Collegebesluiten van 13 september 2005
B&W-Belicht bevat samenvattingen van de openbare besluiten uit de wekelijkse collegevergadering. Hoewel deze samenvattingen met zorg zijn samengesteld, kunt u er geen rechten aan ontlenen: de samenvattingen geven immers een beknopt beeld van de beleidsstukken waarover het college heeft besloten.
Portefeuille van burgemeester Cor de Vos
Verandering van taken vrijwillige brandweerlieden (2005/15854)
Het college heeft besloten tot het invoeren van een opkomstverplichting (zogeheten ´consignatiediensten´) voor vrijwillige brandweerlieden op doordeweekse dagen. Daarmee heeft de brandweer meer zekerheid dat er bij een hulpvraag voldoende vrijwillige brandweerlieden aanwezig zijn om de hulp te verlenen. Het college heeft naar aanleiding hiervan ook de vergoedingenregeling voor onder meer consignatiediensten aangepast. De brandweer kende al consignatiediensten voor de weekeinden. Voorheen werden op doordeweekse dagen een grote hoeveelheid vrijwilligers opgeroepen, waardoor er meestal voldoende vrijwilligers daadwerkelijk aanwezig waren voor de hulpverlening. Dit bleek in de praktijk echter niet altijd afdoende te werken.
Ook heeft het college besloten dat vrijwillige brandweerlieden incidenteel gaan meedraaien in de dagdienst. Hierdoor wordt de band en de samenwerking tussen vrijwilligers en de vaste medewerkers versterkt. Het college heeft het uurloon voor de vrijwilligers die incidenteel meedraaien in de dagdienst met de beroepsbrandweer, nu vastgesteld.
Het college legt het voorstel voor instemming voor aan het Georganiseerd Overleg.
Verbeterplan uitvoering VROM-taken (2005/14109)
Naar aanleiding van een onderzoek van de VROM-inspectie naar het uitvoeringsniveau van een aantal gemeentelijke VROM-taken, heeft het college een verbeterplan opgesteld. Daarmee geeft ze invulling aan de verbeterpunten en aanbevelingen die de VROM-Inspectie heeft aangegeven. De raad ontvangt het verbeterplan ter kennisname. Zie voor meer informatie het toegevoegde persbericht.
Uitkomsten Omnibusonderzoek 2005 bekend (2005/16514)
Goed beleid is gebaseerd op kennis over de bevolking van Nieuwegein. De gemeente haalt veel informatie over haar inwoners uit de tweejaarlijkse Omnibusonderzoeken. In het Omnibusonderzoek van 2005 staan de opvattingen en meningen van de Nieuwegeinse bevolking van 18 tot 80 jaar centraal over: contacten met de gemeente; de binnenstadsplannen; onderhoud en beheer van de openbare ruimte; het milieu; vrije tijd en zorgtijd en contacten met anderen. De komende tijd gaat de gemeente aan de slag met de resultaten van het Omnibusonderzoek. Zie voor meer informatie het toegevoegde persbericht.
Bevolkingsprognose: inwoneraantal krimpt (2005/16818)
Het college heeft de laatste bevolkingsprognose vastgesteld. Volgens de prognose neemt de Nieuwegeinse bevolking verder af. In 2017 zal het inwoneraantal, zonder extra woningbouwplannen dan degene die er nu zijn, onder de 60.000 zijn gezakt. De oorzaak van de afname is de inkrimping van de gemiddelde gezinsomvang, die zich overigens in het gehele land voordoet. Als gevolg daarvan zullen er in de toekomst in een woning gemiddeld steeds minder inwoners zijn. De groei van de woningvoorraad is niet genoeg om deze achteruitgang van de bevolking te compenseren. De komende jaren wordt de generatie 'jonge ouderen' (die nu sterk vertegenwoordigd is) ouder. Als gevolg daarvan zal Nieuwegein sterk vergrijzen. In 2005 is ruim 10% van de bevolking boven de 65 jaar, terwijl dit aandeel in 2020 zal zijn verdubbeld tot 20%.
Veiligheidsrapportage 2005 (2005/16817)
Het college heeft de Veiligheidsrapportage 2005 vastgesteld. Daarin wordt:
* gerapporteerd over de voortgang van de doelstellingen die zijn geformuleerd in het integraal Veiligheidsplan 2003-2008;
* een analyse van de veiligheidssituatie gegeven.
Op basis van cijfers van politie en brandweer (over 2004) zijn aandachtpunten/prioriteiten benoemd. Deze aandachtpunten zijn waar mogelijk in relatie gebracht met bestaand beleid, lopende acties en projecten.
Portefeuille van wethouder Carla Breuer
Geen subsidie voor buurtcentrum 't Dok (2005/11222)
Buurtcentrum 't Dok vraagt een incidentele subsidie aan voor hun 25 jarig jubileum. De gemeente Nieuwegein heeft een regeling dat zelfstandige organisaties die 25 jaar of een veelvoud daarvan bestaan, voor de viering van het jubileum een financiële bijdrage kunnen krijgen van maximaal ¤ 1.134,00. De aanvraag voldoet niet aan deze criteria, omdat Buurtcentrum 't Dok onderdeel is van de SWN en dus geen zelfstandige instelling. Het college heeft daarom de aanvraag niet gehonoreerd.
Portefeuille van wethouder Evert van Linge
Artikel 42 brief fractie ONS inzake sloop Binnenstad (05/15089)
Het college is akkoord gegaan met de beantwoording van de art 42 brief van de fractie ONS. In de brief wordt ingegaan op de vragen waarom bepaalde delen van de binnenstad gesloopt moeten worden. De fractie van ONS heeft inmiddels de beantwoording ontvangen.
College vraagt gemeente het Stedenbouwkundig plan Lekboulevard Hoog Zandveld vast te stellen (2005/16513)
Het college vraagt de gemeenteraad het stedenbouwkundig plan Lekboulevard - Hoog Zandveld (juni 2005) alsnog vast te stellen. Het stedenbouwkundig plan is op 31 mei jongstleden al door het college vastgesteld. Wanneer de gemeenteraad akkoord gaat, kan het college de komende anderhalf jaar vooruitlopend op het nieuwe bestemmingsplan 'Lekboulevard Hoog Zandveld' zelf de artikel 19-1 procedures afhandelen. Dat geldt dan in ieder geval voor de artikel 19-1 procedure voor het woonzorgdienstencentrum en de brede school.
Wijziging procedure planschadevergoeding 2005 (2005/16827)
De Wet op de Ruimtelijke Ordening is op het onderdeel planschade gewijzigd.
Deze nieuwe wijzigingswet wordt fasegewijs ingevoerd en vraagt ook om aanpassing van het gemeentelijk schadebeleid. Daarom heeft het college een nieuwe procedureregeling planschadevergoeding 2005 vastgesteld. Deze regeling treedt op 22 september in werking. Vanaf dan worden besluiten over afzonderlijke schadeclaims door het college genomen. Ook wordt een drempelbedrag ingevoerd en een verjaringstermijn.
De nieuwe procedureregeling wordt ter inzage gelegd voor de commissie RIM.
Portefeuille wethouder Corrie van Rooijen
Bomenbeleidsplan Batau-Noord (2005/16511)
De voorbereiding van de uitvoering van het Bomenbeleidsplan in Batau-Noord is weer een stap verder. Het college heeft de kapvergunningen voor ongeveer 1000 bomen in de wijk Batau-Noord verleent. In november zal de gemeente beginnen met het kappen van bomen in deze wijk.
Portefeuille wethouder Martin Monrooij
Nieuw voorstel om parkeergarages CityPlaza te onttrekken aan de openbare ruimte (2005/16282)
In het raadsbesluit van 23 juni waarin de parkeergarages van Cityplaza aan de openbare ruimte worden onttrokken, is een procedurefout gemaakt. Het college vraagt nu het Presidium om de Raad een nieuw besluit voor te leggen. Wanneer de parkeerregulering in de Binnenstad per 31 oktober aanstaande is ingevoerd, worden de parkeergarages onder CityPlaza 's nachts afgesloten. Op dit moment is de route door CityPlaza nog steeds openbare weg, en openbare ruimte mag niet zomaar worden afgesloten.
Met het nieuwe raadsbesluit wordt de doorgaande weg door CityPLaza alsnog 'onttrokken' aan de openbare ruimte. Dit raadsbesluit is nodig om vanaf 31 oktober de parkeergarages onder CityPlaza af te mogen sluiten.
Mandaatbesluit Parkeerverordening gewijzigd (200/14178)
Het college heeft besloten het mandaatbesluit Parkeerverordening te wijzigen. Deze mandatering betreft slechts een administratieve aanpassing, omdat de verwijzing naar artikelen van de parkeerverordening op het maandaatformulier niet meer correspondeerde met de parkeerverordening 2005 die door de gemeenteraad vastgesteld is op 24 juni 2005. In de nieuwe parkeerverordening is een aantal nieuwe typen parkeervergunningen opgenomen. Het verlenen van deze vergunningen wordt ook onder het mandaatbesluit gebracht.
College stelt lijst met vervroegd uittredende medewerkers definitief vast (2005/15424)
In het kader van Nieuwegein Kiest op Maat (de uitwerking van ´Nieuwegein Kiest´, de strategische visie op de stad) moet de gemeentelijke organisatie de komende jaren arbeidsplaatsen inleveren. Met het Georganiseerd Overleg (GO) is overeengekomen dat op vrijwillige basis medewerkers vanaf 58 jaar de gelegenheid wordt geboden eerder dan gepland te vertrekken bij de gemeente. Dit gebeurt via zogeheten FPU-arrangementen, waarbij FPU staat voor Flexibel Pensioen en Uittreden. Op deze wijze kan de gemeente een deel van de voorziene arbeidsplaatsenreductie realiseren. Deze medewerkers vertrekken dan eind 2005. Zij gaan dan met FPU.
Het GO heeft vervolgens een ´commissie van toezicht FPU-arrangementen´ ingesteld om dit traject te begeleiden. Deze commissie is akkoord gegaan met de door het college vastgestelde lijst van medewerkers die voor een FPU-arrangement in aanmerking komen. Het college heeft die lijst nu definitief vastgesteld.
Ook heeft het college een voorstel van het GO overgenomen rondom de toe te passen peildatum die geldt voor de FPU-arrangementen.
College stelt plan van aanpak nieuw Stadshuis vast (2005/15984 en 15986)
Het college heeft het plan van aanpak voor het nieuwe Stadshuis vastgesteld. Het plan wordt nog voorgelegd aan de Ondernemingsraad. Het college stelt de raad onder meer voor het plan van aanpak voor kennisgeving aan te nemen en een krediet beschikbaar te stellen voor de volgende fase van de voorbereidingen van het stadshuis (selectie architect en ontwerp Stadshuis). Het college heeft ook ingestemd met de publiciteit rond het plan van aanpak en de opzet van de werkvergadering waarin de raad wordt geïnformeerd over het plan van aanpak.
Vaststelling bouw- en sloopvergunningen (2005/16825)
Het college heeft een lijst met de te verlenen bouw- en sloopvergunningen vastgesteld. Deze lijst verschijnt in principe volgende week woensdag als openbare bekendmaking in de Molenkruier.
Deelname ´Stemmen in een willekeurig Stemlokaal´(05/16826)
De minister voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties heeft onlangs alle Nederlandse gemeenten uitgenodigd om bij de verkiezing van de gemeenteraad in maart 2006 deel te nemen aan het experiment "Stemmen in een Willekeurig Stemlokaal" (SWS). Dit houdt in dat de kiezer binnen zijn of haar eigen gemeente zelf bepaalt in welk stemlokaal de stem wordt uitgebracht. De gemeenteraad dient vooraf met de deelname in 2006 in te stemmen.
Nieuwegein voerde als één van de vier proefgemeenten reeds in 2004 en 2005 met een positief resultaat het experiment SWS uit. Het college stelt de raad thans voor ook in 2006 aan het experiment deel te nemen en hieraan de vereiste goedkeuring te geven.
ABN AMRO doet Europese aanbesteding brandverzekering gemeente (2005/16440)
Het contract voor de brandverzekeringspolis van de gemeente loopt op 1 januari 2006 af. De gemeente is verplicht de polis Europees aan te besteden. Het college van B&W heeft besloten de opdracht tot Europese aanbesteding van de brandverzekeringspolis te gunnen aan ABN AMRO Verzekering. Ook heeft het college besloten de samenwerkingsovereenkomst met ABN AMRO Verzekering als verzekeringsmakelaar van de gemeente voor de duur van het contract van de brandverzekeringspolis te continueren.
(*) Het presidium is een vertegenwoordiging uit de gemeenteraad, bestaande uit burgemeester, vijf raadsleden en de raadsgriffier. Het presidium doet een voorstel aan de gemeenteraad en de raadscommissies over welke stukken op welke wijze behandeld worden in hun vergadering.
(Deze B&W-Belicht bevat waarschijnlijk niet de samenvattingen van álle openbare besluiten van de laatste collegevergadering. Ook staan er waarschijnlijk enkele samenvattingen in van besluiten uit éérdere collegevergaderingen. De publicatie van een samenvatting in B&W-Belicht wordt namelijk regelmatig één of twee weken uitgesteld, omdat de gemeente eerst direct betrokkenen wil inlichten over het besluit. Daarmee voorkomt de gemeente dat direct betrokkenen via de pers bericht krijgen over besluiten die hen heel direct aangaan.)
Gemeente Nieuwegein