Suzuki goed op gravel in Rally van Great Britain
(9/19/2005)
Suzuki-coureur P-G Andersson heeft tijdens de geheel op gravel
verreden Rally Great Britain de overwinning in de klasse A6
binnengehaald. Daarbij liet hij vele krachtigere autoâs achter zich en
toonde de nieuwe Swift eens te meer aan snel te zijn op gravel.
De nummer twee in de klasse was eveneens een Suzuki â de Ignis van
Leon Pesticcio. Guy Wilks finishte als derde in de andere Swift, nadat
hij op de eerste dag veel tijd had verloren als gevolg van een kapotte
wielophanging.
Het evenement werd vroegtijdig en op trieste wijze beëindigd, nadat
Peugeot-navigator Michael Park op de laatste dag van het evenement het
leven liet na een zwaar ongeval.
Engeland is de twaalfde ronde van het Wereldkampioenschap en maakt
deel uit van Suzukiâs zes rallies tellende testprogramma buiten het
Junior Wereldkampioenschap Rally om. Suzuki heeft het programma
ontwikkeld om meer ervaring en kennis op te doen voor de toekomst. De
Rally Great Britain vormde voor Suzuki ook deels een thuisevenement,
omdat de Swifts vóór aanvang van iedere rally in Engeland worden
geprepareerd, in de fabriek in Milton Keynes.
Afgelopen jaar werd de rally voor het eerst verplaatst van november
naar september, maar het traditioneel wisselvallige Engelse weer
vormde nog steeds een belangrijke scherprechter tijdens de rally. De
regen voorafgaand aan de start maakte de proeven extra glad op de
eerste dag, maar gedurende de rally droogden de paden langzaam maar
zeker op. Dat maakte het er voor de rijders niet makkelijker op, omdat
de omstandigheden nooit dezelfde waren. Ook de temperaturen
schommelden behoorlijk, variërend van slechts acht graden tot ruim
twintig. Engeland is altijd een snelle rally, maar de opdrogende
condities maakten hem ditmaal nog sneller.
Het doel van Suzuki voor deze rally was om opnieuw het
snelheidspotentieel van de Swift op gravel te benutten, net als
tijdens zijn debuut in Finland, en om data te vergaren voor de
toekomst. Regelmatig gaf de Swift de veel snellere, krachtigere en met
turboâs uitgeruste Groep N autoâs het nakijken, die bovendien over
vierwielaandrijving beschikken.
P-G nam al in de beginfase de leiding in de klasse, wat het begin van
een fantastische strijd met zijn teamgenoot Guy Wilks betekende. Nadat
Guy op proef vijf genoodzaakt was de strijd te staken, nam P-G een
voorsprong van maar liefst vier minuten. Hij slaagde er in zijn
voorsprong vanaf dat moment te behouden, terwijl hij tegelijkertijd
hard âpushteâ om aansluiting te vinden bij de Groep N autoâs. Zijn
Swift toonde zich opnieuw zeer betrouwbaar en zonder mechanische
problemen finishte de regerend Junior kampioen als 22^ste algemeen,
met een voorsprong van zeven minuten in zijn klasse.
âDe auto deed het inderdaad uitstekend,â aldus de Zweed. âWe zijn geen
enkel probleem tegengekomen. Bovendien ben ik zeer tevreden over de
snelheid van de auto, waarmee we in staat zijn dicht bij de Groep N
autoâs te blijven. Ik hou van dit soort gravelrallies en de alsmaar
drogere condities vormden dit jaar een extra uitdaging.â
Voor Guy was de rally nog enerverender. Op SS3 nam hij de leidende
positie in de klasse van zijn teamgenoot over, maar een gebroken
onderdeel in de wielophanging zorgde er voor dat hij de strijd moest
staken. Hij mocht de rally tijdens dag 2 echter hervatten, volgens de
super rally reglementen, met een tijdstraf van vijf minuten per
gemiste proef. Een lekke band op de tweede dag daargelaten bereikte
ook Wilks de finish zonder noemenswaardige problemen, waarbij hij een
aantal snelste tijden op zijn naam zette. Op SS14 reed hij maar liefst
negen seconden sneller dan de snelste Groep N auto. Wilks eindigde als
32^ste algemeen en derde in zijn klasse.
Guy, de winnaar van de Rally Great Britain van afgelopen jaar,
verklaarde: âWe hebben de snelheid en de kennis, maar nog niet de
gelegenheid om ze te benutten. Gedurende de eerste vier proeven reden
we nek aan nek met P-G en ik weet zeker dat hij net zo teleurgesteld
is als ik dat we het gevecht niet tot aan de finish voort konden
zetten. Jammer genoeg brak er een deel van de wielophanging af â
zonder dat we iets raakten â waardoor de auto onbeschadigd bleef maar
tegelijkertijd niet verder kon. Op de tweede en derde dag konden we
een aantal snelle tijden neerzetten, behalve op de proef waar we lek
reden, maar het was gewoon niet hetzelfde als een gevecht om de
leiding.â
Leon Pesticcio, die ooit voor Suzuki in het Britse Rallykampioenschap
uitkwam, kende gedurende het gehele evenement geen enkel probleem en
eindigde met zijn Ignis als tweede. Martin Prokopâs Ignis moest het
strijdtoneel echter vroegtijdig verlaten nadat hij op de tweede dag
van de weg raakte.
Suzuki Sport President Nobuhiro âMonsterâ Tajima: âAllereerst zijn we
natuurlijk zeer onder de indruk van het ongeval waardoor deze rally
vroegtijdig werd beëindigd. Maar tegelijkertijd wil ik ook mijn
gelukwensen overbrengen aan P-G voor opnieuw een verdiende
klasse-overwinning. We zijn zeer tevreden over de snelheid van de
Swift, die al heeft aangetoond zeer betrouwbaar te zijn en die in
staat is snellere en meer vermogende autoâs te verslaan. Ik vind het
jammer voor Guy dat zijn probleem hem er van weerhield kans te maken
op een thuisoverwinning. Bovendien wil ik Leon Pesticcio graag
feliciteren met zijn uitstekende prestatie met zijn Ignis.â
De volgende ronde van het Junior Wereldkampioenschap Rally, de Rally
Corsica, vindt plaats van 21 â 23 oktober. Suzuki heeft dit evenement
echter gekozen als rally waar het team geen punten kan scoren,
overeenkomstig het JWRC reglement.
AutoRai