Gemeente Deventer

Week 37, 16 september 2005

GEMEENTE DEVENTER ONDERSTEUNT STADSMARKETING MET ⬠60.000 EXTRA UIT GROTESTEDENBELEID

Het college van burgemeester en wethouders van Deventer heeft besloten de Stichting Stadsmarketing jaarlijks met zestigduizend euro extra te ondersteunen. Het voorstel wordt in de politieke markt van de gemeenteraad in september behandeld.

De financiële impuls is afkomstig uit het budget grotestedenbeleid. De gemeente heeft hierover met het rijk afspraken gemaakt in een prestatieconvenant. Met het extra geld wil de stichting in de periode 2005-2008 met diverse marketingactiviteiten onder meer bijdragen aan een groei van het toeristisch-recreatief bezoek aan Deventer met jaarlijks vijf procent; een toename van de werkgelegenheid in deze sector met tien procent. Daarnaast wil de stichting een positieve waardering en participatie door inwoners en bedrijfsleven bewerkstelligen en de positie van Deventer als studentenstad versterken. De details moeten nog worden ingevuld in een samenwerkingsovereenkomst tussen gemeente en de stichting. Voor de uitvoering heeft de stichting inmiddels een medewerker aangetrokken voor twee dagen per week.

Campagnes
In de periode 2000-2004 heeft de Stichting Stadsmarketing haar beleid opnieuw geformuleerd. Het resultaat daarvan is een aantal campagnes, gericht op het vergroten van de naamsbekendheid en het krijgen van een positief imago. Concrete marketinginspanningen waren de campagne Deventer Gastvrije Hanzestad, de campagne Made in Deventer op billboards aan het begin van de stad, de uitgave van het boek Deventer, de uitgave van een Deventer Agenda, de uitgave van het magazine Dit is Deventer (D - didâiz - VNTR), een internetsite voor toerisme, recreatie en vrije tijd, promotieactiviteiten voor de zakelijke markt en de uitgave van diverse promotionele folders over Deventer.

Businessplan
De stichting wil de komende jaren de ingezette lijn vasthouden en investeren in verdere bekendheid. Daartoe is een businessplan opgesteld en vastgesteld door het stichtingsbestuur. In het businessplan staan de marketingactiviteiten voor de komende jaren beschreven.

De campagne Made in Deventer heeft tot doel de positie van Deventer op de landelijke ranglijst te verbeteren. Deze campagne zal zich nog sterker richten op het verbeteren van de naamsbekendheid en de waardering voor het bedrijfsklimaat en het verbeteren van het imago voor investering en vestiging in de stad.

Stichting
De Stichting Stadsmarketing houdt zich al sinds de jaren negentig bezig met het ontwikkelen en uitvoeren van een overkoepelend marketingconcept. In de stichting hebben vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven, toerisme, cultuur, sport, woningbouw, onderwijs en gemeente zitting.

Publicatiedatum: 16-9-2005

© 2004 Gemeente Deventer Laatste wijziging vrijdag 16 september 2005