Contactpersoon
-
Datum
15 september 2005
Ons kenmerk
IVW/2005/1072
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
-
Uw kenmerk
2040520610
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Bijgaand vindt u de beantwoording van de vragen van het lid Hermans over
buitenlandse zwarte lijsten van luchtvaartmaatschappijen.
1. Bent u van plan om het verscherpt toezicht van de Inspectie
Verkeer en
Waterstaat van toepassing te verklaren (of te laten verklaren) op
luchtvaartmaatschappijen die op de zwarte lijsten van andere
Europese landen staan? Zo neen, waarom niet?
1. Op welke wijze zal worden omgegaan met luchtvaartmaatschappijen die
als gevolg van de zwarte lijsten in het buitenland mogelijk willen
uitwijken naar
Nederlandse vliegvelden? Zijn buiten de reguliere procedure
additionele stappen denkbaar?
1. en 2. Met het door u bedoelde "verscherpt toezicht" geeft de
Inspectie Verkeer en Waterstaat aan dat een maatschappij frequenter
dan normaal wordt geïnspecteerd, om reden van eerdere slechte
inspectiebevindingen. Als een maatschappij - die op één van de
nationale zwarte lijsten staat - op
Nederland vliegt, zullen extra inspecties worden uitgevoerd.
Afhankelijk van de bevindingen van die inspecties kan vervolgens een
structureel "verscherpt toezicht" worden ingesteld of kan een
vluchtverbod worden opgelegd. In het geval een dergelijke
maatschappij (nog) niet op Nederland vliegt
en wil uitwijken naar Nederland, zal ik bij de beoordeling van een
aanvraag voor toegang tot het Nederlandse luchtruim extra
voorzichtigheid en zorgvuldigheid betrachten. Daarbij zal worden
gekeken naar de 'inspecties' op grond waarvan in het betreffende
land de maatschappij op een zwarte lijst is komen te staan, de reden
voor plaatsing op de zwarte lijst en de condities waarop de
betreffende maatschappij weer toegang zou kunnen krijgen. Op grond
daarvan kan de aanvraag voor toegang tot het Nederlandse luchtruim
geweigerd worden of onder voorwaarden worden gehonoreerd.
3. Deelt u de mening, dat een betere publieksvoorlichting - er
bestaat wel een internetsite met informatie van de Inspectie Verkeer
en Waterstaat, maar er is geen sprake van een 'zwarte lijst' - de
druk op luchtvaartmaatschappijen om meer aandacht aan veiligheid te
besteden, zou kunnen vergroten aangezien consumenten op deze manier
veiligheid een rol zullen laten spelen bij de keuze voor een
luchtvaartmaatschappij? Zo neen, waarom niet?
3. De huidige informatievoorziening van de Inspectie Verkeer en
Waterstaat bestaat uit het publiceren van de
luchtvaartmaatschappijen die in Nederland onder verscherpt toezicht
staan of een vliegverbod hebben.
Daarnaast geldt dat in Brussel op 7 september 2005 in het "aviation
committee" van de Europese Commissie overeenstemming op hoofdlijnen
is bereikt tussen de lidstaten over het gezamenlijk publiceren van
een zwarte lijst. Ik ben van mening dat een Europese zwarte lijst de
informatiebehoefte van de passagier nog verder tegemoet komt omdat
de zwarte lijst straks centraal op te vragen is en geldig is binnen
de hele EU. De informatie die de passagier gegeven wordt, is
hierdoor transparant en een stimulans voor luchtvaartmaatschappijen
om de veiligheid verder te verbeteren.
4. Deelt u de mening dat als Europese regelgeving te lang op zich
laat wachten Nederland eenzijdig stappen zou moeten nemen? Zo neen,
waarom niet? Zo ja welke?
4. De Europese Commissie heeft aangegeven eind van dit jaar
besluitvorming te laten plaatsvinden over publicatie van een
Europese zwarte lijst. Ik zie geen aanleiding om voor uit te lopen
op dit besluit.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
mw drs M.H. Schultz van Haegen
Ministerie van Verkeer en Waterstaat