Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, bij de
opening van de gerenoveerde sluis Eefde en tevens de start van het Open Huis
van Rijkswaterstaat in eefde
(alleen uitgesproken tekst geldt)
Dames en heren,
Vandaag is het een feestelijke dag. Ik mag namelijk twee deuren
openen: zowel de gerenoveerde sluisdeur hier in Eefde als de deuren
van Rijkswaterstaat. Rijkswaterstaat houdt Open Huis. Op 48 locaties
verspreid over heel Nederland - van de Texelse vuurtoren tot het
watermeetstation in Eijsden, en van de walaccommodatie Noordzee in
Scheveningen tot het watermeetstation in Lobith. Nog nooit eerder
heeft RWS landelijk Open Huis gehouden. Ik hoop dat dit het begin is
van een mooie nieuwe traditie.
Het publiek kan dus vandaag een kijkje nemen op en in sluizen, stuwen,
verkeerscentrales, een vuurtoren en zelfs in de pijlers van de Van
Brienenoordbrug. Honderden medewerkers van Rijkswaterstaat geven
vandaag uitleg over hun werk. Het publiek krijgt rondleidingen en kan
ondertussen meekijken over de schouder van een sluismeester of een
verkeersleider, wandelen over een ecoduct en bijvoorbeeld zien hoe
verkeersinformatie tot stand komt. Met deze open dag wil
Rijkswaterstaat kortom laten zien waar ze dag in dag uit mee bezig is:
zorgen voor droge voeten, schoon en voldoende water en een vlotte en
veilige doorstroming van het verkeer.
Waarom organiseert RWS nu een open huis? Rijkswaterstaat wil in 2008
de meest publieksvriendelijke overheidsorganisatie zijn. Dat is simpel
gezegd, maar is natuurlijk een forse ambitie die niet 1-2-3 gehaald
kan worden. Daar moet iedereen binnen Rijkswaterstaat - van
sluiswachter tot Hoofdingenieur - keihard aan werken.
Dat betekent ook dat het woord publieksvriendelijk inhoud moet
krijgen. Door organisaties een stem te geven in projecten, door mensen
en bedrijven te betrekken bij je projecten. Maar ook door mensen een
kijkje in de keuken te gunnen. Want door te laten zien wat je doet en
waarom je het zo doet, kweek je ook begrip voor het soms complexe werk
dat Rijkswaterstaat uitvoert.
Gelukkig werken er veel professionals bij Rijkswaterstaat die terecht
trots zijn op hun onmisbare werk. Want zonder een veilige en goed
functionerende droge en natte infrastructuur kan onze hele samenleving
en economie stevig worden ontwricht. De afschuwelijke natuurramp in de
VS toont nog maar eens aan hoe afhankelijk onze moderne samenleving is
van een robuuste infrastructuur. Daar zorgt Rijkswaterstaat voor.
Dames en heren,
Dit open huis is dus een prima initiatief. Maar waarom dan hier bij de
gerenoveerde sluis bij Eefde?
Het antwoord is: omdat de renovatie van deze sluis een modelvoorbeeld
is van publieksgerichte dienstverlening. Ik zal u uitleggen waarom.
De sluis moest opgeknapt worden. Daar was iedereen het over eens. Maar
omvangrijke werkzaamheden brengen overlast met zich mee, dat kan niet
anders. Dat is vervelend voor de scheepvaart, maar ook vervelend voor
de bedrijven aan het kanaal. Wat te doen? Vroeger reageerde
Rijkswaterstaat in dit soort situaties nog wel eens als een
mammoettanker die niet van zijn koers was af te brengen. `Wat moet dat
moet, dus niet zeuren.' Maar hier in Eefde is door goed overleg en
luisteren naar elkaars argumenten de overlast in tijd tot een minimum
beperkt. In twee perioden van twee weken in de bouwvak is de sluis in
zijn geheel gerenoveerd. Een oplossing die voor alle partijen goed
heeft uitgepakt.
De scheepvaart en bedrijven hebben dus uiteindelijk zelf voor een
groot deel zelf de spelregels van de werkzaamheden bepaald. Ook werd
er bij RWS één aanspreekpunt aangewezen voor dit project. Kortom, door
verladers en schippers een stem te geven in het project heeft
Rijkswaterstaat draagvlak gecreëerd voor dit project.
De sluisdeuren voldoen weer voor decennia aan alle eisen van de
professionele beroepsbinnenvaart en recreatievaart. En de aanpak van
dit project zet hopelijk de deur wijd open naar nog meer goede
samenwerking en constructief overleg tussen overheid en bedrijven. Een
soort van publiek-private samenwerking die navolging verdient. Andere
districten en directies van Rijkswaterstaat kunnen hier een voorbeeld
aan nemen. Het is van het grootste belang dat Rijkswaterstaat nieuwe
stijl een succes wordt. Juist nu. Want we zijn de komende jaren in
heel Nederland hard bezig om mensen vlotter en veiliger van A naar B
te laten reizen. De schop gaat in de grond. En daarom is het juist nu
zo belangrijk dat Rijkswaterstaat helder en transparant opereert en
communiceert met het publiek en het bedrijfsleven.
Dames en heren,
Ik vertrouw erop dat na vandaag, als het open huis weer dicht is, de
mensen van RWS even publieksgericht zullen blijven werken. Laat zien
wat je doet, laat zien wat je goed doet, wees eerlijk over fouten.
Want een eeuwenoude maar moderne organisatie als Rijkswaterstaat moet
met beide benen in de 21^ste eeuw en in samenleving staan. Houd dus de
ramen en deuren open, ook na vandaag. Ik wens iedereen een hele
prettige en leerzame dag. En ik hoop dat heel veel mensen de deur
vandaag bij u plat gaan lopen. Met uitzondering van de nieuwe
sluisdeur natuurlijk. Maar dat is een open deur, dat begrijpt u.
Dank u wel.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat