordt gesitueerd. Op
het eerste pleintje gelden twee beperkingen: het Erfgooierskwartier in
kan alleen vanuit de richting van het Den Uylplein, de Hoge Larenseweg
op is alleen mogelijk vanuit de richting van het Media Park.
Tussen de genoemde voorrangpleintjes in wordt op de
verkeerslichtenkruising met de Jacob van Campenlaan de linksafbeweging
onmogelijk gemaakt voor automobilisten komend vanaf het Den Uylplein.
Op de kruising met de Simon Stevinweg krijgt de Johannes Geradtsweg
een doorgetrokken middengeleider. Een met korte-afstand-radio te
bedienen dynamische paal zorgt ervoor dat de hulpdiensten wel in alle
(toegestane) rijrichtingen van de kruising gebruik kunnen maken.
Onderaan het viaduct, vlak voor het Media Park, krijgt de kruising
Insulindelaan-Sumatralaan een verkeersregelinstallatie met twee
afslagbeperkingen: komend vanaf het viaduct is het straks niet meer
mogelijk linksaf de Sumatralaan in te slaan. En vanaf de centrumkant
van de Sumatralaan kunnen automobilisten alleen rechtsaf rijden, het
viaduct op.
Route N 201 Media Park
Vanaf de Vreelandse kant komen we de eerste maatregelen op de Ring
West tegen bij de kruisingen met de Nieuwe Havenweg en de Vaartweg.
Door het ontsluiten van de Beresteinseweg met een nieuwe brug over de
Gooise Vaart naar de Nieuwe Havenweg kan de uitmonding van de
Beresteinseweg/Vaartweg op de buitenring worden afgesloten. Door deze
afsluiting en de aanleg van een nieuwe fietsbrug naast de bestaande
brug, ontstaat extra ruimte in de verkeerslichtenregeling en ruimte
voor het verlengen van de voorsorteerstrook de Nieuwe Havenweg op. De
kruising Geert van Mesdag-'s-Gravelandseweg-Bussumergrintweg blijft
met verkeerslichten geregeld. Wel krijgt de kruising door het
verlengen van de drie voorsorteerstroken op zowel de Geert van
Mesdagweg als de Bussumergrintweg voldoende capaciteit om toekomstige
verkeersstromen af te wikkelen. De laatste maatregel op de Ring West
betreft de aanleg van een voorrangspleintje op de kruising met de Hoge
Naarderweg, die in de voorstellen weer in twee richtingen bereden kan
worden.
Route Bussum - Media Park
De kruising Lage Naarderweg-Witte Kruislaan houdt zijn
verkeerslichtenregeling. Wel wordt het voorsorteren beter en extra
geregeld. Ten zuiden van de kruising krijgt het Media Park aan de Lage
Naarderweg een derde ingang met op die plek alleen een uitgang voor de
pendelbus en eventueel ook bevoorradend vrachtverkeer. De ontsluiting
van het Media Park aan de Noordkant blijft gesitueerd aan de Witte
Kruislaan.
Bij de kruising van de Lage Naarderweg met de Sumatralaan wordt een
dubbelstrooks rotonde aangelegd waar de ingang van het Media Park
rechtstreeks op wordt aangesloten. Komend vanuit het centrum krijgt de
bus een aparte invoegstrook de rotonde op.
Route A27 Dr. J.M. den Uylplein
De eerste maatregel op het traject vanaf de A27 richting Den Uylplein
geldt het uitgaande verkeer. Vanaf
de kruising Oostereind-Soestdijkerstraatweg wordt voor autoverkeer met
bestemming ArenaPark een extra rechtsafstrook aangelegd.
Op de kruising Oostereind/Soestdijkerstraat krijgt het Oostereind een
ongelijkvloerse kruising onder de Soestdijkerstraatweg door. Bovenop
de tunnelbak wordt een rotonde aangelegd voor alle afslaande
bewegingen. In de richting Baarn komt er voor het Streekziekenhuis
Hilversum een tweede met verkeerslichten geregelde ontsluiting op de
Soestdijkerstraatweg. Op de kruising Oosterengweg-Van Riebeeckweg
wordt de doorstroming van de buitenring verbeterd door de aanleg op de
Van Riebeeckweg van dubbele aanrijstroken naar de verkeerslichten. De
twee resterende maatregelen op de Ring Oost betreffen de aanleg van
voorrangpleintjes op de kruising Oosterengweg-Kamerlingh Onnesweg-Jan
van der Heijdenstraat-Liebergerweg en op de kruising Kamerlingh
Onnesweg-Minckelersstraat. Op het eerstgenoemde voorrangspleintje
wordt de Jan van der Heijdenstraat op het plein aangesloten via de
Liebergerweg.
Route Diependaalselaan
Binnen het kader van het Integraal Bereikbaarheidsplan Hilversum e.o.
zijn de eerdere plannen voor de Diependaalselaan flink gewijzigd. Van
keerlussen en een doorgetrokken middengeleider is op de meeste
kruispunten geen sprake meer. Op bijna alle kruisingen van de
Diependaalselaan tussen de rotondes Loosdrechtseweg en Utrechtseweg
komen nu voorrangspleintjes: een grote ter hoogte van de Van Ghentlaan
en de Melis Stokelaan, en verder bij de Admiraal de Ruijterlaan/Johan
de Wittstraat, bij de Bosdrift, bij de Eikbosserweg en bij de kruising
met de Holleweg/Pieter de Hooghlaan. Op de Pieter de Hooghlaan wordt
naast uitrijden ook inrijden mogelijk. Alleen bij de kruising met de
Hilvertsweg is er onvoldoende ruimte. Die kruising krijgt een
doorgetrokken middengeleider, waardoor voor de Hilvertsweg het
rechtsaf de Diependaalselaan op rijden ontstaat. De hulpdiensten
krijgen wel doorgang op de kruising middels een dynamische paal, die
via korte-afstand-radio kan worden bediend. Verder wordt de rotonde
bij Kerkelanden dubbelstrooks en krijgt auto verkeer op de
Diependaalselaan vanaf de Vreelandse kant vóór de rotonde een by-pass
Kerkelanden in.
Milieu
Het Integraal bereikbaarheidsplan Hilversum e.o. gaat uitgebreid in op
de milieueffecten van de voorgestelde maatregelen, met name op de
geluidsbelasting en de luchtkwaliteit. Er is nagegaan of de
geluidsbelasting en de concentraties luchtverontreinigende stoffen
voldoen aan de wettelijke normen.
Door de maatregelen van het plan wordt het op sommige wegen minder
druk en op andere juist drukker. Daardoor zijn er locaties waar de
geluidsbelasting en luchtkwaliteit verandert. Maar voor Hilversum als
geheel blijkt het effect op de luchtkwaliteit positief en op de
geluidsbelasting marginaal te zijn.
Als de toename van de geluids- of luchtbelasting te groot is, wordt
gezocht naar extra maatregelen om de geluidsbelasting te beperken
(zoals toepassing van geluidsreducerend asfalt). Voor woningen waar
deze extra maatregelen nog onvoldoende effect hebben, zal de gemeente
saneringsprogramma´s opstellen.
Tevens wordt een gemeentelijk meetnet voor luchtkwaliteit opgezet.
Belangrijk is in dit verband dat met de Provincie gesproken wordt over
een verbod op doorgaand vrachtverkeer in de nachtelijke uren.
Uitvoering/fasering
De uitvoering van de maatregelen vindt plaats in de jaren 2006 t/m
2011.
In 2006 wordt gestart met de aanleg van de nieuwe rotonde bij de
ingang van het Media Park en een aantal kleinere projecten. In 2007
volgen alle maatregelen die samenhangen met de verbetering van het
openbaar vervoer, waaronder de Lage Naarderweg. Daarna gaat ieder jaar
een deel van de buitenring op de schop:
in 2008 de route A1-buitenring-Noord; in 2009 de route
N202-buitenring-West; in 2010 de route A27-buitenring-Oost en in 2011
de Diependaalselaan.
Besluitvorming
In de maand november volgt, mede op basis van de inspraakreacties,
definitieve bestuurlijke besluitvorming, waarna uiteindelijk
provinciale staten van Noord-Holland, het bestuur van TCN en de
gemeenteraden van Hilversum, Bussum en Laren het laatste woord hebben.
Voor Hilversum geldt: behandeling in de raadscommissie Verkeer en
Buurt op maandag 21 november en behandeling in de gemeenteraad op
woensdag 7 december.
Gemeente Bussum