Frugi Venta (Groenten en Fruit Handelsplatform Nederland)


16-09-2005
ING Bank: Sectorstudie Groothandel in AGF
Om inzicht te krijgen in de trends en ontwikkelingen in de AGF groothandelsbranche is er in dit onderzoek aandacht besteed aan de belangrijkste partijen in de keten.

Deze partijen hebben een enorme invloed op hoe de groothandelsbranche zich zal ontwikkelen.

Frugi Venta heeft weer meegewerkt aan deze nieuwe sectorstudie van ING Bank. Directeur Willem Baljeu nam afgelopen dinsdag het eerste exemplaar in ontvangst.

Marges onder druk en toenemende internationale concurrentie Een belangrijke ontwikkeling is de grote overproductie van groente en fruit door onder andere de opkomst van nieuwe productielanden en verbeterde productieprocessen. Het gevolg hiervan is een neerwaartse druk op de prijzen, waardoor de winstgevendheid en rentabiliteit afneemt.
Als reactie hierop vinden er steeds meer fusies en overnames plaats onder telers. Naast deze schaalvergroting is er sprake van concentratie, samenwerking en specialisatie in de branche.

Door deze ontwikkeling aan toeleverancierskant krijgen ook de AGF groothandels te maken met druk op de marges door lagere omzetten. Een andere ontwikkeling is dat de macht van de telers in de keten toeneemt, waardoor het eenvoudiger wordt om de groothandel als schakel in de keten uit te schakelen.

Toename partnerships tussen retail en groothandel Ook aan afnemerskant is er duidelijk sprake van schaalvergroting en concentratie. Beide tendensen vinden plaats onder (inter)nationale retailers en foodservicebedrijven en zorgen er met name voor dat de AGF groothandel een steeds volumineuzer pakket groente en fruit moet kunnen bieden aan dit marktsegment. Voor de groothandel geldt over het algemeen dat naarmate de volumes toenemen, de specialisatie van de groothandel ook toeneemt.
Daarbij speelt dat vooral bij grotere servicesupermarkten en foodservicebedrijven de mate van partnerships toeneemt.

Een tweede belangrijke ontwikkeling is dat de servicesupermarkten en foodservicebedrijven steeds meer bewerkte groente en fruit vragen. Dit betekent dat de AGF groothandelsbedrijven die dit marktsegment beleveren niet alleen hun productomvang moeten laten meegroeien met de gevraagde hoeveelheid maar ook hun dienstenpakket.

Kansen als knooppunt van Europese stromen
De opkomst van nieuwe productielanden biedt ook kansen aan de Nederlandse groothandels omdat de import (en re-export) positie van Nederland kan worden uitgebouwd. Deze leidende positie van de Nederlandse handelsbedrijven is belangrijk omdat de kracht van de groothandel in de totale keten de laatste jaren sterk afneemt. En hoewel de groothandel een belangrijk knooppunt in de keten vormt, ligt de regie in de keten bij de grote retailketens. Om een sterke positie te kunnen innemen is een goede automatisering en standaardisatie van het berichtenverkeer een belangrijke voorwaarde. En op dat gebied hebben enkele andere Europese landen toch een voorsprong.