Gemeente Alkmaar
Sluitende begroting 2006 vraagt om pijnlijke keuzes
Alkmaar, 15 september 2005
Mede dankzij fors bezuinigen en het achterwege laten van nieuw beleid
is het college van b&w erin geslaagd de gemeenteraad een sluitende
Programmabegroting voor het jaar 2006 voor te leggen met een sluitende
meerjarenraming 2007-2009. De gemeentelijke belastingen stijgen
volgend jaar met slechts 1,5%, zoals de gemeenteraad in juni wenste.
Qua gemeentelijke woonlasten blijft Alkmaar daarmee tot (een van) de
goedkoopste grotere gemeenten in Nederland.
De gemeentelijke organisatie is de afgelopen jaren geconfronteerd met
fikse ombuigingen van circa 10,5 miljoen euro. Dit is een direct
gevolg van voortdurende rijksbezuinigingen en de (tegenvallende)
economische ontwikkeling. Bovendien kan de gemeente zelf steeds minder
belasting heffen door allerlei kabinetsmaatregelen. Zo ligt er een
wetsvoorstel om het gebruikersdeel woningen van de OZB af te schaffen
en wil het kabinet een maximum aan de stijging van de OZB. Ook krijgt
elke gemeente te maken met een norm van de Europese Monetaire Unie,
die eisen stelt aan de schuldenpositie van de gemeente.
Geen nieuw beleid
Het afzien van voorstellen voor nieuw beleid betekent dat geen enkel
initiatief voor nieuw beleid vanuit de gemeentelijke organisatie of
raadsfracties kon worden gehonoreerd. Een belangrijk gevolg hiervan is
dat de toekomst van de ID-(instroom/ doorstroom-) banen ongewis
blijft. Per 1 januari 2006 worden de loonkostensubsidies voor ID-banen
door de rijksoverheid verder afgebouwd, waardoor vele mensen met een
ID-baan in Alkmaar ontslag boven het hoofd hangt. Verwacht wordt dat
de gemeenteraad bij de komende begrotingsbehandeling een definitief
standpunt inneemt over de toekomst van de ID-banen in Alkmaar.
Voorstellen van het college zijn nu in de maak.
Een lichtpuntje in de begroting 2006 is dat het is gelukt het
voorzieningenniveau in Alkmaar gebaseerd op de Wet Voorzieningen
Gehandicapten op peil te houden. Gesubsidieerde verenigingen en
instellingen zoals sportclubs en welzijnsstichtingen moeten er echter
rekening mee houden dat de gemeente voor 2007 geen geld heeft om
subsidies te verhogen met het inflatiepercentage. In de praktijk
betekent dit dat nog efficiënter gewerkt moet worden met beschikbaar
gestelde subsidies.
Onzeker toekomstperspectief
Van de bezuiniging van circa 10,5 miljoen euro moet nog 1,5 miljoen
euro worden gevonden door kritisch te kijken naar de bedrijfsvoering
van de gemeente. Elf kerntaken staan momenteel ter discussie. De
voorstellen om taken anders te organiseren of af te stoten worden
binnenkort gepresenteerd en kunnen gelijktijdig met de gemeentelijke
begroting worden besproken in de gemeenteraad.
Onzekerheid bestaat over de financiële risico's voor de gemeente van
de invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Ook is zeer
recent een circulaire binnengekomen van het Ministerie van Sociale
Zaken en Werkgelegenheid over de Wet Werk en Bijstand. Welke
consequenties dit heeft voor de begroting 2006 en verder, kan nu nog
niet worden bepaald.
De Meerjarenraming geeft op eindbasis een structureel sluitend beeld
te zien, met alleen tekorten in 2007 en 2008. Om de begroting in de
komende jaren sluitend te krijgen, zullen nog veel pijnlijke keuzes
moeten worden gemaakt.
Uitgangspunten tarievenbeleid belastingen
De gemeenteraad bepaalde in juni dat de gemeentelijke tarieven voor
2006 met niet meer dan 1,5% mogen stijgen. De feitelijke opbrengst
voor de OZB is hoger omdat er jaarlijks meer onroerend goed wordt
bijgebouwd. Zowel de tarieven rioolrechten als ook de
afvalstoffenheffing zijn zo goed als kostendekkend in 2006.
Besluitvorming
De voorbereidende behandeling van de begroting in de commissie Bestuur
en Middelen vindt plaats op 11 oktober. De Gemeenteraad behandelt de
begroting op maandag 7 november en donderdag 10 november. Het
aanvangstijdstip en wijze van behandeling wordt nader bepaald door het
presidium van de gemeenteraad (de burgemeester en alle
fractievoorzitters tezamen).
15 september 2005