Dienstenbond CNV

Is Kruidvat wakker geworden?
16-09-2005

Naar aanleiding van onze laatste nieuwsflits heeft u ons vele reacties gestuurd over de stand van zaken op de werkvloer bij Kruidvat. Blijf dat vooral doen!! De informatie die u ons geeft kunnen wij gebruiken in de gesprekken die wij voeren met de directie om uw werksituatie te verbeteren. Op 8 september jl. hebben wij wederom met de directie om tafel gezeten. Op sommige punten lijkt het erop dat uw werkgever wakker geworden is.

Wij hebben onder andere gesproken over het functioneren van de Arbodienst Remaz. Er zijn vele klachten binnengekomen over deze dienst. Met name de ronduit botte en soms onbeschofte manier waarop (meestal telefonisch) met mensen wordt omgegaan is aan de orde gekomen. Dit speelt met name bij mensen die met psychische klachten kampen. Klachten die door het gedrag van de medewerkers van de arbodienst zelfs verergeren!! Kruidvat erkent inmiddels deze klachten en heeft het verlengen van het contract met de arbodienst in heroverweging genomen. Wat ons betreft zou dit mogen leiden tot een andere arbodienst! Mochten u of uw collegas slechte ervaringen hebben met Remaz, laat het ons dan weten.

Feestdagen
Daarnaast bleek uit uw reacties dat werken op feestdagen niet altijd 300 procent wordt uitbetaald. Dit dient wel te gebeuren en wordt door uw werkgever onderkend. Kijkt u dit nog eens goed na en laat het ons weten als het niet klopt. Voor sommige medewerkers en met name filiaalleiders geldt dat zij inmiddels een stuwmeer aan compensatie-uren hebben staan. Wij hebben aangegeven dat wij gezien de komende drukke periode aan het eind van het jaar verwachten dat dit overschot niet in tijd kan worden opgemaakt. Door uw werkgever wordt aangegeven dat, indien het niet mogelijk blijkt om uw uren op te maken, dit zal worden uitbetaald conform de CAO Drogisterijen.

Waarschuwingen
Veel klachten krijgen wij van u over de vele opdrachten die vaak tegelijk moeten worden uitgevoerd zonder dat het van tevoren duidelijk wordt aangekondigd. Het blijkt ook erg moeilijk om deze zaken met 'hoog geplaatsten' bespreekbaar te maken. Opmerkingen worden al snel vertaald als kritiek op de bedrijfsvoering en hier en daar worden vervolgens officiële waarschuwingen uitgedeeld. Dit leidt terecht tot allerlei angstige gevoelens bij de medewerkers. Uw directie heeft duidelijk gemaakt dat dit niet de bedrijfscultuur is die zij voorstaat. Mocht u echter andere ervaringen hebben dan willen wij dit wederom graag van u horen.

Heikele punten
Kortom we hopen dat onze inzet heeft geleid tot een aantal verbeteringen maar beseffen tegelijk dat we er nog lang niet zijn. Er staan nog diverse heikele punten open zoals bijvoorbeeld het 'afhelpkwartiertje', de pauzetijd etc, etc, Blijf dus ons uw reacties sturen en blijf lid, word lid of maak collegas lid want een sterkere bond kan meer voor u bereiken. Zorg dat u er niet alleen voor staat.

Vragen?
Heeft u nog vragen en/of opmerkingen? Neem dan contact op met uw regiokantoor.