Week 37, 16 september 2005
GEMEENTE DEVENTER ONDERSTEUNT STADSMARKETING MET ⬠60.000 EXTRA UIT
GROTESTEDENBELEID
Het college van burgemeester en wethouders van Deventer heeft besloten
de Stichting Stadsmarketing jaarlijks met zestigduizend euro extra te
ondersteunen. Het voorstel wordt in de politieke markt van de
gemeenteraad in september behandeld.
De financiële impuls is afkomstig uit het budget grotestedenbeleid.
De gemeente heeft hierover met het rijk afspraken gemaakt in een
prestatieconvenant. Met het extra geld wil de stichting in de periode
2005-2008 met diverse marketingactiviteiten onder meer bijdragen aan
een groei van het toeristisch-recreatief bezoek aan Deventer met
jaarlijks vijf procent; een toename van de werkgelegenheid in deze
sector met tien procent. Daarnaast wil de stichting een positieve
waardering en participatie door inwoners en bedrijfsleven
bewerkstelligen en de positie van Deventer als studentenstad
versterken. De details moeten nog worden ingevuld in een
samenwerkingsovereenkomst tussen gemeente en de stichting. Voor de
uitvoering heeft de stichting inmiddels een medewerker aangetrokken
voor twee dagen per week.
Campagnes
In de periode 2000-2004 heeft de Stichting Stadsmarketing haar beleid
opnieuw geformuleerd. Het resultaat daarvan is een aantal campagnes,
gericht op het vergroten van de naamsbekendheid en het krijgen van een
positief imago. Concrete marketinginspanningen waren de campagne
Deventer Gastvrije Hanzestad, de campagne Made in Deventer op
billboards aan het begin van de stad, de uitgave van het boek
Deventer, de uitgave van een Deventer Agenda, de uitgave van het
magazine Dit is Deventer (D - didâiz - VNTR), een internetsite voor
toerisme, recreatie en vrije tijd, promotieactiviteiten voor de
zakelijke markt en de uitgave van diverse promotionele folders over
Deventer.
Businessplan
De stichting wil de komende jaren de ingezette lijn vasthouden en
investeren in verdere bekendheid. Daartoe is een businessplan
opgesteld en vastgesteld door het stichtingsbestuur. In het
businessplan staan de marketingactiviteiten voor de komende jaren
beschreven.
De campagne Made in Deventer heeft tot doel de positie van Deventer op
de landelijke ranglijst te verbeteren. Deze campagne zal zich nog
sterker richten op het verbeteren van de naamsbekendheid en de
waardering voor het bedrijfsklimaat en het verbeteren van het imago
voor investering en vestiging in de stad.
Stichting
De Stichting Stadsmarketing houdt zich al sinds de jaren negentig
bezig met het ontwikkelen en uitvoeren van een overkoepelend
marketingconcept. In de stichting hebben vertegenwoordigers uit het
bedrijfsleven, toerisme, cultuur, sport, woningbouw, onderwijs en
gemeente zitting.
Publicatiedatum: 16-9-2005
© 2004 Gemeente Deventer Laatste wijziging vrijdag 16 september
2005
Gemeente Deventer