D66
Door Lousewies van der Laan
Alleen gesproken tekst geldt
Ook de D66 fractie is diep geschokt door het rapport over de fouten
die gemaakt zijn in de Schiedammer Parkmoord. De lijst liegt er niet
om: vanaf het moment dat 112 werd gebeld en het lijk van Nienke in de
lijkenzak werd gestopt is fout op fout gestapeld tot aan de procedure
voor het Hof waar ontlastend bewijs niet naar buiten is gebracht. Van
het sectierapport dat te summier is en er het feit dat er geen
overzichtsfoto van het lijk is gemaakt zoals het uit de zak is gehaald
tot het feit dat Maikel grof is verhoord, niet is geloofd en dat zelfs
zijn ouders zijn bedreigd met ontzetting uit de ouderlijke macht.
Buiten het rapport om zijn er verdere zaken die het vertrouwen in de
rechtsgang in Nederland ondermijnen.
Zoals de vraag waarom Cees B. nog 4 maanden vast zat nadat Wik H.
bekend had.
Zoals de vraag, hoe het kan dat honderden justitiemedewerkers in een
training horen dat iemand waarschijnlijk onschuldig in een cel zit en
dat maar één persoon iets onderneemt.
Zoals de initiële reactie van de minister die de zaak probeert te
sussen en de media de schuld geeft, waardoor het beeld ontstond dat
hij niet de onderste steen boven wilde.
Kernvraag
De kernvraag die nu voorligt, is wat er moet gebeuren om het
vertrouwen in de rechtsgang te herstellen en of deze minister van
justitie de man is die leiding kan geven aan dat proces.
Geen incident
De vragen die nu bij veel mensen leven zijn: als bij de lustmoord op
een kind er zo slordig om wordt gegaan met bewijsmateriaal, hoe zit
dat dan in andere, minder ernstige zaken? Als een 11-jarig slachtoffer
op ongehoord harde wijze verhoord wordt, hoe gaat het dan met een
meerderjarige verdachte?
Het is voor D66 duidelijk dat de gang van zaken in de Schiedammer
Parkmoord niet als uitzondering weggezet kan worden. Als er in één
zaak in de hele justitieketen zoveel steken zijn laten vallen en zo
slordig is gewerkt, dan kan de minister moeilijk beweren dat het hier
om een incident gaat. Ik zeg niet dat de Nederlandse gevangenissen vol
zitten met onschuldige mensen. Ik zeg wel dat het zeer aannemelijk is
dat er ook op andere plaatsen slordig om wordt gegaan met
bewijsmateriaal, dat niet meer te achterhalen is wie, wat, wanneer met
wie heeft besproken en dat er vaker tunnelvisie is ontstaan.
Openheid over verleden
Om dat te veranderen is er een cultuuromslag nodig in de justitieketen
die begint met openheid over fouten uit het verleden.
Er zijn in het verleden veel problemen geweest bij het OM , zoals bij
de Puttense moordzaak en de Deventer moordzaak.
Is de minister voornemens om deze zaken te laten onderzoeken op
dezelfde duidelijke wijze de heer Posthumus dat nu heeft gedaan? Is
hij bereid om alle zaken waarin een bekentenis later weer is
ingetrokken goed onder het licht te houden? Dat zouden voor D66 eerste
tekenen zijn dat het hem ernst is met het opruimen van de problemen.
Personele gevolgen
In de tweede plaats wil D66 weten welke personele gevolgen al deze
fouten hebben gehad. Krijgen betrokkenen een berisping, een ontslag of
moet Maikel over een jaar horen dat de mannen die hem op ontoelaatbare
wijze verhoord hebben promotie hebben gemaakt? Ik weet dat de minister
niet over het personeelsbeleid van OM en politie gaat, daar gaat de
Kamer ook niet over, maar ik hoop dat hij begrijpt dat het voor het
herstel van het publiek vertrouwen van belang zal zijn welke gevolgen
dit soort fouten hebben, ook in de personele sfeer.
Ik vraag me ook af wat de minister van Justitie er van vindt dat hij
de hoofdconclusies van het rapport Posthumus pas na de uitzending van
Netwerk krijgt, terwijl zijn eigen voorzitter van het college van PG's
het al 2 maanden eerder had. Dit ondanks het feit dat de minister hem
een jaar eerder al vroeg om hem regelmatig op de hoogte te houden van
relevante ontwikkelingen .
Cultuuromslag OM
In de derde plaats wil ik van de minister horen hoe hij de
cultuuromslag in het OM gaat bewerkstelligen. Er ligt nu een lange
lijst van verbetervoorstellen, waarvoor hulde. Ik denk echter niet dat
het omzetten van die aanbevelingen genoeg zal zijn. Natuurlijk moet
het beheer van sporen bij de politie beter, sterker nog het moet
foutloos; maar door dat op te schrijven ben je er niet. Natuurlijk is
het goed als leden van het OM een rechercheopleiding doen, maar als ze
niets doem met die kennis, heb je niets aan die opleiding.
Ik vraag ook aan de minister of hij denkt dat de huidige dadendrang te
maken heeft met een cultuur waarin je carrière kunt maken en
afgerekend wordt op het aantal cases dat je aflevert, niet op de
kwaliteit daarvan.
Dan nog een vraag over de honderden medewerkers die middels
presentaties van het NFI kennisnemen van de fouten in de Schiedammer
Parkzaak. Zij hielden hun mond. Ik vraag mij af hoe de minister het
vindt dat kennelijk honderden medewerkers in de justitieketen zo
weinig rechtsgevoel hebben dat maar een van hen zich afvraagt of het
wel juist is dat iemand onschuldig in de gevangenis zit. Hoe gaat u
bij dit soort mensen een cultuuromslag bewerkstelligen? En vindt de u
dat de leidinggevenden de cursusdeelnemers aan moeten spreken op hun
gedrag?
Hoe vindt de minister het dat het College er ruim 2 maanden over doet
om hem te laten weten dat Wik H heeft bekend? Kan hij er wel op
vertrouwen dat hij tijdig alle informatie krijgt die hij nodig heeft?
Houding van de minister
Wat van belang is, is ook de houding van deze minister.
Deze minister heeft er voor gezorgd dat het onderzoek er kwam en
kondigt een hele reeks maatregelen aan om zaken te verbeteren. Dat
pleit in zijn voordeel. In zijn brief is hij helder en krachtdadig.
Dat moest natuurlijk ook wel, maar de gevonden toon is juist.
Er zijn echter drie zaken die in zijn nadeel pleiten:
De minister erkende niet meteen dat er echt problemen waren. Ik citeer
een paar van zijn reacties na de eerste uitzending van netwerk:
`De fout moet nog blijken' (Volkskrant, 7/9/05)
Over reportage Netwerk: `Ik herken me niet in die beelden' (In Radio 1
journaal, 6/9/05)
`Het rapport van het NFI lag bij de rechter op tafel' (BN/De Stem
7/9/05); maar niet de vijf DNA sporen van de onbekende derde
`U moet zich wel realiseren dat er een verdachte was, die bekend had'
(De Gelderlander, 7/9/05); Minister Donner had blijkbaar ook last van
tunnelvisie.
Door dit optreden is bij veel mensen de indruk gewekt dat justitie het
beschermen van het eigen apparaat belangrijk vond dan het boven halen
van de onderste steen.
Het bestond de minister zelfs om TV-rubriek Netwerk een veeg uit de
pan te geven, terwijl zij juist veel belangwekkende feiten waar wij
vandaag over spreken naar buiten hebben gebracht. Dat was niet de
reactie van de minister die mogelijke misstanden onder zijn
verantwoordelijkheid wil oplossen, maar dat was de reactie van een
minister die de status quo wil beschermen. Ik zou graag van de
minister horen hoe hij - in het licht van de feiten van vandaag - zijn
eigen opmerkingen na de afloop van de Netwerk uitzending kwalificeert.
Zou hij het weer zo doen?
Hoe verhoudt zich het beeld van die minister met de minister die een
brief schreef waarin hij zegt dat " veel is misgegaan en
beoordelingsfouten zijn gemaakt" en dat "het rapport laat zien hoe de
dwaling in deze zaak heeft kunnen ontstaan. Dat is soms schokkend".
Graag wil ik weten hoe de minister zijn verschillende gedrag
verklaart. Wie is de echte minister van Justitie?
Ik zie hier trouwens een parallel met de TBS zaak, waar we in de Kamer
ook met een andere minister te maken hadden dan diegene die de eerste
reactie in de media gaf. Wie is de echte minister? Heeft hij nu wel
geleerd zijn beschermende reflexen af te leren?
De media niet de schuld geven
Ook vraag ik de minister of hij bij zijn stelling blijft dat de media
het imago van het OM beschadigen. Dat is toch de omgekeerde wereld?
Als iemand niet 4 jaar onschuldig vast had gezeten, had de media niets
gehad om over te berichten. Vindt de minister dat de media niet over
missstanden of dwalingen mogen berichten? Houdt hij vast aan zijn
klacht?
Moet OM niet bestand zijn tegen `de volle druk van de media op iets
dat rustig overleg vergt' (Donner)? Het OM staat toch dagelijks de
media te woord en heeft toch al sinds jaar en dag te maken met mensen
die veel van die organisatie eisen?
Ook hier is een parallel met het verleden. Anderhalf jaar geleden
beklaagde Donner zich ook al over media, in het bijzonder `het
voortdurend aan de kaak stellen van het onvermogen van overheden'. Ik
vraag de minister: is dat niet juist een essentieel onderdeel van het
werk van de media? Dat is niet schadelijk maar juist heilzaam.
Voorzitter, ik wil tot slot graag de reactie van de minister op het
idee om in Nederland naar analogie van het VK een Criminal Cases
Review Commission in te stellen .
Tot slot
De fractie van D66 heeft veel indringende vragen gesteld aan de
minister van Justitie. Eén vraag is voor ons cruciaal dus die wil ik
tot slot onderstrepen. Deelt minister Donner onze opvatting dat er
structurele, serieuze tekortkoming in de justitiële keten aan het
licht zijn gekomen? Durft hij dat onomwonden zo te stellen? En kan de
minister ons er dan van overtuigen dat hij als een activistische
minister de gebreken zal signaleren, daadkrachtig tegemoet zal treden
en effectief aan zal pakken en dus niet de verdediger zal zijn van de
status quo?
15-9-2005 15:31