Frugi Venta (Groenten en Fruit Handelsplatform Nederland)
16-09-2005
ING Bank: Sectorstudie Groothandel in AGF
Om inzicht te krijgen in de trends en ontwikkelingen in de AGF
groothandelsbranche is er in dit onderzoek aandacht besteed aan de
belangrijkste partijen in de keten.
Deze partijen hebben een enorme invloed op hoe de groothandelsbranche
zich zal ontwikkelen.
Frugi Venta heeft weer meegewerkt aan deze nieuwe sectorstudie van ING
Bank. Directeur Willem Baljeu nam afgelopen dinsdag het eerste
exemplaar in ontvangst.
Marges onder druk en toenemende internationale concurrentie
Een belangrijke ontwikkeling is de grote overproductie van groente en
fruit door onder andere de opkomst van nieuwe productielanden en
verbeterde productieprocessen. Het gevolg hiervan is een neerwaartse
druk op de prijzen, waardoor de winstgevendheid en rentabiliteit
afneemt.
Als reactie hierop vinden er steeds meer fusies en overnames plaats
onder telers. Naast deze schaalvergroting is er sprake van
concentratie, samenwerking en specialisatie in de branche.
Door deze ontwikkeling aan toeleverancierskant krijgen ook de AGF
groothandels te maken met druk op de marges door lagere omzetten. Een
andere ontwikkeling is dat de macht van de telers in de keten
toeneemt, waardoor het eenvoudiger wordt om de groothandel als schakel
in de keten uit te schakelen.
Toename partnerships tussen retail en groothandel
Ook aan afnemerskant is er duidelijk sprake van schaalvergroting en
concentratie. Beide tendensen vinden plaats onder (inter)nationale
retailers en foodservicebedrijven en zorgen er met name voor dat de
AGF groothandel een steeds volumineuzer pakket groente en fruit moet
kunnen bieden aan dit marktsegment. Voor de groothandel geldt over het
algemeen dat naarmate de volumes toenemen, de specialisatie van de
groothandel ook toeneemt.
Daarbij speelt dat vooral bij grotere servicesupermarkten en
foodservicebedrijven de mate van partnerships toeneemt.
Een tweede belangrijke ontwikkeling is dat de servicesupermarkten en
foodservicebedrijven steeds meer bewerkte groente en fruit vragen. Dit
betekent dat de AGF groothandelsbedrijven die dit marktsegment
beleveren niet alleen hun productomvang moeten laten meegroeien met de
gevraagde hoeveelheid maar ook hun dienstenpakket.
Kansen als knooppunt van Europese stromen
De opkomst van nieuwe productielanden biedt ook kansen aan de
Nederlandse groothandels omdat de import (en re-export) positie van
Nederland kan worden uitgebouwd. Deze leidende positie van de
Nederlandse handelsbedrijven is belangrijk omdat de kracht van de
groothandel in de totale keten de laatste jaren sterk afneemt. En
hoewel de groothandel een belangrijk knooppunt in de keten vormt, ligt
de regie in de keten bij de grote retailketens.
Om een sterke positie te kunnen innemen is een goede automatisering en
standaardisatie van het berichtenverkeer een belangrijke voorwaarde.
En op dat gebied hebben enkele andere Europese landen toch een
voorsprong.