Persbericht
Kampen, 15 september 2005
Kampen maakt werk van werk
Deze maand is de afdeling Sociale Zaken van de gemeente Kampen gestart
met een nieuwe manier van reïntegratie van haar cliënten. Bij de
nieuwe manier van reïntegratie bepaalt Sociale Zaken in eerste
instantie of er sprake is van arbeidscapaciteit (is iemand in staat om
te werken) of niet, of slechts gedeeltelijk. Wanneer er geen sprake is
van reële arbeidscapaciteit, krijgt iemand een tijdelijke ontheffing
van sommige arbeidsverplichtingen. Is men wel in staat om te werken,
dan kan de gemeente hulp bieden bij het vinden van de kortste weg naar
werk. De gemeente kan in dit laatste geval voorzieningen aanbieden.
Dit zijn trajecten om de cliënt te helpen zo snel mogelijk weer aan
het werk te komen. Wanneer de afdeling Sociale Zaken zo'n voorziening
aanbiedt, is de cliënt verplicht om hiervan gebruik te maken.
Bij deze nieuwe manier van reïntegratie werkt de gemeente samen met
enkele reïntegratiebedrijven. Hiervoor hebben de gemeente en betrokken
bedrijven op 9 september overeenkomsten ondertekend.
Welke voorzieningen kan de gemeente aanbieden?
De nieuwe manier van reïntegratie kent drie trajecten, waarbij nauw
samengewerkt wordt met de vier reïntegratiebedrijven AOB Compaz,
Alexander Calder, Randstad Rentree en Serin. De meeste cliënten volgen
eerst een Work First-traject. Dit duurt maximaal 13 weken en bestaat
uit direct werken, trainingen en bemiddeling. Per week neemt het
traject 32 uren in beslag.
Het eerste onderdeel, direct werk, betekent meteen de handen uit de
mouwen steken. Van de cliënt verwachten we dat hij op tijd komt, dat
hij meewerkt en dat hij productie levert. Naast direct werk krijgt
hij/zij enkele trainingen die de kortste weg naar werk moeten
bevorderen. Tenslotte helpt de afdeling Sociale Zaken de cliënt ook
bij het vinden van werk. De bedoeling is dat dit gebeurt in een
tijdsbestek van 3 maanden.
Het tweede traject dat de gemeente kan aanbieden duurt, afhankelijk
van de leeftijd, maximaal één jaar. Voor jongeren betekent dit traject
een werkstage, coaching en bemiddeling, gedurende 32 uren per week.
Deze werkstage wordt zorgvuldig door de gemeente uitgezocht, uiteraard
met begeleiding. Ook hier geldt dat werk voorop staat. Dit betekent
dat wanneer de cliënt voortijdig een baan krijgt aangeboden, het
traject stopt. Tijdens het traject krijgt de cliënt begeleiding in het
zoeken naar werk, solliciteren en presenteren.
Ten slotte is het derde traject meer gericht op individuele
bemiddeling en coaching. Dit traject duurt ook maximaal een jaar en
tenminste acht uur per week. Ook hier geldt opnieuw dat de gemeente
samen met de cliënt op zoek gaat naar de kortste weg naar werk.
In dit laatste traject probeert de gemeente zoveel mogelijk maatwerk
te leveren. Mocht in de persoonlijke situatie van de cliënt een andere
voorziening nodig zijn, dan zijn daarvoor ook mogelijkheden.
Gemeente Kampen