Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, bij de opening van de gerenoveerde sluis Eefde en tevens de start van het Open Huis van Rijkswaterstaat in eefde

(alleen uitgesproken tekst geldt)

Dames en heren,

Vandaag is het een feestelijke dag. Ik mag namelijk twee deuren openen: zowel de gerenoveerde sluisdeur hier in Eefde als de deuren van Rijkswaterstaat. Rijkswaterstaat houdt Open Huis. Op 48 locaties verspreid over heel Nederland - van de Texelse vuurtoren tot het watermeetstation in Eijsden, en van de walaccommodatie Noordzee in Scheveningen tot het watermeetstation in Lobith. Nog nooit eerder heeft RWS landelijk Open Huis gehouden. Ik hoop dat dit het begin is van een mooie nieuwe traditie.

Het publiek kan dus vandaag een kijkje nemen op en in sluizen, stuwen, verkeerscentrales, een vuurtoren en zelfs in de pijlers van de Van Brienenoordbrug. Honderden medewerkers van Rijkswaterstaat geven vandaag uitleg over hun werk. Het publiek krijgt rondleidingen en kan ondertussen meekijken over de schouder van een sluismeester of een verkeersleider, wandelen over een ecoduct en bijvoorbeeld zien hoe verkeersinformatie tot stand komt. Met deze open dag wil Rijkswaterstaat kortom laten zien waar ze dag in dag uit mee bezig is: zorgen voor droge voeten, schoon en voldoende water en een vlotte en veilige doorstroming van het verkeer.

Waarom organiseert RWS nu een open huis? Rijkswaterstaat wil in 2008 de meest publieksvriendelijke overheidsorganisatie zijn. Dat is simpel gezegd, maar is natuurlijk een forse ambitie die niet 1-2-3 gehaald kan worden. Daar moet iedereen binnen Rijkswaterstaat - van sluiswachter tot Hoofdingenieur - keihard aan werken.

Dat betekent ook dat het woord publieksvriendelijk inhoud moet krijgen. Door organisaties een stem te geven in projecten, door mensen en bedrijven te betrekken bij je projecten. Maar ook door mensen een kijkje in de keuken te gunnen. Want door te laten zien wat je doet en waarom je het zo doet, kweek je ook begrip voor het soms complexe werk dat Rijkswaterstaat uitvoert.

Gelukkig werken er veel professionals bij Rijkswaterstaat die terecht trots zijn op hun onmisbare werk. Want zonder een veilige en goed functionerende droge en natte infrastructuur kan onze hele samenleving en economie stevig worden ontwricht. De afschuwelijke natuurramp in de VS toont nog maar eens aan hoe afhankelijk onze moderne samenleving is van een robuuste infrastructuur. Daar zorgt Rijkswaterstaat voor.

Dames en heren,

Dit open huis is dus een prima initiatief. Maar waarom dan hier bij de gerenoveerde sluis bij Eefde?

Het antwoord is: omdat de renovatie van deze sluis een modelvoorbeeld is van publieksgerichte dienstverlening. Ik zal u uitleggen waarom.

De sluis moest opgeknapt worden. Daar was iedereen het over eens. Maar omvangrijke werkzaamheden brengen overlast met zich mee, dat kan niet anders. Dat is vervelend voor de scheepvaart, maar ook vervelend voor de bedrijven aan het kanaal. Wat te doen? Vroeger reageerde Rijkswaterstaat in dit soort situaties nog wel eens als een mammoettanker die niet van zijn koers was af te brengen. `Wat moet dat moet, dus niet zeuren.' Maar hier in Eefde is door goed overleg en luisteren naar elkaars argumenten de overlast in tijd tot een minimum beperkt. In twee perioden van twee weken in de bouwvak is de sluis in zijn geheel gerenoveerd. Een oplossing die voor alle partijen goed heeft uitgepakt.

De scheepvaart en bedrijven hebben dus uiteindelijk zelf voor een groot deel zelf de spelregels van de werkzaamheden bepaald. Ook werd er bij RWS één aanspreekpunt aangewezen voor dit project. Kortom, door verladers en schippers een stem te geven in het project heeft Rijkswaterstaat draagvlak gecreëerd voor dit project.

De sluisdeuren voldoen weer voor decennia aan alle eisen van de professionele beroepsbinnenvaart en recreatievaart. En de aanpak van dit project zet hopelijk de deur wijd open naar nog meer goede samenwerking en constructief overleg tussen overheid en bedrijven. Een soort van publiek-private samenwerking die navolging verdient. Andere districten en directies van Rijkswaterstaat kunnen hier een voorbeeld aan nemen. Het is van het grootste belang dat Rijkswaterstaat nieuwe stijl een succes wordt. Juist nu. Want we zijn de komende jaren in heel Nederland hard bezig om mensen vlotter en veiliger van A naar B te laten reizen. De schop gaat in de grond. En daarom is het juist nu zo belangrijk dat Rijkswaterstaat helder en transparant opereert en communiceert met het publiek en het bedrijfsleven.

Dames en heren,

Ik vertrouw erop dat na vandaag, als het open huis weer dicht is, de mensen van RWS even publieksgericht zullen blijven werken. Laat zien wat je doet, laat zien wat je goed doet, wees eerlijk over fouten. Want een eeuwenoude maar moderne organisatie als Rijkswaterstaat moet met beide benen in de 21^ste eeuw en in samenleving staan. Houd dus de ramen en deuren open, ook na vandaag. Ik wens iedereen een hele prettige en leerzame dag. En ik hoop dat heel veel mensen de deur vandaag bij u plat gaan lopen. Met uitzondering van de nieuwe sluisdeur natuurlijk. Maar dat is een open deur, dat begrijpt u.

Dank u wel.