Akkoord Vlaamse Regering over tracé voor ontsluiting Antwerpse Ring Persmedeling van minister Dirk Van Mechelen
Vlaams minister van Financiën en Begroting en Ruimtelijke Ordening

GEOPTIMALISEERD MIDDENTRACE VERZOENT HET BEST ALLE DOELSTELLINGEN

Op voorstel van Vlaams minister Dirk Van Mechelen heeft de Vlaamse Regering vandaag, vrijdag 16 september 2005, beslist om de Oosterweelverbinding te realiseren via het 'geoptimaliseerd Middentracé'. De Regering geeft hiermee verder uitvoering aan de vroeger genomen beslissingen en in het bijzonder aan de beslissingen van 10 juni 2005 en 22 juli 2005.

De keuze van het tracé voor de Oosterweelverbinding is, zowel voor Linkeroever als voor Rechteroever, gebaseerd op een zorgvuldig besluitvormingsproces. Uit alle mogelijke opties en tracévarianten werd, op basis van de conclusies van het milieueffectenrapport (MER), het geoptimaliseerde Middentracé gekozen. Dit tracé verzoent immers het best economische, verkeerstechnische en natuurtechnische doelstellingen, die afgeleid werden uit een breed maatschappelijk inspraaktraject. Dit tracé sluit de Antwerpse Ring (R1) met een tunnel onder de Schelde vanop Linkeroever (tussen het Sint-Annabos en Blokkersdijk) naar Rechteroever ter hoogte van het kerkje van Oosterweel. Op rechteroever komt er dan een knooppunt voor de aansluiting met de haven en gaat het tracé verder via een viaduct ten noorden van het Eilandje(door de reservatiestrook op het gewestplan) om dan aan te sluiten op het viaduct van Merksem.

Minister Van Mechelen heeft dit allemaal ruimtelijk vertaald en vandaag keurde de Vlaamse Regering het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan of GRUP voor de Oosterweelverbinding voorlopig goed.

De volgende weken start een intensieve informatie- en inspraakronde naar het brede publiek en de specifieke doelgroepen. In de loop van oktober wordt een 'kwaliteitskamer' opgericht die zal waken over de kwalitatieve invulling van de ontwerpen voor de Lange Wapper-brug.

De Vlaamse Regering nam vandaag vrijdag 16 september 2005 een belangrijke beslissing over de ligging van het tracé voor de sluiting van de Antwerpse Ring, de zogenaamde Oosterweelverbinding.

Het rond maken van de Antwerpse Ring zal gerealiseerd worden via het 'geoptimaliseerd Middentracé'. Dat tracé is het enige dat een goede oplossing biedt voor de basisvoorwaarden: de ontlasting van de zuidelijke Ring, het garanderen van de bereikbaarheid van zowel de haven als de stad, een goede vrachtwagenverbinding realiseren voor het doorgaand verkeer en een alternatieve route voor calamiteiten.

Deze beslissing is het resultaat van een zorgvuldig studie- en besluitvormingsproces. In 1998 werd in een Startnota van de Administratie Wegen en Verkeer in overleg met alle betrokken actoren gekozen voor de oplossing van het sluiten van de R1. Mogelijke alternatieven zoals een Zuidelijke grote ring, het sluiten van de R3 (N49 - E17) en de A102 tussen Merksem en Wommelgem werden niet weerhouden als goede oplossingen.

Grondige studies en verkeersmodellen wezen uit dat de Oosterweelverbinding de beste optie was. Hierop volgde een haalbaarheidsstudie waarin alle pro's en contra's van de verschillende tracés werden onderzocht. In mei 2000 resulteert de haalbaarheidsstudie in de keuze van de "7de variant": met een tunnel onder de Schelde vanop Linkeroever (tussen het Sint-Annabos en Blokkersdijk) naar Rechteroever ter hoogte van het kerkje van Oosterweel. Op rechteroever komt er dan een knooppunt voor de aansluiting met de haven en gaat het tracé verder via een viaduct ten noorden van het Eilandje(door de reservatiestrook op het gewestplan) om dan enerzijds aan te sluiten op viaduct van Merksem en anderzijds op het knooppunt Groenendaallaan.

In december 2000 volgt de goedkeuring van het Masterplan Mobiliteit Antwerpen door de Vlaamse Regering, inclusief de
Oosterweelverbinding. In oktober 2001 komt er bevestiging van deze keuze voor een Oosterweelverbinding op de Staten-Generaal onder leiding van gouverneur Camille Paulus, waarbij een breed maatschappelijk draagvlak wordt gecreëerd.

Daarop volgt in 2003 het Plan-MER (milieueffectenrapport), een uitgebreide studie naar de effecten op mens en milieu van het Masterplan Antwerpen, met inbegrip van de Oosterweelverbinding met mogelijke alternatieven. Hiervoor werd intens overleg gepleegd met Administratie, de Haven, de Provincie, de stad Antwerpen, de betrokken gemeenten en belangengroepen. Het eindrapport van het Plan-MER werd goedgekeurd door de cel-MER op 30 mei 2005 en op basis van dit eindrapport kwam er de keuze van de strategie (Masterplan in totaliteit uitvoeren met 'hogere tol'), zoals beslist door de Vlaamse Regering op 10 juni 2005, nadien al gedeeltelijk uitgevoerd op 22 juli 2005.

Het geoptimaliseerd Middentracé biedt voordelen voor zowel Linker- als voor Rechteroever. Meer specifiek op Rechteroever werd het tracé zo ver mogelijk Noordwaarts verschoven, zodat het op de grens tussen de vaarwegen voor binnenscheepvaart en voor zeescheepvaart is komen te liggen. De brug "Lange Wapper" is maximaal gebundeld met het Albertkanaal, een industriële vaarweg, zodat alle harde infrastructuur in Antwerpen-Noord in een zo compact mogelijke zone is samengebracht: vaarweg (Albertkanaal), spoorweg en autoweg (Oosterweelverbinding, R1 en E19). Op basis van deze beslissing kan de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) de financiering en de realisatie van het Masterplan Antwerpen verder zetten.

Ook milieu-technisch is dit tracé het gunstigst. Zo blijft op Linkeroever bijvoorbeeld Blokkersdijk gevrijwaard. Bovendien maakt enkel dit tracé een perfecte scheiding van lokaal en bovenlokaal verkeer mogelijk, wat essentieel is voor de leefbaarheid van de stad.

Met dit project wordt ook één van de belangrijke elementen uit het Ruimtelijke Structuurplan Vlaanderen uitgevoerd.

In de volgende weken start een intensieve informatie- en inspraakronde naar het brede publiek en de specifieke doelgroepen over het tracé voor de Oosterweelverbinding en ook over de andere projecten van het Masterplan Mobiliteit Antwerpen. In de loop van oktober wordt een 'Kwaliteitskamer' opgericht die zal waken over de kwalitatieve invulling van de ontwerpen voor de Lange Wapper-brug.


---

Persinfo: Philippe Heyvaert, woordvoerder van minister Van Mechelen - tel. 02 552 67 04
e-mail: persdienst.vanmechelen@vlaanderen.be


---