ANBO

Belastingproject ouderenbonden: stand van zaken

15-09-2005

Al enkele jaren hebben de ouderenbonden ANBO, PCOB en Unie KBO een gezamenlijk belastingproject. Dit project regelt voor leden hulp bij het invullen van de aangifte Inkomstenbelasting. Er is een goede en ruime inzet van veel vrijwilligers en de samenwerking tussen de drie bonden verloopt succesvol. Het belastingproject is in korte tijd uitgegroeid tot een gewaardeerde service aan leden. In het komende belastingjaar zal de belastingservice naar verwachting ruim 50.000 aangiften verzorgen!

De belastingservice is bedoeld voor ouderen die zelf hun aangifte Inkomstenbelasting niet kunnen doen, en gezien hun lage inkomen, dit ook niet tegen betaling kunnen laten verrichten. De service bestaat uit hulp bij het invullen van het E-(eenvoudig) biljet of T-(teruggaaf) biljet Inkomstenbelasting voor particulieren. De hulp is gratis. Als de invuller aan huis komt, worden er (reis-)kosten in rekening gebracht. Bij de uitvoering wordt nauw samengewerkt met de Belastingdienst. Er zijn afspraken over het doorverwijzen via de BelastingTelefoon naar de belastingservice van de ouderenbonden. De Belastingdienst helpt met opleidingen en levert van hard- en software. Ieder jaar worden via de afdelingen van de bonden nieuwe belastinginvullers geworven en bestaande invullers gevraagd of zij weer mee willen doen. Alle invullers krijgen in het begin van het jaar een (bij)scholingsdag, waarop de laatste fiscale wijzigingen worden besproken en cursusmateriaal, een persbericht (o.a. voor de afdelingsbladen) en de landelijke richtlijnen van het belastingproject worden uitgereikt.
Voor de aangiftecampagne van 2005 zijn in januari en februari ruim
1.200 belastinginvullers opgeleid. Zij hebben ruim 40.000 aangiftes ingevuld. Het merendeel daarvan (36.000) is elektronisch ingezonden. Naar verwachting zal het aantal belastinginvullers groeien naar circa
1.500. Het komende belastingjaar zullen zij ruim 50.000 aangiften gaan verzorgen.

Andere opzet
De belastingservice valt niet meer weg te denken uit het dienstenpakket van de ouderenbonden. Om ook in de toekomst deze service te blijven bieden, moet het project structureel zijn verankerd in de organisaties van de bonden. Het is de bedoeling de service op te nemen in de ledenservice, zodat continuïteit, kwaliteit en communicatie beter zijn gewaarborgd. In deze nieuwe opzet spelen afdelingen en gewesten belangrijke rollen. Hierbij valt te denken aan het werven en selecteren van belastinginvullers; aanspreekpunt voor de kantoren van de Belastingdienst; het mede opstellen van richtlijnen en het bewaken daarvan; de communicatie van de belastingservice naar de leden.

Een landelijke stuurgroep brengt eind dit jaar een advies uit over dit verandertraject. Uiteraard houden wij u op de hoogte van de ontwikkelingen.