Sportief design plus Koreaanse precisie: de Kia Rio
(9/16/2005)
De vijfdeurs Kia Rio is al jaren achtereen de verkooptopper in
Nederland. Hij staat dan ook bekend als familievriend: betrouwbaar,
ruimdenkend en spaarzaam. Zijn volledig nieuwe opvolger bouwt voort op
deze eigenschappen, plus modern design en geraffineerde techniek.
Onovertroffen comfort en sportief weggedrag maken de nieuwe Rio tot
een zeer belangrijke nieuwkomer in zijn klasse. De nieuwe Rio staat
vanaf heden bij de Nederlandse Kia-dealer in de showroom.
Onovertroffen comfort en sportief weggedrag maken de nieuwe Rio tot
een zeer belangrijke nieuwkomer in zijn klasse. De nieuwe Rio staat
vanaf heden bij de Nederlandse Kia-dealer in de showroom.
Sportieve 5-deurs hatchback leidt het B-segment
Nederlandse consumenten, onder wie de zakelijke rijders, hebben een
sterke voorkeur voor de vijfdeurs hatchback. Het B-segment (âcompact,
maar niet kleinâ) waarin de Kia Rio een voortrekkersrol voor zich
opeist, omvat in Nederland een kwart van alle personenautoâs.
Driekwart hiervan is een vijfdeurs hatchback. De nieuwe Kia Rio heeft
alles in zich om ook veeleisende C-segment rijders aan zich te binden.
Het design, de prestaties en het comfort overtreffen de verwachtingen
die men in het B-segment heeft.
De stijgende olieprijs zet aan tot kritische beoordeling van het
brandstofverbruik. Deze trend zal worden versterkt door de voorgenomen
differentiatie van BPM (aanschafbelasting) op basis van CO
emissies. Het B en C-segment samen staan voor ongeveer de helft van
het totaal aantal verkochte personenautoâs.
De dieselmotor neemt in het B-segment nu nog een bescheiden plaats
in. Dit is een direct gevolg van fiscaal ontmoedigingsbeleid. In het
C-segment rijdt meer dan de helft van de autoâs zakelijk en meer
kilometers per jaar. Deze verhoudingen veranderen, naarmate meer
zakelijke rijders in het B-segment stappen. De Kia Rio met 1.5 CRDi
common-rail diesel zal hierbij een zeer sterke troefkaart zijn.
In Europa getekend voor Europese consumenten
De continuïteit die onderstreept wordt door het behoud van de naam
Rio, zou de aandacht kunnen afleiden van een feit van minstens even
groot gewicht: de vijfdeurs hatchback is in Rüsselsheim (Duitsland)
vormgegeven door Europese designers, voor Europese consumenten. De
voorgaande Rio was wat betreft stijl meer op de Amerikaanse smaak
gericht. De techniek is een coproductie van Kia ingenieurs uit
Amerika, Europa en Korea.
De vormgeving en de gebruikte materialen zijn door Europese
testpanels âdie geen weet hadden van het merk en modelâ maximaal
gewaardeerd. Geen enkele van de bestaande B-segment autoâs die als
vergelijking opgesteld stonden, kreeg op dit punt een hogere score dan
de âonbekende nieuwelingâ: de Kia Rio.
De carrosserie is korter, maar ook breder en flink hoger. Daarmee
blijft de Rio een van de ruimste autoâs in zijn klasse. Er is meer
lengte voor de benen, meer breedte voor de schouders en meer hoogte
voor het hoofd. Bovendien is de instaphoogte (gemeten op de heup)
toegenomen met 4,5% achterin en 7,5% voorin. Grote Europeanen hoeven
dus minder ver door te buigen om comfortabel plaats te nemen. De
passagiers achterin zitten iets hoger dan voorin, zodat ook zij goed
uitzicht hebben.
AutoRai