Gemeente Rotterdam

Op vrijdag 16 september toerde de NL Nieuw-Landbus door Rotterdam. In de bus: de wethouders Leonard Geluk (CDA), Marco Pastors (LR), Stefan Hulman (VVD), Nico Janssens (VVD), Marianne van den Anker (LR), Lucas Bolsius (CDA), een aantal jongeren van het Albeda-collega, leden van de Arabische studentenvereniging Eurabia, Els Lubbers (Albeda-college) en Forum-directeur Sadik Harchaoui.

De NL NieuwLandbus is onderdeel van de campagne NL Nieuwland, een initiatief van Forum, instituut voor multiculturele ontwikkeling. Met de NL-Nieuwland Bus wil Forum mensen bij elkaar brengen om een brug te slaan tussen verschillende groepen om samen een toekomstperspectief te ontwikkelen om niet langer in beperkingen maar in mogelijkheden te denken. In Nieuw Land is het uitgangspunt dat we samen leven. We hebben letterlijk iets met elkaar te maken, namelijk Nieuw Land, dat alleen kan bestaan door gedeeld burgerschap in een democratische samenleving.

Ambities en belemmeringen

Samen met de jongeren ging het College met de NL Nieuw-Land bus op bezoek bij de Arabische studentenvereniging Eurabia in het universiteitscomplex Woudestein en het Albeda-college op de Kop van Zuid. Tijdens de bustocht stond de vraag centraal hoe de jongeren hun toekomst zien. Welke ambities ze hebben wat betreft onderwijs en werk en tegen welke problemen ze aanlopen.

In de bus schoof een aantal jongeren op de bank naast de verschillende wethouders. De gesprekken gingen al snel over het vinden van stageplekken en de problemen waar met name allochtone studenten tegenaan lopen. Als ik nu tegenover Balkenende zou zitten, dan wist ik wel wat ik heb zou zeggen!, aldus een studente van het Albeda College. Wat zou je hem dan vragen?, vroeg Lucas Bolsius. Stel dat ik Jan-Peter Balkenende zou zijn, wat zou je dan tegen mij willen zeggen?. Op de vraag wat de Albeda-leerlingen zouden willen veranderen, reageerde een meisje de kinderopvang!. Uitvoerig beschreef ze de problemen waar ze als jonge moeder van twee jonge kinderen en daarnaast een studie, tegenaan loopt. De weg naar verschillende hulpinstanties bleek ze te hebben gevonden. Lucas Bolsius wees haar nog op het bestaan van de RotterdamPas, zodat ze met haar kinderen met een flinke korting activiteiten kan ondernemen.

Ook veiligheid op straat bleek een onderwerp waar de leerlingen met de wethouders over wilden praten. Ik kan niet eens s avonds over straat lopen in mijn buurt, allemaal junkies en niemand zegt er iets van!. De verscherpte kaartcontrole in het openbaar vervoer bleken de jongeren wel te waarderen. Het is toch normaal dat je betaalt voor je kaartje! De gesprekken gingen verder over onderwerpen als zwart werken en frauderen met bijstandsgeld. Veel mensen maken misbruik van allerlei potjes die er zijn. Dat geld is bedoeld voor mensen die het echt hard nodig hebben, aldus één van de leerlingen.

Eurabia

De bus reed het terrein van de Erasmus Universiteit op. Hier werd het gezelschap opgevangen door Nawal El Maki, penningmeester van Arabische studentenvereniging Eurabia. De vereniging is opgericht op het initiatief van Marokkaanse studenten van de EUR. Er bleek bij veel Marokkaanse studenten behoefte te zijn zich aan te sluiten bij een vereniging waar zij zich meer thuis zouden voelen dan bij een normale studentenvereniging. Nawal vertelde onder andere over de voorlichtingsmiddagen die zij vanuit de vereniging organiseren om ouders van Marokkaanse en Turkse kinderen wegwijs te maken in het hoger onderwijs. Ook organiseert de vereniging zogenaamde comedy nights waarbij goedgebekte Marokkaanse cabaretiers hun kunsten tonen, waarbij taboeloos verschillende onderwerpen aan bod komen en ze laten zien dat je met Marokkanen ook kunt lachen. De vereniging ontwikkelt ook initiatieven om de belemmeringen waar allochtone studenten mee te maken krijgen, weg te nemen. Belemmeringen worden volgens Eurabia vaak veroorzaakt door opleidingsniveau, discriminatie en de beeldvorming door de media. Discriminatie bij sollicitaties bleek voer voor een volgende discussie tussen de aanwezigen, een discussie die in de bus op weg naar het volgende programmaonderdeel werd voortgezet.

Discriminatie bij stageplaatsen
Op het Albeda-college werd van de zijde van Forum de problematiek aan de orde gesteld dat allochtone leerlingen zeer moeilijk aan stageplaatsen kunnen komen. Een van de jongeren vertelde uit eigen ervaring hoe hij het gevoel kreeg gediscrimineerd te worden bij het zoeken naar een stageplaats. Tegen deze achtergrond werd de vraag gesteld wie verantwoordelijk is voor het vinden van een stageplaats. Marja Lievaart antwoordde op die vraag dat de leerling daarvoor in principe zelf verantwoordelijk is, maar dat het Albeda inmiddels ook over hulptrajecten beschikt om de eerste contacten tussen leerling en stage-aanbieder te leggen. Het Albeda ervaart dit als een verbetering. Hoeveel leerlingen als gevolg van discriminatie een stageplaats mislopen is bij het Albeda niet bekend. Er komt in de school wel een meldpunt waar discriminatiegevallen kunnen worden geregistreerd. Hierop reageerde wethouder Pastors met de vraag of onmiddellijk actie ondernemen richting bedrijven die stagiaires afwijzen niet veel effectiever is dan registreren. Volgens het Albeda moet je allebei doen. Want voor de school is het ook van belang om een overzicht te hebben.

Wethouder Janssens stelde dat er ook het nodige gedaan moet worden aan presentatie- en sollicitatietrainingen voor de leerlingen . Volgens hem zijn afwijzingen ook vaak het gevolg van culturele miscommunicatie.

Regels veroorzaken drempels

Er zijn veel te weinig stageplaatsen voor leerlingen uit het beroepsonderwijs. Volgens het Albeda is een belangrijke oorzaak van dit gebrek dat werkgevers aan allerlei regels moeten voldoen om stagiaires te mogen opleiden. Dat weerhoudt hen ervan om stagiaires aan te nemen. Volgens het Albeda zullen kleine bedrijven vaker stagiaires willen opleiden als onnodige belemmeringen en drempels worden weggenomen. Ook kan het allemaal veel eenvoudiger, waardoor ook meer kleine bedrijven met behoefte aan stagiaires zich aanmelden.

Wethouder Geluk sloot het werkbezoek af. Zijn conclusie: Het waren sprankelende gesprekken. We zijn er niet uit wat precies de oorzaak is van de problemen bij het vinden van een stageplaats en het gebrek aan stageplaatsen. Maar als het om discriminatie gaat zijn twee dingen van belang. We moeten ons afvragen wat kunnen we zelf doen om het te voorkomen. Bijvoorbeeld door leerlingen door middel van presentatietraining beter toe te rusten. En we moeten belemmeringen om stagiaires in dienst te nemen wegnemen

Bron: Bestuursdienst, 16-09-2005

[s?rotterdam.Openbaar_60327.OTAP_RDM Content
ite_250003.Bestuursdienst_250055.Directie
AZ_2029887.Concerncommunicatie_2029890.Nieuwsbericht_2032005.Overig_20 59039.Wethouders toeren me_2077111]