AutoRai

Sportief design plus Koreaanse precisie: de Kia Rio

(9/16/2005)
De vijfdeurs Kia Rio is al jaren achtereen de verkooptopper in Nederland. Hij staat dan ook bekend als familievriend: betrouwbaar, ruimdenkend en spaarzaam. Zijn volledig nieuwe opvolger bouwt voort op deze eigenschappen, plus modern design en geraffineerde techniek.

Onovertroffen comfort en sportief weggedrag maken de nieuwe Rio tot een zeer belangrijke nieuwkomer in zijn klasse. De nieuwe Rio staat vanaf heden bij de Nederlandse Kia-dealer in de showroom. Onovertroffen comfort en sportief weggedrag maken de nieuwe Rio tot een zeer belangrijke nieuwkomer in zijn klasse. De nieuwe Rio staat vanaf heden bij de Nederlandse Kia-dealer in de showroom.

Sportieve 5-deurs hatchback leidt het B-segment

Nederlandse consumenten, onder wie de zakelijke rijders, hebben een sterke voorkeur voor de vijfdeurs hatchback. Het B-segment (âcompact, maar niet kleinâ) waarin de Kia Rio een voortrekkersrol voor zich opeist, omvat in Nederland een kwart van alle personenautoâs. Driekwart hiervan is een vijfdeurs hatchback. De nieuwe Kia Rio heeft alles in zich om ook veeleisende C-segment rijders aan zich te binden. Het design, de prestaties en het comfort overtreffen de verwachtingen die men in het B-segment heeft.

De stijgende olieprijs zet aan tot kritische beoordeling van het brandstofverbruik. Deze trend zal worden versterkt door de voorgenomen differentiatie van BPM (aanschafbelasting) op basis van CO emissies. Het B en C-segment samen staan voor ongeveer de helft van het totaal aantal verkochte personenautoâs.

De dieselmotor neemt in het B-segment nu nog een bescheiden plaats in. Dit is een direct gevolg van fiscaal ontmoedigingsbeleid. In het C-segment rijdt meer dan de helft van de autoâs zakelijk en meer kilometers per jaar. Deze verhoudingen veranderen, naarmate meer zakelijke rijders in het B-segment stappen. De Kia Rio met 1.5 CRDi common-rail diesel zal hierbij een zeer sterke troefkaart zijn.

In Europa getekend voor Europese consumenten

De continuïteit die onderstreept wordt door het behoud van de naam Rio, zou de aandacht kunnen afleiden van een feit van minstens even groot gewicht: de vijfdeurs hatchback is in Rüsselsheim (Duitsland) vormgegeven door Europese designers, voor Europese consumenten. De voorgaande Rio was wat betreft stijl meer op de Amerikaanse smaak gericht. De techniek is een coproductie van Kia ingenieurs uit Amerika, Europa en Korea.

De vormgeving en de gebruikte materialen zijn door Europese testpanels âdie geen weet hadden van het merk en modelâ maximaal gewaardeerd. Geen enkele van de bestaande B-segment autoâs die als vergelijking opgesteld stonden, kreeg op dit punt een hogere score dan de âonbekende nieuwelingâ: de Kia Rio.

De carrosserie is korter, maar ook breder en flink hoger. Daarmee blijft de Rio een van de ruimste autoâs in zijn klasse. Er is meer lengte voor de benen, meer breedte voor de schouders en meer hoogte voor het hoofd. Bovendien is de instaphoogte (gemeten op de heup) toegenomen met 4,5% achterin en 7,5% voorin. Grote Europeanen hoeven dus minder ver door te buigen om comfortabel plaats te nemen. De passagiers achterin zitten iets hoger dan voorin, zodat ook zij goed uitzicht hebben.