Ingezonden persbericht
Onderzoek wijst uit: MKB tevreden met telecomdealer
MKB wil investeren in telecom
Wijchen, 14 september 2005 - Uit onderzoek van TBM en Liaison Nederland blijkt dat het MKB tevreden is over zijn telecomleverancier. De communicatie en voorlichting kunnen echter verbeterd worden. Zestig procent van de bedrijven gaat de komende drie jaar investeren in telecom.
Wat vindt het MKB van hun telecomleverancier? TBM hield in samenwerking met Liaison Nederland een tevredenheidsonderzoek onder beslissers in het MKB. Negentig telecombeslissers spraken zich uit.
Maar liefst 75% van de telecombeslissers in het MBK is tevreden of zeer tevreden met zijn telecomleveranicer. De meerderheid van de ondervraagden ziet zijn telecomleverancier als een meedenkende business partner die oog heeft voor de ontwikkelingen in zijn bedrijf en op de hoogte is van de technologische ontwikkelingen. Tachtig procent vindt dat er voldoende contact is tussen hem en de telecomreseller. Zestig procent van de bedrijven denkt er niet aan om van telecomleverancier te wisselen.
Communicatie en voorlichting kunnen beter
Het gemiddelde rapportcijfer dat de telecomleverancier krijgt van het MKB is 7- met als hoogste waardering een mooie 9 en als laagste een zure 2. Een mindere score wordt gehaald op de vraag of de telecomverantwoordelijke voldoende voorgelicht wordt over de technologische mogelijkheden voor zijn bedrijf; ruim veertig procent vindt dat dit niet het geval is. Vooral de communicatie met de klant zou in veel gevallen beter kunnen. Overigens is dit niet van invloed op de relatie met de telecomleverancier: zestig procent van de bedrijven denkt er niet aan om van telecomleverancier te wisselen.
Bedrijven zijn op dit moment huiverig om te investeren. Maar dit gaat veranderen: bijna zestig procent van de geïnterviewde bedrijven verklaart dat de volgende investering in telecommunicatie in hun bedrijf de komende drie jaar plaats gaat vinden.
Het onderzoek
Het tevredenheidsonderzoek onder telecombeslissers in het MKB is opgezet door TBM, het vakblad voor de zakelijke telecomreseller, in nauwe samenwerking met Liaison Nederland, een bedrijf dat zich bezig houdt met leadgeneratie en telemarketing voor Telecom en IT.
Om de enquête zo representatief mogelijk te maken, zijn bedrijven van verschillende grootte uit verschillende branches en uit verschillende provincies benaderd. De deelnemende bedrijven zijn onder meer afkomstig uit de branches gezondheidszorg, overheid, industrie, financiële dienstverlening, horeca en transport.
Ingezonden persbericht