Citroën C6: Een auto die de zintuigen streelt
(9/19/2005)
Als symbool van de expertise van Citroën treedt de C6 toe tot de
selecte kring van luxe Franse zakenautoâs. Hij heeft de emotionele
aantrekkingskracht die de ware kenners van uitzonderlijke autoâs
aanspreekt. Door zijn styling en algehele karakter heeft de C6 het
uiterlijk van een krachtige coupé, terwijl zijn binnenruimte en de
indrukwekkende reeks standaardvoorzieningen hem tot een prestigieuze
zakenauto maken.
Vijftig jaar ligt er tussen de geboorte van de C6 en de DS. De DS liet
een onuitwisbare indruk achter op de bezoekers van de Parijse
autotentoonstelling in oktober 1955, en op iedereen met een passie
voor autoâs en autorijden. In 1955 bestond het gamma van Citroën uit
welgeteld twee behoorlijk verschillende en toch complementaire
voertuigen: de 2CV en de DS. De C1 en de C6 zouden daarvan de huidige
equivalenten zijn.
De C6 is een karakteristiek voertuig met majestueuze allure, met een
voorzijde waaruit kracht en prestige spreken, een vloeiend,
aërodynamisch profiel en een originele achterzijde die vertrouwen en
stabiliteit uitdrukken.
Strakke, vloeiende lijnen
Het design fascineert en betovert dankzij de proporties, de daklijn en
het profiel die hem direct als Citroën herkenbaar maken. Met zijn
strakke, vloeiende lijnen en uitgebalanceerde verhoudingen, lange
overhang vóór en een korte overhang achter heeft de Citroën C6 de
allure van een berline en de elegantie van een coupé. Het
karakteristieke ontwerp van de Citroën C6 combineert het
karakteristieke design van Citroën met kenmerken van autoâs in het
topsegment.
De voorzijde bevestigt zijn identiteit met de brede grille, generfde
motorkap, de forse verchroomde double chevron en twee verticaal
geplaatste koplampen die ver doorlopen tot in de spatborden.
De lange wielbasis en het gestrekte, aërodynamische profiel geven de
Citroën C6 een imposant postuur dat de indruk wekt van ruimte,
stabiliteit en kracht. Aan de zijkant gaan de portierruiten naadloos
over in de welving van de daklijn die aan de achterzijde fraai eindigt
in de achterste stijlen. Dit vormt â net als de frameloze zijruiten â
een knipoog naar het design van een coupé. De achterzijde is een lust
voor het oog: de originele, esthetische vormgeving getuigt van
harmonieuze logica. De achterruit heeft een opvallende, concave
vormgeving en de lijn van de kofferbak rondt het profiel aan de
achterzijde fraai af. Bij hogere snelheden komt aan de achterzijde
automatisch een spoiler tevoorschijn die een andere specifieke
merkwaarde van Citroën onderstreept: aërodynamisch ontwerp. Vanuit
de achterspatborden strekken de boogvormige achterlichten zich uit tot
aan de bumper met over de gehele breedte aan de onderzijde een
chroomlijst. Deze chroomlijst wordt voortgezet aan de onderzijde van
de auto.
De C6 is aan zijn stand verplicht het beste van Citroënâs technologie
te laten zien. Hij biedt een scala aan hightech voorzieningen dat
zorgt voor duidelijke verbeteringen op het gebied van efficiency,
comfort en veiligheid.
Een ruimtelijk interieur
De C6 is ontworpen voor klanten die graag beschikken over veel ruimte.
Met een wielbasis van 2.900 mm is de C6 uitzonderlijk ruim van binnen.
De interieurafmetingen van de C6 versterken de ergonomie, het comfort,
de ruimte en de veiligheid van het voertuig. De vlakke vloer achterin
vergroot het gevoel van ruimte en vrijheid, en biedt de inzittenden
achterin aanmerkelijk meer ruimte. De talrijke, perfect geïntegreerde
opbergvakken in het gehele inzittendencompartiment dragen ook bij aan
de royale binnenruimte en zijn een duidelijke illustratie van de
functionele kwaliteiten van deze auto.
Onderweg: onberispelijk weggedrag
De Citroën C6 dankt zijn uitmuntende weggedrag aan een originele
combinatie van multi-link wielophanging en een actief veersysteem met
elektronisch geregelde vering en demping. Daardoor biedt de C6
ongeëvenaard comfort, vooral op het gebied van vering, trillingen,
rijgeluiden en stuureigenschappen. Deze nieuwe berline is ontworpen om
een toonaangevend voertuig in zijn klasse te worden op het gebied van
veercomfort, en topklasse te bieden qua actieve veiligheid en
rijplezier.
Technologisch geavanceerde motoren
De C6 is leverbaar met twee verschillende V6 motoren, beide gekoppeld
aan een automatische zestraps versnellingsbak, en met variabele
hydraulische stuurbekrachtiging. Het rijplezier is overduidelijk.
Beide motoren kennen een gelijkmatige opbouw van het vermogen en zijn
opmerkelijk stil.
Benzinemotor: 3.0i liter V6 met 215 DIN pk
Deze krachtbon is uitgerust met dezelfde motor als de 3.0i V6 die
wordt gebruikt voor de C5, met 2 procent meer vermogen (+ 3 kW) en
koppel (+ 5 Nm). Het maximum vermogen bedraagt daarmee 215 DIN pk (155
EEC kW) bij 6.000 tpm met een maximum koppel van 290 EEC Nm bij 3.750
tpm.Deze motor is voorzien van een nieuw uitlaatsysteem en een
dual-mode actieve geluiddemper die zorgt voor meer vermogen en minder
motorgeluid. Door de uitlaatgassen in de geluiddemper om te leiden
wordt het motorgeluid onder normale omstandigheden sterk gedempt en
levert de motor bij zware belasting betere prestaties. Wat de
milieubescherming betreft: de V6 benzinemotor voldoet aan de
emissie-eisen volgens de Euro IV- norm.
Dieselmotor: 2.7 liter V6 HDi met 208 pk
Deze nieuwe V6 dieselmotor, het resultaat van een samenwerking tussen
PSA Peugeot Citroën en Ford Motor Company, combineert kracht met
gunstige verbruikscijfers. Ook bij lage toerentallen heeft de motor
een goede respons, met een maximum vermogen van 208 DIN pk (150 EEC
kW) bij 4.000 tpm en een koppel van 440 Nm dat al bij 1.900 toeren per
minuut beschikbaar is. Daarnaast kent de motor een gelijkmatige opbouw
van het vermogen en een uitzonderlijk comfortabel rijgedrag. Deze V6
motor werd specifiek voor dit segment ontwikkeld, en maakt gebruik van
geavanceerde technologie om optimale prestaties en gebruiksgemak te
kunnen leveren. Dankzij het ultramoderne design voldoet deze V6
dieselmotor aan de Euro IV-emissie-eisen. Tevens is hij uitgerust met
het allernieuwste roetfilter, dat pas na 180.000 kilometer onderhoud
nodig heeft.
Uw rijplezier wordt niet alleen vergroot dankzij deze twee motoren,
maar ook hun nieuwe automatische zestrapsversnellingsbak. Het
zijdezachte schakelen zorgt voor het rijcomfort dat strookt met de
ambities van de C6.
De Citroën C6 staat met zijn veelzijdige kwaliteiten voor een geheel
nieuwe benadering in het ontwerpen van luxueuze autoâs. Innovatieve,
baanbrekende technologieën maken de C6 tot een uitzonderlijke auto
die de vooruitstrevende visie van Citroën op het gebied van design,
veiligheid en comfort onderstreept.
AutoRai