Aanbevelingen AR waardevol voor vernieuwing IND
Ministerie jus
http://www.justitie.nl
Arnoud Strijbis
070 370 6332
4696
15.09.05
EMBARGO TOT DONDERDAG 15 SEPTEMBER 13.00 UUR
Minister Verdonk voor Vreemdelingenzaken en Integratie acht de aanbevelingen uit het
rapport 'Immigratie- en Naturalisatiedienst' van de Algemene Rekenkamer waardevol voor de
inrichting van een meer effectieve, efficiënte en klantgerichte IND. De inhoud van
het rapport bevestigt dat de vraag om een onderzoek noodzakelijk is geweest, aldus de
minister in haar bestuurlijke reactie aan de Algemene Rekenkamer.
Het rapport laat zien dat de problemen die in de zomer van 2004 bij de IND zijn ontstaan,
hun oorsprong vinden in de overdracht van reguliere toelatingstaken van de
vreemdelingenpolitie naar de IND. Naar aanleiding van het rapport zal minister Verdonk op
korte termijn, namens het kabinet, in een brief aan de Tweede Kamer met een pakket
maatregelen komen.
Minister Verdonk concludeert met de Algemene Rekenkamer (AR) dat de herverdeling van de
reguliere toelatingstaken tussen de vreemdelingenpolitie, de IND en de gemeenten een
complex proces was, maar stelt vast dat deze overdracht als zodanig niet principieel ter
discussie wordt gesteld in het onderzoek. Bij de herverdeling kon het aantal over te
nemen dossiers van de vreemdelingenpolitie onvoldoende worden vastgesteld en werden de
benodigde ICT-aanpassingen onderschat. Daarbij had de IND destijds te maken met een groot
aantal organisatorische veranderingen. Door verschillende herstelacties zijn de grootste
problemen inmiddels opgelost, welke samen met de aanbevelingen van de Rekenkamer
bijdragen om van de IND een meer effectieve, efficiënte en klantgerichte organisatie
te maken, zo schrijft de minister.
Minister Verdonk deelt de constatering van de Algemene Rekenkamer dat in de reguliere
toelatingsketen voor sommige ketenpartners gezamenlijke doelstellingen ondergeschikt zijn
aan hun eigen doelen. Het direct aansturen van een individuele gemeente is welhaast
onmogelijk. Ook de aansturing van de inzet van de politie in de vreemdelingenketen is
complex, omdat hiervoor samenspraak met het ministerie van Binnenlandse Zaken alsmede met
de lokale driehoek vereist is. Daarnaast is de minister van Buitenlandse Zaken
verantwoordelijk voor de behandeling van aanvragen van visa. Minister Verdonk heeft in
haar bestuurlijke reactie aangegeven dit punt van de AR in het kabinet aan de orde te
stellen. De afweging zal gemaakt moeten worden of de minister voor Vreemdelingenzaken en
Integratie over voldoende sturingsmogelijkheden beschikt om, ten aanzien van de taken die
de gemeenten in het kader van de reguliere toelating uitvoeren, betrouwbaarheid en
zorgvuldigheid te kunnen garanderen.
In het rapport van de Algemene Rekenkamer zijn geen concrete gevallen geconstateerd waarin
de Tweede Kamer verkeerd is geïnformeerd. De AR stelt dat de betrouwbaarheid van
informatie over werkprocessen en prestaties van de IND onvoldoende is gegarandeerd en dat
daarmee een risico wordt gelopen. Geconstateerde gebreken, zoals vervuiling in de
gegevensbestanden, kunnen inderdaad doorwerken in de informatievoorziening, maar doordat
er in een vroeg stadium verbeter- en herstelacties hebben plaatsgevonden, is de
vervuiling niet van dien aard geweest dat er richting de Tweede Kamer een verkeerd beeld
is geschetst van voorraden, achterstanden en behandeltijden van vergunningsaanvragen.
Hoewel de behandeltijden van reguliere procedures in 2004 zijn bekort ten opzichte van
voorgaande jaren deelt de minister de conclusie van de Algemene Rekenkamer dat het de IND
en haar ketenpartners in de vreemdelingenketen al langere tijd niet lukt om alle aanvragen
binnen de daarvoor gestelde termijnen af te handelen. De meeste van de 15.000 klachten die
vorig jaar bij de IND werden ingediend hebben betrekking op de doorlooptijden. De stijging
van het totale aantal klachten in de afgelopen jaren is voor een deel gerelateerd aan de
toename van het aantal zaken (van ongeveer 125.000 in het jaar 2000 tot ongeveer 316.000
in 2004). De constateringen in het rapport over de behandeltijden vormen aanleiding de
gehanteerde wettelijke termijnen nader te bezien. Sommigen termijnen kunnen worden
verkort (bijvoorbeeld verlengingen) en andere termijnen zullen wellicht verlengd moeten
worden. In de kabinetsreactie zal hier nader op worden ingegaan.
Gesignaleerde risico's van fraude in het toelatingsproces verontrustten de minister voor
Vreemdelingenzaken en Integratie al langer en hebben geleid tot maatregelen. Het voorstel
om IND-medewerkers toegang te geven tot de politieregisters ligt inmiddels bij de Raad van
State. Verder is het project Fraude gestart, waar alle relevante ketenpartners bij
betrokken zijn. Op 12 juli jl. is een brief aan de Tweede Kamer gestuurd met maatregelen
om misbruik en oneigenlijk gebruik van reguliere procedures effectiever tegen te gaan. De
minister zal het advies om bij reguliere toelating met risicoprofielen te gaan werken
overnemen.
De Algemene Rekenkamer heeft ook onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om via
efficiencyvergroting bij de IND te komen tot beperking van de behandelkosten van
aanvragen en daarmee van de leges. De aanbevelingen van de AR , zoals de producten
nacalculeren en tijdschrijven in te voeren voor werkzaamheden voor bezwaar en beroep,
zullen worden overgenomen door minister Verdonk. Met de Rekenkamer concludeert de
minister dat kostenbesparing niet automatisch tot verlaging van de leges leidt, omdat de
kostendekkendheid nog steeds ruim onder de 100% ligt.
Het samenstellen van een agenda voor de toekomst en het inzetten van een stevige
vernieuwingsoperatie op basis van dit rapport dient de gehele organisatie van de IND,
haar ketenpartners, maar vooral ook het belang van de vreemdeling. De suggestie van de
Algemene Rekenkamer om gebruik te maken van de expertise van de Sociale Verzekeringsbank
(SVB) via een twinning-project wordt door minister Verdonk bijzonder waardevol geacht en
wordt overgenomen.
De uitdaging waar de IND nu voor staat, is om op realistische wijze gevolg te geven aan de
aanbeveling van de Algemene Rekenkamer om binnen de IND rust en ruimte te nemen voor
bezinning en tegelijkertijd recht te doen aan het politieke en maatschappelijke gevoel
van urgentie. Dit terwijl het vreemdelingenbeleid, dat voortdurend in de politieke en
maatschappelijke schijnwerpers staat, altijd aan verandering onderhevig is, aldus
minister Verdonk.
Ministerie van Justitie