Gemeente Bussum

Maatregelen bereikbaarheid Media Park openbaar. Tot 18 oktober kunt U reageren

Mediapark.jpg

De plannen om de bereikbaarheid van het Media Park te verbeteren zijn openbaar. Ruim een jaar hebben de provincie Noord-Holland, de gemeenten Hilversum, Laren, Bussum en Media Park-eigenaar TCN hieraan gewerkt. Tot en met 18 oktober hebben inwoners uit de betrokken gemeenten de gelegenheid hierop te reageren.

Inspraak/inspraakavond 27 september

De inspraaktermijn over het Integraal Bereikbaarheidsplan Hilversum e.o. is afgelopen dinsdag ingegaan en loopt tot en met dinsdag 18 oktober. Schriftelijke reacties kunt u sturen aan

Gemeente Hilversum

t.a.v. de heer D. Wolters

Postbus 9900

1201 GM Hilversum

De inspraakavond over het Integraal Bereikbaarheidsplan Hilversum e.o.' vindt plaats op 27 september a.s. in de Regenboogkerk, hoek Koningsstraat/Nassaulaan. De avond begint om 20.00 uur, inloop/koffie vanaf 19.30 uur. De ironie wil dat de Regenboogkerk op dit moment verminderd bereikbaar is voor autoverkeer als gevolg van rioleringswerkzaamheden op de Koningsstraat en de herinrichting van het Gooilandplein.

Het makkelijkst is om met de fiets te komen. De gemeente adviseert deelnemers die met de auto komen om te parkeren in P-garage Gooiland, ingang Langestraat, tarief 1,20 per uur, eerste half uur gratis.

Beschikbaarheid stukken

Wie het Integraal Bereikbaarheidsplan Hilversum e.o.' inclusief de reactienota op alle suggesties gedetailleerd wil bestuderen, heeft verschillende mogelijkheden. Het volledige plan kan gratis worden gedownload van de speciale website www.bereikbaarheidmediapark.nl. Verder ligt het ter inzage in de Burgerleeskamer van het Raadhuis en bij de receptie van de Dienst Stadsontwikkeling, Oude Enghweg 23. Op het laatste adres kunt u ook een papieren versie meenemen tegen een vergoeding van 5,--.

Achtergrondinformatie Integraal Bereikbaarheidsplan Hilversum e.o.

Het Bereikbaarheidsplan is opgesteld met medewerking van het verkeerskundig adviesbureau Goudappel Coffeng in Deventer, dat daarvoor eerst een nieuw verkeersmodel heeft ontwikkeld voor Hilversum en omgeving. Daarin zijn alle voor de verkeersstromen relevante ontwikkelingen tot het jaar 2020 verwerkt.

Het nieuwe model liet al meteen zien dat zonder maatregelen het autoverkeer in Hilversum in het jaar 2020 volledig vast zou lopen. Niet alleen in de onmiddellijke omgeving van het Media Park, maar zeker ook aan de zuidkant van Hilversum en in het centrum. De projectgroep die het plan heeft voorbereid heeft daarom een maatregelenpakket samengesteld om op het totale stelsel van bestaande lokale hoofdwegen een redelijke (zo optimaal mogelijke) doorstroming van het verkeer te behalen. Tevens dient dit pakket het sluipverkeer door de woonwijken en een terugslag van files op de rijkswegen en in de buurgemeenten te beperken.

Enkele hoofdlijnen

Het Bereikbaarheidsplan omvat naast maatregelen voor beter openbaar vervoer en een verhoging van de fietskwaliteit van en naar het Media Park ongeveer 40 infrastructurele maatregelen, bijna allemaal op Hilversums grondgebied. De meeste maatregelen betreffen kruisingen op de buitenring van Hilversum. Soms gaat het om echt ingrijpende veranderingen, zoals op het Den Uylplein, waar de rotonde wordt vervangen door een met verkeerslichten geregelde kruising of op de kruising Oostereind/Soestdijkerstraat waar een rotonde wordt gelegd boven een tunnel voor het autoverkeer op buitenring. In andere gevallen worden op kruisingen de aanloopstroken verdubbeld of wordt in een enkel geval de auto-oversteek van een kruising met een middengeleider onmogelijk gemaakt. Een voor Hilversum nieuw fenomeen wordt het voorrangspleintje, dat op tien kruisingen langs de buitenring wordt voorgesteld (zie de afbeelding/beschrijving elders op deze pagina).

Een belangrijk element in het Bereikbaarheidsplan is het kranenprincipe'. Op de belangrijkste kruispunten waar het autoverkeer van buiten Hilversum de stad binnenkomt, gaan de verkeerslichten fungeren als kranen, die ervoor zorgen dat niet meer auto's worden toegelaten dan de hoeveelheid die

nog redelijk op de buitenring kan worden verwerkt. Per saldo is sprake van een betere verkeersafwikkeling

en wat belangrijker is minder overlast van verkeer. Want stilstaand en langzaam rijdend verkeer binnen de bebouwde kom zorgt voor meer luchtverontreiniging dan goed doorstromend verkeer.

Voorrangspleintje
Een voorrangspleintje is een variant op een rotonde, maar met één belangrijk verschil: op een voorrangspleintje heeft verkeer op de hoofdroute voorrang op het verkeer uit de zijstraten. Verkeer dat op de kruising linksaf wil slaan of vanuit de zijstraat wil oversteken, maakt gebruik van het rotonde-eiland. Op veel plaatsen op de ring van Hilversum is de hoeveelheid verkeer veel groter dan de hoeveelheid verkeer uit de zijstraten. In die gevallen werkt een voorrangspleintje beter dan een rotonde. Toch is er ook een belangrijke overeenkomst: de snelheid van het verkeer wordt bij beide kruispuntoplossingen teruggebracht, zodat fietsers en voetgangers veilig in twee etappes kunnen oversteken en autoverkeer vanuit de zijrichtingen veilig kan invoegen. Als voorbeeld is hier het beoogde voorrangspleintje op de kruising Kamerlingh Onnesweg/Minckelersstraat weergegeven. Indien nodig kan het voorrangspleintje worden aangevuld met een soort opvanglicht, een
verkeerslicht dat op aanvraag via een drukknop de hoofdstroom even ophoudt om langzaam verkeer oversteekmogelijkheden te bieden en er tevens voor zorgt dat het middendeel van het pleintje niet verstopt raakt.

Hoogwaardig Openbaar Vervoer

Het Integraal Bereikbaarheidsplan Hilversum e.o.' stelt dat een grote werklocatie als het Media Park een optimale ontsluiting per openbaar vervoer verdient. Het plan zet in op een verbetering van de treindiensten door:


· verdubbeling van het aantal stops op NS-station Hilversum Noord (tot vier keer per uur per richting);


· een stop van de intercity tussen Amsterdam en Amersfoort op station Hilversum (twee keer per uur).

Hierdoor verbetert de bereikbaarheid van het Media Park vanuit de regio's Amsterdam en Utrecht sterk. Veel werknemers van het Media Park komen uit deze regio's. Om het gebruik van de trein voor werkers en bezoekers aantrekkelijker te maken wordt de bestaande loopbrug op NS-station Hilversum Noord verlengd tot in het Media Park. Bijkomend effect is dat het aantal oversteekbewegingen over de Lage Naarderweg vermindert.

Een snellere busverbinding tussen NS-station Hilversum en het Media Park ontstaat door het omdraaien van de rijrichting op de Naarderstraat, waardoor de reistijd met ongeveer 50% wordt bekort ten opzichte van de huidige route over de Hoge Naarderweg. De bus blijft vanaf het Media Park terugrijden via de Koninginneweg. De Lage Naarderweg houdt tweerichtingsverkeer met een tot 4.50 meter verdiepte onderdoorgang onder het viaduct. De kruising Lage Naarderweg/Koninginneweg wordt uitgerust met verkeerslichten. Op de Koninginneweg wordt voor de aansluiting bij de kleine spoorbomen een langere voorsorteerstrook en een verkeerslichtinstallatie aangelegd.

Naast het reguliere openbaar vervoer zal er een frequente pendelbus tussen NS-station Hilversum en het Media Park gaan rijden. Deze pendelbus maakt een rondje over het Media Park en verlaat dat via een nieuwe uitrit ten zuiden van de kruising Lage Naarderweg/Witte Kruislaan. Met werkgevers op het Media Park wordt gesproken over de mogelijkheid om abonnementen op de pendelbus af te nemen, zodat werknemers gratis' kunnen meerijden. Op deze wijze wordt werkelijk iets gedaan aan een vermindering van het autogebruik naar het Media Park.

Verder biedt vanaf 10 december 2005 de hoogwaardige Stamlijn 100 een snelle en zeer frequente busverbinding tussen Hilversum en Huizen (via de A27), in de ochtendspits zelfs 12 keer per uur. De provincie Noord-Holland en gemeente Hilversum werken samen met Rijkswaterstaat aan vluchtstrookgebruik langs de A27 en een nieuwe busoprit vanaf de Soestdijkerstraatweg naar de A27. Hierdoor wordt lijn 100 vanaf 2006 substantieel sneller en betrouwbaarder. Mede om doorstroming van deze hoogwaardige buslijn naar Huizen te kunnen garanderen gaat de bus parallel aan de Soestdijkerstraatweg over het ArenaPark rijden. De Soestdijkerstraatweg krijgt mede daarom verkeerslichten met prioriteit voor de bus bij het Sportpark alsook op de kruising met de Utrechtseweg/Emmastraat. Stad in mag autoverkeer vanaf de Soestdijkerstraat niet meer linksaf de Utrechtseweg op.

Verbetering fietskwaliteit

Omdat er op de Lage Naarderweg onvoldoende ruimte is om volwaardige fietsvoorzieningen te realiseren (zonder het kappen van een groot aantal beeldbepalende bomen), wordt een nieuw vrijliggend fietspad gerealiseerd langs het spoor achter de Koninginneweg en de Lage Naarderweg. Daarmee ontstaat een zeer directe, hoogwaardige fietsroute tussen het NS-station Hilversum en het Media Park. Op de Lage Naarderweg komt een bescheiden fiets/voetpad achter de bomen, vooral bedoeld voor bewoners van de Lage Naarderweg zelf.

Op twee plekken is een vrije, ongelijkvloerse kruising voor fietsers en voetgangers voorzien:


- bij het St. Jans Kerkhof onder de Hilversumseweg door;


- en een fietstunnel onder de Krugerweg (ter hoogte van de Trompenbergerweg).

Naast een betere doorstroming van het autoverkeer op de buitenring wordt ook gedacht aan

voetgangers en fietsers. Op de tien geplande voorrangspleintjes is oversteken in twee fasen via het middeneiland mogelijk. Tevens wordt geld gereserveerd om op tien nader te bepalen plekken op de buitenring middengeleiders en/of oversteeklichten aan te leggen.

Goede suggesties

In juni heeft de projectgroep tijdens een tweetal werkateliers de eerste concept-plannen voorgelegd aan belangstellende burgers van Hilversum en raadsleden van Hilversum, Laren en Bussum. Zij werden toen uitgenodigd om ideeën en suggesties aan te dragen, die in de zomermaanden aan de hand van het nieuwe verkeersmodel zijn doorgerekend. Alle onderzochte suggesties zijn in een vijftig bladzijden tellende reactienota van commentaar voorzien. Maar liefst
22 suggesties zijn in het Integraal Bereikbaarheidsplan direct overgenomen, omdat ze beter bleken te zijn dan de originele voorstellen.

Route A1 - Media Park

Bij de aansluiting van de A1 op de Hilversumseweg krijgen de afritten een extra opstelstrook linksaf richting Hilversum. En bij de kruising van de Hilversumseweg met de Vredelaan komt aan beide zijden

een aparte strook voor rechtsaf slaand autoverkeer. Bij de entree van Hilversum wordt de rotonde op het Den Uylplein vervangen door een kruising met verkeerslichten. In de aanloop naar de kruising komen meerdere voorsorteerstroken: drie vanaf de Johannes Geradtsweg en de Kamerlingh Onnesweg en vier vanuit de richting Laren.

De Johannes Geradtsweg krijgt twee voorrangspleintjes: bij de kruising met de Hoge Larenseweg en de Floris Vosstraat en een grote, die bij de kruising met de Snelliuslaan rond het plantsoen wordt gesitueerd. Op het eerste pleintje gelden twee beperkingen: het Erfgooierskwartier in kan alleen vanuit de richting van het Den Uylplein, de Hoge Larenseweg op is alleen mogelijk vanuit de richting van het Media Park.

Tussen de genoemde voorrangpleintjes in wordt op de verkeerslichtenkruising met de Jacob van Campenlaan de linksafbeweging onmogelijk gemaakt voor automobilisten komend vanaf het Den Uylplein. Op de kruising met de Simon Stevinweg krijgt de Johannes Geradtsweg een doorgetrokken middengeleider. Een met korte-afstand-radio te bedienen dynamische paal zorgt ervoor dat de hulpdiensten wel in alle (toegestane) rijrichtingen van de kruising gebruik kunnen maken.

Onderaan het viaduct, vlak voor het Media Park, krijgt de kruising Insulindelaan-Sumatralaan een verkeersregelinstallatie met twee afslagbeperkingen: komend vanaf het viaduct is het straks niet meer mogelijk linksaf de Sumatralaan in te slaan. En vanaf de centrumkant van de Sumatralaan kunnen automobilisten alleen rechtsaf rijden, het viaduct op.

Route N 201 Media Park

Vanaf de Vreelandse kant komen we de eerste maatregelen op de Ring West tegen bij de kruisingen met de Nieuwe Havenweg en de Vaartweg. Door het ontsluiten van de Beresteinseweg met een nieuwe brug over de Gooise Vaart naar de Nieuwe Havenweg kan de uitmonding van de Beresteinseweg/Vaartweg op de buitenring worden afgesloten. Door deze afsluiting en de aanleg van een nieuwe fietsbrug naast de bestaande brug, ontstaat extra ruimte in de verkeerslichtenregeling en ruimte voor het verlengen van de voorsorteerstrook de Nieuwe Havenweg op. De kruising Geert van Mesdag-'s-Gravelandseweg-Bussumergrintweg blijft met verkeerslichten geregeld. Wel krijgt de kruising door het verlengen van de drie voorsorteerstroken op zowel de Geert van Mesdagweg als de Bussumergrintweg voldoende capaciteit om toekomstige verkeersstromen af te wikkelen. De laatste maatregel op de Ring West betreft de aanleg van een voorrangspleintje op de kruising met de Hoge Naarderweg, die in de voorstellen weer in twee richtingen bereden kan worden.

Route Bussum - Media Park De kruising Lage Naarderweg-Witte Kruislaan houdt zijn verkeerslichtenregeling. Wel wordt het voorsorteren beter en extra geregeld. Ten zuiden van de kruising krijgt het Media Park aan de Lage Naarderweg een derde ingang met op die plek alleen een uitgang voor de pendelbus en eventueel ook bevoorradend vrachtverkeer. De ontsluiting van het Media Park aan de Noordkant blijft gesitueerd aan de Witte Kruislaan.

Bij de kruising van de Lage Naarderweg met de Sumatralaan wordt een dubbelstrooks rotonde aangelegd waar de ingang van het Media Park rechtstreeks op wordt aangesloten. Komend vanuit het centrum krijgt de bus een aparte invoegstrook de rotonde op.

Route A27 Dr. J.M. den Uylplein

De eerste maatregel op het traject vanaf de A27 richting Den Uylplein geldt het uitgaande verkeer. Vanaf

de kruising Oostereind-Soestdijkerstraatweg wordt voor autoverkeer met bestemming ArenaPark een extra rechtsafstrook aangelegd.

Op de kruising Oostereind/Soestdijkerstraat krijgt het Oostereind een ongelijkvloerse kruising onder de Soestdijkerstraatweg door. Bovenop de tunnelbak wordt een rotonde aangelegd voor alle afslaande bewegingen. In de richting Baarn komt er voor het Streekziekenhuis Hilversum een tweede met verkeerslichten geregelde ontsluiting op de Soestdijkerstraatweg. Op de kruising Oosterengweg-Van Riebeeckweg wordt de doorstroming van de buitenring verbeterd door de aanleg op de Van Riebeeckweg van dubbele aanrijstroken naar de verkeerslichten. De twee resterende maatregelen op de Ring Oost betreffen de aanleg van voorrangpleintjes op de kruising Oosterengweg-Kamerlingh Onnesweg-Jan van der Heijdenstraat-Liebergerweg en op de kruising Kamerlingh Onnesweg-Minckelersstraat. Op het eerstgenoemde voorrangspleintje wordt de Jan van der Heijdenstraat op het plein aangesloten via de Liebergerweg.

Route Diependaalselaan

Binnen het kader van het Integraal Bereikbaarheidsplan Hilversum e.o. zijn de eerdere plannen voor de Diependaalselaan flink gewijzigd. Van keerlussen en een doorgetrokken middengeleider is op de meeste kruispunten geen sprake meer. Op bijna alle kruisingen van de Diependaalselaan tussen de rotondes Loosdrechtseweg en Utrechtseweg komen nu voorrangspleintjes: een grote ter hoogte van de Van Ghentlaan en de Melis Stokelaan, en verder bij de Admiraal de Ruijterlaan/Johan de Wittstraat, bij de Bosdrift, bij de Eikbosserweg en bij de kruising met de Holleweg/Pieter de Hooghlaan. Op de Pieter de Hooghlaan wordt naast uitrijden ook inrijden mogelijk. Alleen bij de kruising met de Hilvertsweg is er onvoldoende ruimte. Die kruising krijgt een doorgetrokken middengeleider, waardoor voor de Hilvertsweg het rechtsaf de Diependaalselaan op rijden ontstaat. De hulpdiensten krijgen wel doorgang op de kruising middels een dynamische paal, die via korte-afstand-radio kan worden bediend. Verder wordt de rotonde bij Kerkelanden dubbelstrooks en krijgt auto verkeer op de Diependaalselaan vanaf de Vreelandse kant vóór de rotonde een by-pass Kerkelanden in.

Milieu

Het Integraal bereikbaarheidsplan Hilversum e.o. gaat uitgebreid in op de milieueffecten van de voorgestelde maatregelen, met name op de geluidsbelasting en de luchtkwaliteit. Er is nagegaan of de geluidsbelasting en de concentraties luchtverontreinigende stoffen voldoen aan de wettelijke normen.

Door de maatregelen van het plan wordt het op sommige wegen minder druk en op andere juist drukker. Daardoor zijn er locaties waar de geluidsbelasting en luchtkwaliteit verandert. Maar voor Hilversum als geheel blijkt het effect op de luchtkwaliteit positief en op de geluidsbelasting marginaal te zijn.

Als de toename van de geluids- of luchtbelasting te groot is, wordt gezocht naar extra maatregelen om de geluidsbelasting te beperken (zoals toepassing van geluidsreducerend asfalt). Voor woningen waar deze extra maatregelen nog onvoldoende effect hebben, zal de gemeente saneringsprogramma´s opstellen.

Tevens wordt een gemeentelijk meetnet voor luchtkwaliteit opgezet. Belangrijk is in dit verband dat met de Provincie gesproken wordt over een verbod op doorgaand vrachtverkeer in de nachtelijke uren.

Uitvoering/fasering

De uitvoering van de maatregelen vindt plaats in de jaren 2006 t/m 2011.

In 2006 wordt gestart met de aanleg van de nieuwe rotonde bij de ingang van het Media Park en een aantal kleinere projecten. In 2007 volgen alle maatregelen die samenhangen met de verbetering van het openbaar vervoer, waaronder de Lage Naarderweg. Daarna gaat ieder jaar een deel van de buitenring op de schop:

in 2008 de route A1-buitenring-Noord; in 2009 de route N202-buitenring-West; in 2010 de route A27-buitenring-Oost en in 2011 de Diependaalselaan.

Besluitvorming
In de maand november volgt, mede op basis van de inspraakreacties, definitieve bestuurlijke besluitvorming, waarna uiteindelijk provinciale staten van Noord-Holland, het bestuur van TCN en de gemeenteraden van Hilversum, Bussum en Laren het laatste woord hebben. Voor Hilversum geldt: behandeling in de raadscommissie Verkeer en Buurt op maandag 21 november en behandeling in de gemeenteraad op woensdag 7 december.