Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Contactpersoon

-
Datum
15 september 2005
Ons kenmerk
IVW/2005/1072
Doorkiesnummer

-
Bijlage(n)

-
Uw kenmerk
2040520610
Onderwerp
Kamervragen

Geachte voorzitter,

Bijgaand vindt u de beantwoording van de vragen van het lid Hermans over buitenlandse zwarte lijsten van luchtvaartmaatschappijen.


1. Bent u van plan om het verscherpt toezicht van de Inspectie Verkeer en

Waterstaat van toepassing te verklaren (of te laten verklaren) op luchtvaartmaatschappijen die op de zwarte lijsten van andere Europese landen staan? Zo neen, waarom niet?


1. Op welke wijze zal worden omgegaan met luchtvaartmaatschappijen die als gevolg van de zwarte lijsten in het buitenland mogelijk willen uitwijken naar

Nederlandse vliegvelden? Zijn buiten de reguliere procedure additionele stappen denkbaar?


1. en 2. Met het door u bedoelde "verscherpt toezicht" geeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat aan dat een maatschappij frequenter dan normaal wordt geïnspecteerd, om reden van eerdere slechte inspectiebevindingen. Als een maatschappij - die op één van de nationale zwarte lijsten staat - op

Nederland vliegt, zullen extra inspecties worden uitgevoerd. Afhankelijk van de bevindingen van die inspecties kan vervolgens een structureel "verscherpt toezicht" worden ingesteld of kan een vluchtverbod worden opgelegd. In het geval een dergelijke maatschappij (nog) niet op Nederland vliegt en wil uitwijken naar Nederland, zal ik bij de beoordeling van een aanvraag voor toegang tot het Nederlandse luchtruim extra voorzichtigheid en zorgvuldigheid betrachten. Daarbij zal worden gekeken naar de 'inspecties' op grond waarvan in het betreffende land de maatschappij op een zwarte lijst is komen te staan, de reden voor plaatsing op de zwarte lijst en de condities waarop de betreffende maatschappij weer toegang zou kunnen krijgen. Op grond daarvan kan de aanvraag voor toegang tot het Nederlandse luchtruim geweigerd worden of onder voorwaarden worden gehonoreerd.

3. Deelt u de mening, dat een betere publieksvoorlichting - er bestaat wel een internetsite met informatie van de Inspectie Verkeer en Waterstaat, maar er is geen sprake van een 'zwarte lijst' - de druk op luchtvaartmaatschappijen om meer aandacht aan veiligheid te besteden, zou kunnen vergroten aangezien consumenten op deze manier veiligheid een rol zullen laten spelen bij de keuze voor een luchtvaartmaatschappij? Zo neen, waarom niet?

3. De huidige informatievoorziening van de Inspectie Verkeer en Waterstaat bestaat uit het publiceren van de luchtvaartmaatschappijen die in Nederland onder verscherpt toezicht staan of een vliegverbod hebben.

Daarnaast geldt dat in Brussel op 7 september 2005 in het "aviation committee" van de Europese Commissie overeenstemming op hoofdlijnen is bereikt tussen de lidstaten over het gezamenlijk publiceren van een zwarte lijst. Ik ben van mening dat een Europese zwarte lijst de informatiebehoefte van de passagier nog verder tegemoet komt omdat de zwarte lijst straks centraal op te vragen is en geldig is binnen de hele EU. De informatie die de passagier gegeven wordt, is hierdoor transparant en een stimulans voor luchtvaartmaatschappijen om de veiligheid verder te verbeteren.

4. Deelt u de mening dat als Europese regelgeving te lang op zich laat wachten Nederland eenzijdig stappen zou moeten nemen? Zo neen, waarom niet? Zo ja welke?

4. De Europese Commissie heeft aangegeven eind van dit jaar besluitvorming te laten plaatsvinden over publicatie van een Europese zwarte lijst. Ik zie geen aanleiding om voor uit te lopen op dit besluit.

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

mw drs M.H. Schultz van Haegen