Text 100
Scania levert 555 legervoertuigen aan Ministerie van Defensie
De aan de krijgsmacht afgeleverde multifunctioneel inzetbare Scania's leveren een belangrijke bijdrage aan de Nederlandse economie
Den Haag, 15 september 2005 - Scania, de toonaangevende producent van zware bedrijfsauto's, bussen en industrie- en scheepsmotoren, heeft de eerder verkregen order voor 555 legervoertuigen vandaag afgeleverd aan het Ministerie van Defensie. De officiële overhandiging van deze voertuigen aan het onderdeel Defensie Materieel Organisatie heeft vanochtend plaatsgevonden bij de fabriek van Scania Nederland in Zwolle. De militaire voertuigen zullen worden ingezet bij zowel de Koninklijke Landmacht, de Koninklijke Luchtmacht als de Koninklijke Marine. De totale order betekent een belangrijke bijdrage aan de Nederlandse economie. Het totale investeringsbedrag in de nieuwe voertuigen van het Ministerie van Defensie bedraagt 158 miljoen euro.
'De Nederlandse krijgsmacht opereert de laatste decennia in alle hoeken van de wereld. Van Kosovo tot Afghanistan, van Irak tot Eritrea: Defensie vervult daarmee haar internationale taak op het gebied van vrede en veiligheid. Bij het landoptreden speelt 'transport over de weg' een cruciale rol. Of het nu gaat over logistieke bevoorrading of genietaken, vooral in het laatste stuk van de transportketen wordt materieel, vaak onder moeilijke omstandigheden, door vrachtwagens vervoerd. De betrouwbaarheid van deze wagens is daarom van cruciaal belang', aldus de heer Ir. D. van Dord, Directeur-Generaal Defensie Materieel Organisatie.
Om aan de hoge eisen van het Ministerie van Defensie te voldoen, heeft Scania speciaal voor deze order het bestaande voertuigconcept voor de bouwbranche doorontwikkeld tot de Vau 165kN/Wissellaadsystemen. De betrouwbaarheid en de lange levensduur van deze variant van de civiele bouwbranche bleek een goed uitgangspunt voor de militaire versie. De geavanceerde vrachtwagens zijn in verschillende uitvoeringen voor diverse Defensie-onderdelen geproduceerd. Alle uitvoeringen zijn all-wheel-drive 4-assers (8x8). De cabine, waarbij het interieur gemakkelijk is om te bouwen tot 2 comfortabele slaapplaatsen, biedt plaats aan 5 inzittenden. De voertuigen zijn standaard voorzien van vele veiligheidsvoorzieningen, zoals airbag, Dobli-spiegel, zij-inrijbeveiliging en de Scania veiligheidscabine die voldoet aan de zeer strenge Zweedse veiligheidseisen. Deze overtreffen de Europese eisen op dit terrein.
'Met het in gebruik nemen van de Scania Vau 165 kN/Wissellaadsystemen geeft Defensie de transporttaak een nieuwe impuls. Vanaf nu zijn ladingdragers niet langer gekoppeld aan het voertuig, maar kunnen onafhankelijk van het voertuig bij elk Defensie-onderdeel worden ingezet'. De heer Van Dord vervolgt: 'Eendrachtige samenwerking tussen de Defensie Materieel Organisatie en Scania heeft geleid tot een aantal hoogwaardige producten. Scania heeft militaire operationele voertuigen geproduceerd op basis van de civiele 8x8 versie zoals die ook in de bouwbranche wordt gebruikt. Hierdoor voldoet deze militaire variant aan de Europese vredeswetgeving voor wegtransport. Daarnaast kunnen deze voertuigen - waarvan sommige zijn voorzien van ballistische bescherming - in ongebaand terrein worden ingezet. Een niet geringe prestatie.'
'De 555 militaire voertuigen zijn gebouwd door de Scania fabriek in Zwolle; de grootste fabriek binnen Scania's Europese productie-organisatie en één van de grotere spelers in Nederland. Scania is hierdoor de grootste industriële werkgever van Zwolle en omstreken met 1450 werknemers', aldus Evert Halvarsson, directeur Scania Nederland. 'De productie van de voertuigen, inclusief fabricage, kranen en service, betekent een sterke stimulans voor de Nederlandse economie.'
Bij de productie is samengewerkt met een consortium onder leiding van Partek. In dit consortium nemen twee Nederlandse bedrijven deel, te weten HIAB en LeeBur Multilift. Hiermee zijn de geleverde militaire voertuigen volledig Nederlands geproduceerde producten.
Over Scania
Scania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto's, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie zo'n kleine 3.000 medewerkers verdeeld over de fabriek in Zwolle en 50 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is, met een capaciteit van 150 trucks per dag, de grootste en modernste Scania fabriek voor trucks in Europa. De onderneming telt wereldwijd bijna 30.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. De omzet over 2004 bedroeg ruim 56 miljard Zweedse kronen (ruim 6 miljard Euro).