Gemeente Kampen

Persbericht

Kampen, 15 september 2005

Kampen maakt werk van werk

Deze maand is de afdeling Sociale Zaken van de gemeente Kampen gestart met een nieuwe manier van reïntegratie van haar cliënten. Bij de nieuwe manier van reïntegratie bepaalt Sociale Zaken in eerste instantie of er sprake is van arbeidscapaciteit (is iemand in staat om te werken) of niet, of slechts gedeeltelijk. Wanneer er geen sprake is van reële arbeidscapaciteit, krijgt iemand een tijdelijke ontheffing van sommige arbeidsverplichtingen. Is men wel in staat om te werken, dan kan de gemeente hulp bieden bij het vinden van de kortste weg naar werk. De gemeente kan in dit laatste geval voorzieningen aanbieden. Dit zijn trajecten om de cliënt te helpen zo snel mogelijk weer aan het werk te komen. Wanneer de afdeling Sociale Zaken zo'n voorziening aanbiedt, is de cliënt verplicht om hiervan gebruik te maken. Bij deze nieuwe manier van reïntegratie werkt de gemeente samen met enkele reïntegratiebedrijven. Hiervoor hebben de gemeente en betrokken bedrijven op 9 september overeenkomsten ondertekend.

Welke voorzieningen kan de gemeente aanbieden?
De nieuwe manier van reïntegratie kent drie trajecten, waarbij nauw samengewerkt wordt met de vier reïntegratiebedrijven AOB Compaz, Alexander Calder, Randstad Rentree en Serin. De meeste cliënten volgen eerst een Work First-traject. Dit duurt maximaal 13 weken en bestaat uit direct werken, trainingen en bemiddeling. Per week neemt het traject 32 uren in beslag.
Het eerste onderdeel, direct werk, betekent meteen de handen uit de mouwen steken. Van de cliënt verwachten we dat hij op tijd komt, dat hij meewerkt en dat hij productie levert. Naast direct werk krijgt hij/zij enkele trainingen die de kortste weg naar werk moeten bevorderen. Tenslotte helpt de afdeling Sociale Zaken de cliënt ook bij het vinden van werk. De bedoeling is dat dit gebeurt in een tijdsbestek van 3 maanden.

Het tweede traject dat de gemeente kan aanbieden duurt, afhankelijk van de leeftijd, maximaal één jaar. Voor jongeren betekent dit traject een werkstage, coaching en bemiddeling, gedurende 32 uren per week. Deze werkstage wordt zorgvuldig door de gemeente uitgezocht, uiteraard met begeleiding. Ook hier geldt dat werk voorop staat. Dit betekent dat wanneer de cliënt voortijdig een baan krijgt aangeboden, het traject stopt. Tijdens het traject krijgt de cliënt begeleiding in het zoeken naar werk, solliciteren en presenteren.

Ten slotte is het derde traject meer gericht op individuele bemiddeling en coaching. Dit traject duurt ook maximaal een jaar en tenminste acht uur per week. Ook hier geldt opnieuw dat de gemeente samen met de cliënt op zoek gaat naar de kortste weg naar werk. In dit laatste traject probeert de gemeente zoveel mogelijk maatwerk te leveren. Mocht in de persoonlijke situatie van de cliënt een andere voorziening nodig zijn, dan zijn daarvoor ook mogelijkheden.