Ingezonden persbericht


Schiphol-Rijk, 16 september 2005

In nieuwe Advanced Traveller Magazine:

Verlies luchtvaartmaatschappijen daalt

Het gemiddelde verlies van de Top 100 luchtvaartmaatschappijen wereldwijd daalde van gemiddeld 54 miljoen in 2003 naar 32 miljoen dollar in 2004. Hoewel vorig jaar al 78 van die honderd airlines erin slaagden winst te maken, zorgden de overige 22 toch voor het overall negatieve resultaat. Dat blijkt uit een overzicht in het zojuist verschenen Advanced Traveller Magazine van de reisonderneming ATP, The Advanced Travel Partner.

Amerikanen in het rood
De redactie van Advanced Traveller Magazine baseert zich hierbij op gegevens van het gezaghebbende Airline Business. Het magazine zet de tien luchtvaartmaatschappijen met de beste financiële resultaten en de tien slechtst presterende naast elkaar en signaleert twee opvallende zaken. De negatieve resultaten worden vooral in de Verenigde Staten geleden. Onder de tien grootste verliezers wereldwijd zitten maar liefst zeven Amerikaanse airlines met Delta Airlines als absolute laagduiker. Vorig jaar ruim vijf miljard dollar in het rood.
Bij de maatschappijen die het goed doen, zijn het airlines uit het Verre- en Nabije Oosten die bovenin te vinden zijn, met Singapore Airlines als hoogvlieger. Maar ook de grote Europese carriers kwamen goed in het zwart uit. Air France/KLM neemt in de wereldwijd Top 100 qua winst de zevende plaats in met een winst van 443 miljoen dollar. Dat is een goed resultaat, maar daarbij moet wel worden vermeld dat de Frans-Nederlandse combinatie de allerhoogste omzet behaalde. Die was - met 24 miljard dollar - drie keer zo hoog als die van Singapore Airlines. Ook low cost-maatschappijen zijn in de top tien te vinden. Ryanair komt op de negende plek met een winst van toch mooi 336 miljoen dollar, terwijl 'slechts' voor 1,7 miljard dollar werd omgezet.

Tweemaal zoveel in Eindhoven
Binnen twee jaar tijd slaagt Eindhoven Airport erin zijn passagiersaantallen te verdubbelen. Dat blijkt uit een onderzoek van Advanced Traveller Magazine naar de ontwikkeling van het vervoer op deze Brabantse luchthavens. In een apart artikel 'Rondje Regio' wordt de verwachting uitgesproken dat op Eindhoven dit jaar voor het eerst in de geschiedenis het aantal van 800.000 passagiers zal worden overschreden. Twee jaar geleden was dat nog maar de helft!

Vijf vrouwelijke luchthavens
In het artikel 'What's in a name?' beschrijft de redactie de resultaten van een wereldwijde zoektocht naar luchthavens die vernoemd zijn naar personen. Van componisten en bevrijders tot staatslieden. Advanced Traveller Magazine komt tot de slotsom dat wereldwijd slechts vijf luchthavens vernoemd zijn naar vrouwen. Indira Gandhi in Delhi (India) en de vrouwelijk luchtAmelia Earhart in Atchison, Kansas. Dan zijn er nog drie (ex-) vorstinnen. Sur Reina Sofia op Tenerife, Reina Beatrix op Aruba en Princess Juliana op Sint Maarten. "Waar we in eigen land zo terughoudend zijn (geen enkele luchthaven is naar een persoon vernoemd), is men op de Antillen een stuk uitals het gaat om het eren van mensen." besluit de redactie.

...en verder
Het magazine besteedt verder aandacht aan de concurrentiestrijd tussen Airbus en Boeing en laat zien hoe Schiphol zich heeft voorbereid op de komst van de Super Jumbo. Toeristische Fremdkörper passeren de revue en Malta wordt als bestemming uitgelicht. Schiphol's president Gerlach Cerfontaine 'Groei moet toegevoegde waarde hebben' krijgt de vloer in de rubriek ATPlatform. Onder de titel 'Eersteklas al tijdens eerste klas' wordt belicht hoe The College Hotel in Amsterdam wordt gerund door studenten van de ROC. Advanced Traveller heeft verder een exclusief achtergrondverhaal over de inrichting van de cabine van de nieuwe Airbus A330 van de KLM, die vanaf deze maand wordt ingezet op lijndiensten.

-Einde Bericht-

Noot voor de redactie,