Koninklijk Horeca Nederland

Horeca-inkoop kan honderden miljoenen euro's goedkoper

Persbericht 16 september 2005
Horeca-inkoop kan honderden miljoenen euro's goedkoper Woerden/Enschede, 16 september 2005 - Vandaag presenteert Jeu Claes, directeur van Koninklijk Horeca Nederland op een bijeenkomst van Foodservice Network in Enschede, een ambitieus plan dat in 2015 moet leiden tot een geavanceerd inkoopproces met minder kosten voor ondernemers en producenten/leveranciers.

Het plan voorziet in de oprichting van de "Horeca Smart Chain" met als doel het ontwikkelen van een gecoördineerde inkoop en logistiek in de keten tussen leveranciers en de horeca. Daarnaast wordt een kennis- en ervaringsplatform opgericht die de ondernemers ondersteunt in het inkoopproces. De Horeca Smart Chain wordt eigendom van de horecaleveranciers, ondernemers en Koninklijk Horeca Nederland. Het plan is ontwikkeld in samenwerking met bureau Foodstep, TNO en KPN.

De horeca in Nederland is zeer divers met verschillende bedrijfstypes met nog meer verschillende werkwijzen. Er is een enorme keuze aan producten die enerzijds in smaak en anderzijds in portionering verschillen. Ondanks deze diversiteit aan bedrijven en producten komt het bestelproces vrijwel altijd op hetzelfde neer. Koninklijk Horeca Nederland denkt dat in dit complexe proces grote kansen liggen om het rendement voor ondernemers én leveranciers te verbeteren. De horeca heeft een totale inkoopwaarde van 3,2 miljard.

Koninklijk Horeca Nederland is stellig overtuigd dat door efficiency van het inkoopproces de kosten kunnen afnemen. Wanneer horecaondernemers 1 keer minder per week bestellen levert dit in de keten een totale besparing van 194 miljoen euro op. Onderzoek heeft uitgewezen dat zowel leveranciers als horecaondernemers voldoende mogelijkheden zien om direct rendement uit de inkoop te halen.

"Een droom die werkelijkheid wordt wanneer dit plan draagvlak krijgt bij de leveranciers en horecaondernemers", aldus Jeu Claes."Met dit plan gaan we gezamenlijk in één stap de 21ste eeuw in met enorme kostenbesparingen voor beide partijen en waar uiteindelijk de consument baat bij heeft".
Samengevat bevat het plan de volgende uitgangspunten:
* Ondernemers bestellen via een geautomatiseerd systeem waarin precies kan worden aangeven welke producten nodig zijn (prijs en condities zijn vooraf transparant vastgesteld)
* Afnemers en leveranciers maken vooraf afspraken over de bestelfrequentie en de aflevertijden.

* De logistieke kosten per levering zijn transparant opgesteld. Ondernemers kunnen bonussen verdienen als zij met de leveranciers ideale aflevertijden afspreken.

* Grondstoffen worden geleverd in op maat gemaakte verpakkingen.
* De geleverde producten worden niet meer gecontroleerd op de kwaliteitsaspecten omdat per product controleerbare specificaties zijn ontwikkeld en vastgesteld.

* Kassa's registreren de verkoop, muteren de voorraad en leveren vervolgens een nieuwe theoretische bestelling, gecorrigeerd aan de verwachte bedrijfsdrukte.

* De producten worden vooraf elektronisch aan de leverancier betaald.

---

Noot voor de redactie - Voor meer informatie -