Commercie durft te kiezen voor senioren
Nat. comite van de ouderen
Commercie durft te kiezen voor senioren
A-merken op 50PlusBeurs; met 506 standhouders, 37.000 m2 oppervlakte en 100.000 bezoekers
's werelds grootste evenement voor ouderen
Op de dertiende editie van de 50PlusBeurs zijn veel nieuwe grote commerciële
aanbieders aanwezig. Automerken als Opel, Volkswagen, Chrysler, Renault, Daihatsu,
Mitsubishi en Kia waren nooit eerder present, vaak uit angst voor negatieve beeldvorming.
Modemerken als M&S mode, Quelle, Miss Etam en Ecco nemen ook voor het eerst deel met
verschillende modeshows.
De life-style beurs voor ouderen kent ruim 500 uiteenlopende standhouders. Van ABN AMRO en
Rabobank tot De Nederlandsche Bank. Van Bever Zwerfsport tot NCRV, Omroep MAX en TROS
(60plussers kijken gemiddeld 210 minuten per dag televisie!) Van Auping bedden tot
fietsen van Batavus en Gazelle, Van Heijmans Vastgoed tot RCN Vakantieparken.
De dertiende editie van de 50PlusBeurs kent een explosieve groei. Van 21 tot en met 25
september 2005 dingen in de Jaarbeurs te Utrecht totaal 506 standhouders naar de gunst
van ruim 100.000 actieve plussers op een beursoppervlakte van 37.000 m2, verdeeld over 4
hallen.
Ten opzicht van vorig jaar kent de beurs een toename van ruim 10% verkochte m2
oppervlakte.
De 50PlusBeurs biedt het meest actuele aanbod dat de seniorenmarkt de actieve 50plusser
vandaag de dag te bieden heeft. Met de gestage groei van de afgelopen jaren is de
50PlusBeurs uitgegroeid tot het grootste ouderen-evenement ter wereld.
De 50PlusBeurs had bij de start in 1993 nog 112 standhouders op een oppervlakte van bijna
4.000 m2 (toen nog in het Nederlands Congresgebouw te Den Haag).
Beeldvorming bijgesteld: Ouderen aantrekkelijke doelgroep
Sinds 1993 is er veel veranderd. Lange tijd regeerde bij commerciële standhouders de
angst voor het 'oud=versleten-etiket'. Inmiddels bestaat er voor geïnteresseerde
bedrijven een wachtlijst voor deelname, de capaciteit van de 4 beurshallen is al weken
volledig uitverkocht.
De eerste editie in 1993 telde slechts 20% commerciële standhouders. Nu heeft ruim
80% commerciële doelstellingen.
Hiermee bevestigt de 50PlusBeurs de trend waarin ouderen door de commercie nadrukkelijker
als doelgroep beschouwd worden.
Naast het succesvolle Plus Magazine (met ruim 300.000 abonnees veruit het grootste
maandblad in de markt) is onlangs ook uitgeverij Sanoma met het blad ZIN op de markt
gekomen. Op televisie is Ouderenomroep MAX gestart, en bij RTL is het nieuwe programma
Cheerz te zien, specifiek voor 50 plussers. Op internet beleeft SeniorWeb een
spectaculaire groei.
De commercie kiest bewust voor de groeimarkt met zowel qua aantal (mensen) als qua
vermogen (geld) een ongekende potentie: de seniorenmarkt.
Ouderenmarkt is komende jaren absolute groeimarkt
De ouderenmarkt beleeft de komende decennia met de opkomst van de babyboomers een
explosieve groei. De cijfers spreken voor zich. Tot 2050 groeit de groep 50-plussers met
75%, terwijl de groep 20-minners slechts 1% groeit. Op dit moment is 31% van de bevolking
50-plus (in 2010 wordt dat 35%).
Tot 2020 wordt elke 2 minuten een Nederlander 50 jaar.
Op dit moment is het vermogen van 55-65 jarigen gemiddeld 125.000 euro. Dat is bijna 4x
meer dan van 25-35 jarigen. Van de groep tussen 50 en 60 jaar heeft 80% een PC in huis.
De levensverwachting van de ouderen stijgt. Mannen worden nu gemiddeld 79, vrouwen 84.
Toenemende vrije tijd en bestedingsmogelijkheid, kritische aankoopinstelling met aandacht
voor kwaliteit, vergroot zelfbewustzijn, en levensgenieten met nadruk op eigen
welbevinden, luxe en comfort zijn de meest belangrijke karakteristieken van deze
groeiende markt.
Tussen 2030 en 2040 zal één op de twee Europeanen ouder dan 50 zijn.
Op dit moment zijn in Europa de 50plussers goed voor:
- 75 % van de totale aandelenmarkt
- 65% van de particuliere banktegoeden
- 50% van het privé autobezit
- 80 % van de luxe automarkt
- 60 % van de huizenmarkt
- 50% van de lichaamsverzorgingmarkt
- 45 % van de yoghurtmarkt
Trends op de 50PlusBeurs 2005
Vooral producenten van imago-gevoelige producten kenden lang een aarzeling, maar zijn nu
ook overstag: auto's en mode zijn naast de succes-thema's als verre reizen, steden-trips,
tweede woningen (in opmars!) en nieuwe technologie (mobiele telefonie, computers,
internet en specifieke toepassingen als digitale foto- en videobewerking) prominent
aanwezig op de 50PlusBeurs.
Onder meer op de beurs: Toon Hermans Theater, demonstratiewoning Smart Home (domotica),
tuinadvies van Wim Oudshoorn, De Toekomst is nu-Paviljoen, Penney de Jager met haar eigen
modelijn, kooktheater; kunstplein; Politiek Debat met kamerleden en bewindspersonen; En
meer dan 120 toeristische standhouders uit meer dan 25 landen: van Hongarije tot
Kyrgyzstan, van IJsland tot Indonesië. Van stedentrips tot cruises over alle
werelddelen.
Meer informatie over activiteiten, thema's en standhouders op de 50PlusBeurs is te vinden
op www.50plusbeurs.nl. Dagelijks open van 10.00 tot 17.00 uur. Entree 15,-. Voorverkoop
via ANWB/VVV 12,50. Met de kortingsbon (uit te printen vanaf de website): 10% korting.
--------------------------------------------------