Ingezonden persbericht
19-25 September: WESTERN WEEK
De Western is een van de oudste genres in de cinema en iedere film fan kent de ingrediënten van een Western; van de pistolen, postkoetsen, bankovervallen, tot uitbraken van veestapels cowboys versus indianen etc.
Van 19 - 25 september is het Western Week op TCM met de beroemdste westerns aller tijden, iedere dag vanaf 17.00 uur!
Maandag 19 September
17:00 The Oklahoma Kid
1939, Z/W, regie: Lloyd Bacon, Sterren: James Cagney en Humphrey Bogart.
Een wildwestverhaal ten tijde van de landverdeling van Oklahoma. De bloeiende stad Tulsa wordt door een bende bandieten geterroriseerd. De Sooners - zo genoemd omdat ze in het gebied aankwamen voordat dat wettelijk was toegestaan - veranderden de stad in een broedplaats van verderf en geweld. Maar wanneer Oklahoma Kid te horen krijgt met welke problemen de burgemeester te kampen heeft, rijdt hij naar Tulsa om te helpen. Een van de weinige westerns met James Cagney.
18:15 The Law and The Jake Wade
1958, kleur, regie: John Sturges, Sterren: Robert Taylor en Richard Widmark.
Een wildwestavontuur waarin de leider van een bende bankovervallers terreur gaat uitoefenen tegen een ex-bendelid, die nu als marshal werkt en die er volgens hem een jaar eerder met de buit van een overval vandoor is gegaan. De bende ontvoert de marshal en probeert hem onder dwang te laten vertellen waar het gestolen geld zich bevindt.
19:40 Across the Wide Missouri
1951, kleur, regie: William Wellman, Sterren: Clark Gable en Ricardo Montalban.
Een prachtige western avonturenfilm over een emotieloze pelsjager die de dochter van een machtig Indiaans opperhoofd trouwt, zodat hij op de jachtvelden kan jagen die voor andere blanken verboden zijn. De man gaat uiteindelijk wel van zijn vrouw houden, maar als zij door een bende plunderende indianen wordt vermoord, staat hij voor een moeilijke beslissing.
21:00 How The West Was Won
1962, kleur, regie: John Ford, Sterren: Henry Fonda en James Stewart.
Een epische western over het leven van drie generaties uit een pioniersfamilie temidden van alle grote gebeurtenissen in Amerika in de 19e eeuw.
Met wereldberoemde acteurs en drie topregisseurs die elk een andere periode uit dit verhaal hebben opgenomen, gefilmd met een techniek die maar een kort leven beschoren was: de drie-camera Cinerama.
23:30 Silver River
1948, Z/W, regie: Raoul Walsh, Ster: Errol Flynn.
Kapitein Mike McComb, die uit het leger werd ontslagen vanwege oneerbaar gedrag, is nu een gokker en een opportunist in het zilvermijnstadje in de High Sierras. Wanneer hij verliefd wordt op de vrouw van één van zijn employees, zorgt hij ervoor dat de man een gevaarlijk project moet uitvoeren, in de hoop dat hij daar het leven laat.
Dinsdag 20 september
17:00 The Rounders
1965, kleur, regie: Burt Kenedy, Sterren: Henry Fonda en Glenn Ford.
Twee cowboys dromen over een beter leven, maar worden gehinderd door hun zwak voor vrouwen, gokken en drank.
18:20 The Younger Brothers
1949, kleur, regie: Edwin L. Marin, Sterren: Wayne Morris en Janis Paige.
Vier leden van de westerse outlaw bende van de Youngers moeten de laatste twee weken van hun voorwaardelijke vrijlating uit de problemen blijven om in aanmerking te komen voor kwijtschelding van hun straf. Maar er is iemand die vast van plan is om hun plannen te dwarsbomen.
19:40 Vengeance Valley
1951, kleur, regie: Richard Thorpe, Sterren: Burt Lancaster en Robert Walker.
Drama over de kolonisatieperiode waarin twee broers met verschillende karakters in een dodelijk conflict verstrikt raken. In een geniepige poging om controle te verkrijgen over de ranch die zij samen bezitten, begint de gemene broer het gerucht te verspreiden dat zijn goede pleegbroer een onwettig kind heeft gekregen. De gemenerik weet namelijk dat de familie van de betrokken vrouw hem zal opzoeken en uit wraak zal vermoorden.
21:00 Westward the Women
1951, Z/W, regie: William Wellman, Ster: Robert Taylor.
Een unieke western over een keiharde vrouwenhatende cowboy die een treinwagon vol vrouwen naar Californië moet leiden naar hun mannen die ze via een catalogus hebben uitgezocht. Hij moet aanvallen van Indianen en andere verschrikkingen afweren. Gebaseerd op het verhaal 'Pioneer Women' van Frank Capra.
22:55 Gun Glory
1957, kleur, regie: Roy Rowland, Sterren: Stewart Granger en Rhonda Fleming.
Een schietgrage vechtersbaas keert na drie jaar terug naar zijn woonplaats, die bedreigd wordt door een corrupte veebaron.
Woensdag 21 september
17:00 San Antonio
1945, kleur, regie: David Bulter, Ster: Errol Flynn.
Een rancher verdenkt de plaatselijke salooneigenaar ervan het brein te zijn achter een reeks veediefstallen, maar tijdens het onderzoek wordt hij verliefd op de uiterst aantrekkelijke zangeres van de bar.
18:50 Wild Frontiers: The First 100 Years of Western - Origins
19:15 3 Godfathers
1948, kleur, regie: John Ford, Ster: John Wayne.
Drie bandieten die na een overval door de woestijn reizen, vinden een stervende vrouw en haar pasgeboren baby. Ze riskeren hun leven en hun buit om de baby te redden. Dit is de derde van de vier versies van dit verhaal.
21:00 Ride the High Country
1962, kleur, regie: Sam Peckinpah, Sterren: Joel McCrea en Randolf Scott.
Een veelgeroemde film die zich afspeelt in de laatste dagen van het wilde westen. Twee oude cowboys kijken terug op hun leven terwijl ze een lading goud bewaken en een jonge bruid redden. Een bitterzoete terugblik op vervlogen tijden, en de laatste rol van Randolph Scott. Omdat de baas van MGM niets in de film zag, werd die oorspronkelijk uitgebracht als B-film, maar inmiddels wordt hij alom beschouwd als een van de meesterwerken van regisseur Sam Peckinpah.
22:35 Ride, Vaquero!
1953, kleur, regie: John Farrow, Sterren: Robert Taylor en Ava Gardner.
De Amerikaanse Burgeroorlog is voorbij, maar de vrede in het Wilde Westen wordt al gauw verbroken door de ruwe gangster Jose Esqueda en zijn bandieten. Eén man, King Cameron, biedt weerstand tegen het geweld en krijgt een onverwachte bondgenoot: Rio, Esqueda's pleegbroer.
Donderdag 22 september
17:00 They Died With Their Boots On
1941, Z/W, regie: Raoul Walsh, Sterren: Errol Flynn en Olivia de Havilland.
Klassieke western over het leven van Generaal George Custer: zijn vroege jaren als een onstuimige jonge kadet in West Point, zijn aanstellingen tijdens de Burgeroorlog tot aan de beroemde veldslag van Little Big Horn in 1876. Custer's huwelijk wordt op een ontroerende manier in beeld gebracht, de benarde positie van de Amerikaanse Indianen wordt erkend met behoorlijk wat sympathie, en de gevechtsscènes geven de film een echte epische uitstraling. Een niet bijzonder waarheidsgetrouw, maar toch krachtig portret.
19:20 Stand Up and Fight
1939, Z/W, regie: W.S. Van Dyke, Ster: Robert Taylor.
Een oud-plantage-eigenaar gooit het op een akkoordje met de spoorwegen om te proberen een postkoetslijn op te heffen. Geen wonder dat dit de baas van de postkoets in het verkeerde keelgat schiet en de twee mannen geven elkaar er stevig van langs tot de moord op een slavenhandelaar hen dwingt de handen ineen te slaan.
21:00 Wild Frontiers: The First 100 Years of the Western - Rediscovered.
The First 100 Years of The Western - Rediscovered gaat over hoe de Western opnieuw is uitgevonden en hoe regisseurs allerlei sub-genres hebben ontwikkeld om de Western levend te houden voor het steeds wisselende publiek.
21:20 Welcome To Hard Times
1967, kleur, regie: Burt Kennedy, Ster: Henry Fonda.
Een donkere fabel over de burgemeester van een klein grensstadje die niet in staat is om weerstand te bieden aan de bandiet die de plaatselijke bevolking terroriseert. Wanneer de moordenaar na een korte interval terugkeert, is het eindelijk tijd om te doen wat er gedaan moet worden.
23:00 Billy The Kid
1941, Z/W, regie: David Miller, Sterren: Robert Taylor en Brian Donlevy.
De beruchte bandiet gaat weer op pad, dit keer neergezet door Robert Taylor. In deze western rijdt Billy de stad binnen, voegt zich bij de bende van Dan Hickey en ontmoet onderweg de oude Jim Sherwood (Donlevy) - die nu de sheriff van de stad is. Dit is het verhaal van hoe Billy veranderde van een crimineel in een eerlijke burger. De film kreeg een Oscarnominatie voor zijn kleurencinematografie.
Vrijdag 23 september
17:00 Cimarron
1960, kleur, regie: Robert Wise, Ster: Glenn Ford.
Een van de eerste grote gesproken films, een saga over het wel en wee van een familie in het oude westen van Amerika gedurende vier decennia, vanaf het moment dat ze in 1889 in Oklahoma arriveren tot aan het begin van hun politieke ambities in de jaren '20. Yancey Cravet en zijn vrouw winnen een stukje grond bij de landverdeling van Oklahoma, maar worden misleid en moeten zich in een klein stadje vestigen. Daar begint Yancey met het uitgeven van een krant, en hij vestigt er zijn eigen vorm van orde en gerechtigheid. Winnaar van een Oscar voor Beste Film.
19:25 Colorado Territory
1949, Z/W, regie: Raoul Walsh, Ster: Joel McCrea.
Een actiefilm die plaatsvindt in het wilde westen van Amerika, waarin een bekende bandiet die een eerlijk nieuw leven is begonnen, door de leider van zijn oude bende wordt overgehaald om mee te doen aan één laatste overval. Maar het gaat niet allemaal zoals gepland, en de bandiet moet er als een haas vandoor, met de hete adem van meedogenloze wrekers in zijn nek. Een western-versie van de gangsterfilm 'High Sierra' van regisseur Raoul Walsh zelf.
21:00 The Naked Spur
1953, kleur, regie: Anthony Mann, Sterren: James Stewart en Janet Leigh.
Een wildwestavontuur dat werd gefilmd in de indrukwekkende Rocky Mountains in Colorado, over een veteraan van de Burgeroorlog die geduldig een brutale moordenaar achtervolgt om de beloning van 5000 dollar op te strijken, zodat hij een kleine boerderij kan kopen en zich daar kan settelen. Onderweg sluit hij zich aan bij een gemene ex-geconfedereerde, een mopperende goudzoeker die altijd pech heeft, en de beeldschone dochter van een bandiet. Nadat hij gevangen is, zaait de moordenaar verdeeldheid onder de koppensnellers.
22:30 Guns for San Sebastian
1968, kleur, regie: Henri Verneuil, Ster: Anthony Quinn.
Wanneer een eenzame bandiet door de bewoners van een kleine Mexicaanse stad wordt aangezien als een priester, maakt hij van de gelegenheid gebruik om het dorp te verdedigen tegen een groep plunderende Indianen.
Zaterdag 24 september
17:00 Tribute to a Bad Man
1956, kleur, regie: Robert Wise, Ster: James Cagney.
Een ruige en agressieve landeigenaar neemt het recht in eigen handen telkens wanneer hij het slachtoffer van een misdrijf is; hij hangt veedieven op en dwingt paardendieven om blootsvoets over gloeiend hete rotsen te lopen. Een van zijn werknemers, op zoek naar avontuur in het Westen, is geschokt door de wreedheid van zijn baas en wanneer hij verliefd wordt op de minnares van de landeigenaar, besluiten ze om er tussenuit te knijpen.
18:30 How the West Was Won
1962, kleur, regie: John Ford, Sterren: Henry Fonda en James Stewart.
Een epische western over het leven van drie generaties uit een pioniersfamilie temidden van alle grote gebeurtenissen in Amerika in de 19e eeuw. Met wereldberoemde acteurs en drie topregisseurs die elk een andere periode uit dit verhaal hebben opgenomen, gefilmd met een techniek die maar een kort leven beschoren was: de drie-camera Cinerama.
21:00 Wild Rovers
1971, kleur, regie: Blake Edwars, Sterren: William Holden en Ryan O'Neal.
Een wat oudere cowboy en zijn jonge helper hebben genoeg van het leven op de ranch en besluiten om een bank te beroven om weer wat pit en waardigheid in hun leven te krijgen. Na de overval vluchten ze naar de Mexicaanse grens, achtervolgd door twee zonen van hun vroegere baas, samen met een hele groep anderen die vastberaden zijn om ze dood of levend terug te brengen.
23:10 Catlow
1971, kleur, regie: Sam Wanamaker, Sterren: Yul Brynner en Richard Crenna.
Een snelle grappige western over Catlow, een ruige veedief die de plaatselijke sheriff probeert te ontwijken - een oude bekende - en een meedogenloze premiejager, op weg naar de verborgen buit van een roofoverval waarin twee miljoen dollar aan goud werd gestolen. De film werd in Spanje opgenomen.
Zondag 25 september
17:00 Escape From Fort Bravo
1953, kleur, regie: John Sturges, Ster: William Holden.
Het verhaal vindt plaats in Arizona tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog en gaat over het tirannieke regime van een commandant van een krijgsgevangenenkamp, die net zo gehaat wordt door bij zijn eigen soldaten als door de gevangenen van de Confederatie. Maar hij blijkt niet op te kunnen tegen een infiltrerende rebel, die haar charmes gebruikt om hem te verleiden en een massale ontsnapping uit het kamp te organiseren.
18:35 Wild Frontiers: The First 100 Years of the Western - Rediscovered.
The First 100 Years of The Western - Rediscovered gaat over hoe de Western opnieuw is uitgevonden en hoe regisseurs allerlei sub-genres hebben ontwikkeld om de Western levend te houden voor het steeds wisselende publiek.
18:55 Northwest Passage
1940, kleur, regie: King Vidor, Ster: Spencer Tracy.
Epische western over een dappere kolonist die de leiding heeft over een zware expeditie naar Canada om daar een oorlogszuchtige indianenstam de les te lezen.
21:00 Wild Frontiers: The First 100 Years of the Western - Regisseurs.
In "The First 100 Years of The Western - Directors" komen de mannen achter de camera in de spotlights, de regisserus die onmiskenbaar hun stempel hebben gedrukt op het genre.
21:15 Pat Garrett and Billy the Kid
1973, kleur, regie: Sam Peckinpah, Sterren: James Coburn en Kris Kritofferson.
Beklemmende, gewelddadige elegie over het verloren gaan van het Oude Westen, opgebouwd uit feiten en legendes over de beruchte bandiet uit het zuidwesten. Billy the Kid weet dat zijn dagen geteld zijn en keert terug naar Fort Sumner, een plek die hij in zijn jeugd als vogelvrijverklaarde samen met Pat Garrett heeft geterroriseerd. Maar Garrett, nu in de greep van de hebzuchtige veebaronnen, is er de sheriff geworden en moet ook tegenover Billy zijn plicht doen, ondanks hun vriendschap in het verleden. Door de veelgeprezen regisseur Sam Peckinpah.
23:20 Ride the High Country
1962, kleur, regie: Sam Peckinpah, Sterren: Joel McCrea en Randolf Scott.
Een veelgeroemde film die zich afspeelt in de laatste dagen van het wilde westen. Twee oude cowboys kijken terug op hun leven terwijl ze een lading goud bewaken en een jonge bruid redden. Een bitterzoete terugblik op vervlogen tijden, en de laatste rol van Randolph Scott. Omdat de baas van MGM niets in de film zag, werd die oorspronkelijk uitgebracht als B-film, maar inmiddels wordt hij alom beschouwd als een van de meesterwerken van regisseur Sam Peckinpah.
---
Voor informatie kunt u contact opnemen met:
Matthijs Spits: 070-3244033 of 06-53277138,
matthijs.spits@turner.com
Voor het downloaden van beelden bij de films van TCM kunt u inloggen op:http://europe.turnerinfo.com
---- --
TCM WESTERN WEEK
HISTORIE VAN DE WESTERN
Interessante wetenswaardigheden over de cowboyfilm
DE HISTORIE VAN DE WESTERN
De eerste korte Westerns draaiden om geromantiseerde gebeurtenissen en hoofdrolspelers zich vooral bezig hielden met het 'temmen' van het Wilde Westen. Thomas Edison's Cripple Creek Bar Room, opgenomen in 1898, was een typische 'actualiteiten' film, waarin gebruik gemaakt werd van een 'saloon' als locatie en waarin de nadruk lag op actie en effecten en minder op een duidelijk plot of karakteristiek spel. Edison volgde in 1902 met Romance of the Rails, een soortgelijke film waarin de Western kenmerken als treinen, postkoetsen en schietpartijen model stonden voor Amerikaanse geschiedenis zoals die daarna keer op keer in de Western in beeld werd gebracht zou worden.
Edwin S. Porter's film The Great Train Robbery (1903) wordt alom beschouwd als de eerste gesproken Amerikaanse Western, die werd gevolgd door vele imitaties die bij het publiek in goede aarde vielen. Het simpele gegeven van de goeden tegen de kwaden pasten in de sociale thema's van die tijd, waarin vooral de Eerste Wereldoorlog in Europa centraal stond.
De eerste epische Western was James Cruze's The Covered Wagon (1923., Deze bracht de migratie in kaart en was een van de eerste films die op locatie werd opgenomen. De film was zo populair dat het jaar daarop het aantal uitgebrachte Westerns in Hollywood verdrievoudigde en het fenomeen Cowboys van het witte doek zijn intrede deed.
De eerste Western acteur was Gilbert M Anderson, die de bijnaam 'Bronco Billy' kreeg voor zijn rol in de film met de gelijknamige titel. Hij werd op de voet gevolgd door William S Hart en Tom Mix. Mix was een van Hollywood's grootverdieners in de jaren 20.
Een aantal westernsterren zoals Roy Rogers en Gene Autry hadden gewerkt als cowboys of rodeorijders, en deden daarom hun stunts zelf.
Rogers en Autry waren de eerste 'zingende cowboys'. Met de komst van geluid zag Hollywood de mogelijkheid om twee succesvolle formules te combineren, de Western en de Musical. Montana Moon (1930) was de eerste musical western en het filmdebuut van nieuwkomer Joan Crawford. De songtekstschrijver was Arthur Freed, het brein achter MGM's grootste en meest populaire musicals.
In de jaren veertig trad een verfijning op in het genre. Sociale thema's werden geïntroduceerd zoals in William A. Wellman's film The Ox-bow Incident uit 1943. Met buitenbeentjes werd inde film korte metten gemaakt en opnieuw was de invloed van oorlog, nu de Tweede Wereldoorlog duidelijk merkbaar in de film, waarin Henry Fonda de hoofdrol speelde.
In de vijftiger jaren zagen we de dappere cowboy, een vervreemde, opgejaagde figuur die ook gezien werd in de 'film noir' detectivefilms uit de veertiger jaren. Anthony Mann maakte zich onsterfelijk met een aantal verbijsterende films in de vijftiger jaren met o.a. 'nice-guy' Jimmy Stewart als wraakzuchtige premiejager in The Naked Spur (1953). Ook werd in de jaren vijftig een aantal echte klassiekers geproduceerd zoals High Noon (1952), Shane (1953), Johnny Guitar (1954), The Man From Laramie (1955) en The Searchers (1956).
In de zestiger jaren gingen de films richting heroïsche stijl, met veel sterren en extravagante formats om het TV publiek terug te winnen. Films als The Magnificent Seven (1960), The Wild Bunch (1969) en Sergio Leone's 'spaghetti' Westerns promootte een 'esthetische' manier van geweld zonder morele vraagstukken, gecombineerd met zwarte humor, spectaculaire filmtechnieken en een slimme manier van de inzet van muziek waardoor de interesse werd gewekt van de nieuwe generatie bioscoopgangers. De cowboy Clint Eastwood werd gelanceerd vanuit de TV serie 'Rawhide' naar het witte doek waar hij een internationale superster werd.
De zeventiger jaren waren veel minder vruchtbaar voor de Western, hoewel in deze jaren John Wayne's laatste film, The Shootist (1976) werd uitgebracht en in hetzelfde jaar Clint Eastwood's The Outlaw Josey Wales. Clint domineerde in de tachtiger jaren met Pale Rider (1985,) blies het genre nieuw leven en zorgde voor toenemende belangstelling via populistische westerns als Young Guns (1988), die opnieuw het verhaal van Billy the Kid vertelde maar nu met gebruik van Hollywood's "Brat Pack". Kiefer Sutherland en zijn volgelingen bewezen dat de Western opnieuw populair kon worden bij het jongere publiek.
Kevin Costner's Dances With Wolves (1990) deed een serieuze poging terug te keren naar het serieuze Western epos en werd bekroond voor de prachtige cinematografie, acteerprestaties en oog voor details. Net zoals Like Unforgiven (1992), met Clint Eastwood in de hoofdrol en als regisseur werd de film beloond met verscheidene Oscars.
Critici hebben in verschillende stadia de vroegtijdige dood van de Western voorspeld, maar het genre heeft de unieke mogelijkheid om zich aan te passen aan veranderende tijden en deze flexibiliteit betekende dat de populariteit kon blijven voortduren. De Western blijft een van de meest herkenbare en geliefde filmgenres. Het is vandaag de dag nog steeds populair, een eeuw na zijn geboorte en het is nog steeds in staat het publiek te laten wegdromen naar een wereld waarin leven nog simpel is.
100 FEITEN OVER 100 JAAR WESTERNS
. William S Hart (1864-1946) was the first screen cowboy to really reach superstar status with his early characterisations of Western heroes.
. Hart's greatest film was Hell's Hinges (1916), which he both starred in and directed.
. Gilbert M 'Bronco Billy' Anderson (1880-1971) was the first actor credited in a Western.
. Bronco Billy and the Baby (1910), gave Anderson his first credited role as a good guy and his life-long nickname.
. The film acknowledged to be the first real screen Western and starred Anderson was the ten-minute long, The Great Train Robbery (1903).
. The plot for The Great Train Robbery (1903) was based on a railroad hold up by members of the, 'Hole in the Wall' gang.
. George Leroy Parker, who ran the 'Hole in the Wall' gang, was better known as Butch Cassidy.
. A newcomer Tom Mix, who had starred in several shorts doing his own stunts was propelled into the spotlight when he appeared in The Untamed (1920).
. Other Western stars such as Roy Rogers and Gene Autry had worked as cowboys or rodeo riders and worked their own stunts.
. Mix was Hollywood's favoured cowboy during the 20's becoming one of Fox Studios' highest paid actors.
. Like all good screen cowboys, Mix had a trusty horse, his super-intelligent sidekick was called, Tony.
. Al Jennings one of the stars of silent Westerns was a reformed bank robber.
. John Ford, whose name became synonymous with the Western genre directed his first feature-length Western Straight Shooting in 1917
. Straight Shooting (1917) starred Harry Carey, one of Ford's favoured actors.
. Other Ford's favourites were John Wayne, Henry Fonda and John Carradine.
. The Covered Wagon (1923), a silent epic was hugely popular increasing the number of Westerns made in Hollywood.
. It was said that you could tell the difference between an'A' and a 'B' Western movie by the amount of cattle used during a stampede scene.
. James Cruze, director of The Covered Wagon, was unable to match the success of his silent films in the transition to sound and went from being Hollywood's highest paid director into obscurity.
. Raoul Walsh's first Western to feature John Wayne, The Big Trail (1929), was a box-office disaster.
. However, Walsh had pioneered some new techniques making The Big Trail, including filming in 70mm and realistic sound.
. William Baxter, who replaced Raoul Walsh in the lead role, won a Best Actor Academy Award as the Cisco Kid in In Old Arizona (1929), the film was nominated for a further four awards.
. Whilst filming In Old Arizona (1929), on location, co-director and until that point, lead actor, Raoul Walsh famously lost his eye forcing him to concentrate on his skills behind and not in front of, the camera.
. Cimarron (1931) was the first Western to win Best Picture and held this record until Dances with Wolves (1990) landed the coveted Academy prize.
. RKO, the studio responsible for Cimarron (1931), spent $1.5 million making the movie, which paid off when it received a total of seven OSCAR® nominations and three wins.
. Montana Moon (1930) was the first musical western, introducing the phenomenon of the singing cowboy and providing a debut for young Joan Crawford.
. Arthur Freed, MGM's most influential musical producer, was one of the lyricists credited on Montana Moon (1930).
. Gene Autry became the most commercially successful singing cowboy during the late 1930's and early 1940's.
. Autry's horse, Champion, became as famous as his rider and acquired co-star billing.
. Champion had his own spin-off children's television series, The Adventures of Champion (1955-56) featuring the catchy theme tune, Champion The Wonder Horse.
. In 1937 Autry was voted as the number one Western star by The Theatre Exhibitors of America, making him America's favourite cowboy.
. In 1943 Roy Rogers was named, 'King of the Cowboys' by Republic Studios.
. Roy Rogers took up where Autry left off. Rogers and his famous sidekick 'Trigger', who earned the moniker, 'the smartest horse in the movies, became famous on film and TV.
. Prior to partnering Roy, Trigger had been ridden by Olivia de Havilland in, The Adventures of Robin Hood (1938).
. Rogers' female co-star and wife was Dale Evans, if he was the King, then she was Queen of the West.
. Swashbuckler Errol Flynn starred in three big budget westerns all directed by Michael Curtiz, Dodge City (1939), Virginia City (1940) and Santa Fe Trail (1940).
. Flynn's predecessor Douglas Fairbanks also appeared in a Western Wild and Woolly (1917), however this was a parody of the genre.
. More recent parodies have included Blazing Saddles (1974), starring, directed and created by comedy genius Mel Brooks.
. Many real characters and events provided the subject matter for the Western such as Wyatt Earp, Buffalo Bill, Emmet Dalton and Jesse James.
. Billy The Kid has been immortalised on the big screen over thirty times, whilst Jesse James notched up twenty screen characterisations.
. Earp became an advisor on many Hollywood Westerns, giving first-hand accounts of his experiences.
. My Darling Clementine (1946) was John Ford's embellished interpretation of Wyatt Earp's story and introduced a fictional romantic heroine, Clementine.
. It was ten years later that Wayne finally broke free of his B-movie roles to star in John Ford's Stagecoach (1939) and make his mark as a key Western actor.
. Stagecoach (1939) was also notable for reinventing the Western genre by introducing the 'good bad man' and the archetypal 'tart with a heart'.
. Nominated for a total of seven OSCARs® including Best Director and Best Picture, Stagecoach (1939) won two, Thomas Mitchell picking up Best Supporting Actor with the other gong for Best Music.
. 1947 saw the first noir Western, Pursued, adding a new twist to the genre.
. Director Raoul Walsh cast Robert Mitchum as the victimised hero of the suspenseful piece.
. In 1948, Howard Hawks directed his first Western, Red River, starring John Wayne, with whom he was working for the first time and providing a screen debut for Montgomery Clift.
. Hawks and Wayne made a total of five films together including Red River (1948), for Wayne, the film reinforced his superstar Hollywood status.
. Red River (1948) is often cited in the top ten of critics choices when asked to list their favourite films from the Western genre.
. Gary Cooper was originally chosen to play the part of Dunson, which eventually went to Wayne, but he turned it down on account of the character's ruthlessness.
. During the 50's the Western continued to evolve with layering on of other sub-genres, such as film noir and ever more sophisticated plot and characterisation.
. Anthony Mann introduced the psychological Western, incorporating many of the themes and values of film noir and creating tormented protagonists.
. Mann took James Stewart out of his typecast 'aw shucks' and Capra-esque 'nice guy' persona, casting him as vengeful sharpshooter in Winchester '73 and a haunted bounty hunter in The Naked Spur (1953).
. Gregory Peck tries his hand at portraying cowboy gunslinger, Jimmie Ringo, trying to escape his past in The Gunfighter (1950), his previous outings as a cowboy had been in Duel in The Sun (1946) and Yellow Sky (1948).
. High Noon (1952) saw the Western take another turn, a social commentary or metaphor for the US purge on Hollywood's left-wing sympathisers.
. Under Fred Zinneman's direction, Gary Cooper picked up his second Best Actor Academy Award for his performance as Marshall Will Kane.
. 1953 saw Shane, a film which many believe to be the pinnacle of Western film-making, directed by George Stevens and starring Alan Ladd.
. Unlike many other Westerns, Shane has proved timeless, at the time of its release it won critical acclaim and was nominated for six OSCARs®, but won only for Best Cinematography.
. Diminutive heartthrob Alan Ladd, who gives his greatest performance as Shane (1953) was not even nominated for Best Actor.
. Shane (1953) is the second and, considered by many, the best of director George Stevens' American Trilogy, sitting between A Place in the Sun (1951) and Giant (1956).
. Many think that Jack Palance's character Jack Wilson, in Shane (1953), to be the biggest western villain of all time.
. Nicholas Ray, probably better known for his direction of Rebel Without A Cause (1956) directed Johnny Guitar in 1954.
. Dealing with themes of alienation, Johnny Guitar (1954) tells the story of a retired gunfighter forced to defend himself against do-gooders.
. Joan Crawford and Mercedes McCambridge provide two excellent good v evil characterisations in Johnny Guitar (1954), with the film culminating a shoot-out between the two.
. 1955 saw another winning collaboration between Anthony Mann and James Stewart, The Man from Laramie and is one of the darkest Westerns ever made.
. Following hot on the heels was The Searchers (1956), directed by John Ford and a great cinematic achievement featuring outstanding performances.
. John Wayne gives one of his greatest performances but despite all the high acclaim the film didn't receive a single Academy Award nomination. It was his ninth starring role in a John Ford film.
. Two Hollywood heavyweights James Stewart and John Wayne were teamed by Ford for The Man Who Shot Liberty Valance (1962).
. Joined by Lee Marvin, Stewart and Wayne played out a new kind of Western without the usual good v bad morality.
. A new director burst on to the screens in the early 60's to stamp his mark firmly on the Western genre, enfant terrible Sam Peckinpah directed Ride High The Country (1962)
. Veteran Western actors Joel McCrea and Randolph Scott had retired from Hollywood but on reading Peckinpah's script, they both decided to make Ride High The Country (1962.)
. Peckinpah revisited the same themes of lamenting the passing of the West in his violent masterpiece, The Wild Bunch (1969).
. Hot on the heels of Peckinpah's new take on the Western, came Italian director Sergio Leone, introducing the 'spaghetti' Western.
. Leone introduced stars who would eventually take over from Wayne, Fonda and Stewart - Charles Bronson and Clint Eastwood.
. By using the influences of Japanese director Akira Kurosawa, Leone combined violent action with a dark sense of humour and Clint Eastwood moved from a minor TV actor to an international star.
. Leone's Fistful of Dollars (1964) used themes from Kurosawa's Japanese Samurai film Yojimbo (1961).
. Likewise, his Magnificent Seven (1960), directed by John Sturges owed a debt of gratitude to The Seven Samurai (1954).
. The Italian director followed up with The Good, the Bad and The Ugly starring Clint Eastwood, Lee van Cleef and Eli Wallach in 1967 and then Once Upon a Time in the West (1969), paying homage to Johnny Guitar.
. Leone brilliantly used the music of Ennio Morricone to develop theme tunes for his lead characters, etching them indelibly on the mind of the audience.
. The Academy refused to recognise the genius of the Italian director and his extraordinary influence on the Western genre during the 60's.
. Robert Redford and Paul Newman became the prettiest cowboys since Alan Ladd in Shane (1953) when they donned chaps and Stetsons to become Butch Cassidy and The Sundance Kid (1969).
. Combining action, humour and romance the two actors helped Butch Cassidy and The Sundance Kid (1969) become one of the most popular Westerns ever.
. Winning four out of seven OSCARs®, Butch Cassidy and The Sundance Kid (1969) missed out in the Best Picture category to Midnight Cowboy (1969), starring Dustin Hoffman and Jon Voight.
. John Wayne won his only Best Actor OSCAR® for his performance in True Grit (1969).
. After the popularity of the spaghetti Westerns, True Grit (1969) saw a return to classic Western form from director Henry Hathaway.
. The 70's was far less prolific for the Western genre, which seemed to fade in popularity during the disco decade.
. However, John Wayne was to star in his last ever movie, The Shootist (1976). It was during the filming that he found out he was terminally ill.
. In the same year, Clint Eastwood starred in and directed, The Outlaw Josey Wales (1976).
. Using the familiarity of alienation which he had made his own in Leone's films as the 'man with no name', Eastwood almost single-handedly kept the genre alive.
. Robert Altman tried his hand at the genre in 1971 with McCabe and Mrs Miller, starring Warren Beatty and Julie Christie.
. The 80's saw Clint ruling supreme with Pale Rider (1985), once again starring in and directing the movie.
. Then Hollywood's brat pack got involved, Young Guns (1988) starring the hottest young actors of the day, Kiefer Sutherland, Lou Diamond Phillips, Emilio Estevez and Martin Sheen retold the story of 'Billy The Kid'
. It was Kevin Costner who really brought critical as well as popular acclaim back to the genre when he directed and starred in, Dances With Wolves (1990).
. Winning seven out of twelve OSCAR® nominations, Costner's epic clearly breathed life into the Western once again.
. Step up iconic cowboy Eastwood once again. Reviving similar themes to The Outlaw Josey Wales (1976), Clint starred in and directed Unforgiven (1992), for which he won Best Director and Best Picture OSCARs®.
. In 1998 the decline of the Western was under the spotlight with British director Stephen Frears' The Hi-Lo Country (1998).
. A failed attempt in the same year to reinvigorate the genre and introduce comedy saw Barry Sonnenfeld's, Wild, Wild West starring hot property Will Smith.
. Kevin Costner looks set to take up where Clint Eastwood left off, 2003 sees him directing and starring in Open Range (2003).
. Wondrous Oblivion is a return to the old-fashioned epic Western era of Shane (1953) and The Searchers (1956) and stars Annette Bening and Robert Duvall.
. 100 years on the Western appears to still be going strong.