Op vrijdag 16 september toerde de NL Nieuw-Landbus door Rotterdam. In
de bus: de wethouders Leonard Geluk (CDA), Marco Pastors (LR), Stefan
Hulman (VVD), Nico Janssens (VVD), Marianne van den Anker (LR), Lucas
Bolsius (CDA), een aantal jongeren van het Albeda-collega, leden van
de Arabische studentenvereniging Eurabia, Els Lubbers (Albeda-college)
en Forum-directeur Sadik Harchaoui.
De NL NieuwLandbus is onderdeel van de campagne NL Nieuwland, een
initiatief van Forum, instituut voor multiculturele ontwikkeling. Met
de NL-Nieuwland Bus wil Forum mensen bij elkaar brengen om een brug te
slaan tussen verschillende groepen om samen een toekomstperspectief
te ontwikkelen om niet langer in beperkingen maar in mogelijkheden te
denken. In Nieuw Land is het uitgangspunt dat we samen leven. We
hebben letterlijk iets met elkaar te maken, namelijk Nieuw Land, dat
alleen kan bestaan door gedeeld burgerschap in een democratische
samenleving.
Ambities en belemmeringen
Samen met de jongeren ging het College met de NL Nieuw-Land bus op
bezoek bij de Arabische studentenvereniging Eurabia in het
universiteitscomplex Woudestein en het Albeda-college op de Kop van
Zuid. Tijdens de bustocht stond de vraag centraal hoe de jongeren hun
toekomst zien. Welke ambities ze hebben wat betreft onderwijs en werk
en tegen welke problemen ze aanlopen.
In de bus schoof een aantal jongeren op de bank naast de verschillende
wethouders. De gesprekken gingen al snel over het vinden van
stageplekken en de problemen waar met name allochtone studenten
tegenaan lopen. Als ik nu tegenover Balkenende zou zitten, dan wist ik
wel wat ik heb zou zeggen!, aldus een studente van het Albeda College.
Wat zou je hem dan vragen?, vroeg Lucas Bolsius. Stel dat ik Jan-Peter
Balkenende zou zijn, wat zou je dan tegen mij willen zeggen?. Op de
vraag wat de Albeda-leerlingen zouden willen veranderen, reageerde een
meisje de kinderopvang!. Uitvoerig beschreef ze de problemen waar ze
als jonge moeder van twee jonge kinderen en daarnaast een studie,
tegenaan loopt. De weg naar verschillende hulpinstanties bleek ze te
hebben gevonden. Lucas Bolsius wees haar nog op het bestaan van de
RotterdamPas, zodat ze met haar kinderen met een flinke korting
activiteiten kan ondernemen.
Ook veiligheid op straat bleek een onderwerp waar de leerlingen met de
wethouders over wilden praten. Ik kan niet eens s avonds over straat
lopen in mijn buurt, allemaal junkies en niemand zegt er iets van!. De
verscherpte kaartcontrole in het openbaar vervoer bleken de jongeren
wel te waarderen. Het is toch normaal dat je betaalt voor je kaartje!
De gesprekken gingen verder over onderwerpen als zwart werken en
frauderen met bijstandsgeld. Veel mensen maken misbruik van allerlei
potjes die er zijn. Dat geld is bedoeld voor mensen die het echt hard
nodig hebben, aldus één van de leerlingen.
Eurabia
De bus reed het terrein van de Erasmus Universiteit op. Hier werd het
gezelschap opgevangen door Nawal El Maki, penningmeester van Arabische
studentenvereniging Eurabia. De vereniging is opgericht op het
initiatief van Marokkaanse studenten van de EUR. Er bleek bij veel
Marokkaanse studenten behoefte te zijn zich aan te sluiten bij een
vereniging waar zij zich meer thuis zouden voelen dan bij een normale
studentenvereniging. Nawal vertelde onder andere over de
voorlichtingsmiddagen die zij vanuit de vereniging organiseren om
ouders van Marokkaanse en Turkse kinderen wegwijs te maken in het
hoger onderwijs. Ook organiseert de vereniging zogenaamde comedy
nights waarbij goedgebekte Marokkaanse cabaretiers hun kunsten tonen,
waarbij taboeloos verschillende onderwerpen aan bod komen en ze laten
zien dat je met Marokkanen ook kunt lachen. De vereniging ontwikkelt
ook initiatieven om de belemmeringen waar allochtone studenten mee te
maken krijgen, weg te nemen. Belemmeringen worden volgens Eurabia vaak
veroorzaakt door opleidingsniveau, discriminatie en de beeldvorming
door de media. Discriminatie bij sollicitaties bleek voer voor een
volgende discussie tussen de aanwezigen, een discussie die in de bus
op weg naar het volgende programmaonderdeel werd voortgezet.
Discriminatie bij stageplaatsen
Op het Albeda-college werd van de zijde van Forum de problematiek aan
de orde gesteld dat allochtone leerlingen zeer moeilijk aan
stageplaatsen kunnen komen. Een van de jongeren vertelde uit eigen
ervaring hoe hij het gevoel kreeg gediscrimineerd te worden bij het
zoeken naar een stageplaats. Tegen deze achtergrond werd de vraag
gesteld wie verantwoordelijk is voor het vinden van een stageplaats.
Marja Lievaart antwoordde op die vraag dat de leerling daarvoor in
principe zelf verantwoordelijk is, maar dat het Albeda inmiddels ook
over hulptrajecten beschikt om de eerste contacten tussen leerling en
stage-aanbieder te leggen. Het Albeda ervaart dit als een verbetering.
Hoeveel leerlingen als gevolg van discriminatie een stageplaats
mislopen is bij het Albeda niet bekend. Er komt in de school wel een
meldpunt waar discriminatiegevallen kunnen worden geregistreerd.
Hierop reageerde wethouder Pastors met de vraag of onmiddellijk actie
ondernemen richting bedrijven die stagiaires afwijzen niet veel
effectiever is dan registreren. Volgens het Albeda moet je allebei
doen. Want voor de school is het ook van belang om een overzicht te
hebben.
Wethouder Janssens stelde dat er ook het nodige gedaan moet worden aan
presentatie- en sollicitatietrainingen voor de leerlingen . Volgens
hem zijn afwijzingen ook vaak het gevolg van culturele
miscommunicatie.
Regels veroorzaken drempels
Er zijn veel te weinig stageplaatsen voor leerlingen uit het
beroepsonderwijs. Volgens het Albeda is een belangrijke oorzaak van
dit gebrek dat werkgevers aan allerlei regels moeten voldoen om
stagiaires te mogen opleiden. Dat weerhoudt hen ervan om stagiaires
aan te nemen. Volgens het Albeda zullen kleine bedrijven vaker
stagiaires willen opleiden als onnodige belemmeringen en drempels
worden weggenomen. Ook kan het allemaal veel eenvoudiger, waardoor ook
meer kleine bedrijven met behoefte aan stagiaires zich aanmelden.
Wethouder Geluk sloot het werkbezoek af. Zijn conclusie: Het waren
sprankelende gesprekken. We zijn er niet uit wat precies de oorzaak is
van de problemen bij het vinden van een stageplaats en het gebrek aan
stageplaatsen. Maar als het om discriminatie gaat zijn twee dingen van
belang. We moeten ons afvragen wat kunnen we zelf doen om het te
voorkomen. Bijvoorbeeld door leerlingen door middel van
presentatietraining beter toe te rusten. En we moeten belemmeringen om
stagiaires in dienst te nemen wegnemen
Bron: Bestuursdienst, 16-09-2005
[s?rotterdam.Openbaar_60327.OTAP_RDM Content
ite_250003.Bestuursdienst_250055.Directie
AZ_2029887.Concerncommunicatie_2029890.Nieuwsbericht_2032005.Overig_20
59039.Wethouders toeren me_2077111]
Gemeente Rotterdam