Akkoord Vlaamse Regering over tracé voor ontsluiting Antwerpse Ring
Persmedeling van minister Dirk Van Mechelen
Vlaams minister van Financiën en Begroting en Ruimtelijke Ordening
GEOPTIMALISEERD MIDDENTRACE VERZOENT HET BEST ALLE DOELSTELLINGEN
Op voorstel van Vlaams minister Dirk Van Mechelen heeft de Vlaamse
Regering vandaag, vrijdag 16 september 2005, beslist om de
Oosterweelverbinding te realiseren via het 'geoptimaliseerd
Middentracé'. De Regering geeft hiermee verder uitvoering aan de
vroeger genomen beslissingen en in het bijzonder aan de beslissingen
van 10 juni 2005 en 22 juli 2005.
De keuze van het tracé voor de Oosterweelverbinding is, zowel voor
Linkeroever als voor Rechteroever, gebaseerd op een zorgvuldig
besluitvormingsproces. Uit alle mogelijke opties en tracévarianten
werd, op basis van de conclusies van het milieueffectenrapport (MER),
het geoptimaliseerde Middentracé gekozen. Dit tracé verzoent immers
het best economische, verkeerstechnische en natuurtechnische
doelstellingen, die afgeleid werden uit een breed maatschappelijk
inspraaktraject. Dit tracé sluit de Antwerpse Ring (R1) met een
tunnel onder de Schelde vanop Linkeroever (tussen het Sint-Annabos en
Blokkersdijk) naar Rechteroever ter hoogte van het kerkje van
Oosterweel. Op rechteroever komt er dan een knooppunt voor de
aansluiting met de haven en gaat het tracé verder via een viaduct ten
noorden van het Eilandje(door de reservatiestrook op het gewestplan)
om dan aan te sluiten op het viaduct van Merksem.
Minister Van Mechelen heeft dit allemaal ruimtelijk vertaald en
vandaag keurde de Vlaamse Regering het Gewestelijk Ruimtelijk
Uitvoeringsplan of GRUP voor de Oosterweelverbinding voorlopig goed.
De volgende weken start een intensieve informatie- en inspraakronde
naar het brede publiek en de specifieke doelgroepen. In de loop van
oktober wordt een 'kwaliteitskamer' opgericht die zal waken over de
kwalitatieve invulling van de ontwerpen voor de Lange Wapper-brug.
De Vlaamse Regering nam vandaag vrijdag 16 september 2005 een
belangrijke beslissing over de ligging van het tracé voor de sluiting
van de Antwerpse Ring, de zogenaamde Oosterweelverbinding.
Het rond maken van de Antwerpse Ring zal gerealiseerd worden via het
'geoptimaliseerd Middentracé'. Dat tracé is het enige dat een goede
oplossing biedt voor de basisvoorwaarden: de ontlasting van de
zuidelijke Ring, het garanderen van de bereikbaarheid van zowel de
haven als de stad, een goede vrachtwagenverbinding realiseren voor
het doorgaand verkeer en een alternatieve route voor calamiteiten.
Deze beslissing is het resultaat van een zorgvuldig studie- en
besluitvormingsproces. In 1998 werd in een Startnota van de
Administratie Wegen en Verkeer in overleg met alle betrokken actoren
gekozen voor de oplossing van het sluiten van de R1. Mogelijke
alternatieven zoals een Zuidelijke grote ring, het sluiten van de R3
(N49 - E17) en de A102 tussen Merksem en Wommelgem werden niet
weerhouden als goede oplossingen.
Grondige studies en verkeersmodellen wezen uit dat de
Oosterweelverbinding de beste optie was. Hierop volgde een
haalbaarheidsstudie waarin alle pro's en contra's van de
verschillende tracés werden onderzocht. In mei 2000 resulteert de
haalbaarheidsstudie in de keuze van de "7de variant": met een tunnel
onder de Schelde vanop Linkeroever (tussen het Sint-Annabos en
Blokkersdijk) naar Rechteroever ter hoogte van het kerkje van
Oosterweel. Op rechteroever komt er dan een knooppunt voor de
aansluiting met de haven en gaat het tracé verder via een viaduct ten
noorden van het Eilandje(door de reservatiestrook op het gewestplan)
om dan enerzijds aan te sluiten op viaduct van Merksem en anderzijds
op het knooppunt Groenendaallaan.
In december 2000 volgt de goedkeuring van het Masterplan Mobiliteit
Antwerpen door de Vlaamse Regering, inclusief de
Oosterweelverbinding. In oktober 2001 komt er bevestiging van deze
keuze voor een Oosterweelverbinding op de Staten-Generaal onder
leiding van gouverneur Camille Paulus, waarbij een breed
maatschappelijk draagvlak wordt gecreëerd.
Daarop volgt in 2003 het Plan-MER (milieueffectenrapport), een
uitgebreide studie naar de effecten op mens en milieu van het
Masterplan Antwerpen, met inbegrip van de Oosterweelverbinding met
mogelijke alternatieven. Hiervoor werd intens overleg gepleegd met
Administratie, de Haven, de Provincie, de stad Antwerpen, de
betrokken gemeenten en belangengroepen. Het eindrapport van het
Plan-MER werd goedgekeurd door de cel-MER op 30 mei 2005 en op basis
van dit eindrapport kwam er de keuze van de strategie (Masterplan in
totaliteit uitvoeren met 'hogere tol'), zoals beslist door de Vlaamse
Regering op 10 juni 2005, nadien al gedeeltelijk uitgevoerd op 22
juli 2005.
Het geoptimaliseerd Middentracé biedt voordelen voor zowel Linker-
als voor Rechteroever. Meer specifiek op Rechteroever werd het tracé
zo ver mogelijk Noordwaarts verschoven, zodat het op de grens tussen
de vaarwegen voor binnenscheepvaart en voor zeescheepvaart is komen
te liggen. De brug "Lange Wapper" is maximaal gebundeld met het
Albertkanaal, een industriële vaarweg, zodat alle harde
infrastructuur in Antwerpen-Noord in een zo compact mogelijke zone is
samengebracht: vaarweg (Albertkanaal), spoorweg en autoweg
(Oosterweelverbinding, R1 en E19). Op basis van deze beslissing kan
de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) de financiering en de
realisatie van het Masterplan Antwerpen verder zetten.
Ook milieu-technisch is dit tracé het gunstigst. Zo blijft op
Linkeroever bijvoorbeeld Blokkersdijk gevrijwaard. Bovendien maakt
enkel dit tracé een perfecte scheiding van lokaal en bovenlokaal
verkeer mogelijk, wat essentieel is voor de leefbaarheid van de stad.
Met dit project wordt ook één van de belangrijke elementen uit het
Ruimtelijke Structuurplan Vlaanderen uitgevoerd.
In de volgende weken start een intensieve informatie- en
inspraakronde naar het brede publiek en de specifieke doelgroepen
over het tracé voor de Oosterweelverbinding en ook over de andere
projecten van het Masterplan Mobiliteit Antwerpen. In de loop van
oktober wordt een 'Kwaliteitskamer' opgericht die zal waken over de
kwalitatieve invulling van de ontwerpen voor de Lange Wapper-brug.
---
Persinfo: Philippe Heyvaert, woordvoerder van minister Van Mechelen -
tel. 02 552 67 04
e-mail: persdienst.vanmechelen@vlaanderen.be
---