Horeca-inkoop kan honderden miljoenen euro's goedkoper
Persbericht 16 september 2005
Horeca-inkoop kan honderden miljoenen euro's goedkoper
Woerden/Enschede, 16 september 2005 - Vandaag presenteert Jeu Claes,
directeur van Koninklijk Horeca Nederland op een bijeenkomst van
Foodservice Network in Enschede, een ambitieus plan dat in 2015 moet
leiden tot een geavanceerd inkoopproces met minder kosten voor
ondernemers en producenten/leveranciers.
Het plan voorziet in de oprichting van de "Horeca Smart Chain" met als
doel het ontwikkelen van een gecoördineerde inkoop en logistiek in de
keten tussen leveranciers en de horeca. Daarnaast wordt een kennis- en
ervaringsplatform opgericht die de ondernemers ondersteunt in het
inkoopproces. De Horeca Smart Chain wordt eigendom van de
horecaleveranciers, ondernemers en Koninklijk Horeca Nederland. Het
plan is ontwikkeld in samenwerking met bureau Foodstep, TNO en KPN.
De horeca in Nederland is zeer divers met verschillende bedrijfstypes
met nog meer verschillende werkwijzen. Er is een enorme keuze aan
producten die enerzijds in smaak en anderzijds in portionering
verschillen. Ondanks deze diversiteit aan bedrijven en producten komt
het bestelproces vrijwel altijd op hetzelfde neer. Koninklijk Horeca
Nederland denkt dat in dit complexe proces grote kansen liggen om het
rendement voor ondernemers én leveranciers te verbeteren. De horeca
heeft een totale inkoopwaarde van 3,2 miljard.
Koninklijk Horeca Nederland is stellig overtuigd dat door efficiency
van het inkoopproces de kosten kunnen afnemen. Wanneer
horecaondernemers 1 keer minder per week bestellen levert dit in de
keten een totale besparing van 194 miljoen euro op. Onderzoek heeft
uitgewezen dat zowel leveranciers als horecaondernemers voldoende
mogelijkheden zien om direct rendement uit de inkoop te halen.
"Een droom die werkelijkheid wordt wanneer dit plan draagvlak krijgt
bij de leveranciers en horecaondernemers", aldus Jeu Claes."Met dit
plan gaan we gezamenlijk in één stap de 21ste eeuw in met enorme
kostenbesparingen voor beide partijen en waar uiteindelijk de
consument baat bij heeft".
Samengevat bevat het plan de volgende uitgangspunten:
* Ondernemers bestellen via een geautomatiseerd systeem waarin
precies kan worden aangeven welke producten nodig zijn (prijs en
condities zijn vooraf transparant vastgesteld)
* Afnemers en leveranciers maken vooraf afspraken over de
bestelfrequentie en de aflevertijden.
* De logistieke kosten per levering zijn transparant opgesteld.
Ondernemers kunnen bonussen verdienen als zij met de leveranciers
ideale aflevertijden afspreken.
* Grondstoffen worden geleverd in op maat gemaakte verpakkingen.
* De geleverde producten worden niet meer gecontroleerd op de
kwaliteitsaspecten omdat per product controleerbare specificaties
zijn ontwikkeld en vastgesteld.
* Kassa's registreren de verkoop, muteren de voorraad en leveren
vervolgens een nieuwe theoretische bestelling, gecorrigeerd aan de
verwachte bedrijfsdrukte.
* De producten worden vooraf elektronisch aan de leverancier
betaald.
---
Noot voor de redactie - Voor meer informatie -
Koninklijk Horeca Nederland