Ingezonden persbericht
Schiphol-Rijk, 16 september 2005
In nieuwe Advanced Traveller Magazine:
Verlies luchtvaartmaatschappijen daalt
Het gemiddelde verlies van de Top 100 luchtvaartmaatschappijen wereldwijd
daalde van gemiddeld 54 miljoen in 2003 naar 32 miljoen dollar in 2004. Hoewel
vorig jaar al 78 van die honderd airlines erin slaagden winst te maken, zorgden
de overige 22 toch voor het overall negatieve resultaat. Dat blijkt uit een
overzicht in het zojuist verschenen Advanced Traveller Magazine van de
reisonderneming ATP, The Advanced Travel Partner.
Amerikanen in het rood
De redactie van Advanced Traveller Magazine baseert zich hierbij op gegevens
van het gezaghebbende Airline Business. Het magazine zet de tien
luchtvaartmaatschappijen met de beste financiële resultaten en de tien slechtst
presterende naast elkaar en signaleert twee opvallende zaken.
De negatieve resultaten worden vooral in de Verenigde Staten geleden. Onder de
tien grootste verliezers wereldwijd zitten maar liefst zeven Amerikaanse
airlines met Delta Airlines als absolute laagduiker. Vorig jaar ruim vijf
miljard dollar in het rood.
Bij de maatschappijen die het goed doen, zijn het airlines uit het Verre- en
Nabije Oosten die bovenin te vinden zijn, met Singapore Airlines als
hoogvlieger. Maar ook de grote Europese carriers kwamen goed in het zwart uit.
Air France/KLM neemt in de wereldwijd Top 100 qua winst de zevende plaats in
met een winst van 443 miljoen dollar. Dat is een goed resultaat, maar daarbij
moet wel worden vermeld dat de Frans-Nederlandse combinatie de allerhoogste
omzet behaalde. Die was - met 24 miljard dollar - drie keer zo hoog als die van
Singapore Airlines. Ook low cost-maatschappijen zijn in de top tien te vinden.
Ryanair komt op de negende plek met een winst van toch mooi 336 miljoen dollar,
terwijl 'slechts' voor 1,7 miljard dollar werd omgezet.
Tweemaal zoveel in Eindhoven
Binnen twee jaar tijd slaagt Eindhoven Airport erin zijn passagiersaantallen te
verdubbelen. Dat blijkt uit een onderzoek van Advanced Traveller Magazine naar
de ontwikkeling van het vervoer op deze Brabantse luchthavens. In een apart
artikel 'Rondje Regio' wordt de verwachting uitgesproken dat op Eindhoven dit
jaar voor het eerst in de geschiedenis het aantal van 800.000 passagiers zal
worden overschreden. Twee jaar geleden was dat nog maar de helft!
Vijf vrouwelijke luchthavens
In het artikel 'What's in a name?' beschrijft de redactie de resultaten van een
wereldwijde zoektocht naar luchthavens die vernoemd zijn naar personen. Van
componisten en bevrijders tot staatslieden. Advanced Traveller Magazine komt
tot de slotsom dat wereldwijd slechts vijf luchthavens vernoemd zijn naar
vrouwen. Indira Gandhi in Delhi (India) en de vrouwelijk luchtAmelia Earhart in
Atchison, Kansas. Dan zijn er nog drie (ex-) vorstinnen. Sur Reina Sofia op
Tenerife, Reina Beatrix op Aruba en Princess Juliana op Sint Maarten. "Waar we
in eigen land zo terughoudend zijn (geen enkele luchthaven is naar een persoon
vernoemd), is men op de Antillen een stuk uitals het gaat om het eren van
mensen." besluit de redactie.
...en verder
Het magazine besteedt verder aandacht aan de concurrentiestrijd tussen Airbus
en Boeing en laat zien hoe Schiphol zich heeft voorbereid op de komst van de
Super Jumbo. Toeristische Fremdkörper passeren de revue en Malta wordt als
bestemming uitgelicht. Schiphol's president Gerlach Cerfontaine 'Groei moet
toegevoegde waarde hebben' krijgt de vloer in de rubriek ATPlatform. Onder de
titel 'Eersteklas al tijdens eerste klas' wordt belicht hoe The College Hotel
in Amsterdam wordt gerund door studenten van de ROC. Advanced Traveller heeft
verder een exclusief achtergrondverhaal over de inrichting van de cabine van de
nieuwe Airbus A330 van de KLM, die vanaf deze maand wordt ingezet op
lijndiensten.
-Einde Bericht-
Noot voor de redactie,