Programma Elektronische Provincies


Verslag bijeenkomst Elektronisch Documentbeheer in Brabant (15 september 2005)

's-Morgens was het dringen bij de inschrijfbalie in het provinciehuis van Brabant. Er meldden zich bijna tweehonderd deelnemers (!) voor de kennisbijeenkomst over Elektronisch Documentbeheer.Een deel daarvan wist ook nog de goede oplossing van de prijsvraag te vertellen.

De aanwezigen werden in de mooie Bar le Duczaal welkom geheten door Peter van Vugt, gedeputeerde van Noord-Brabant. Hij gaf het woord aan Bert Mulder die een boeiend en prikkelend betoog hield over waar we met de andere overheid staan. Hij benadrukte nog eens dat de burger steeds meer een volwaardige digitale partner wordt waar de overheid zaken mee doet. Hij zette met zijn presentatie de aanwezigen zeker aan het denken!

Lees verder voor de presentatie (PDF)

Jaap Uijlenbroek bracht de deelnemers weer met beide benen op de grond. In zijn presentatie ging het erom of de elektronische overheid het gaat maken. Jaap heeft 'in zijn vorig leven' veel ervaring opgedaan met elektronisch documentbeheer. Volgens Jaap is het grote gevoel van de burger dat 'alles digitaal' moet aan het verdwijnen. Zeker voor bejaarden en mensen aan de onderkant van de maatschappij zullen papier, telefoon en een balie altijd nodig blijven. Na een betoog dat doorspekt was met de nodige humor trok hij zijn conclusie: 'we komen vooruit maar zijn er nog lang niet.'

Lees verder voor de presentatie (PPT)

De laatste plenaire presentatie was van de dagvoorzitter. Peter van Vugt zette in een half uur het streefbeeld van Brabant neer. In dat streefbeeld schetst hij hoe de provincie in 2008 op een andere manier zal gaan werken. Het was een boeiend, zo nu en dan zeer grappig, betoog.

Lees verder voor de presentatie (PPT)

Tijdens de pauze konden de deelnemers aan de prijsvraag, als zij de oplossing hadden gevonden, een moderne gegevensdrager ophalen in de vorm van een USB stick. De congresgangers hadden allen een 51/4 floppy toegezonden gekregen en moesten het Wordstar bestand dat daarop stond lezen.

Na de pauze waren er in twee rondes in totaal tien zeer interessante parallelsessies. Voor velen was het moeilijk om uit het ruime aanbod een keuze te maken.

Digidoc door Charlotte van der Grift en Lysette Fokké van het ministerie van Binnenlanse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK)

DigiDoc is een goed voorbeeld van een succesvolle implementatie! Daar zag het kort na de start eind negentiger jaren niet naar uit. Het management maakte toen echter niet de fout de hele zaak maar weer af te blazen, doch leerde van de opgedane ervaringen. En nu, medio 2005, is DigiDoc bij alle beleidsdirecties ingevoerd (ca. 1500 medewerkers) en wordt invoering bij de staf afgerond in het eerste kwartaal 2006. De werkwijzen rond de aanmaak, verwerking, bewaking, afhandeling en archivering van documenten zijn dan BZK-breed aangepast aan moderne maatstaven dankzij inzet van slimme ICT. De grootste uitdagingen voor het projecteam zaten overigens niet in de ICT, maar in het doorvoeren van veranderingen in de organisatie cq in het dagelijkse handelen van mensen. Niet de ICT, maar de organisatie kwam bij de herstart dan ook centraal te staan. En er was het besef dat digitalisering van onheldere werkprocessen geen kansrijke excercitie was; eerst moest een fase van beoordeling en zonodig herontwerp van processen worden doorlopen.
Thans is duidelijk dat het eerste grote doel - het bereiken van een hoge mate van transparantie in de totstandkoming en afhandeling van stukken - is bereikt. Het tweede belangrijke doel - terugdringen van de bureaucratie - gaat hiervan profiteren omdat nu inzichtelijk is waar stagnaties optreden. Een belangrijk advies vanuit het project: Borg je afspraken, zit dicht op je klant en zorg - zeker in het begin
- voor intensieve begeleiding.

Lees verder voor de presentatie (PPT)

DAGO door Tom Reijnders van provincie Noord-Brabant

In het project DAGO (Digitale Aangifte Grondwateronttrekking) gaat het om de koppeling tussen de front en back-office. De provincie Noord-Brabant biedt houders van een beregeningsvergunning de mogelijkheid om in plaats van aangifte te doen op papier, nu aangifte te doen via internet. Verwerking, inclusief het documentenbeheer, vindt automatisch plaats. Onderdeel van de presentatie was een 'live' demo van het systeem. Een van de opmerkingen uit de zaal was dat er altijd rekening gehouden moet worden met mensen die geen digitale aangifte willen doen. Een van de vragen was of er is onderzocht wat de reden is dat een deel van de agrariërs hun aangifte (nog) niet digitaal hebben gedaan. Hier volgens Tom nog geen onderzoek naar gedaan. Dit is echter wel een aandachtspunt.

Lees verder voor de presentatie

Digitalisering Documentaire Informatie Voorziening door Cees van der Weijde, provincie Drenthe
Drenthe staat op volgens het onderzoek van Berenschot op de 13e plaats van de website lijst. In Drenthe is niet de andere overheid het belangrijkst, maar een betere overheid. Niet de vraag 'of' digitaal maar 'wanneer en hoe'. In ieder geval zijn zij in 2007 volledig digitaal. Een risico is de ruggengraad van het management en de cultuuromslag die gemaakt moet worden.

Lees verder voor de presentatie (PPT)

Digitale Duurzaamheid in relatie tot rechtmatigheid door Boudien Glashouwer van Het Expertise Centrum (HEC)
In toenemende mate komen rapportages elektronisch beschikbaar en worden zij ook elektronisch uitgewisseld. Daartoe moet er veel gedigitaliseerd worden. Digitaliseren alleen is geen oplossing. Kies met verstand wat gedigitaliseerd gaat worden; het op orde houden ervan is erg belangrijk. Het organiseren is noodzakelijk. Maak eerst een informatiebewaarbeleid: wat is relevant, hoe betrouwbaar is de informatie, wordt het rechtmatig handelen bewezen en is dat toetsbaar. Kortom de kwaliteit moet geborgd zijn. Stel een bewaartermijn vast. Let op de kosten van het digitaliseren en het beheer. Voor de "DIVer" liggen de kansen om dit goed op te pakken.

Lees verder voor de presentatie (PPT)

Digitaal rapporteren en XBRL door Paul Snijders, bestuurslid van XBRL Nederland

Paul Snijders gaf een zeer boeiende kijk op de ontwikkelingen en mogelijkheden van de open standaard XBRL. Uit deze sessie is gebleken dat XBRL dé oplossing is voor de veelheid en ondoorzichtelijkheid van managementrapportages. Met XBRL is het mogelijk om met een druk op de knop financiële data te transporteren en te integreren in de organisatiesystemen. Aardig om te weten is dat er vanuit Nederland veel bijdrage wordt geleverd aan de ontwikkeling van XBRL en dat Nederland voorop loopt met het toepassen van deze open standaard (Nederlands Taxonomie Project).

Lees verder voor de presentatie (PPT)

Workshop "Morgen begint Vandaag" door Marcel Hoogwout van adviesbureau Zenc en Saskia Kroon van e-Provincies
In deze workshop aandacht voor de doelstellingen van de Andere Overheid. Wat betekent de Andere Overheid voor de provincies en hoe ver zijn de provincies eigenlijk? Aan de hand van een aantal prikkelende stellingen werd de proef op de som gesteld. Van de circa vijf aanwezige provincies bleek dat er slechts twee provincies op schema zijn om de doelstellingen van de Andere Overheid te halen in
2007.

Werken met een digitaal informatiesysteem door Maurice Frequin van provincie Gelderland
In Gelderland werd er niet bezuinigd door de invoering van het Documentaire Informatie Systeem (DIS). Integendeel: er kwamen zes structurele plaatsen bij! De start van het project was in 2001 en in april 2005 is het DIS ingevoerd. Een belangrijke raad aan de aanwezigen was: 'denk aan de communicatie en maak veel lol op de werkvoer'. Ook zeer belangrijk is het dat de directeur erachter staat. Alleen met de steun van het management kan er een cultuurverandering op gang komen.

Lees verder voor de presentatie

Het E-dossier door Paul Zeef van het ICTU programma architectuur

Het E-dossier wordt gepresenteerd als een persoonlijke internetpagina waarmee burgers contacten onderhouden met verschillende overheidsdiensten.
Een demo (filmpje) schetst hoe de dienstverlening in een elektronische overheid kan gebeuren. Hierin wordt aangegeven hoe Johan de Zwart, die door een reorganisatie is ontslagen, via zijn e-dossier zijn weg langs verschillende instanties maakt. Hierin hoeft hij slechts één keer zijn gegevens door te geven, heeft hij inzicht in de gegevens die over hem zijn vastgelegd en bepaald hij voor een deel zelf wat er met zijn gegevens gebeurd.
N.a.v. de case hebben de deelnemers aan de workshop kort gediscussieerd waarbij o.a. de volgende punten aan de orde kwamen:
· De film schetst een mooi beeld maar er ontstaat een risico als de gebruiker van het e-dossier er opzettelijk misbruik van maakt. Dit kan worden ondervangen door de controleslagen bij de verschillende instanties te handhaven.

· Veel instanties zijn al met een eigen 'e-dossier' bezig. Het is een sterk punt dat in dit project verschillende organisatie (gaan) samenwerken waardoor de diensten in samenhang en gestructureerd kunnen worden aangeboden. Het zal echter niet mee vallen. Het is nu al lastig om binnen één organisatie de samenhang te krijgen.
· Er zal zoveel als mogelijk moeten worden aangesloten bij reeds lopende initiatieven.

Het belang van het project wordt gestaafd door gebruikersonderzoek dat uitwijst dat 85% attendering op maat wil en zelfs 90% inzicht wil hebben in hetgeen over hen is geregistreerd.

Lees verder voor de presentatie (PPT)

Het archief op het bureau door Bert Arnold van Het Expertise Centrum (HEC)

De presentatie was een toelichting op het onlangs uitgebrachte boekje "De moderne informatiehuishouding van de digitale overheid", een uitgave van Het Expertise Centrum.

De prikkels voor de overheid om haar informatiehuishouding te moderniseren komen vooral van buiten. Voor het beter presteren van de overheid is het op een zeker moment onontkoombaar hieraan substantiële aandacht te schenken en in lijn daarmee de werkprocessen op orde te brengen. Daarbij is bijzondere aandacht nodig voor duurzame archivering, die hier en daar nogal in het slob is geraakt ten opzichte van de voortschrijdende digitalisering op andere terreinen. In het boekje wordt aandacht besteed aan architectuuraspecten met betrekking tot de uitwisseling van informatie en aan de veranderende DIV-functie. Herontwerp van werkprocessen levert de meeste winst op. En. de bereidheid tot verandering is cruciaal.
Interessant zijn ook de vele praktijkvoorbeelden in het boekje, voorzien van wijze lessen.

Lees verder voor de presentatie (PPT)

BPEL door Richard Claassens, IT architect bij UWV

Aan de hand van een praktijkvoorbeeld bij de nieuwe polisadministratie van het UWV licht Richard het gebruik van BPEL (Business Proces Execution Language) toe. Dit is een samenwerkingsverband met de Belastingdienst, waarbij 200 miljoen berichten uitgewisseld worden. De taal BPEL en de techniek zijn het eenvoudigste deel van de invoering. De problematiek ligt in de ruimte die de standaard toch laat voor interpretatie. De afstemming van de verschillende projecten is lastig; men richt zich liever op de koppelingen terwijl de nadruk moet liggen op de gehele organisatie. In de toekomst zullen steeds meer applicaties (zoals nu al SAP) omgezet worden naar BPEL.

Lees verder voor de presentatie

De laatste presentatie was van Hein Albeda van de stichting rekenschap. Zijn verhaal bestond uit twee delen: een algemeen deel en een terugblik op de andere presentaties. Hij schetst om te beginnen het probleem waar de provincies tegenaan lopen: 'je wil participatie, maar wat komt er allemaal op je af. Jaren geleden was het al een probleem om je e-mail adres ergens onder te zetten want als je een e-mail kreeg moest je ook antwoorden! Tegenwoordig willen mensen, meer nog dan een snel antwoord, vooral zekerheid.'
Wat Hein heeft overgehouden aan deze dag is dat we een weg moeten vinden tussen goed regelen en risico nemen. Dit kwam in een aantal parallelsessies goed naar voren. Verder vond hij het leuk dat er allemaal mensen waren op zoek naar vernieuwing.

Lees verder voor de presentatie

Na het dankwoord van Hans Dekkers van provincie Noord-Brabant nodigde hij de gasten uit voor een borrel met een hapje.