Proef verkeersmaatregelen voor rustiger wegbeeld A9
Rijkswaterstaat start in de week van 19 september 2005 met een proef
van vier weken om het wegbeeld op de A9 ter hoogte van de
verbindingsweg A5 en de afrit A205 rustiger te maken. Weggebruikers
hebben regelmatig aan de landelijke informatielijn van Rijkswaterstaat
0800-8002 gemeld dat zij de wegsituatie daar als verkeersonveilig
ervaren.
In de avondspits heeft het verkeer komende van de A5 vaak moeite met
invoegen op de A9. Daarnaast wordt het verkeer vanaf de A9
naar de A205 gehinderd door verkeer afkomstig vanaf de A5. Verkeer
rijdt hier 'kris kras door elkaar'.
Het onrustige verkeersbeeld ontstaat ook doordat de
snelheidsverschillen tussen het verkeer komend vanaf de A5 en het
uitvoegende verkeer vanaf de A9 naar de A205 erg groot zijn. Tevens is
er een onrustig verkeersbeeld op de plaats waar de A9 van drie naar
twee rijstroken overgaat.
Om deze verkeerssituatie aan te pakken houdt Rijkswaterstaat een proef
van vier weken. De proef houdt in dat de rijstrook aan de binnenzijde
van de verbindingsweg A5 naar de A9 wordt afgezet met bakens
(rood-witte schilden).Ter hoogte van de samenvoeging met de A9 worden
de bakens vervangen door een doorgetrokken streep, die ongeveer 150
meter doorloopt. De bakens op de A5 zijn flexibel zodat deze bij
calamiteiten heel snel verwijderd kunnen worden.
Op de A9 wordt, op het deel met drie rijstroken, de meest links
gelegen rijstrook afgesloten door het tonen van een rood kruis boven
deze strook. Het rode kruis vervalt zodra de file op de A9 te lang
wordt.
Voor én tijdens de proef wordt het rijgedrag door camera's
waargenomen, die inmiddels zijn geplaatst. De camera's nemen beelden
op van het verkeer op de plaats waar de A5 en de A9 samenkomen, en van
enkele plaatsen verderop.
Na vier weken wordt de proef geëvalueerd. Onderzocht wordt of er
verandering optreedt in het verkeer, dat in- en uitvoegt, een rustiger
verkeersbeeld ontstaat, de file later begint en de fileomvang afneemt.
De evaluatie moet inzicht geven in de aard en omvang van het effect,
op basis waarvan definitieve maatregelen getroffen kunnen worden.
Rijkswaterstaat verwacht dat door de maatregelen het verkeer
makkelijker in- en uitvoegt naar en van de A9 zodat het verkeersbeeld
rustiger wordt. Dit bevordert de verkeersveiligheid.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat